Vilken olja?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Lånar denna tråd, vilken av dessa rekommenderas? Eller finns det något annat märke på olja/filter man ska köra på?

View attachment 448341

300V är overkill för din hoj(sukan din). 7100 duger gott och är en bra helsyntetisk olja. HF138B. B:et antar jag är Snells filter( sök på Snell här på sporthoj)….skippa den!

HF138 är Hiflo filter. Enda filtret med tyska TUV stämpeln.

Löser det sig inte så kan jag skicka iväg 7100 och hiflo filter för 630kr inkl frakt. Pm:a bara så...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
7100 oljan duger säkert som VS säger men jag har kört 300v oljan och den är en av de två bästa jag någonsin kört i en hoj växellådan blev extremt lättväxlad och motorljud mekaniskt slammer minimalt. 300v factory line är erkänt en av de bästa oljerna som finns så jag skulle kosta på en hundring mer för den oljan. Hf138b är ett Hiflow filter när man googlar ivf så de måste väl vara ok.
Den enda olja som haft lika bra känsla och lättväxlat i lådan är http://www.payback.se/produkter/motoroljor/376-supreme-racing/
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
7100 oljan duger säkert som VS säger men jag har kört 300v oljan och den är en av de två bästa jag någonsin kört i en hoj växellådan blev extremt lättväxlad och motorljud mekaniskt slammer minimalt. 300v factory line är erkänt en av de bästa oljerna som finns så jag skulle kosta på en hundring mer för den oljan. Hf138b är ett Hiflow filter när man googlar ivf så de måste väl vara ok.
Den enda olja som haft lika bra känsla och lättväxlat i lådan är http://www.payback.se/produkter/motoroljor/376-supreme-racing/

Visst, jag har 300v också(+100) men....känns ändå lite väl onödigt häftig.

kollade XL och.....tidigare använde dom B:et efter HF138 och det var då ett Snell filter. Kan hända att dom fått ta bort det och B.et har råkat bli kvar. Snell kallades för nåt annat, kanske dom fått ett påpekande om det?

Hiflos oljefilter heter bara:
HF138
HF138C(krom)
HF138RC(den med bultskalle)
Dvs, något Hiflo HF138 med B bakom finns inte.

Enda gången B:et används i Hiflos filter är i samband med Harleys oljefilter.(HF171 samt HF170) Där använder man alltid en bokstav efter sista siffran:
HF171B(svart)
HF171C(krom)
HF171RC(bultskalle)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
7100 oljan duger säkert som VS säger men jag har kört 300v oljan och den är en av de två bästa jag någonsin kört i en hoj växellådan blev extremt lättväxlad och motorljud mekaniskt slammer minimalt. 300v factory line är erkänt en av de bästa oljerna som finns så jag skulle kosta på en hundring mer för den oljan. Hf138b är ett Hiflow filter när man googlar ivf så de måste väl vara ok.
Den enda olja som haft lika bra känsla och lättväxlat i lådan är http://www.payback.se/produkter/motoroljor/376-supreme-racing/

Intressant vad du skriver för min reaktion efter fått Sprint RS efter stor service fylld med 7100 10W-40
är att jag upplever hojen mera lättväxlad med SBK Racing 10W-50 som jag fyller själv
och 376-supreme-racing är SAE 5W-50, dvs högre varmviskositet än 10W-40.
Och jag har alltid inbillat mig att det är den högre varmviskositeten som gör lådan mer lättväxlad i Sprint RS med SBK 10W-50 jämfört med 7100 10W-40.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viskositet är en av väldigt många egenskaper hos en olja.

Det är snarare så att de olika additivens inverkan är betydligt större för tex hur lättväxlad den upplevs.


Buy quality, cry once
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intressant vad du skriver för min reaktion efter fått Sprint RS efter stor service fylld med 7100 10W-40
är att jag upplever hojen mera lättväxlad med SBK Racing 10W-50 som jag fyller själv
och 376-supreme-racing är SAE 5W-50, dvs högre varmviskositet än 10W-40.
Och jag har alltid inbillat mig att det är den högre varmviskositeten som gör lådan mer lättväxlad i Sprint RS med SBK 10W-50 jämfört med 7100 10W-40.

Jag vet inte hur lättväxlad motul 7100 är för jag har bara kört Motul 300v factory line 15w-50. Jag ska just nu sopa i ok/q8 SBK Racing 10w-50 för att känna hur den känns i lådan för många här på forumet har ju lovordat den oljan i många år och den är ju svinbillig på 20L dunk som går att köpa på första bästa ok mack. Jag är dock lite orolig att hälla i den i min ktm 990 för jag blev varnad av en forumsmedlem att just ktm 990 börjar slira på lamellerna med den oljan. Är de fler som fått lamellslir med Ok/q8 SBK Racing ?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
300V oljan, var hittar jag den billigast? Beställer gärna online.

Ska du ha ett filter också så kan jag ordna med ett Hiflo filter(om det är kawan, HF303) och inkl frakt för 730kr. Inbillar mig att det är ett bra pris. om intressant s ppPm;a så kan du få en onlinelänk….
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag blir inte helt klok på det här med klassningen. VFR-manulaen säger 10W40, eller något annat om temperaturen säger så (10W30 är standard från Honda nu, sen 15W40, 15W50, 20W40 och 20W50). OK-oljan är 10W50, det borde väl inte spela någon roll om man kan använda 10W40 alt 15W50 om körsituationen så tillåter?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag blir inte helt klok på det här med klassningen. VFR-manulaen säger 10W40, eller något annat om temperaturen säger så (10W30 är standard från Honda nu, sen 15W40, 15W50, 20W40 och 20W50). OK-oljan är 10W50, det borde väl inte spela någon roll om man kan använda 10W40 alt 15W50 om körsituationen så tillåter?

