Only in America

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det är inget fel med vapen så länge de hanteras med respekt och innehas av utbildade personer (licens!) En motorcykel är också livsfarlig i fel händer...
Det skjuts förresten för lite i det här landet!


Det är alldeles för många som skaffar sig vapen för att de vill ha respekt. Gäller även sporthojar också.

Det dör och skadas alldels för många hojåkare i det här landet.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fyller på med mer Only in America

[YOUTUBE-ID]ticxD0GfewA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]byDXu3aMAc0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LBry1dY8HgU[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]5GHZb-4a48A[/YOUTUBE-ID]

:gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Report: Nearly Half Of Detroiters Can't Read

http://detroit.cbslocal.com/2011/05/04/report-nearly-half-of-detroiters-cant-read/


Låter knappt som att det är sant.

Vi är snart där vi med...

Ställer man krav på att ungarna ska lära sig att läsa i skolan så är man ju taskig mot dom som väljer att bli dyslektiker....

Ja, du läste rätt, jag skrev "dom som väljer att bli", för nuförtiden är det den lätta vägen ut, att säga att man är dyslektiker för då är det ingen som kräver att man anstränger sig längre.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Vi är snart där vi med...

Ställer man krav på att ungarna ska lära sig att läsa i skolan så är man ju taskig mot dom som väljer att bli dyslektiker....

Ja, du läste rätt, jag skrev "dom som väljer att bli", för nuförtiden är det den lätta vägen ut, att säga att man är dyslektiker för då är det ingen som kräver att man anstränger sig längre.

Lite tråkigt då att dagens ungar klarar sig bättre på kunskaps- och intelligenstester än vad vi i den äldre generationen gjorde vid samma ålder...
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Vi är snart där vi med...

Ställer man krav på att ungarna ska lära sig att läsa i skolan så är man ju taskig mot dom som väljer att bli dyslektiker....

Ja, du läste rätt, jag skrev "dom som väljer att bli", för nuförtiden är det den lätta vägen ut, att säga att man är dyslektiker för då är det ingen som kräver att man anstränger sig längre.

Jag har då fan inte valt att bli dyslektiker, inte en av mina söner heller. det är inget du hittar på själv. Det krävs en del tester för att bli klassad som dyslektiker.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Lite tråkigt då att dagens ungar klarar sig bättre på kunskaps- och intelligenstester än vad vi i den äldre generationen gjorde vid samma ålder...

Jo det syns i valresultaten innan vi 80-talister fick röstrött :tungan

Att stavningen är usel är inte så konstigt då eleverna behärskar arabiska bättre än svenska.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite tråkigt då att dagens ungar klarar sig bättre på kunskaps- och intelligenstester än vad vi i den äldre generationen gjorde vid samma ålder...


Har man besökt en högstadieklass dom senaste åren (och jag har besökt flera) så inser man att dom resultaten måste bero på något helt annat.

Det beror inte på att ungarnas hemspråk är arabiska heller, det är lika dåligt över hela linjen

Visst finns det folk som har dyslexi, när jag gick skola så hade vi kanske 3-4 stycken på hela skolan, nu är det 3-4st i varje klass som påstår sig ha det, och på samma sätt som man förklarar allt med "han/hon har nog en bokstavskombination" så ursäktar man odiagnosticerade latmaskar med "han/hon har nog dyslexi"

Antalet diagnosticerade dyslektiker är nog inte 3-4 per klass.....

Jag gissar att
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Sant att det knappast är 3-4 dyslektier i varje klass. Men är man inte diagnosticerad så kan man inte heller kalla sig dyslektiker. Att någon säger han är nog Dyslektiker, adhd mm. det är vi vuxna som slarvigt använder sig av dom orden.
Men när det gäller flera sjukdomar, tillstånd mm. Så fanns inte den kunskapen som finns idag. När jag gick i skolan så hette det att man var ordblind, och det var ytterst få som visste vad det egentligen var för något. Själv fick jag gå i något som hette skrivklinik för att jag hade svårt att stava och extermt dålig handstil. Där fick vi sitta och skriva skrivstil ett par timmar i veckan, det fanns ingen lärare som fattade att det var totalt värdelöst. Det fanns även vissa ungar som fick ha extra gymnastik och fick springa runt runt i gympasalen tills dom blev trötta. Ingen förstod då att dom med största sannolikhet hade ADHD. Så många sjukdomar har alltid funnits, vi har bara inte haft kunskapen att förstå det. Kunskapen ökar samt att vissa sjukdomar/tillstånd ökar för varje generation
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Har man besökt en högstadieklass dom senaste åren (och jag har besökt flera) så inser man att dom resultaten måste bero på något helt annat.
Du övervärderar nog betydelsen av personliga erfareheter.
Jag tror dessutom inte att dina besöks främsta uppgift har varit att kontrollera vilka kunskaper elverna sitter inne med?

