Supermotard öronproblem

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
När jag åker ut med min motard gillar jag att ha musik i öronen. Dels är det soft med skön musik och dels dämpas ljudet utifrån om man använder In-Ear hörlurar med dämpande gummikuddar.

Men i denna ljuva setup har jag även ett irriterande problem. Dessa In-Ear hörlurar har alltid en tendens att börja lossna från örat under färden med mc:n. Detta resulterar i att vindbrus/motorljud tränger in i öronen och det blir svårt att ens höra musiken.

Jag har provat att lägga över en tejpbit över örat/hörluren för att denna skulle sitta på plats, men det funkade inte. Har även provat mig fram med olika storlekar på gummikuddarna osv.
Någon som har förslag på lösning?

Har själv funderat lite på om det exempelvis finns något "hudvänligt klister" som man kanske kan smörja in hörlurarna med, så de sitter på plats under färd. Det skulle verkligen göra min dag!
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Köp lurar där du kan välja storlek på "muffarna" ;-) Jag hade ett par sennheiser tidigare som funkade klockrent. Mina nya Sennheiser har jag dock inte testat än och på dessa drar man sladden bakom örat.

Kan även funka att ta ett par gula öronproppar och göra hål för själva luren. Då får du ju perfekt passform när dom expanderar.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Felet är antagligen dina lurar, de sitter inte som de ska.

Antingen kan du köpa riktiga in-ear som gjuts efter ditt eget öra eller köpa sådana med olika storlekar och hoppas på att nån storlek passar perfekt. En riktig in-ear lur hoppar princip omöjligt ut ur örat av sig själv.
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Felet är antagligen dina lurar, de sitter inte som de ska.

Antingen kan du köpa riktiga in-ear som gjuts efter ditt eget öra eller köpa sådana med olika storlekar och hoppas på att nån storlek passar perfekt. En riktig in-ear lur hoppar princip omöjligt ut ur örat av sig själv.

Jaså minsann?? in-ear som gjuts efter mitt eget öra.
Vart kan man fixa sig sådana? Och vad KOSTAR det isåfall? :näsblod
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
typ +2000:-
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Har jag förstått detta rätt?? Kommer det kosta närmare 9000:- att tillverka ett par egendesignade hörlurar??
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag hade samma problem, tills jag testade KOSS Plug! Det är som såna där gula öronskydd man brukar få på konserter, men med ljud! Du trycker helt enkelt ihop dom, rullar lite mellan fingrarna och sen "sväller" dom i örat på dig så det blir helt tätt och sitter smäck.

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc^eb^PLUG

Kostar 100-150kr på ON/OFF, Elgiganten osv... jag har slitit av sladden på mina en gång så är inne på mitt andra par, men det var nog mer mitt eget fel, och vad gör det när dom inte kostar flera tuuuuusen som ett par custom.

Jag kör ju samma hoj som dig så, borde funka lika bra för dig :tummenupp
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Så ska det låta! Äntligen börjar folk prata i klartext.
Ett par Koss-lurar blir det att inskaffa sig imorrn!

Återkommer sedan med resultatet av det hela. :yoparty
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Trodde kanske att du var ute efter lite bättre kvalitet än ett par lurar för 140:-. Lycka till i alla fall!

Problematiken låg i att hörlurarna lossnade, inte att ljudet var för dåligt. Visst förstår jag också att ett par hörlurar för 140:- inte kanske ger det skarpaste ljudet, men sålänge de sitter på plats och inte släpper in så mycket utomstående ljud så är jag helnöjd!
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Problematiken låg i att hörlurarna lossnade, inte att ljudet var för dåligt. Visst förstår jag också att ett par hörlurar för 140:- inte kanske ger det skarpaste ljudet, men sålänge de sitter på plats och inte släpper in så mycket utomstående ljud så är jag helnöjd!

Kanon! Bara du är nöjd. :)
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Sådär!
Var iväg idag och köpte följande In-ear på OnOff:
http://shop.onoff.com/Produkter/Ljud__Bild/Horlurar/In-ear/KOSS_Horlur_Spark_Plug/prd1296749.aspx

Och jag blev väldigt nöjd med lurarna. De sluter väldigt tätt i örat och förhindrar att vindsus far in i öronen.
Enda nackdelen med dessa är att lurarna står ut en bra bit från örat, vilket gör det ganska trixigt att ta på/av sig hjälmen utan att rycka loss någon av Koss-hörlurarna. Men det går om man tar det försiktigt.

JÄTTESKÖNT! Äntligen kan jag åka i frid. :rolleyes:
Tack alla för hjälpen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top