Only in America

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag känner några tvättäkta dyslektiker (och ingenjörer, varav en har dyskalkyli) som blir riktigt förbannade när folk skyller lathet på dyslexi. :yoparty

Precis, latmaskarna tar upp resurser som dyslektikerna skulle behöva.

På samma sätt har vi latmaskar som tar resurser som vi skulle kunna lägga på människor som behööver vara långtidssjukskrivna.

På samma sätt kommer det hit "papperslösa flyktingar" och tar resurser som vi skulle kunnat ge till verkliga flyktingar.

Men i alla dom sammanhangen är det fult att ifrågasätta äktheten.
Ingen människa någonsin har väl bluffat om att dom är flyktingar/sjuka/dyslektiska för att få några fördelar?
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Jag känner några tvättäkta dyslektiker (och ingenjörer, varav en har dyskalkyli) som blir riktigt förbannade när folk skyller lathet på dyslexi. :yoparty

Det mesta vi behöver i livet är inlärt, eller åtminstone beroende av yttre påverkan. Det gäller kreativitet, sociala färdigheter, immunförsvar, stresstålighet och mycket annat, inkl. hjärnans utvckling. Belastar du hjärnan så utvecklas den bättre och du tappar inte så mycket funktion/kunskap när du blir äldre. Samtidigt utvecklas bara de delar av hjärnan som stimuleras och du blir bättre på de färdigheterna. Ingen nyhet att "pedagogiska leksaker" hämmar fantasin efter som de inte ger utrymme till att stimulera fantasin. Så det är bättre att använda en kotte som omväxlande pistol, docka, rymdskepp och granat. Bättre är då inte bara att det är billigare. En smurf är liksom en smurf och inget annat.

Detta är ju mycket tanken bakom trygghetsnarkomani. Undviker du farligheter så lär du dig inte att hantera eller bedömma dem korrekt och blir därför mer stressad även av sådant som är ofarligt. Ta t.ex. friklättrare, många ser dem som galningar (inkl. jag får jag nog erkänna!) men de är superbra på att bedömma vad som är farligt och inte annars dör de ju.

Så föräldrar gör ofta sina barn en otjänst genom att ta hand om dem för mycket, men kom ihåg att det är inte dumhet: Det är kärlek och omsorg men i ett samhälle som är för tryggt och bra för vårt eget bästa. Oberoende av vad alla som skriker om hur dåligt det är att leva i Sverige än säger...



Att andra länder har blivit bättre betyder inte nödvändigtvis att vi har blivit sämre! Plus som sagt: Det kan finnas luckor i vissa ämnen, vilket inte behöver vara barnens fel. Plus att de kompenserar det inom andra områden. Jag pratade som sagt om den totala kunskapsbanken.

Ungar är trots allt inte så dumma som de ger sken av....

Ge dem förutsättningarna så lär de sig själva

Varning, 15 minuter som kan förändra synen på hur undervisning skall bedrivas.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men för fan Korvis, nu blir det nummer 3 som jag tänker gnälla på i denna tråden. :mad:

Birmingham ligger varken i USA eller Amerika, åtminstone inte det Birmingham som det refereras till i texten.

"Shockingly, Kerry, who now lives in San Francisco is not alone in her quest to make her daughter wrinkle-free for life

This behaviour is becoming a trend in the competitive world of American child beauty pageants.

"
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
"Shockingly, Kerry, who now lives in San Francisco is not alone in her quest to make her daughter wrinkle-free for life

This behaviour is becoming a trend in the competitive world of American child beauty pageants.

"
Vad fan skulle tanten flytta för? :mad:

Ok, jag får väl ställa mig i skamvrån denna gången .... :glömdet
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Medan oljebolagen pumpade fram 34,1 miljarder dollar i kvartalsvinst sliter amerikanarna för att ens ha råd att hälla soppa i sina bilar. Och än värre har situationen blivit till följd av översvämningarna längs Mississippifloden. Barack Obama går nu till attack mot oljebjässarna och kräver att deras subventioner om 4 miljarder dollar per år slopas.
Översvämningarna längs Mississippifloden har svällt över sex gånger sitt vanliga omfång. Bostäder, bondgårdar och vägar har dränkts och tusentals amerikaner tvingatas lämna sina hem. Samtidigt ökar oron för att oljeraffinaderierna kan drabbas under de kommande veckorna, i synnerhet då översvämningarna är på väg ned mot Louisiana där bland annat Exxon Mobile har landets näst största verksamhet men även företag som ConocoPhillips och Marathon Oil är starkt positionerade.

