Startproblem LC4, motorn dör utan choke

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Efter att hojen strulat en massa så plockade jag förra året ner den. Efter det så vägrar den gå utan choke. Jag har rengjort förgasaren fyra gånger utan framgång. Jag trodde att jag hade strulat till blandskruven, men då jag har motorn igång och skruvar på den så kan jag inte få det bra iaf. Den går orent på choke, och när jag drar av chokereglaget dör den precis innan den är helt av. Förgasaren är original bst 40.

Vad kan vara fel och åt vilket håll ska blandskruven dras för att göra blandningen fetare?
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Film på problemet
http://www.youtube.com/watch?v=Z8PmMdFKhjc

Händelseförloppet var som följande:

1. Hojen började dö lite sporadiskt under kortare delen av en sekund då man var ute och körde.
2. Dessa problem förvärrades och tiden som hojen dog förlängdes, så jag bytte tändstift utan att det hjälpte.
3. Jag bestämde mig för att plocka isär förgasaren och rengöra den.
4. När jag satte ihop allt startade den bara på choke.
5. Tog isär förgasaren ytterligare en gång och blåste ur alla kanaler igen. Efter detta gick hojen bara i någon sekund efter att man drog igång den, även med choke.
6. Tog isär förgasaren ytterligare två gånger, och sedan lät jag den ligga tills i förra veckan. Nu när jag satte ihop allt så startar motorn och den går med choke, men när jag kommer till läget att choken är helt avslagen så hostar den till och dör.

Jag hittade en BST 40 manual där det står att plastmuttern till choken kan orsaka konstiga fel då den har en tendens att gå sönder. Min mutter är trasig, men bara i den "bakre" delen där chokevajerna går in, så det är alltså inga problem att skruva in den i förgasaren. Kan detta var en orsak måntro?
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Nu är jag ingen expert, men kan komma med lite småtips tills någon av de riktiga guruna kommer och fixar ;)

Blandskruven skruvar man in för att strypa luftflödet, och ut för att öka det. Alltså in för att feta på blandningen

Den där plastmuttern du snackar om... Finns det någon form av risk att det läcker in luft så ska den bytas. Tjuvluft = ajabaja, händer mycket spännande med sådant

Du kan testa med att starta motorn och köra den på tomgång så gott det går, och sedan spruta startgas på sådana ställen som du tror det kan läcka på. Om motorn då plötsligt ändrar varvtal har du hittat en läcka.

Nå annat har jag inte på känn nu, om alla kanalerna är rena och fina och du har bra bränsletillförsel till förgasaren kan jag inte komma på så mycket mer. Om du inte gjort det, se till så alla munstycken och deras kanaler är rena och eventuella emulsionsrör så att de också är rena

edit: btw, kollat så du har någorlunda rätt injusterad tomgång? Känns nästan som att den är lite väl nerjusterad eftersom motorn dör så tvärt utan choke...
 
Last edited:

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Dör den även om du låter den gå länge på choken och verkligen ser till att motorn är varm? Min 660 var jävligt tjurig efter vintern och det tog mig en och en halv dag att få den att inte dö när jag tog in choken. När jag tillslut varvade skiten ur den och körde några hundra meter på ettan på högvarv så funkade det fint sen. Du verkar ju duktig på att mecka så har väl redan provat det men tänkte säga hur det var för mig ändå.. Lycka till!
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Har du verkligen fått rent allt i lågfarten? Finns ju endel kanaler som kan jäklas, är lågfarten ipressad eller gängad.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Blandskruven skruvar man in för att strypa luftflödet, och ut för att öka det. Alltså in för att feta på blandningen

Om skruven sitter på filtersidan av förgasaren är det en luftskruv. Då är det så som du säger.
Sitter skruven på cylindersidan är det en blandskruv (som jag brukar kalla det). Där är det tvärtom, alltså skruva ut för att fetta till.

