Svart slitstark färg som tål det mesta?

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Jag har precis gjort en liten metallplatta som ska fungera som fästpunkt till min hojs omkittade skylthållare (vilken saknar öglor att kroka fast last i.

Metallen är just nu helt obehandlad (se foto). Jag skulle vilja behandla den med något slitstarkt, som gärna får vara svart. Matt eller blankt spelar ingen roll. Jag vill bara slippa ifrån rosten och få den att matcha resterande detaljer som är svarta.

Jag vill helst ha konkreta förslag av typen åk till affär X och köp produkt Y. Det känns onödigt att anlita folk till ett så litet och enkelt stycke så jag föredrar en lösning där jag själv kan utföra jobbet.

Bor i skåne, om någon har ett lokalt tips.
 

Bifogat

  • metallbit.jpg
    metallbit.jpg
    200.5 KB · Visningar: 1,483

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Åk till din lokala billackerare.

Be dem blanda ihop epoxi-grund på sprayburk, mattsvart bas och en 2-komponents klarlack.

Sen har du en lack som håller.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
hammarlack med penselmåla och nära med näsan + bilfälg = fest. Mao borde han klara plåtbiten på en förfest.
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
hmm, varför är delen inte gjord i aluminium?
om du inte gillar rost?

Det beror på mkt begränsad tillgång till metallverkstad och material.

hammarlack med penselmåla och nära med näsan + bilfälg = fest. Mao borde han klara plåtbiten på en förfest.

Hahaha...
Den var fin.
Då blir det hammarlack, det är ju lördag :tummenupp
 
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Hammarlack = Hammerite -------> Bra skit, fäster på allt, håller för ett atombombsangrepp :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nån som vet om hammarlack är bra på avgasrör?

Jag har förvisso svart hammarlack på avgasröret på tändkulan i båten, men jag tror att på ett hojavgasystem så är det alldeles för hett för hammarlack. Om man andå vill prova så bäst att prova på en liten men het och skymd yta av avgassystemet.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hammarlack innehåller silicone och hamnar därför på min svarta lista. Men det är klart, behöver man aldrig måla om/över den med något annat så kan det väl funka.
Även om jag tycker hammarlackens styrka är överdriven.
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Svart färg

Arcanol, rostskyddsfärg som funkar som ytlack, finns matt eller blank. En komponent, går att pensla eller spruta och förtunnas med lacknafta.
PS. kan ha annat namn eller finnas lika allternativ, fråga i färghandeln.
http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/0/642578a75677a5f8c12569bc0035c6f4/$FILE/ARCANOL.pdf
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hammarlack innehåller silicone och hamnar därför på min svarta lista. Men det är klart, behöver man aldrig måla om/över den med något annat så kan det väl funka.
Även om jag tycker hammarlackens styrka är överdriven.

Silikon :mattias

Ja på såna här små smidesdetaljer som ändå ska vara svarta är det en rätt bra lösning tycker jag.
 
Last edited:

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Resultat

Nån som vet om hammarlack är bra på avgasrör?

Det står på burken att hammerit hammarlacken är värmebeständig till 80C. Så jag skulle inte stryka den på avgasröret.
Man kanske kan använda motorblocksfärg till det?

Hur som helst. Nu är det lördag kväll så jag har öppnat hammarlackburken... => in i dimman! :yoparty

Två bilder till:
  • Efter förarbete (stålborste / rengörning / ytruggning med slippapper)
  • Efter första påstrykningen av hammarlack.
 

Bifogat

  • efter-förarbete.jpg
    efter-förarbete.jpg
    159.8 KB · Visningar: 886
  • första-strykningen.jpg
    första-strykningen.jpg
    147 KB · Visningar: 5,305

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Silikon :mattias

Ja på såna här små smidesdetaljer som ändå ska vara svarta är det en rätt bra lösning tycker jag.

Ledsen, jobbar på glasmästeri och på vissa patroner står det "Silicone". Får avskriva det som yrkesskada.

Vi använder knappt skiten iofs. Alla tror att glasmästare älskar skiten men faktum är att alla i branchen med lite kunnande skyr det som pesten. Världen har gått vidare, det finns bättre ersättare liksom.