- Vi har haft översvämningar i de här regionerna av Louisiana tidigare och då sett hur tolv raffinaderier fått stänga. Det finns en stor rädsla för att den proceduren ska upprepas, säger Peter Beutel, analytiker på Cameron Hanover som bedömer risker kopplade till energimarknaden.

Det höga oljepriset slår hårt mot amerikanarna. I just Mississippi spenderar exempelvis invånarna hela 14,2 procent av sina intäkter på bensin. Det kan jämföras med ett snitt på 8,87 procent i USA, enligt motorgruppen AAA. Och amerikanarna är såväl sura som uppgivna över det höga priset.

Vid en bensinstation på livligt trafikerade Houston Street på Manhattan i New York står Qasim Griumman och fyller på bensin i sin taxi. Priset ligger på 4:55 dollar per gallon - klart över snittet på 3:85 dollar.

- Bensinpriset är alldeles för högt och gör att min inkomst minskar kraftigt. Det skär bort stora delar och om det fortsätter upp mot 5 dollar så kommer det bli riktigt kämpigt, säger Qasim Griumman med en suck.

Samtidigt som amerikanarna försöker tackla det höga bensinpriset visar oljebolagen åter upp skyhöga vinster. Bland annat ökade Exxon sin kvartalsvinst med 69 procent till 10,6 miljarder dollar och för Carl-Henric Svanberg och BP:s del landade vinsten på 5,5 miljarder - det till trots att företaget dras med stora utgifter på grund av oljeutblåsningen i Mexikanska golfen.

Med anledning av det höga bensinpriset och de enorma vinsterna kallade kongressen i torsdags till sig företrädare för de fem största oljebolagen - BP, Chevron, Conoco Phillips, Exxon Mobil och Shell - för att låta dem förklara varför de tillsammans behöver mer än 4 miljarder dollar i subventioner. Demokraterna vill slopa dessa för att under tio års tid spara 21 miljarder dollar - pengar som de hellre vill använda för att kapa det enorma budgetunderskott som USA dras med. I år väntas det landa på mellan 1500-1600 miljarder dollar, eller cirka 10 procent av BNP.

Cheferna som framträdde i kongressen gick dock till motattack. Rex Tillerson, vd på Exxon Mobil, kallade exempelvis förslagen om slopade subventioner för kontraproduktiva.

- Förändringarna skulle minska den amerikanska konkurrenskraften och avskräcka framtida investeringar i energiprojekt i USA. Därför skulle också jobbtillväxten bli lägre, så också den ekonomiska tillväxten.

Vad demokraterna gör när de försöker slopa subventionerna för oljebolagen är dessutom att öka trycket på republikanerna i förhoppning om att antingen få dem att överge sitt motstånd till skattehöjningar eller publikt tvingas erkänna att de håller några av världens mest lönsamma företag om ryggarna. Den republikanska senatorn Orrin Hatch menar dock att demokraterna för ett ”cyniskt spel”.

- Medan den amerikanska befolkningen ber kongressen att vidta åtgärder mot de höga oljepriserna så är svaret från demokraternas sida att gå till attack mot oljecheferna. Och det i ett försök att dölja det faktum att deras policy är att höja priset vid bensinpumparna och öka smärtan för de amerikanska invånarna.



Åhhhhh va synd det är om dom.... :huvet
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet, någon måste ju kliva in som Botoxmammornas förkämpe. Jag hoppas vi inom kort får nya EU-regler som säkrar Botoxmammornas rätt att spruta ungarna fulla med Botox från 7 års ålder, senast! :mad::mad:

Ni får lobba för att FK subventionerar med "bidrag" som plockas ur någon annan del av barnens tillvaro. Modellen finns ju redan. För jag hoppas verkligen inte du menar att de ömma mödrarna skall tvingas ta något som helst ekonomiskt ansvar i detta fall heller?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ni får lobba för att FK subventionerar med "bidrag" som plockas ur någon annan del av barnens tillvaro. Modellen finns ju redan. För jag hoppas verkligen inte du menar att de ömma mödrarna skall tvingas ta något som helst ekonomiskt ansvar i detta fall heller?

För maximal rättvisa kommer vi givetvis lägga det till fädernas underhållskostnad. De tjänar redan så mycket mer än kvinnorna så de kommer knappt märka den extra botoxkostnaden som adderas till underhållet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För maximal rättvisa kommer vi givetvis lägga det till fädernas underhållskostnad. De tjänar redan så mycket mer än kvinnorna så de kommer knappt märka den extra botoxkostnaden som adderas till underhållet.

Annars kan ni ju plocka ungarna på en njure, vem behöver två liksom. Det väsentliga är ju att den ömma modern hålls skadeslös, som alltid.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top