Bara så att ingen blir vilseledd :)
 

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Bromma
Hoj
660-04
Film på problemet
http://www.youtube.com/watch?v=Z8PmMdFKhjc

Händelseförloppet var som följande:

1. Hojen började dö lite sporadiskt under kortare delen av en sekund då man var ute och körde.
2. Dessa problem förvärrades och tiden som hojen dog förlängdes, så jag bytte tändstift utan att det hjälpte.
3. Jag bestämde mig för att plocka isär förgasaren och rengöra den.
4. När jag satte ihop allt startade den bara på choke.
5. Tog isär förgasaren ytterligare en gång och blåste ur alla kanaler igen. Efter detta gick hojen bara i någon sekund efter att man drog igång den, även med choke.
6. Tog isär förgasaren ytterligare två gånger, och sedan lät jag den ligga tills i förra veckan. Nu när jag satte ihop allt så startar motorn och den går med choke, men när jag kommer till läget att choken är helt avslagen så hostar den till och dör.

Jag hittade en BST 40 manual där det står att plastmuttern till choken kan orsaka konstiga fel då den har en tendens att gå sönder. Min mutter är trasig, men bara i den "bakre" delen där chokevajerna går in, så det är alltså inga problem att skruva in den i förgasaren. Kan detta var en orsak måntro?


Vad lustigt att du skriver om detta, precis samma sak har hänt mig. Hojen gick bra att köra i 1½ dag sen dog den bara, sen gick det inte att köra 1 meter utan choke för då dog den direkt.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Dör den även om du låter den gå länge på choken och verkligen ser till att motorn är varm? Min 660 var jävligt tjurig efter vintern och det tog mig en och en halv dag att få den att inte dö när jag tog in choken. När jag tillslut varvade skiten ur den och körde några hundra meter på ettan på högvarv så funkade det fint sen. Du verkar ju duktig på att mecka så har väl redan provat det men tänkte säga hur det var för mig ändå.. Lycka till!

Nope, det gjorde den inte under de 5 minuter jag testade. Och att varva ur den verkade inte hjälpa heller, trist nog.

Mästerkatten: Gängad. Jag har blåst med både tryckluft och startgas, så det borde inte vara något skräp i vägen.

Skager: Haha, tack! Vad är det nu igen man säger om skadeglädje ;) Att det ska vara samma fel känns ju dock lite otippat, för du har ju en helt annan fugge i din moppe.

Ska förbi ktmcenter nu och se om de har något förslag på åtgärd.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nope, det gjorde den inte under de 5 minuter jag testade. Och att varva ur den verkade inte hjälpa heller, trist nog.

Mästerkatten: Gängad. Jag har blåst med både tryckluft och startgas, så det borde inte vara något skräp i vägen.

Skager: Haha, tack! Vad är det nu igen man säger om skadeglädje ;) Att det ska vara samma fel känns ju dock lite otippat, för du har ju en helt annan fugge i din moppe.

Ska förbi ktmcenter nu och se om de har något förslag på åtgärd.

Det är inte bara så att din flottörnivå är lite låg?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Min gissning är att felet inte sitter i fuggen över huvud taget.
Jag tror att du behöver göra en ventiljustering.

Jag har haft flera olika hojar med liknande problem, även kompisars hojar. Och dom blir som nya med justerade ventiler.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Min gissning är att felet inte sitter i fuggen över huvud taget.
Jag tror att du behöver göra en ventiljustering.

Jag har haft flera olika hojar med liknande problem, även kompisars hojar. Och dom blir som nya med justerade ventiler.

Du hade rätt! Efter att ha tightat till insugsventilerna med ungefär 1/8 varv på båda så startade den utan problem. Det märkliga var dock att glappet inte kändes jättemycket för stort, utan bladmått 20 gick in med lite kraft och 15 gick lätt. Nu går inte 20 in alls och man får trycka lite för att 15 ska gå in. Ett stort tack för all input!
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Om skruven sitter på filtersidan av förgasaren är det en luftskruv. Då är det så som du säger.
Sitter skruven på cylindersidan är det en blandskruv (som jag brukar kalla det). Där är det tvärtom, alltså skruva ut för att fetta till.

Bara så att ingen blir vilseledd :)

Åh faan..... De var över mitt vetande kan man säga :D Då skulle jag alltså ha blandskruv på min fugge på hojen, som jag försökt justera som luftskruv :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top