Den äldre generationen blandar ofta ihop att de yngre inte har samma kunskap om samma saker som oss äldre med hur mycket kunskap de faktiskt har.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har man besökt en högstadieklass dom senaste åren (och jag har besökt flera) så inser man att dom resultaten måste bero på något helt annat.

Ingen förstod då att dom med största sannolikhet hade ADHD.

Du övervärderar nog betydelsen av personliga erfareheter.
Jag tror dessutom inte att dina besöks främsta uppgift har varit att kontrollera vilka kunskaper elverna sitter inne med?

Såg en av de mest intressanta dokumentärerna på länge igår.

"Barndomens försvunna äventyr"
http://urplay.se/161155

Handlar om hur djävla efterblivna, initiativlösa och menlösa snorisarna blir om de vadderas in hela uppväxten och enbart skjutsas runt till organiserad aktivitet efter organiserad aktivitet.

De tog även upp hur viktig fri lek(inte organiserade aktiviteter som idrott) gjorde att barn presterade bättre i skolsalarna och helt enkelt rustades för livet.
Ett par av forskarna sa även att man kunde se ett relativt tydligt samband mellan den senaste generationens uppväxt utan "fri lek" och den epidemi av ADHD, depressioner och stress som man ser hos dagens barn och ungdomar.
Edit:
För att förtydliga så var en poäng att barns "fria lek" inte längre är fri som när vi var små utan även den "spontana och fria leken" styrs upp av vuxna som står bredvid och blandar sig i. Ungar får helt enkelt inte bara springa ut och leka längre utan det är alltid någon vuxen i närheten som övervakar, förmanar och domderar..
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag är lite kluven här.
Dels gör vi barnen en björntjänst gemom att skydda dem alldeles för mycket.
Men å andra sidan gör det min yrkesmässiga framtid ljus!

Ja, du och Ankan täljer guld! :mad:

Har du någon insikt i det dokumentären avhandlade?
De tog bl.a. upp att man nu kunnat visa att de främre delarna av frontalloberna på råttor blev avsevärt mer utvecklade om de fått leka fritt som små jämfört med de som fått växa enbart bland vuxna individer som inte uppmuntrade lek...Det gjorde dem således mer rustade för stress,osäkerhet och de klarade att hantera intryck bättre och att hantera det sociala spelet.
De sa även att de ungar(denna gång människoungar, inte råttor) som inte lekte fritt utan uteslutande skjutsades runt mellan olika organiserade aktiviteter & idrott tappade initiativtagningsförmåga och hade färre "kreativa impulser" och blev sämre på att spontant samarbeta med andra.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lite tråkigt då att dagens ungar klarar sig bättre på kunskaps- och intelligenstester än vad vi i den äldre generationen gjorde vid samma ålder...

Det där är jag väldigt frågande till i de naturvetenskapliga ämne som finns.

Sverige har degraderats i landsjämförande tester.

Men du kanske pratar intelligens och inte bildning?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ja, du och Ankan täljer guld! :mad:

Har du någon insikt i det dokumentären avhandlade?
De tog bl.a. upp att man nu kunnat visa att de främre delarna av frontalloberna på råttor blev avsevärt mer utvecklade om de fått leka fritt som små jämfört med de som fått växa enbart bland vuxna individer som inte uppmuntrade lek...Det gjorde dem således mer rustade för stress,osäkerhet och de klarade att hantera intryck bättre och att hantera det sociala spelet.
De sa även att de ungar(denna gång människoungar, inte råttor) som inte lekte fritt utan uteslutande skjutsades runt mellan olika organiserade aktiviteter & idrott tappade initiativtagningsförmåga och hade färre "kreativa impulser" och blev sämre på att spontant samarbeta med andra.
Det mesta vi behöver i livet är inlärt, eller åtminstone beroende av yttre påverkan. Det gäller kreativitet, sociala färdigheter, immunförsvar, stresstålighet och mycket annat, inkl. hjärnans utvckling. Belastar du hjärnan så utvecklas den bättre och du tappar inte så mycket funktion/kunskap när du blir äldre. Samtidigt utvecklas bara de delar av hjärnan som stimuleras och du blir bättre på de färdigheterna. Ingen nyhet att "pedagogiska leksaker" hämmar fantasin efter som de inte ger utrymme till att stimulera fantasin. Så det är bättre att använda en kotte som omväxlande pistol, docka, rymdskepp och granat. Bättre är då inte bara att det är billigare. En smurf är liksom en smurf och inget annat.

Detta är ju mycket tanken bakom trygghetsnarkomani. Undviker du farligheter så lär du dig inte att hantera eller bedömma dem korrekt och blir därför mer stressad även av sådant som är ofarligt. Ta t.ex. friklättrare, många ser dem som galningar (inkl. jag får jag nog erkänna!) men de är superbra på att bedömma vad som är farligt och inte annars dör de ju.