Nej det spelar ingen roll. Du kan använda SBK Racing 10W-50 från OK.
Själv handlar jag SBK Racing 10W-50 på SWEDOL. För jag besöker SWEDOL i jobbet.
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=SBK+Racing10W-50
Nöje med Nytta.
Men inte på samma kort.
Och när du ändå är där, tänk på att man kan använda Tredoring / Gummistålbricka
till oljepluggen istället för de vanliga aluminium eller kopparpackningarna
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=+gummistålbricka
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska du ha ett filter också så kan jag ordna med ett Hiflo filter(om det är kawan, HF303) och inkl frakt för 730kr. Inbillar mig att det är ett bra pris. om intressant s ppPm;a så kan du få en onlinelänk….

De va svinbra pris de kan ingen slå i Sverige nu ångrar jag att jag köpt 10L SBK racing olja :gråta får jag byta in SBK oljan :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska du ha ett filter också så kan jag ordna med ett Hiflo filter(om det är kawan, HF303) och inkl frakt för 730kr. Inbillar mig att det är ett bra pris. om intressant s ppPm;a så kan du få en onlinelänk….

Har du en hemsida där du säljer mc delar jag behöver köpa ett oljefilter till KTM 990.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Levoil.De dom har snabb frakt med dhl.

Jag fattar inte tyska så frågan är om frakten för 4l bara är 67kr även till Sverige? En dunk 15w-50 Motul 300v kostar 512kr.
Även om de nu bara kostar 512kr så har de inte Hiflow oljefilter så då måste man ju köpa de från ex Saarel och då får man betala 138kr ink frakt för det. 512kr för tyskoljan + 138kr för filter från Sverige blir 650kr förutsatt att frakten är 67kr? Man kan tjäna 80kr i bästa fall men får då best från två ställen :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det håller jag delvis med om dock så finns det ju gott om "eftermarknadsprylar" som höjer prestandan och livslängd på standard maskinerna som vi köper. Tillverkaren vill ju att grejorna ska sluta fungera någon gång så att dem får sälja nytt och reservdelar samt att det är en kostnadsfråga.
Är van vid att behandla mina prylar likt ett spädbarn och betalar gärna någon krona extra för att veta att jag skött prylarna med det som anses vara bäst.

Kruxet med olja är bara att det finns så många olika som anses vara bäst beroende på vem man frågar...? Därför vänder jag mig till er här med erfarenhet!?

Har någon koll på frågan angående bromsbelägg så får ni gärna dela med er av det också.

Mvh/Thomas

Nja. Tillverkarna kan väl anses ha ett visst intresse i att grejorna slits ut så att dom får sälja nytt. Samtidigt så är dom intensivt ointresserade av att vi skall använda en olja som inte är bra nog eftersom det skulle innebära en massa reklamationer och garantiärenden som är relativt kostsamt för tillverkaren. Det är sjukt mycket billigare för dom att få grejorna att hålla istället för att behöva bekosta garantireparationer.

Dom oljor som finns idag i handeln är skyhögt över dom specar som MC tillverkarna anger som minimikrav till våra hojar. Jag har för mig att för min VFR så är kravet API SH och det finns i stort sett ingen syntetolja som inte är minst API SM i Svensk handel.

Dvs plockar du valfri syntet i valfri butik i Sverige som har rätt visk (typiskt sett 10-40 eller 10-50) så kommer det att funka utmärkt.
Majoriteten av tiden så belastar du motorn på bara en bråkdel av dess kapacitet så den pressas inte direkt hårt. Så länge du sköter oljebyten och ger hojen vanlig omvårdnad så är det osannolikt att du kommer att slita ut motorn förrän massor av andra slitagedelar börjar vara slut som gafflar, stötdämpare och el mm på hojen.
Min VFR har i nuläget gått drygt 7000 mil med uteslutande standardoljor (Dvs oljor som uppfyller spec men inte några superdyra oljor eller liknande) och jag är starkt tveksam till att det finns något ens märkbart slitage någonstans i motorn.
I min förra hoj så testade jag att köra med olika oljor och den olja som jag tyckte kändes bäst med avseende på koppling mm var OKQ8 SBK racing som finns för ca 70-80 kr/liter.

Biltemas olja funkar utmärkt. Jag har använt den massor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Konsten att välja rätt olja är svår om man vill komma undan billigt. Jag rek att läsa på om kända svagheter på sin hojmodell innan man bestämmer sig för vilken olja man ska köra. Ts hoj CBR600RR 2007 har mig veterligen inga svagheter som kräver härrejösses dyr olja så på den modellen kan man snåla och köpa lite billigare olja.
Men min hoj som är en KTM 990 sm 08a så har jag läst mig till att den måste köras på zddp rik olja för att inte kamnockarna ska gå ner sig. Och mycket riktigt så såg jag början till slitage vid 1200mila ventiljustering. Den hade gått på Castroli delsyntet rel billig olja med låg zddp halt. Med det i vetskap kör jag bara olja med hög zddp halt (zink /fosfor) Motul 300v och Payback suprem racing eller även Okq8 sbk racing har hög halt zddp. Kör man dessa oljor och byter vad rek 750 mil håller en 990 hur länge som helst över 15000 mil är inte ovanligt på Adventure hojarna som går mycket.
Men även om jag hade en oförstörbar motor som skulle gå på spillolja skulle jag köpt Motul 300v eller Payback suprem racing för maken till fina växlingar har jag inte varit med om med någ annan olja. SBK racing ska ju va fin i lådan också men den har jag inte provat än.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top