Nya skivor + belägg-problem!

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har satt på nya EBC contour skivor med deras HH belägg.. (Har även bytt till stålomspunnet men det borde inte ha något med problemet att göra).

Det är iaf så att när jag bromsar så hugger det i jämn takt från bromsarna. Det märks inte speciellt när man kör sakta, utan mer när man bromsar vid kanske 50 km/h och uppåt.. Det går inte att märka något när man snurrar hjulet för hand i luften.

Är detta en inslitningsfas eller är det något som är felmonterat alt. ett produktfel?

Sen lite inkörningstips hade ju inte varit fel!:Bugar
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hmm.. jag tror inte det, skulle det börja hugga för det? Har iaf torkat av skivorna innan jag satte på dem men jag får testa igen.. kanske har droppat bromsolja när jag luftade oken..
Tack!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
vad står det om inkörning av beläggen i papprena som följde med dom?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Antingen är de skeva eller så är det ojämn friktion runt skivan. Har du ett stadigt framdepåstöd så lyft hojen och kolla så att de inte skevar nåt och rengör med Bräkleen. Återkom om problemet kvarstår
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har redan snurrat hjulet och det är inget som verkar skevt. Mera som att det sitter något på skivan som slår i beläggen en gång per varv men inget syns.. ska rengöra skivorna igen när jag kommer hem och se om det blir någon skillnad men det tvivlar jag på.. som jag sa verkar det mer som en kant på skivan.. skev är den inte eftersom jag inte känner något pulserande i handtaget..

Men kan verkligen feta skivor göra sådan skillnad? Det är ganska kraftigt..

Och om inkörningen så tror jag inte jag fick några papper om det.. ska nog testa ringa om jag inte hittar något jag missat.. tänkte mest om någon hade några tips på hur de gör!

Tack för svaren!!
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Har redan snurrat hjulet och det är inget som verkar skevt. Mera som att det sitter något på skivan som slår i beläggen en gång per varv men inget syns.. ska rengöra skivorna igen när jag kommer hem och se om det blir någon skillnad men det tvivlar jag på.. som jag sa verkar det mer som en kant på skivan.. skev är den inte eftersom jag inte känner något pulserande i handtaget..

Men kan verkligen feta skivor göra sådan skillnad? Det är ganska kraftigt..

Och om inkörningen så tror jag inte jag fick några papper om det.. ska nog testa ringa om jag inte hittar något jag missat.. tänkte mest om någon hade några tips på hur de gör!

Tack för svaren!!

Kör in beläggen, genom att köra en stund med bromsen på ( var försiktig så du inte låser upp bromsarna medans du gör det ) tills dom blir ordentligt varma sen låt dom svalna helt på narturlig väg.

Jag har upplevt att om jag inte gör detta kan man få vibrationer i bromsarna under första passet man kör efter byte till nya belägg.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kör in beläggen, genom att köra en stund med bromsen på ( var försiktig så du inte låser upp bromsarna medans du gör det ) tills dom blir ordentligt varma sen låt dom svalna helt på narturlig väg.

Jag har upplevt att om jag inte gör detta kan man få vibrationer i bromsarna under första passet man kör efter byte till nya belägg.

Är det inte risk att man glaserar skivorna om de är nya? Har ju köpt både nya belägg och nya skivor..
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Är det inte risk att man glaserar skivorna om de är nya? Har ju köpt både nya belägg och nya skivor..


Bromsar du för mycket och för länge kan du riskera att glasera.

Det är därför man ska göra rätt :krama


Och detta skiljer sig lite mellan olika tillverkare av belägg, ibland skiljer det mellan olika modeller från samma tillverkare.

Men vanligt förfarande är att göra långa mjuka bromsningar och försiktigt bygga upp värme, och avsätta beläggmaterial jämnt över skivan. Börjar du med att tokladda världens häftigaste bromsning är det stor chans att du avsätter beläggmaterial ojämnt över skivan och det sedan 'hugger'
När du byggt upp tillräckligt med värme och överfört tillräckligt tjock film till skivan brukar anvisningen vara att låta allting kallna, sedan är det redo för rejält bruk.

Om du sedan byter till andra belägg så är det av många beläggtilverkare rekommenderat att putsa av gamla beläggningen innan du monterar dit och kör in nya beläggen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kollade den sidan, som jag för övrigt hade missat, men det verkade vara vara mest för bilar..
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Analyserade skivorna lite noggrannare denna gången och slagen kommer från flisor som släpper från klossarna (tror jag iaf) och fastnar i skivorna.. sandpapprade bort alla jag hittade och då vart det ok typ första bromsningen och sen byggdes det upp mer och mer igen..

Vad beror detta fenomen på? Feltillverkade?
 

Kneedrag

Guest
Analyserade skivorna lite noggrannare denna gången och slagen kommer från flisor som släpper från klossarna (tror jag iaf) och fastnar i skivorna.. sandpapprade bort alla jag hittade och då vart det ok typ första bromsningen och sen byggdes det upp mer och mer igen..

Vad beror detta fenomen på? Feltillverkade?

Prova med andra belägg , för det där låter inte riktigt att det lossnar flisor.



Själv så kärvade kolvarna på min hoj , därav en ojämn broms som pulserade mot skivan. Villket gjorde att jag köpte nya skivor helt i onödan.
Köp rätt smörjfett för bromsdetaljer och ok.

Delade ,samt plocka ur alla kolvar ,smörjde in gummiringarna. Nu funkar mina bromsar perfekt.
bromsoksfett är billigt att köpa jämfört med nya skivor. Så kan vara värt att kolla så det inte är det här felet. Lycka till
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Prova med andra belägg , för det där låter inte riktigt att det lossnar flisor.



Själv så kärvade kolvarna på min hoj , därav en ojämn broms som pulserade mot skivan. Villket gjorde att jag köpte nya skivor helt i onödan.
Köp rätt smörjfett för bromsdetaljer och ok.

Delade ,samt plocka ur alla kolvar ,smörjde in gummiringarna. Nu funkar mina bromsar perfekt.
bromsoksfett är billigt att köpa jämfört med nya skivor. Så kan vara värt att kolla så det inte är det här felet. Lycka till

Hade loss oken då jag samtidigt bytte till stålomspunnet och kollade oken och allting flöt lätt utan större ansträgning. Delade inte oken men rengjorde så gott jag kunde. bromsvätske nivån stämmer och allt fungerar som det ska.. Förutom att beläggen släpper flisor som sätter sig.. Det är som sagt både nya belägg (HH) och skivor (XC) från EBC.

Tänkte försöka få kontakt med EBC och se vad dom säger!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top