Only in America

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser inte riktigt problemet här, de bryter utegångsförbudet och en konsekvent snabb tillrättavisning för att justera det felaktiga beteendet.

Lagligt absolut rätt.
Och jag gissar också att poliserna haft ett par tuffa dagar och nog hade ett skapligt adrenalintillslag.
Dessutom ser man inte vad som pågår bakom den som filmar.

Om det sedan är bästa lösningen i en situationen när så många demonstrerar mot, bla, polisbrutalitet är kanske en annan fråga.
Gissar att om man frågar 10 polisbefäl i trakten så får man närmare 10 olika svar. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En "regering med sin statschef" är väl alltid ytterst ansvarig i ett land?
Vem skulle annars vara det?
I demokratier kan man kanske hävda "folket" som valt regeringen som ytterst ansvariga.

Om du egentligen menar ENSAMT ansvariga så är svaret enligt mig:
Trump de senaste dagarna - Nej
Pisa - Troligen (ska bli spännande att se om det kommer utdelas ansvar. gissar på nej.)
Covid - Absolut
Arbetslöshet - Ja
Förnedringsrånvåg - Nej
Gängkriminalitet - Nej
Ett "Nej" på de sista två betyder på inget vis att jag fråntar regeringen från ansvar. Men jag ser dem inte som ENSAMT ansvariga.

Hur kan någon vara ensamt ansvarig för ett förhoppningsvis oavsiktlig virusspridning, samtidigt som ingen skulle kunna hållas ansvarig för något så förutsägbart som en ökning i gängkriminalitet och rån?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur kan någon vara ensamt ansvarig för ett förhoppningsvis oavsiktlig virusspridning, samtidigt som ingen skulle kunna hållas ansvarig för något så förutsägbart som en ökning i gängkriminalitet och rån?

Jag såg FettSnoks fråga som vem som är ansvarig för Sveriges motåtgärder kring Corona.
(Om jag förstod det fel får han rätta mig.)
Jag kan inte se att ansvaret för åtgärder kring en situation som helt uppstått under den tid man sitter vid makten och har hela den beslutande makten kan falla på någon annan än regeringen.
Varken Kina, Italien, flygbolag, kommuner, oppositionen, sjukvården eller ens MSB och FHM har det ansvaret då de inte kan fatta dom besluten.
Sen finns det personligt ansvar, ansvar för uppkomst av Corona, rådgivande ansvar osv osv.
Men jag ser regeringen som ENSAMT ansvariga får de åtgärder vi som land tagit och/eller inte tagit.

Gängkriminalitet, skulle iaf jag hävda, startade innan denna regering kom till makten.
Där kommer också många andra frågor in i bilden som inte heller går att fastställa till just denna mandatperiod.
Invandring, integration, social utsatthet, religion osv.
Det är sas många som gjort ett dåligt jobb under en lång tid.
Lite samma skäl till varför jag, naturligtvis, inte håller POTUS ensamt ansvarig för de senaste händelserna i USA.
Därav håller jag inte heller regeringen ENSAMT ansvarig för gängkriminalitet.

Förnedringsrånen kräver kanske mer förklaring.
Där ser jag det mer som ett resultat, och del, av ovan kriminalitet.
Dvs för många har gjort ett för dåligt jobb för länge.
Därav håller jag inte regeringen ensamt ansvarig för förnedringsrånen.

Kanske skall tillägga att jag lägger en rätt stor "allmän skuld" på regeringen för att inte bättre ha lyckats vända dessa trender under sina nu ganska många år vid makten.
Min egen åsikt är tom att just denna regering är den som skött mest saker minst rätt under sin tid vid makten.

Som vanligt inget facit utan bara mina två cent...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag såg FettSnoks fråga som vem som är ansvarig för Sveriges motåtgärder kring Corona.
(Om jag förstod det fel får han rätta mig.)
Jag kan inte se att ansvaret för åtgärder kring en situation som helt uppstått under den tid man sitter vid makten och har hela den beslutande makten kan falla på någon annan än regeringen.
Varken Kina, Italien, flygbolag, kommuner, oppositionen, sjukvården eller ens MSB och FHM har det ansvaret då de inte kan fatta dom besluten.
Sen finns det personligt ansvar, ansvar för uppkomst av Corona, rådgivande ansvar osv osv.
Men jag ser regeringen som ENSAMT ansvariga får de åtgärder vi som land tagit och/eller inte tagit.

Gängkriminalitet, skulle iaf jag hävda, startade innan denna regering kom till makten.
Där kommer också många andra frågor in i bilden som inte heller går att fastställa till just denna mandatperiod.
Invandring, integration, social utsatthet, religion osv.
Det är sas många som gjort ett dåligt jobb under en lång tid.
Lite samma skäl till varför jag, naturligtvis, inte håller POTUS ensamt ansvarig för de senaste händelserna i USA.
Därav håller jag inte heller regeringen ENSAMT ansvarig för gängkriminalitet.

Förnedringsrånen kräver kanske mer förklaring.
Där ser jag det mer som ett resultat, och del, av ovan kriminalitet.
Dvs för många har gjort ett för dåligt jobb för länge.
Därav håller jag inte regeringen ensamt ansvarig för förnedringsrånen.

Kanske skall tillägga att jag lägger en rätt stor "allmän skuld" på regeringen för att inte bättre ha lyckats vända dessa trender under sina nu ganska många år vid makten.
Min egen åsikt är tom att just denna regering är den som skött mest saker minst rätt under sin tid vid makten.

