Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62
  1. #41
    Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås
    Hoj
    K1200S, FE450
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av mc_vw Visa inlägg
    Tror nog att vi mc åkare borde hålla lite extra mkt koll på de nya bilarna från södern, (tyskland) vilket nu för tiden inte har bakljus tända på automatik med halvljus. f.rom. 2010-2011 års modeller BMW/ MB /DKW etc.Svårare att se och uppmärksamma om de står still/kör
    Låter helidiotiskt va sparar de på det? 1dl bensin vart 10e år?
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

  2. #42
    Skitsnack-MC Carnivores avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    CBR1000RA
    Inlägg
    9 137
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Låter helidiotiskt va sparar de på det? 1dl bensin vart 10e år?
    Eller så är det så att ett nytt EUdirektiv säger att halvljus skall gå på automatiskt och i tyskland har man inga lampor på automatiskt så de har nu börjat tända halvljus... dock inte bakljus.

  3. #43
    Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2001 TDM 850
    Inlägg
    4 598
    jag glömmer fan tända lamporna varje gång jag kör. Har ju en gammal skrutt som inte har någon automatik alls (förutom blinkers reset)
    Men som tur är så är jag ju bara övningskörare så farsan min påminner mej såfort han kan. Samt att jag har en mycket fräsig reflexväst på mej när jag åker =)

    Men jag hoppas att när jag fått lite fler mil i kroppen så går det på reflex att sätta igång lamporna innan man drar iväg.

  4. #44
    Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås
    Hoj
    K1200S, FE450
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Carnivore Visa inlägg
    Eller så är det så att ett nytt EUdirektiv säger att halvljus skall gå på automatiskt och i tyskland har man inga lampor på automatiskt så de har nu börjat tända halvljus... dock inte bakljus.
    Ahh, smart och genomtänkt. Blir ju extra farligt då man inte märker att man glömt slå på ljuset ens på kvällen, då framlyktorna lyser så fint med halvljus. år EU's genomtänkta direktiv
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

  5. #45
    Medlem mc_vws avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    Yamaha R1-99
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Ahh, smart och genomtänkt. Blir ju extra farligt då man inte märker att man glömt slå på ljuset ens på kvällen, då framlyktorna lyser så fint med halvljus. år EU's genomtänkta direktiv
    har för mig att detta inte berodde på eu direktiv utan mer om bränsleförbrukning, vilket dom reducerar något eftersom generatorn inte behöver ladda lika mycket!

    frågan är om bränsle förbrukningen skall ta över hand över trafiksäkerhet =P

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 346
    Har idag kört en runda och mött 3 hojar som kört helt utan lyse
    Kolla att ni har åtminstone har halvljuset på innan ni ger iväg!

  7. #47
    I minoritet zopilotes avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    Suzuki DL650XT 2015
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Ahh, smart och genomtänkt. Blir ju extra farligt då man inte märker att man glömt slå på ljuset ens på kvällen, då framlyktorna lyser så fint med halvljus. år EU's genomtänkta direktiv
    Jag gillar funktionen avstängda bakljus så länge de bara är av när det är riktigt ljust. Bättre kontrast mot aktiverade bromsljus. Däremot bör de vara på i skymning och dåligt väder. Min Citroen från -15 har perfekt kalibrerad funktion för det. Dagsljus är bara DRL fram tända på hög effekt. Så fort det skymmer tänds bakljus och halvljus och DRL går ner på låg effekt. Om torkarautomatiken detekterar regn slår bilen också på bak- och halvljus oberoende av hur ljust det är. Man behöver aldrig bry sig om hur reglaget står.

    Vad gäller hojbelysning har jag äntligen lyckats hitta H4-lampor med skarpt gult ljus. Såg det själv på en annan hoj och blev imponerad hur bra det syntes mot alla andra fordon med vit eller blåvit belysning. Rekommenderas!
    Speak with a soft voice, but always carry a big stick

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nynäshamn
    Hoj
    För många enligt hustrun...
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av zopilote Visa inlägg
    Jag gillar funktionen avstängda bakljus så länge de bara är av när det är riktigt ljust. Bättre kontrast mot aktiverade bromsljus. Däremot bör de vara på i skymning och dåligt väder. Min Citroen från -15 har perfekt kalibrerad funktion för det. Dagsljus är bara DRL fram tända på hög effekt. Så fort det skymmer tänds bakljus och halvljus och DRL går ner på låg effekt. Om torkarautomatiken detekterar regn slår bilen också på bak- och halvljus oberoende av hur ljust det är. Man behöver aldrig bry sig om hur reglaget står.

