Endurodäck ?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Snart åker dubbdäcken av och och jag vill inte sätta tillbaka de gamla sulorna.

Vilka däck skall man köpa och vart skall man köpa dem ?
Max kvalitet till min pris. :va

De skall var allrounddäck till en 450.
Vad rekommenderas till seriös enduro ?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det beror på vad du åker på för underlag. :) Sorhal svenskenduro, ja då blir det till att leta bland de mjukare däcken, Michelin S12 är en gammal klassiker.

Jag åkte en del på fultemas däck i skogen innan det blev motocross, och jag tyckte de var oväntat bra, för en vanlig dödlig är det inte där problemet sitter. ;)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det har suttit Fultema på hojen, men livslängden imponerar inte.

Bra fäste på blöta. leriga berghällar uppskattas också ...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det har suttit Fultema på hojen, men livslängden imponerar inte.

Bra fäste på blöta. leriga berghällar uppskattas också ...

Livslängd och riktiga geggmoppedäck är inte kompatibelt.

Jag åkte högstaspåret på luciaracet 2009 med en CR250, i det värsta elände jag provat på, med ett nytt biltema bak - rockade hårt, och det var snorhala bergshällar och rötter i kvadrat (och en sprättig crosshoj på det).

Jag vidhåller, för oss vanliga är det inte däcket som är största problemet.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Livslängd och riktiga geggmoppedäck är inte kompatibelt.

Jag åkte högstaspåret på luciaracet 2009 med en CR250, i det värsta elände jag provat på, med ett nytt biltema bak - rockade hårt, och det var snorhala bergshällar och rötter i kvadrat (och en sprättig crosshoj på det).

Jag vidhåller, för oss vanliga är det inte däcket som är största problemet.

Var det endurodäcket du körde på då? Har du provat crossdäcket också?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Bridgestone 404 bak o 403 fram är ett fantastiskt bra däck!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
på det).

Jag vidhåller, för oss vanliga är det inte däcket som är största problemet.

Jag håller med, men det blir ju inte lättare om man är en dålig förare om man dessutom har kassa däck ....
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag har åkt på både biltema crossdäck och biltema endurodäck.

Endurodäcken har enligt mig mycket bättre fäste men tar slut lite fortare...
Endurodäcket har mjukare klackar med crossdäcket har längre klackar...

Så i framtiden kör jag Biltema enduro fram och Biltema cross bak. Men det är enbart för att jag kör grus etc....

Skulle ja bara köra enduro skulle ja köra biltemas endurodäck fram och bak....

Ett endurodäck med bra grepp kommer aldrig imponera med lång hållbarhet så du kommer nog leta för alltid om du ska hitta det
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag håller med, men det blir ju inte lättare om man är en dålig förare om man dessutom har kassa däck ....

Fast det är just det, däcket är inte kasst. Jag skulle inte greja ett blindtest mellan fultemas crossdäck och säg ett michelin ac10.

Det handlar absolut mest om att ha ett friskt däck, klackarnas skick är viktigare än vad det råkar stå på däcket.

...och alla riktiga däck slits.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jo , jag vet att fäste och livslängd är en kompromiss.
Jag vet oxkså att lite bättre gummiblandningar lyckas bättre med både fäste och livslängd.

Ett lågt inköpspris behöver inte betyda att det blir en låg totalkostnad.

Är det lönt att lägga på några extra hundralappar och få mer för pengarna ?
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Tycker det verkar som en dum fråga att ställa här... Då majoriteten har sagt tvärt emot än så länge...?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ok, Ni tycker att Biltemas däck är toppen. De köper man på Biltema.

Men om man vill köpa andra däck, typ Michelin, Dunlop. Pirelli, Bridgestone osv.
Var köper man dessa till vettiga priser ?
 

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Ort
Hanged Mans Hill
Hoj
1986 Honda XR600R
Dexon.se Hojdack.se (eller va det .com) eller varför inte mästaren själv: Jösse på Tibro MC-service, det han inte vet om enduro och allt däromkring är nog knappt värt att veta. Billig är han också!

Kör Michelin S12 bak, provat några Tema men tycker att de knappt räcker hälften så länge som S12, eftersom priset är det dubbla på S12 så blir totalkostnaden ungefär samma men jag slipper en krängning och upplever samtidigt att jag har bättre grepp, längre. BTs supergrepp går över för fort och däcket är för styvt i min mening. Kör enduro bland sten och elände.

Fram är det inte lika självklart, för mig, men S12, M12 funkar bra. M lite bättre styrsel i riktigt steniga partier, S i lite mer öppen terräng.

Men visst, även mina åsikter kan komma att förändras, ska man satsa på säkra kort så är nog den vanligaste kombinationen i endurosverige M12 fram, S12 bak. Detta gäller enduro, grus ger jag mig inte in på däckval.

//J
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag köpte mig ett Maxxis bakdäck. Det var som en blandning av offroad och vägdäck. Såg rätt bra ut. Ska prova det när jag fått hem ekern till fälgen jag väntar på.

Biltemas enduro däck har funkar bra på min. Dock så är de tunga som as på 125:a. Men jag har haft väldigt bra grepp både på hala vägar och hala underlag i skogen. Funkat jätte bra! Hade grusdäck förut och inte enduro/cross och det gick ju inte sådär jätte bra i traktorspåren :D
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Eftersom hälften av alla som kör enduro åker på michelins M12 i fram och S12 i bak så kan det inte vara fel.
MEN biltemas däck är helt ok dom åxå, men inte riktigt lika bra.
Och tvärt emot som sgm säger så är det så att det är vi dödliga som måste ha det alra bästa däcket för att få all hjälp som finns, eliten däremot behärskar att åka på fälgbanorna om så behövs.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Eftersom hälften av alla som kör enduro åker på michelins M12 i fram och S12 i bak så kan det inte vara fel.
MEN biltemas däck är helt ok dom åxå, men inte riktigt lika bra.
Och tvärt emot som sgm säger så är det så att det är vi dödliga som måste ha det alra bästa däcket för att få all hjälp som finns, eliten däremot behärskar att åka på fälgbanorna om så behövs.

Nä, vi behöver lära oss att få tryck på däcken (sitta rätt, gasa rätt) och lita på grejerna, att pipa runt i knappt styrfart gör däcken varken från eller till på. :hihi
Är det geggigt t.ex så slår däcken igen med gegga, enda lösningen - mer fart, det spelar ingen roll om det är fultema eller michelin då.

Och höstblöta rötter i diagonalen finns det inga däck som råder på (förutom dubb då).

Friska däck med gedigna klackar är vad det handlar om, rätt lufttryck och att köra skiten. :fakta
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Nä, vi behöver lära oss att få tryck på däcken (sitta rätt, gasa rätt) och lita på grejerna, att pipa runt i knappt styrfart gör däcken varken från eller till på. :hihi
Är det geggigt t.ex så slår däcken igen med gegga, enda lösningen - mer fart, det spelar ingen roll om det är fultema eller michelin då.

Och höstblöta rötter i diagonalen finns det inga däck som råder på (förutom dubb då).

Friska däck med gedigna klackar är vad det handlar om, rätt lufttryck och att köra skiten. :fakta

det har du rätt i, men om jag skulle få välja däck gratis så blire michelin.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top