Är det ok att sätta reflexen på nummerplåten?

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Hej! Ska besiktiga hojen nu till våren och undrar om det är någon som vet om besiktningen godtar att man placerar den bakre reflexen där man förr satte skattemärket?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
när jag besiktigade min mc hade jag ingen reflex. Jag köpte en och besiktningsmannen satte den själv där skattemärket tidigare satt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är mycket möjligt att besiktningen släpper igenom den på det sättet men rent lagligt så får man inte fästa något på registreringsskylten, inte ens där kvittot satt förr. Men besiktningen tittar normalt bara på säkerhetsaspekten, dvs att reflexen faktiskt finns där.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Eller gör samma men sätt den ovanför/nedanför regplåten på en plast eller plåtbit som du även fäster med skruv genom ett hål genom regplåten (ett nytt hål utåt kanten alltså). Då kommer ingen klaga. Sitter den på plåten kan petiga allan göra dagen sämre för dig. Han kan dyka upp i poliskontroll, besiktning eller rentav utanför korvmojen när du låtit för mycket så du ska ha "skit" i hans ögon..
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
om petiga allan är i farten så lär han även anmärka på att du har gjort åverkan på plåten om du borrar eller skruvar i den.

Det var nån som hade limmat fast en plastbit som stack ut under plåten och sen satt reflexen på den, det är mitt säkra kort isåf.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag besikta med reflex där skattemärket tidigare suttit i somras utan problem. Den placeringen är ju som gjord för reflexen!
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Om det går på eran hoj så är detta sättet ganska smidigt också. Kostar inte mycket, tror jag gav en tjuga för reflexen :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC01366.jpg
    DSC01366.jpg
    205.8 KB · Visningar: 269
  • Gilla
Reaktioner: eha

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det verkar ju som att det är "okej" att bryta mot regeln att man inte får sätta dit reflexen på reggan. :)

Ja det är det.

Jag kom till bilprovningen helt utan reflex och fick såklart nedslag på det.

Besiktningsmannen tipsade då om att statoilmacken i grannbyggnaden hade en låda reflexer med dubbelhäftande bakom disken som de sålde just för MC som saknade reflex.

Köpte en reflex och tog med den till bilprovningen och frågade vart jag skulle sätta den.. Han sa att det går bra där skattemärket suttit.

Jag frågade om detta var okej varpå han sa att "för oss är det okej", sen kanske polisen har en annan åsikt.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
jag har då alltid besiktat med reflexen på nummerplåten utan problem.
Passar bra där man haft skattemärket förr
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Goodwill om det accepteras.

Riksdagen behandlar en motion om att det ska bli lagligt på onsdag - men, riksdagens Trafikuttskott förespråkar avslag.

Sen kan man väl tycke att Transportstyrelsen sku Ok på en enkel praktisk sak som detta!
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Bra trtåd! Jag funderade på samma fråga som TS. Därför tackar jag me för alla svar! :tummenupp

Även om jag besiktigade min hoj utan någon som helst reflex för två år sen så vill jag inte utmana ödet. Blir till att inhandla en billig reflex som jag kommer att fästa på reg plåten där skattemärket satt innan. :)
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Modda baken lite i vintras så har själv funderingar var man kan sätta reflexen, kan man köpa reflextejp och lägga en sträng längst ner eller runt om skylten? Eller är den för dålig? :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top