    Vad gäller hojbelysning har jag äntligen lyckats hitta H4-lampor med skarpt gult ljus. Såg det själv på en annan hoj och blev imponerad hur bra det syntes mot alla andra fordon med vit eller blåvit belysning. Rekommenderas!
    Tycker precis tvärtom, vill gärna att dom är på hela tiden, förstår vad du menar med att bromsljuset syns tydligare, men det tycker jag är ett problem främst med dom som har dubbla (idioti i sig) dimbakljus på utan att veta om det.

    Kommer man momsat på 70-väg så spelar det inte så stor roll om bilen bromsar eller inte om han håller 70 km/h, ,man vill ändå se honom så tidigt som möjligt.

  9. #49
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 488
    Bakljus på jämt, det var det första jag ändrade när jag blev med Audi
    Många bilar har väl "tredje" bromsljus så förväxling känns inte som ett jätteproblem.

    Att inte ha ordentligt framljus på MC är snudd på självmål, ganska självklart vem som förlorar på att inte synas.

  10. #50
    Medlem hekkes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Kawasaki
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av zopilote Visa inlägg
    Vad gäller hojbelysning har jag äntligen lyckats hitta H4-lampor med skarpt gult ljus. Såg det själv på en annan hoj och blev imponerad hur bra det syntes mot alla andra fordon med vit eller blåvit belysning. Rekommenderas!
    Vart hittar du H4 med gult ljus?

  11. #51

  12. #52
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Höganäs
    Hoj
    '99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
    Inlägg
    353
    Jag hade halvljuse som medvetet stod lite högt och lös lite för starkt, ba så folk skulle se mig till dagtid.

    Natttid så vinklade jag helt enkelt ner den lite

  13. #53
    I minoritet zopilotes avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    Suzuki DL650XT 2015
    Inlägg
    1 232
    De från Stylingbutiken är det jag har. Mycket nöjd med ljuset, återstår och se hur hållbarheten är...
    Speak with a soft voice, but always carry a big stick

  14. #54
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av zopilote Visa inlägg
    ... Min Citroen från -15 har perfekt kalibrerad funktion för det. Dagsljus är bara DRL fram tända på hög effekt. Så fort det skymmer tänds bakljus och halvljus och DRL går ner på låg effekt. Om torkarautomatiken detekterar regn slår bilen också på bak- och halvljus oberoende av hur ljust det är. Man behöver aldrig bry sig om hur reglaget står. ...
    -

    Verkar som att just den bilen du kör har ett väl fungerande system. DRL, är det de så kallade LED-ljusen i form av en ljusramp inbyggd i ljusenheten? Jag tycker att sådana syns bra på de flesta bilar, så att de är tända istället för halvljuset stör mig inte alls.
    Hojen körs alltid med minst halvljus på - självklart.

    /H

  15. #55
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av mc_vw Visa inlägg
    Tror nog att vi mc åkare borde hålla lite extra mkt koll på de nya bilarna från södern, (tyskland) vilket nu för tiden inte har bakljus tända på automatik med halvljus. f.rom. 2010-2011 års modeller BMW/ MB /DKW etc.Svårare att se och uppmärksamma om de står still/kör
    Själv ser jag oftast Kia, Renault och Volvo som kör utan bakljus mitt i natten.
    Alltså nyare kärror från 2015 och framåt.
    Många fattar inte heller varför man ljustutar på dem.

    Några nöjer sig dessutom att köra med parkeringshus fram även om det ger sämre ljus än ett stearinljus i en tårta.
    Senast redigerat av CBR1 den 2018-07-11 klockan 17:46.

  16. #56
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 Yamaha yp 250 CFmoto 500
    Inlägg
    2 613
    Varför inte låta automatiken/Halvljuset va på hela tiden. Det är ju inte direkt jobbigt. Samt att lagen säger så, även bakljus. Många bilar har riktigt dålig skymningsautomatik.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  17. #57
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    342
    Kanske är dags att (återigen) lägga upp vad lagtexten faktiskt säger om detta med belysning för fordon.

