Blå vevaxel

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004
Jag har en XR600R och när jag lyfte av cyllindern så kännde jag att det luktade bränt från själva kammaren där vevaxeln finns och så såg jag att vevaxeln skiftade blå.:va
Äre några bekymmer, brukar det vara så eller äre något lager som är kört?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om vevaxeln är induktionshärdad blir den blå vid den processen. Har den skrurit bör det finnas gott om lagerspån i omlopp i motorn.
 

Lantz_

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2009
Ort
Kil
Hoj
KTM 660 SMC 2004

Bifogat

  • P1000296.jpg
    P1000296.jpg
    231.7 KB · Visningar: 112
  • P1000299.jpg
    P1000299.jpg
    236.2 KB · Visningar: 108

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
EDIT: Verkar som att Jörgen här nedan var mer på rätt spår än jag. :D
 
Last edited:

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Blå vev, men inget som syns på staken... Vet inte hur dendär motorn brukar bete sig, men för mig brukar stakarna bli blå långt innan veven när lagren bråkar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste jag byta dem eller går dom en sommar, vad tror du?

Jag skickar med några bilder.

Mät upp glappet i storändan mha servicehandboken.

Vad gäller färgen så tror jag att det är från induktionshärdningen av vevtappen. Googla på blue crank xr600r så får du info. Du kan ju även bildsöka på crank xr600r så framkommer bla bilder på axlar med samma blåfärg på tex Ebay.

En del tillverkare putsar bort färgskiftningarna från härdningen på stakar och vevar, andra inte. Att döma av sökningn ovan verkar din vev vara av det sistnämda slaget. Staken skulle dessutom blivit blå först, mycket mindre massa för lagret att värma upp.

Dock ska det ju inte lukta bränt i vevhuset. Men sådana uppgifter måste ju sättas i relation till sagesmannen. För en rookie luktar säkert begagnad motorolja bränt. För en erfaren mekaniker är "bränt" lika med lukten från en bränd koppling. Har veven tex blivit blå i motorn så ska det sitta koksad olja på ytan och det ska lukta som som från ett tåg som bromsat hårt och står och ångar av välbehag på perrongen. Mycket distinkt lukt.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Mät upp glappet i storändan mha servicehandboken.

Vad gäller färgen så tror jag att det är från induktionshärdningen av vevtappen. Googla på blue crank xr600r så får du info. Du kan ju även bildsöka på crank xr600r så framkommer bla bilder på axlar med samma blåfärg på tex Ebay.

En del tillverkare putsar bort färgskiftningarna från härdningen på stakar och vevar, andra inte. Att döma av sökningn ovan verkar din vev vara av det sistnämda slaget. Staken skulle dessutom blivit blå först, mycket mindre massa för lagret att värma upp.

Dock ska det ju inte lukta bränt i vevhuset. Men sådana uppgifter måste ju sättas i relation till sagesmannen. För en rookie luktar säkert begagnad motorolja bränt. För en erfaren mekaniker är "bränt" lika med lukten från en bränd koppling. Har veven tex blivit blå i motorn så ska det sitta koksad olja på ytan och det ska lukta som som från ett tåg som bromsat hårt och står och ångar av välbehag på perrongen. Mycket distinkt lukt.


Har varit med om att veven börjat bli blå men inte stakens storände. Det var en skärning på gång, men körningen tog slut så perfekt så det inte fullbordades.

Luktade det rejäla riktigt bränt efteråt. Men normalt brukar staken bli färggrann först skulle jag kunna hålla med om.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top