Suzuki GSXR 1000 K1-K2

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har letat med ljus och lykta (dvs google) men inte hittat någon specifik tråd för dessa tidiga årsmodeller av gsxr 1000. De andra årsmodellerna har ju egna trådar så varför inte. Vore jättebra att ha en egen tråd att dela med oss av erfarenheter i.

Detta första inlägg skriver jag med Peter Pans utmärkta förebild i Bmw S1000RR-tråden. Dvs med pryltips, länktips, specar osv i första posten. Kom gärna med förslag vad som ska läggas in i första posten och diskutera/fråga högt och lågt om modellen.

Jag har precis inhandlat min, en 2002 i orginalskick som är blåvit. Har suktat efter en riktig sporthoj sedan jag tog kortet 2006 och när ett välskött ex dök upp under näsan jag inte hålla mig längre :)

Länkar till produkter
http://www.demontweeks.co.uk

Andra forum

Mektips

Serviceintervaller
Oljebyte 600 mil
Ventilkoll/justering 2400 mil

Specificationer
Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 988 cc, 4 vent
Effekt: 160 Hk/ 10.800 rpm
Vridmoment: 110 Nm/ 8000 rpm
Borr/slag: 73.0 mm / 59.0 mm
Kompression: 12,0 :1
Toppfart: 288 km/h
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 170 Kg
Chassi: Deltaboxram, monoshock, alusving, inverterad gaffel
Bromsar: Dubbla 320 mm skivor med sexkolvsok fram, 220 mm enkelskiva bak
Tankvolym: 18 liter
Längd: 2 045 mm
Bredd: 715 mm
Höjd: 1 135 mm
Säteshöjd: 830 mm
Hjulbas: 1 410 mm
Däck fram: 120/70-17ZR
Däck bak: 190/50-17ZR
 

Bifogat

  • 2002_GSX-R1000_blue_450.jpg
    2002_GSX-R1000_blue_450.jpg
    28.4 KB · Visningar: 1,395

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har orginal avgas på min, ovanligt snyggt för att vara ett orginalsystem, men jag funderar förstås på något ljudligare. Vad kör ni andra med för system? Såg att demontweeks sålde arrow helsystem för 500 pund, verkar vara ett kap? Någon som har några bänksiffror att gottas åt för pc+helsystem?
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag har ett BOS-system på min men inga siffror då min senaste bänkning kommer från en verkstad som är jävligt dålig på att leverera kvitton och papper vid begäran.

Får återkomma nästa gång jag har bänkat den, men den går bra!

BRA gjort med att skapa den här tråden för övrigt :)
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Eftersom jag tänkte köra halvförsäkring så blir det till att införskaffa lite kraschskydd. RG har kraschpuckar och gaffelpuckar, men jag har svårt att hitta motorskyddskåpor. Demontweeks har ett set, men de var rejält dyra (över 300 om jag minns rätt). Någon som har tips på bra skyddskåpor till vettigt pris?
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
bra med en sån här tråd!
jag köpte själv en K2 igår, 1700mil har den gått, fick ner den till 40k jämt, går rätt så fint, så nu har man beställt lite smått å gott som rampuckar och diodblinkers
DSC00202.jpg
 

Diino

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Väsby
Hoj
Gixxer 750 -00
bra med en sån här tråd!
jag köpte själv en K2 igår, 1700mil har den gått, fick ner den till 40k jämt, går rätt så fint, så nu har man beställt lite smått å gott som rampuckar och diodblinkers
DSC00202.jpg

var fick du tag i dina rampuckar nånstans, och fick du såga i kåpan för att få dit dem? har letat som fan efter "no-cut" puckar till min 750 -00a men hittar fan inte :huvet
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Införskaffade mig en 02:a igår sådär på en handvändning.. gått och letat efter ett ex. i några veckor nu. kollade igenom den lite på plats samt när jag kommit hem och sitter en Yoshimura EMS i den. Tänkte kola upp lite närmare vad detta innebär, fick lite snabbt förklarat för mig att de var en Power Commander i princip.

Sen letade jag vidare och hittade detta på Bikersneed.se "GI Pro/ATRE" vilket jag förstår av texten är en Växelindikator med En Automatisk TRE mod funktion. kan de vara nått att montera på cykeln ?! Beskrivningen låter ju bra i alla fall.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Införskaffade mig en 02:a igår sådär på en handvändning.. gått och letat efter ett ex. i några veckor nu. kollade igenom den lite på plats samt när jag kommit hem och sitter en Yoshimura EMS i den. Tänkte kola upp lite närmare vad detta innebär, fick lite snabbt förklarat för mig att de var en Power Commander i princip.

Får ta och korta pipan en bit med...

