Vad ska jag köpa för bil?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Känner mig lagom vuxen och måste köpa mig en bil.
Jag behöver ingen sänkt med en massa kjolar, vingar och 1800bhp, jag är 32 år och alla vet att jag har stor dick.

Jag vill ha en bra bruksbil så jag kan åka och hälsa på syster och bror i huvudstaden samt ta med mig grabben och ett par skidor och en bräda och åka till Åre/Sälen en till två gånger per år.

Är bra sugen på en Audi A4 1,8-2,0 -03ish (runt 80k)
Polaren tycker att jag ska köpa en Saab 93/95 för det är billigare...
I don´t gillar Saab.

Vet inte varför jag skriver här för nu kommer jag säkert få ännu mer huvudbry.. ska man gå på det man tänkte först och bara köpa skiten och må bra?

Lägger inte över 100k på en bil, helst under 80.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
alla lär väl skriva olika, jag fick en 9-3ss från -03 som gått drygt 5k mil för under 80k kändes som jävligt mycket bil för de pengarna. Gillar du inte saab ska du väl köpa nått annat.. :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tjöp en passat. Samma bil som ådi fast billigare. Lika dyr att äga som ådi dock.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Golf/A3/A4 TDI om du vill ha en pendlarbil.

GTI TDI är perfekt, en golf fyra med en 150 hästars 1,9 TDI. Räcker gott och väl.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp de du vill ha. alla bilar har sina fel.
en kombi är aldrig fel när man e vuxen men känner du att du inte behöver de är de bättre då sedaner är billigare oftast.
ska du inte köra över 1500mil per år så behöver du nog inte ens fundera på en diesel.
lite hk=billigare försäkring samt går billigare.
kolla på bilar med lite mil.
märks direkt skillnad eft dom gått 15000 plus mil.

nåt jag skulle kika på.
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Passat_Variant_1_6_32642639.htm?ca=4&w=3

vill man ha lite mer hk så gå på 1,8 turbon.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tjöp en passat. Samma bil som ådi fast billigare. Lika dyr att äga som ådi dock.

Eller Octavia 1.8T så blir ägandet ännu billigare om än lite bullrigare. Bagaget på Octavian äter barnvagnar till frukost trots att den är i golf-klassen. Har samma bottenplatta och nästintill samma motor så det är ju beprövade saker utan lullull.

Hade jag åkt mer än jag gör hade jag nog valt en bil med mer komfort vid långturer men som "åka-och-handla-och-ibland-till-jobbet" är den förnuftig som få. Finns en anledning till att pensionärerna väljer den. :)
Dessutom får den jag-sätter-bara-min-fot-i-heftiga-bilar-Bazooka att kräkas och bara det gör den värd varje krona.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gamla Audi är äckliga och obekväma, finns massvis med bättre bilar. Nyare Audi däremot är ok men kapitalförstöring utan dess like.
Jag parkerade nyss en A6 tdi -10 utanför huset efter en snabbvisit i Västerås nu på kvällen, ganska skönt att ha farthållaren på 160km/h och se förbrukningen stanna på måttliga 0.78l/mil, men det är inte värt pengarna det kostar med en sån bil.

Köp en tråkig japan om du vill ha bekymmersfritt bilägande. Din polare är inte vid sina sinnens fulla bruk.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Audi A4/A6 kombi diesel kanske? Billig att köra och äga, gott om plats, går att lasta ordentligt... Letar själv en sån åt flickvännens päron, tror att det är bra bilar (har själv en A4 som jag är nöjd med, dock bensinare):)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Volvo S80.

Jag har en 02:a, 2,4 170 pållar, svart med svart helskinn.
Den utan jämförelse bästa bil jag haft, går snålt (snittar ganska precis 0,8 över året och då dras det en del släp) och är behaglig att beta av mil i.

Går att hitta fina exemplar för vettiga pengar med.

/J
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top