Var finns tvåtaktshojarna?

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Jag är sugen på en RGV 250 då denna var en ouppnåelig dröm under tidiga tonår. Har sökt blocket och här, typ sista halvåret men inget funnet.
En NSR 250 som är reggad skulle också funka.
Så frågan är, var är dom?
Tänkbara senarion som jag funderat på:
1.De har hamnat hos samlare/entusiaster.
2.De som har dom tänker att det inte är nån idé att sälja=får inget för dem?
3.De finns inte kvar, gud förbjude.Export/kraschade.
Vad tror ni?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Slitna delar/trasiga delar och brist på reservdelar? kan ju hända att dom som äger de exemplaren tänker de inte e lönt att sälja, medans dom i fint skick behålls av samlare?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Största problemet är väl att RGVn aldrig såldes i några stora kvantiteter här i landet. Svenskar har överlag alltid varit väldigt kubikfixerade, det skall gå fort rakt fram. Kurvhastighet är farligt..

Av de som trots allt såldes hamnade väl de flesta på banan. Många slutade säkert sina dagar där med.

Min teori är att det står del RGVs i renoveringsbehov och samlar damm runt om i landet. Ägarna har troligtvis en annan brukscykel idag men vill inte sälja sin älskade RGV. De planerar att ta tag i dem, men det kommer konstant annat emellan.
Känner till ett par fall där RGV-ägare köpt nyare och större sportcyklar men behållt RGVn. Den nya fyrtaktaren säljs med lätthet inför nästa inköp, men RGVn har en särskild plats i hjärtat och stannar trots att den inte körts på tio år..

Att hitta en NSR här i landet lär bli ännu svårare då de aldrig såldes här. Har personligen bara sett en enda gatreggad sådan med mina egna ögon här i landet, och det var i mitten av nittiotalet..

Av någon anledning verkar äldre TZR250s vara lättare att hitta, trots att jag har för mig att de såldes i betydligt färre exemplar.
Kanske beror det på att motorerna i dessa är enklare konstruerade och därmed billigare att hålla liv i? Personligen gillar jag motorkaraktären bättre i dessa än i RGVn. Mer klassisk tvåtaktskick i häcken. Rätt lik RD350 i motorkaraktären. RGVn är ju bättre ur en ren åka-fort-synpunkt, men TZRn var enligt min personliga åsikt roligare.
Utseendemässigt ser den dock lite trist ut jämfört med sina nyare konkurenter. Senare årsmodeller av den tycks vara ännu ovanligare än en NSR.

Vildast, men skörast, var ju Kawasakis KR-1S. En sådan hade jag gärna legat vantarna på idag när man inte behöver ha en cykel som fungerar i ur och skur.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Det finns en RGV streetfighter på Blocket.se,orginaldelarna
medföljer!
Jag tittade själv på RGV hojar för fyra år se,då fanns det att
få tag på till ok priser.Sen inom loppet av ett halv år så försvinner
dom helt från beg marknaden.Orsaken är nog det som beskrivs i
innlägget tidigare,dom har hamnat i "rätt händer" till sist eller
slutkörda.
Nu blev det inte en RGV jag köpte utan en Aprilia 250 istället.
Men leta på bara förr eller senare så dyker det upp en.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Ah fasen alltså, hittar jag en RGV250 så blir de restaurera den till original skick för att sedan låta den stå! *kanske*

Min RD350 kommer jag ha i original skick utseende mesigt, har redan uppgraderat med nya komponenter som bromsar och koppling, men utseende mesigt skall den förbli original.

om den säljs?
nja, troligtvis inte, kommer ta mig fan inte bli en utav dom som säger när dom är 40
"fan att jag sålde den, jävlar vad jag ångrar mig"

nu tror jag inte jag blir rik av att ha en RD350 i mint-condition, men den lär bli en raritet om några decennier!


Japp, priset fanns de också :brinnerup
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I mitt eget fall har jag inga som helst planer på att sälja min RS 250. Den betingar inte ett skyhögt pris på begagnatmarknaden, driftsokstnaderna är minimala vid sparsamt bruk så det är inte en massa onödiga pengar som tickar iväg när man inte använder den. Dessutom är den förbaskat rolig att köra.