Som vanligt inget facit utan bara mina två cent...

Intressant. Vem är isf ansvarig för Covid-åtgärderna i Sverige? Knappast den där tjänstemannen de håller framför kamerorna...

Nuvarande och föregående regering tog beslut trots tydliga varningar från en bred front. En bra ledare hade ställt sig upp och tagit ansvar utan att skylla ifrån sig på företrädare, utan att hymla om att man inte kunde se det komma eller att man varit naiv. Tyvärr verkar majoriteten av väljarna nöjda med hur Sverige utvecklats och fortsätter stödja riktningen mot botten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intressant. Vem är isf ansvarig för Covid-åtgärderna i Sverige? Knappast den där tjänstemannen de håller framför kamerorna...

Nuvarande och föregående regering tog beslut trots tydliga varningar från en bred front. En bra ledare hade ställt sig upp och tagit ansvar utan att skylla ifrån sig på företrädare, utan att hymla om att man inte kunde se det komma eller att man varit naiv. Tyvärr verkar majoriteten av väljarna nöjda med hur Sverige utvecklats och fortsätter stödja riktningen mot botten.

Jag vet inte om tjänstemännen har rätt att faktiskt besluta om åtgärderna snarare än bara vara rådgivande?
Det kanske nån med bättre kunskap än jag i beslutsprocessen kan tala om.
Även om jag tror att de beslut regeringen tagit till väääldigt stor del varit just de råd man fått.

Tja, inte mycket att säga emot där. :)
Möjligen att man ibland faktiskt kan skylla ifrån sig på sina företrädare även om den rätten minskar med tid.
Och den här regeringen har ju haft en del tid på sig att rätta upp saker och ting...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sitter och ser på bilder från en BLM-demonstration i Malmö.
Kan tyvärr inte låta bli att höra tonerna från Kamomilla stad:
-"Nu ska vi ut på rövarstråt. Nu ska vi ut och röva."

Hoppas verkligen jag har fel. :(
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sitter och ser på bilder från en BLM-demonstration i Malmö.
Kan tyvärr inte låta bli att höra tonerna från Kamomilla stad:
-"Nu ska vi ut på rövarstråt. Nu ska vi ut och röva."

Hoppas verkligen jag har fel. :(

På var rimligt agerande demonstrant, går det två dumhuvud som ser sin chans att komma undan med förstörelse. Dessa borde buntas ihop och nyttja som arbetskraft för att städa allt skit de åsamkat samt tvätta offentliga toaletter i 12mån.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På var rimligt agerande demonstrant, går det två dumhuvud som ser sin chans att komma undan med förstörelse. Dessa borde buntas ihop och nyttja som arbetskraft för att städa allt skit de åsamkat samt tvätta offentliga toaletter i 12mån.

Det verkar onekligen så. :(
Jag är inte emot 12 månaders toalettstädning för plundrare.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kanske skall tillägga att jag lägger en rätt stor "allmän skuld" på regeringen för att inte bättre ha lyckats vända dessa trender under sina nu ganska många år vid makten.
Min egen åsikt är tom att just denna regering är den som skött mest saker minst rätt under sin tid vid makten.
Precis detta.
Och regeringen före den. Och regeringen före den. Och reger...

Jag fattar fan inte hur de tänker. Man kunde ju se vartåt det inslagna spåret pekade för länge sedan.
Gick tankegångarna kanske "Det löser sej nog med tiden" eller kanske "Vi låter framtida generationer reda upp det hära".


Tyvärr verkar majoriteten av väljarna nöjda med hur Sverige utvecklats och fortsätter stödja riktningen mot botten.
Eller så är väljarna inte nöjda alls. Bara det att alla alternativ smakar bajs, så de väljer det som verkar smaka minst bajs.

Personligen tycker jag att det inte finns ett enda regeringsdugligt parti i riksdagen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fast nu är vi jävligt OT.
Det här är OiA-tråden, inte OiS-tråden.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så går det när man kämpar med att importera amerikansk gangster-kultur hit :tungan ;)

:tummenupp

Även om inte vår soppa har exakt samma ingredienser är jag rädd att den kommer smaka ganska lika i slutänden om vi inte lär av dem.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ruskigt träffsäker video från Jordan Peterson från i höstas kring det vi sett de senaste tre veckorna.
https://youtu.be/djSuS1psglQ
Speciellt träffsäkert gällande upphovet till kravallerna men även när han säger att ingen sida kan "vinna" utan bör eftersträva fred då man kommer behöva leva med varandra efteråt också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ruskigt träffsäker video från Jordan Peterson från i höstas kring det vi sett de senaste tre veckorna.
https://youtu.be/djSuS1psglQ
Speciellt träffsäkert gällande upphovet till kravallerna men även när han säger att ingen sida kan "vinna" utan bör eftersträva fred då man kommer behöva leva med varandra efteråt också.
Finns det olika sidor i kravallerna?
Jag trodde det bara var AFA/BLM?
Eller kommer det komma något motstånd, vad det nu skulle behövas för, det lär ju vara bra inför valet med detta fiasko gissar jag.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns det olika sidor i kravallerna?
Jag trodde det bara var AFA/BLM?
Eller kommer det komma något motstånd, vad det nu skulle behövas för, det lär ju vara bra inför valet med detta fiasko gissar jag.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Nä, det Jordan har rätt i är upphovet till kravallerna.
De sidor han menar måste samexistera, gissar jag, är demokrater och republikaner.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top