Nåväl, finns ingenting idag som motiverar bruk av silikon, inte ens i :tuttar. :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ledsen, jobbar på glasmästeri och på vissa patroner står det "Silicone". Får avskriva det som yrkesskada.

Vi använder knappt skiten iofs. Alla tror att glasmästare älskar skiten men faktum är att alla i branchen med lite kunnande skyr det som pesten. Världen har gått vidare, det finns bättre ersättare liksom.

Nåväl, finns ingenting idag som motiverar bruk av silikon, inte ens i :tuttar. :)
Finns det nåt bättre än silikon när man ska limma ihop akvarium ?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Finns det nåt bättre än silikon när man ska limma ihop akvarium ?

Släpp guppin fri.

Om inte annat är väl akvariesilikon rätt väg att gå tyvärr...

Men jag vet inte, vi vägrar att limma akvarium. Vem får skiten när Pelles 300 litersakvarium orsakar vattenskador i hyreshuset tro?
Bättre att köpa ett färdigtillverkat. Man kan ju alltid släppa illusionen om att det blir billigare att göra själv också. (När det gäller akvarium).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Well - synd bara att det silikon har en potentieal att kvadda allt vad som har med normal lackering och ytbelägning att göra.

Dom anställda vid fordonsindurstrin får inte ens ha vissa deo sorter m.m

Ledsen, jobbar på glasmästeri och på vissa patroner står det "Silicone". Får avskriva det som yrkesskada.

Vi använder knappt skiten iofs. Alla tror att glasmästare älskar skiten men faktum är att alla i branchen med lite kunnande skyr det som pesten. Världen har gått vidare, det finns bättre ersättare liksom.

Nåväl, finns ingenting idag som motiverar bruk av silikon, inte ens i :tuttar. :)

Hejhej

Tro mig, jag jag kan hålla uppsatser här om silikon, och för- och nackdelar med det. Och visst är jag också restriktiv med silikon, i synnerhet då tex glid- och glanssprayer innehållandes silikonoljor. Det kan räcka med att en plastbåtsgrannen sprayat sådan bilhandlarspray på sina vinylstolar, för att man ska få fiskögon över hela ytor när man dagen senare ska lägga på sin fernissa. Just den här typen av silikonoljor, som inte härdar, är det värsta vad gäller att kontaminera omgivningen, de sprider sig. Lite slipdammrester från uthärdad hammarlack är dock sällan några problem.

Dock är det ju som sagt så, att hammarlackade ytor inte kan bättras eller övermålas med annan typ av färg, om man inte först tar bort hammarlacken. Därför skulle jag alltså, som sagt, inte rekommenderat hammarlack om TS tex skulle bättra sin svarta ram, eller sin svarta sving, eller ngn annan större detalj

Men nu var det ju som sagt en lös liten detalj.

Så. Jag vet nu att också ni vet att det är silikon i hammarlack. Och ni vet att jag vet att det är silikon i hammarlack. Men det kan ju ändå vara bra att ta upp denna nackdel. För säkerhets skull så står det på burken att Hammarlack innehåller silikon. Det skulle vara bra om tillverkare av många bil- och möbelvårdsprodukter behagade uppge detta. Vanlig Pledge möbelpolish innehåller tex icke härdande silikonolja, likaså de flesta vinyl- och gummiglansprodukter för bilar, samt många billackpolish/-vaxprodukter.

Men jag släpper gärna detta nu.



Det står på burken att hammerit hammarlacken är värmebeständig till 80C. Så jag skulle inte stryka den på avgasröret.
Man kanske kan använda motorblocksfärg till det?

Hur som helst. Nu är det lördag kväll så jag har öppnat hammarlackburken... => in i dimman! :yoparty

Två bilder till:
  • Efter förarbete (stålborste / rengörning / ytruggning med slippapper)
  • Efter första påstrykningen av hammarlack.

Bravo. Tacksam färg till såna där detaljer
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nån som vet om hammarlack är bra på avgasrör?

Jag vet att det är dåligt. Funkar på värmeskölden i vissa fall (om du har en sån), men merparten av resten av röret blir så varmt att det brinner av på första turen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top