När blir det ok att äga en glidare?

När blir det ok att äga en glidare?


  • Antal röstningar
    0

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som rubriken lyder, när blir det ok att äga en glidare.
Satt och slösurfade på Blocket nyss och tänkte:
"Hhhmm, jag har aldrig ägt en glidare, jag kanske borde testa det..."
Sen kom skammen krypandes när man insåg vad man precis hade tänkt.
Så när blir det ok?

Som för en själv, jag har en turbohoj. Vilket är det snabbaste/starkaste i hojväg man kan ha.
Jag har en fighter som är det roligaste i hojväg man kan ha (personlig åsikt).
Jag har en offroad/motard som är en vettig allrounder.

Men en glidare då....?
Hjälp mig nu, få bort denna hemska tanke...
:skrämd
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så länge man har grundat med en eller ett par sporthojar är det hur ok som helst. Det är att ha glidare som enda hoj som är helt uteslutet.

Är lite sugen på en naken Guldwinge från tidigt 80-tal
och skäms inte det minsta...:D

(ok lite då...:rolleyes:)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Som sagt, varför?

Så länge man har grundat med en eller ett par sporthojar är det hur ok som helst. Det är att ha glidare som enda hoj som är helt uteslutet.

Är lite sugen på en naken Guldwinge från tidigt 80-tal
och skäms inte det minsta...:D

(ok lite då...:rolleyes:)

Så länge den har cafe-stuk så.....
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
När man har alla andra hojtyper så kan det vara ok att köpa en glidare, och då enbart för man har lite pengar över.......annars finns det vettigare hojar o lägga pengarna på
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför...Samlarmani, nja egentligen inte.
För att ha något att köra runt på, kanske till jobbet.....*ouch* Tänker jag seriöst visa mig ombord på en glidare.... :huvet

Visst V-Max har jag alltid velat äga men den är lite väl dyr.
Caféräcer är helrätt, men ack så dyrt.
En 1100 glidare kan man få för 25 loppor.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Glidare är helt ok, tjöp:tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har testat att äga en "glidare" (Harley Davidson V-Rod), och bygga om, pimpa och trimma den var väldigt roligt. Men köra den var inte min grej. Men en vacker dag har man kanske en motard, en enduro, en sporthoj och en fyrhjuling, och då hade det inte varit fel att även ha en vass "glidare" kanske.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Skulle kunna tänka mig att äga en glidare någon gång i livet även om det i dagsläget står rätt långt ned på önskelistan.

Ser väldigt avslappnat och skönt ut i när man möter glidarhojar ute på semesterturer på sommaren, inget jäkt o stress utan de bara njuter av hojturen, naturen och vädret.


Däremot så lockar inte fransar o annan "utsmyckning" ett dugg, lika lite som klisterlappar med "kolfiber" på sporthojar.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När jag kollade runt på "ni vet vad nyss" så var första tanken att plocka bort alla väskor, vindrutor, byta till rakare styre, få bort så mycket krom som möjligt och definitivt inge läderutsmyckning i form av fransar.
Då kanske det inte är en glidare jag är ute efter....Hhhmmmm....
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har tagit några svängar på en kompis Suzuki Marauder lite förra sommaren då jag inte haft någon egen hopsatt cykel på jättemånga år.

Riktigt avstressande att mullra fram på småvägar en fin sommardag. Är seriöst i behov av avslappnande terapi, så den var rena psykologbesöket för mig, men betydligt mer givande.

Från att ha varit totalt anti allt på två hjul som ens drivs av en fyrtaktsmotor blev jag varse att det finns faktiskt rätt mycket charm i en stor twin. Körställningen var dessutom väldigt avslappnad. Efter ett tag flyttade jag t.o.m. fram fötterna till de tilltänka fotpinnarna istället för att ha dem på passagerpinnarna..

Efter två dagar var jag dock trött på den, den lät så otäckt varenda gång man svängde. Jobbigt skrapande ljud, som metall mot asfalt ungefär..

Den fick mig dock att fundera på att köpa något glidigt att komplettera tvåtaktarna med. Hamnar nog en Ducati Monster i mitt garage en vacker dag. Den borde kunna ge mig liknande känsla som Maraudern, minus det otäcka ljudet i kurvorna. :)
Fast en 748/916 är snyggare.. Räknas dessa som glidare? :D

För att ge ett kortare svar på din fråga: Den dag du har minst två andra, trevliga cyklar i stallet.
Tror dock att den mest kommer samla damm.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det är väl bara att handla? DU bestämmer själv vad du vill åka. Passar det inte dig så är det bara att sälja. Ordet värdeminskning finns inte bland glidare i 20-30K-segmentet.

Tänkte själv komplettera med glidare så fort ekonomin tillåter. Ska låna syrrans Dragstar (se avatar) lite i sommar tänkte jag, 35 trötta hästar, men ändå gott ljud och skön räk-körställning. Bara glida runt och lukta på det nyslagna höet :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Same shit,

Same shit, inte lika hög puls bara. Såvida man ej tar i för då tar hojen i. Det blir ju frusterande i längden. Det mesta på 2 hjul är underhållande så länge ingen liten nervtråd protesterar mot körställningen. Värkande handleder och axlar, ont i ryggen, kramp i höften, magen protesterar emot ihopvikningen alasporthoj! Även en 6a skåne är ok fast det smakar ............., Toyman
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hel ok!

Vad du kör och äger bestämmer du helt själv. Gick själv i samma fälla för ett antal år sedan.. Vart hamnade man? Med åt helvete för ombyggd glidare som numer knappast passar in i segmentet kromssläde med fransar. Sporthoj? Knappast, men ack så rolig :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top