Sen letade jag vidare och hittade detta på Bikersneed.se "GI Pro/ATRE" vilket jag förstår av texten är en Växelindikator med En Automatisk TRE mod funktion. kan de vara nått att montera på cykeln ?! Beskrivningen låter ju bra i alla fall.

Edit: en bild på henne med kanske.. :tummenupp (jepp suddig mobil bild, kommer bättre sen..)

IMG_0353.jpg
 
Last edited:

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
det här måste ju vara bästa stället att fråga på, jag tycker min viner litegrann vid motorbroms, hörs bäst på 1an, någon mer som upplevt det? vissa säger att dom gör det, är lite överorolig kanske..
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Halloj!

Imorgon skall jag åka och titta på en K2:a 1000 som gått 3500mil. Har bara kört motard innan så jag är inte så jäkla hajj på det här med sporthojar. Har kört farsans ZX7R en del men inte mer. Något speciellt man skall titta extra på/känna efter vid provkörning?
Killen begär 43000:- för cykeln och skall enligt honom vara pedantiskt skött och i mycket fint skick. Det sitter lite lull-lull på såsom slipon, miniblinkers, tonat kåpglas och PC mm. Vad är egentligen ett bra pris? All feedback uppskattas!

Hoppas på att bli gixxer-ägare imorgon! :D
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har orginal avgas på min, ovanligt snyggt för att vara ett orginalsystem, men jag funderar förstås på något ljudligare. Vad kör ni andra med för system? Såg att demontweeks sålde arrow helsystem för 500 pund, verkar vara ett kap? Någon som har några bänksiffror att gottas åt för pc+helsystem?

Jag har bänkat min med PC, yoshi trioval helsystem och luftfilter och fick 153,8 hk och 112 Nm på bakhjulet på gathojen och 159,9 hk och 119Nm i Dragbiken, som är på väg upp:tummenupp
Det går att lätta väldigt mycket, dragbiken väger 165 kg raceready.

Halloj!

Imorgon skall jag åka och titta på en K2:a 1000 som gått 3500mil. Har bara kört motard innan så jag är inte så jäkla hajj på det här med sporthojar. Har kört farsans ZX7R en del men inte mer. Något speciellt man skall titta extra på/känna efter vid provkörning?
Killen begär 43000:- för cykeln och skall enligt honom vara pedantiskt skött och i mycket fint skick. Det sitter lite lull-lull på såsom slipon, miniblinkers, tonat kåpglas och PC mm. Vad är egentligen ett bra pris? All feedback uppskattas!

Hoppas på att bli gixxer-ägare imorgon! :D

Kolla så det inte sjunger i någon växel, är ganska vanligt, då har dom fått lite stryk =) men det är ingen större fara, mest irriterande.
Kolla så den är servad som den ska ochså, då går den hur länge som helst..
 
Last edited:

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Okej, ska lyssna extra noga efter det då ! Servad verkar den vara. Enligt servicebok och enligt killen mellan intervallerna också! Så det verkar lovande!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Alla gsxr 1000 låter så på ettans växel, även när de är nya så det ska vara så. I alla fall k1-k4. Någon annan har jag inte kört så det kan jag inte svara på.
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Var och hämtade min pärla igår! Den var i mycket fint skick och den gick som ett skott! Jag kunde inte lägga märke till något "sjungande" på någon växel. Svårt iof att avgöra vad "sjungande" innebär? Är det ett väldigt påtagligt ljud i så fall? Jag tycker att det som hördes lät normalt i alla fall om man säger så :tungan

Det ändå som var något att anmärka på är att det knackar lite från avgasporten nere vid mellanröret innan dämparen när man vrider på tändningen. Verkar som att den kärvar lite eller något i den stilen. Det händer inte varje gång. Någon som har erfarenhet av detta problem sen tidigare?

Hur som helst här kommer en bild på pärlan och jag är sjukt nöjd! :yoparty

IMG_0414.jpg
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Sjungandet brukar vara mer åt vindande hållet, men som sagt är de ingen fara de är så på de flesta gixxrar.

Var ute och spolade av pärlan efter en längre tur och passade på och ta ett vettigt foto med en riktigt kamera och inte mobilen.. :D
 

Bifogat

  • IMG_0263.jpg
    IMG_0263.jpg
    244.9 KB · Visningar: 437

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Sjungandet brukar vara mer åt vindande hållet, men som sagt är de ingen fara de är så på de flesta gixxrar.

Var ute och spolade av pärlan efter en längre tur och passade på och ta ett vettigt foto med en riktigt kamera och inte mobilen.. :D

Den ser riktigt fräsch ut :tummenupp ! Hur långt hade den gått?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
har precis slagit över till 2800 mil... Jepp den är välvårdad, ska in på "stora" servicen om två veckor så har man den gjord med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top