Så föräldrar gör ofta sina barn en otjänst genom att ta hand om dem för mycket, men kom ihåg att det är inte dumhet: Det är kärlek och omsorg men i ett samhälle som är för tryggt och bra för vårt eget bästa. Oberoende av vad alla som skriker om hur dåligt det är att leva i Sverige än säger...

Det där är jag väldigt frågande till i de naturvetenskapliga ämne som finns.

Sverige har degraderats i landsjämförande tester.

Men du kanske pratar intelligens och inte bildning?

Att andra länder har blivit bättre betyder inte nödvändigtvis att vi har blivit sämre! Plus som sagt: Det kan finnas luckor i vissa ämnen, vilket inte behöver vara barnens fel. Plus att de kompenserar det inom andra områden. Jag pratade som sagt om den totala kunskapsbanken.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ingen nyhet att "pedagogiska leksaker" hämmar fantasin efter som de inte ger utrymme till att stimulera fantasin.

Detta är ju mycket tanken bakom trygghetsnarkomani. Undviker du farligheter så lär du dig inte att hantera eller bedömma dem korrekt och blir därför mer stressad även av sådant som är ofarligt. ..

Jo, det var även något som togs upp i programmet. Bland annat betonade man just att en kartong många gånger är en mycket bättre leksak än den riktiga leksak som kan tänkas ligga i kartongen.

Man hade gjort ett försök i en brittisk skola och där, på mindre än två månader, betydligt förbättrat prestationerna i klassrummen enbart genom att göra miljön på skolgården lekvänlig och placerat ut just enkla saker som kartonger, tygstycken och annat som gick att fantisera fritt kring.

I London hade de även byggt upp ett par "Äventyrslekplatser" som inte var madrasserade med rundade kanter utan som erbjöd en del faror och spänning. Linbanor och klätterställningar som å ena sidan kunde innebär brutna ben men som lärde barnen just riskbedömning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du övervärderar nog betydelsen av personliga erfareheter.
Jag tror dessutom inte att dina besöks främsta uppgift har varit att kontrollera vilka kunskaper elverna sitter inne med?

Den äldre generationen blandar ofta ihop att de yngre inte har samma kunskap om samma saker som oss äldre med hur mycket kunskap de faktiskt har.

Mina besöks syften var att sitta med i klassen, för att vissa elever betedde sig som praktarschlen.

Men för att inte dom eleverna skulle känna sig utpekade så fick alla elevers föräldrar sitta med en dag var.

Att "skriv/specialklasserna" förr i tiden var värdelösa håller jag inte heller med om, dom fick ju ner antalet hopplösa fall från 3 i varje klass till 3 på hela skolan.

Däremot var det ju tragiskt att dom 3 som verkligen inte hjälptes av det inte fick någon annan hjälp istället, men vi visste inte bättre på den tiden helt enkelt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sant att det knappast är 3-4 dyslektier i varje klass. Men är man inte diagnosticerad så kan man inte heller kalla sig dyslektiker. Att någon säger han är nog Dyslektiker, adhd mm. det är vi vuxna som slarvigt använder sig av dom orden.
Men när det gäller flera sjukdomar, tillstånd mm. Så fanns inte den kunskapen som finns idag. När jag gick i skolan så hette det att man var ordblind, och det var ytterst få som visste vad det egentligen var för något. Själv fick jag gå i något som hette skrivklinik för att jag hade svårt att stava och extermt dålig handstil. Där fick vi sitta och skriva skrivstil ett par timmar i veckan, det fanns ingen lärare som fattade att det var totalt värdelöst. Det fanns även vissa ungar som fick ha extra gymnastik och fick springa runt runt i gympasalen tills dom blev trötta. Ingen förstod då att dom med största sannolikhet hade ADHD. Så många sjukdomar har alltid funnits, vi har bara inte haft kunskapen att förstå det. Kunskapen ökar samt att vissa sjukdomar/tillstånd ökar för varje generation
Å andra sidan så skriver du ett flertal välstavade och välformulerade inlägg på detta fora.
Förmodligen genom att använda de hjälpmedel som finns.
Kolla runt på några andra forum (här blir man tillsagd) så får du se personer som uttrycker sig som idioter med nära nog obegriplig stavning med förklaringen att de "faktiskt är dyslektiker".
Uppenbarligen får man inte ifrågasätta deras ståndpunkt heller då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Å andra sidan så skriver du ett flertal välstavade och välformulerade inlägg på detta fora.
Förmodligen genom att använda de hjälpmedel som finns.
Kolla runt på några andra forum (här blir man tillsagd) så får du se personer som uttrycker sig som idioter med nära nog obegriplig stavning med förklaringen att de "faktiskt är dyslektiker".
Uppenbarligen får man inte ifrågasätta deras ståndpunkt heller då.

Jag känner några tvättäkta dyslektiker (och ingenjörer, varav en har dyskalkyli) som blir riktigt förbannade när folk skyller lathet på dyslexi. :yoparty
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top