Mappning KTM 690

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns det ngt som du vet kan göras på min 690 nu när jag helsystem och öppet luftfilter... eller är det en PC/ tuneboy som måste till? (har acramappen)

Acramappen är inge vidare bränslemässigt och där finns dessutom en hel del att göra i trottelmappen för roligare gång. Åker du sen på riktig soppa BF98 eller bättre så finns där effekt att hämta i en elakare tändningsmapp.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Acramappen är inge vidare bränslemässigt och där finns dessutom en hel del att göra i trottelmappen för roligare gång. Åker du sen på riktig soppa BF98 eller bättre så finns där effekt att hämta i en elakare tändningsmapp.
:tummenupp
Dessa mappar kommer från KTM eller från "aftermarket"?
Och nästa fråga... Hur får man tag på dem? (hittade svaret i tidigare inlägg)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTM mapparna och acramappen ligger ute gratis så du kan titta på dem, de är dock bara marginellt bättre än originalmappen. Kör de i map compare funktionen så får du dig en uppfattning av vad som skiljer dem åt. Sen finns där flera kluriga gubbar från ställen där det körs racing med 690 som har utvecklat mappar som är betydligt bättre. Tändningsmappen är original väldigt konservativ och på bra pumpsoppa kan man hämta effekt både på fullgas och i mellanregistret. Jag brukar dessutom möblera om en del i trottelmappen mest för bättre gassvar och högre lekfaktor.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
KTM mapparna och acramappen ligger ute gratis så du kan titta på dem, de är dock bara marginellt bättre än originalmappen. Kör de i map compare funktionen så får du dig en uppfattning av vad som skiljer dem åt. Sen finns där flera kluriga gubbar från ställen där det körs racing med 690 som har utvecklat mappar som är betydligt bättre. Tändningsmappen är original väldigt konservativ och på bra pumpsoppa kan man hämta effekt både på fullgas och i mellanregistret. Jag brukar dessutom möblera om en del i trottelmappen mest för bättre gassvar och högre lekfaktor.
Ngt du kan hjälpa mig med? Kostar?
:Bugar:tummenupp
 

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Var får man tag på programvaran så man kan ställa in smc:n i bänk utan pc eller tuneboy??:confused:
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hade en 690 SMC 2009 som jag drevade ner en kugg fram, helsys Akra, KN-filter direkt på insuget och custom map (bänkning + Tuneboy). Mkt bättre än orginal men ändå samma problem dvs mest toppeffekt o klent bottenvrid.
Är nu sugen på 2012 SMC R, någon som vet om det hänt ngt med motorn sedan 2009?
Har någon monterat EVO eller EVO2-kittet (2an är EVO + Akra helsystem)? Ännu hellre EVO2 + Tuneboy...

Undrar hur mkt kammen gör för bottenvridet. Någon som hittat kurvor från bänkningar? Ragnar sa att han monterat EVO-kittet på 3 hojar och efter det kunde kan gasa upp den på 3an. "En modern 660" sa han. Det är precis det jag är ute efter, men frågan är om det är säljsnack eller inte.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hade en 690 SMC 2009 som jag drevade ner en kugg fram, helsys Akra, KN-filter direkt på insuget och custom map (bänkning + Tuneboy). Mkt bättre än orginal men ändå samma problem dvs mest toppeffekt o klent bottenvrid.
Är nu sugen på 2012 SMC R, någon som vet om det hänt ngt med motorn sedan 2009?
Har någon monterat EVO eller EVO2-kittet (2an är EVO + Akra helsystem)? Ännu hellre EVO2 + Tuneboy...

Undrar hur mkt kammen gör för bottenvridet. Någon som hittat kurvor från bänkningar? Ragnar sa att han monterat EVO-kittet på 3 hojar och efter det kunde kan gasa upp den på 3an. "En modern 660" sa han. Det är precis det jag är ute efter, men frågan är om det är säljsnack eller inte.

Ny motor 690 kubik, tre effektkurvor man kan ändra emellan..)samma som enduron redan hade 2011)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Stämmer.... för de som kör 690-cupen stoppar oftast i den för att få mer toppeffekt.

Sedär,,,
kanske man skulle gjort i vinter när man hade tid!

Nu är det bara Panikbanta som gäller för mig!
:gråta

/P
 

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Om jag har TuneBoy mappen KM750EU0804031. (har dock GPR slipn)

Bör det fungera ok om jag borrar upp luftfilterboxen så att den får mer luft?
Och sedan stå på tomgång i 10-15 min.

Eller måste den mappas om helt?
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
jo ... problemet är att du endast lär öka vridmomentet om du tar upp volymen då ditt spjällhus inte flödar nog .....jag har tillverkat kit och svarvat upp std spällhus till 50 mm...men detta är ganska mycket jobb så det är svårt att få betalt för ....ska dom närmaste veckorna mappa den nya 690 smcn och duke r som har nya generationens spjällhus ska mäta lite på dessa o se vad jag kommer fram till där .....

MVH Hans .


Aningen gammal tråd men hus ser effektskillnaden ut med 50mm spjällhus mot orginal 46mm?
 

Hampusmoberg

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
-88 Honda vt600 shadow (såld) KTM 690 Duke R -15
Kanske skit du fråga men kan en vanlig hobby mekaniker lära sig mappa hemma utan en jäkla massa special grejer? Är jäkligt sugen på att lära mig. Har en 690 duke R -15, går det att göra något roligt med den?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
köp en bredbandslambda du kan logga på så fungerar det, behöver även ha ingångar för att logga trottelöppning och varvtal sedan är det bara ut o åk, hem och läsa ur värden, justera värdena och flascha ecu,n och hålla på så tills du får det bra :tummenupp
Nu vet jag inte om man kommer in i och kan fippla med bränslemapp på den årsmodellen så du kanske åker på att köpa en power commander men det går till på samma sätt där.
Justera tändkurvor är värre på vägen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kanske skit du fråga men kan en vanlig hobby mekaniker lära sig mappa hemma utan en jäkla massa special grejer? Är jäkligt sugen på att lära mig. Har en 690 duke R -15, går det att göra något roligt med den?
Nej du kan inte mappa utan specialgrejer. Kabel och programvara kostar någon hundring men du måste veta hur du skall justera. Och enda sättet att veta är att mäta och då behöver du en lambdalogger a 3000kr. Och även när du köpt en sådan är där en ordentlig lärotröskel om du skall göra något bättre än vad som erbjuds fabriksfärdigt.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
En fråga om 690-16 (smc.r + smc Enduro), Har en 690-16 Enduro med accra map samt Arrow slip on,som jag har drevat ner/blev skilnad :tummenupp

Sen (för att jag är Dvärg :( ), så behövde jag sänka den då den (för mig 170cm) är hög som F##
Bestälde en KoubaLink från`USA`sänktes 4 cm blev kanon! :tummenupp....

Hojen går ju helt okej, tuffar på bra :) på Enduron känner jag inte effektmässigt att jag behöver mer pulver (men mer är alltid kul) då det bara körs grus..:tummenupp

Då jag förhoppningsvis;! även kommer att inköpa en 690 smc-r-16, så tänkte jag att På den vill jag göra Allt som går för klämma ut det mesta ur denna gat hoj.

Så vad ska jag göra med den (smc-r,n) är det Pc filter bänkning som gäller som vanligt eller är det bort kastade pengar på att tro att den kommer gå som ett Troll :D:D

IMG_5721.jpg mitt roliga åk, imorgon blir det riktiga enduro däck (lite fladdrigt i bak när man gasar på med Sahara org, däcken :D....
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top