    Det är många paragrafer om vad som gäller för belysning med fordon på väg, så jag hänvisar till:
    'Trafikförordningen 1998:1276'
    3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
    Gemensamma bestämmelser
    Belysning vid färd på väg
    68 § till och med 76 §

    /H

  18. #58
    Medlem Ledhoems avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    Ducati Monster 821 Stripe
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av mc_vw Visa inlägg
    Tror nog att vi mc åkare borde hålla lite extra mkt koll på de nya bilarna från södern, (tyskland) vilket nu för tiden inte har bakljus tända på automatik med halvljus. f.rom. 2010-2011 års modeller BMW/ MB /DKW etc.Svårare att se och uppmärksamma om de står still/kör
    Det gäller väl inte bara tysktillverkade bilar?
    Är det inte samtliga nya bilar bortsett från Volvo?

    Citat Ursprungligen postat av zopilote Visa inlägg
    Jag gillar funktionen avstängda bakljus så länge de bara är av när det är riktigt ljust. Bättre kontrast mot aktiverade bromsljus. Däremot bör de vara på i skymning och dåligt väder. Min Citroen från -15 har perfekt kalibrerad funktion för det. Dagsljus är bara DRL fram tända på hög effekt. Så fort det skymmer tänds bakljus och halvljus och DRL går ner på låg effekt. Om torkarautomatiken detekterar regn slår bilen också på bak- och halvljus oberoende av hur ljust det är. Man behöver aldrig bry sig om hur reglaget står.

    Vad gäller hojbelysning har jag äntligen lyckats hitta H4-lampor med skarpt gult ljus. Såg det själv på en annan hoj och blev imponerad hur bra det syntes mot alla andra fordon med vit eller blåvit belysning. Rekommenderas!
    Det är alltid bättre att ha bakljuset på. Man syns bättre.
    Sedan är det fullkomligt värdelöst när bilen är stillastående för andra trafikanter. Tidigare kunde man med ganska stor säkerhet anta att en bil med släckta bakljus hade tändningen avslagen. Med andra ord fanns det ingen större risk att bilen plötsligt skulle svänga ut framför en. Men nu...

    Automatiken i din bil kanske fungerar bra men på majoriteten av bilarna skulle jag påstå att den funkar skit.
    Verkar för det mesta bara styras av ett simpelt skymningsrelä vilket i dimma eller andra dåliga siktförhållanden inte fungerar alls då det sällan är tillräckligt mörkt.

  19. #59
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 621
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Varför inte låta automatiken/Halvljuset va på hela tiden. Det är ju inte direkt jobbigt. Samt att lagen säger så, även bakljus. Många bilar har riktigt dålig skymningsautomatik.
    Ja. Skymningautomatiken är riktigt dålig på många bilar. Ibland är den också anpassad för andra länders regelverk vilket medför att den blir olaglig i Sverige. Min Subaru har en halvljudautomatik som i sig fungerar utmärkt. Däremot så kör den med allt släckt när det är ljust vilket ju blir olagligt i Sverige. Däremot är det gissningsvis så att den inställningen är laglig i dom marknader där Subaru säljer fler bilar och då har dom helt enkelt valt att göra så.

    Jag personligen tänkte lösa det genom att dra en kabel med relä som drar på tändningen som tänder dimljusen automatiskt när jag startat bilen och när ljusautomatiken slår på halvljuset så släcker den dimljusen. Men det är ju lite synd att man ska behöva fixa en sådan grej.
    The man, the myth, the concept.

  20. #60
    Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Norrbotten
    Hoj
    Triumph 800xc -11, FZS600 -00
    Inlägg
    500
    Citat Ursprungligen postat av mc_vw Visa inlägg
    har för mig att detta inte berodde på eu direktiv utan mer om bränsleförbrukning, vilket dom reducerar något eftersom generatorn inte behöver ladda lika mycket!
    Hela iden var att spara bränsle men under tiden som lagen utreddes och fram tills beslut kom så hade energisnål LED belysning kommit så den besparing man ville åt uteblev nästan helt.
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Precis. Kan man då argumentera för att skyltat hastighet bör sättas utifrån vad majoriteten i praktiken håller för hastighet samt beakta vid vilken skyltat hast [...]

zoda
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här