Jag tror att många av 2-taktshojarna större än 125 cc har hittat ägare liknande mig.
 

jorge sanchez

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
bromölla
Hoj
r1 banhoj rgv raritet
Jag letade länge o hitta en rgv -91. Tog kontakt me Peter Nordkvist på suzuki 2taktklubbens hemsida..Han rota fram den ja e lycklig ägare te nu!!!:D Håller på o återställa den i bättre skick nu.. Såg åsså att de e en galen tysk på ebay som håller på att slakta en sån nu....:huvet Budar du bra kan du ju alltid plocka ihop den igen:D:D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad heter dem 250cc motarderna från sent åttiotal? Yamaha TDR? En sån skulle vara fedt:)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jupps, TDR250. TZR-motor i ett offroadchassi. Riktigt kul sak.
En kompis till mig hade en sådan. Han ångrar att han sålde den. Att hitta en till salu idag lär inte vara det lättaste. Såldes totalt 50st i Sverige.
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Verkar som ni kan bekräfta mina farhågor om att hojarna hamnat i rätta händer och inte kommer ut på marknaden frekvent.
Är alla NSR250 importerade alltså?
TZR känns inte lika aktuell för mig pga designen. Jag var bara 8-9 år när den broschyren dreglades i så jag känner inte lika starkt för den som RGV:n från -91-92 typ.

Ny fråga, kan man importera en RGV från annat EU land och få den godkänd? Avgaskrav osv... men de mäts väl kanske inte på hojar?
Utomlands verkar ju hojarna finnas till salu fortfarande iaf.

Hej:)

Det finns en RGV streetfighter på Blocket.se,orginaldelarna
medföljer!

Men leta på bara förr eller senare så dyker det upp en.

Jag har sett den, men priset är för högt för mig. Den jag köper i framtiden kommer säkerligen att bli lika dyr när den är färdigpåkostad men det känns hårt med 45k som ett startskott. Och sen blir ja lite sur när man byggt streetfighter av en sån hoj. Så gör man bara inte.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ni som kan det här med blåryk, vart kan man beställa sig en färdig GP-kopia? 500cc i något gammalt 250-chassie. Skulle bra gärna slänga R1'an i skogen om man kunde köpa sig en "RGV 500" med Kenny-look & 120hk/120kg.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Aprilia lockar inte lika mycket. Får bli sista utvägen röksuget blir för stort.
Är det många av dom som är oreggade eller är de flesta sålda på "rätt" sätt?
Många av Aprilierna togs in i Svergie bara för racingens skull,endel
kan man aldrig regga på.
Endel går på gatan som en vanlig hojar.
Vänta inte för länge bara,snart hittar du inte Aprilierna heller.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

För att lägga lite historisk perspektiv på det hela så ska jag berätta.
jag som är"gammal" o började åka hoj på 80 talet har sätt en del hojar
komma o gå.Då kunda man se Benelli 6:eek:r,Laverdor,uberhäftiga
Bimotor,Bakker,Martinhojar men var finns dom nu????
En gammal hoj vän har sin bakker i vardagsrummet i dag det vet jag.
Det är två köp missar som jag ångrar i dag med facit i handen.
En var en Yamaha As1:a ombygd för racing med fabriks kittet på.Då hadde inte jag pengar 7000kr,idag SMS:a låna direkt.En sån får du
betala 50000-70000kr för idag.
Början på 2000 talet så dök det upp en Suzuki RG 500 i Mc börsen
mycket fint orginalskick 25000kr med slut orden"en blivande klassiker"
SMS:a låna på stört i dag:huvethadde inte pengarna då med.
man var småbarns förälder då:)
Summan av kardemumman är att man ska försöka ligga steget före om man ska försöka hitta en klassiker.Det finns en hel del gammla fina 80
-tals hojar för skit pengar i dag men dom kommer inte att bli eftertracktade som vissa andra 80-tals hojar.....fårstår ni????

PS Bland annat så kunde man i Bike tidningen(80 tal)köpa TZ 250 hojar
som var reggade för gat med en helvetiskt massa reservdelar för
10000kr??? helt otroligt overkligt i dag.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4

Phet hoj! Dock är det senaste årsmodellerna som jag är fast för, förstå att glida in vid korvmojen på en sån här...
krjr%2B1%2B2001%2Brgv500%2Bl%2Bside%2Bview%2Bmid%2Bo%2B2005.jpg
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top