Polis dömd för farlig mc-jakt

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
En mc-förare som jagades av polisen körde i hög fart av vägen och skadades allvarligt. Nu har den jagande polismannen fällts för tjänstefel, skriver Smålandsposten.

Jakten utanför Växjö gick i vansinnesfart. Strax innan mc-föraren körde av vägen var han uppe i 213 kilometer i timmen.

Polismannen uppmanades av sin chef att avbryta jakten men valde att fortsätta. På måndagen dömdes han att betala 70 dagsböter, totalt 19 000 kronor, för tjänstefel.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-domd-for-farlig-mc-jakt


Polismannen som struntade i vakthavande befäls order att avbryta jakten på en motorcyklist döms för tjänstefel. Straffet blev 70 dagsböter, vilket i polismannens fall innebär böter på 19 000 kronor. Dessutom skall han betala 5 000 kronor av kostnaden för försvarsadvokaten.
Växjö tingsrätt konstaterar att den dömde vid två tillfällen prejat motorcyklisten utan beslut från vakthavande polisbefäl.
"Att NN instruerade kollegan att rapportera ett efterföljande trots att det var fråga om ett förföljande visar också på att han gjorde en sak men rapporterade något annat", skriver tingsrätten.
Polismannen fälls för tjänstefel både när det gäller prejningarna och för att han struntade i ordern att avbryta jakten vid Skirs vägskäl i utkanten av Växjö. I stället ökade han farten upp till 213 km/tim. Kort därefter körde motorcyklisten av vägen i Rinkaby och skadades allvarligt.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/polis-doms-for-tjanstefel(2407736).gm
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Kul att läsa men kan nog satsa ganska mycket på att varför han ens vart dömd och så pass "hårt" är på grund av att han inte lydde order uppifrån, hade han eller någon annan begått något annat "tjänstefel" mot allmänheten så hade det som vanligt inte kunnat bevisats och han hade gått fri.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det var den filmen som cirkulerade här i höstas va? Någon som orkar söka kanske kan lägga upp den här i tråden? Är ju rätt intressant att se den nu när domen har fallit :tummenupp:)
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Helt rätt!:tummenupp Det var ju en meningslös jakt med tanke på att de redan visste vem hojen tillhörde om jag inte missminner mig
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja han är inte dömd för farlig MC-Jakt.
Han är dömd för han inte lydde order från överordnad.
"Polismannen fälls för tjänstefel både när det gäller prejningarna och för att han struntade i ordern att avbryta jakten vid Skirs vägskäl i utkanten av Växjö."
som jag tolkar det.
För vänd på det, jag försöker preja med bil , två gånger, en polis-mc av vägen.
Tror ni jag skulle få 70 dagsböter?
(jag skulle aldrig drömma att preja nån polis av vägen, man kan ju utgå från att han faktiskt som de flesta har en familj och stå till svars för familjen, nej)
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Äntligen!!! som Gert Fylking skulle sagt, nu kan man ju nästan börja tro på rättsystemet här i landet igen...
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Nja han är inte dömd för farlig MC-Jakt.
Han är dömd för han inte lydde order från överordnad.
"Polismannen fälls för tjänstefel både när det gäller prejningarna och för att han struntade i ordern att avbryta jakten vid Skirs vägskäl i utkanten av Växjö."
som jag tolkar det.
För vänd på det, jag försöker preja med bil , två gånger, en polis-mc av vägen.
Tror ni jag skulle få 70 dagsböter?
(jag skulle aldrig drömma att preja nån polis av vägen, man kan ju utgå från att han faktiskt som de flesta har en familj och stå till svars för familjen, nej)


Det var ju det hela disskutionen gick ut på. Han följde inte sin CHEF LKC utan fick horm i pannan och agera helt på egen hand. GRIS
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Var väl denna video

[YOUTUBE-ID]c2RxksqYkzM[/YOUTUBE-ID]​
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Bra, en sopade ner i diket och en följde inte order. Båda dömda vilket är helt korrekt men lite förvånad över summan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top