Mappning KTM 690

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag talade precis med Lelles KTM-meck och han sa att det finns en stor risk att hojen spottar ur Akra-mappen och återgår till origmappen om man vrider på vredet under sadeln. :O

Ehh? Låter ju stört. Hårdvaru/ mjukvaru designfel på ECUer om så är fallet.
Har du googlat på problemet? borde ha uppdagats på något amerikanskt forum om det är ett känt problem.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Ehh? Låter ju stört. Hårdvaru/ mjukvaru designfel på ECUer om så är fallet.
Har du googlat på problemet? borde ha uppdagats på något amerikanskt forum om det är ett känt problem.

Nej inte än, fick precis höra om det.
Jag hade min 690 inne för mappning i samband med byte till akra i sommras och fick i höstas höra av mecken som servade den att hojen gått väldigt snålt. :(
Jag ska iaf in och kontrollera så att akramappen fortfarande är på plats innan jag åker mer med den.
Han sa att det var ett väldigt omdiskuterat problem.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Edit.
Jag snackade precis med Ragnar på Din MC. Han sa att det är omöjligt att originalmappen kan hoppa tillbaka.

Jag åker nog ändå och kollar. Better safe than sorry.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Edit.
Jag snackade precis med Ragnar på Din MC. Han sa att det är omöjligt att originalmappen kan hoppa tillbaka.

Jag åker nog ändå och kollar. Better safe than sorry.

I mina öron låter det helt sjukt om det skulle vara möjligt.
Jag har mapväljaren uppe på styret och byter rätt ofta, har inte märkt någon skillnad iaf.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Låter mycket konstigt :va om det är så borde det varit fullt liv om detta. Det låter som du får byta verkstad. :)
 

CHOPMAN

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Årjäng
Hoj
dragbike
ktm

Har KTM gjort förändringar i insprutningen i 2011 års modell av SMCn menar du? Isf vet du vad de har gjort och vad orsaken är till förändringarna?


jo nya detaljer på spjäll huset gör att det kräver ny EP map , ....orsaken är väl att utvecklingen går framåt .. det har varit en del problem med dom gamla sensorerna ... har inte hunnit kolla om den är större än ... jag misstänkte detta ett tag men så är nog inte fallet ..

förövrigt kommer KTM nu med egna kit lika dom jag själv har tagit fram ....:huvet

alltså ..detta är prisvärt du får från ktm orignal , luftfilter, kam o monterings hardware för ca 6000 kr inkl moms sen till kommer väl kostnad för att få i den nya mappen då .... dom kommer även med ett väldigt bra paket pris ihop med acras fantastist fina avgassystem ....
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
jo nya detaljer på spjäll huset gör att det kräver ny EP map , ....orsaken är väl att utvecklingen går framåt .. det har varit en del problem med dom gamla sensorerna ... har inte hunnit kolla om den är större än ... jag misstänkte detta ett tag men så är nog inte fallet ..

förövrigt kommer KTM nu med egna kit lika dom jag själv har tagit fram ....:huvet

alltså ..detta är prisvärt du får från ktm orignal , luftfilter, kam o monterings hardware för ca 6000 kr inkl moms sen till kommer väl kostnad för att få i den nya mappen då .... dom kommer även med ett väldigt bra paket pris ihop med acras fantastist fina avgassystem ....

Finns det någon info på det någonstans? Antar att det är rallykammen som avses.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
väntar med spänning. Borde ju kanske förbättra bränsleförbrukning, kan man hoppas. Beror väl iof på om man mappar för mera mos i spisen :banana eller för att köra som en kärring :arsele

Sådär. Mappen uppdaterad till senaste version. Ingen större skillnad tycker arseldynon i alla fall. Den gick bra innan, den går ännu bättre nu men inte map. toppeffekt utan snarare mjukare. Kan bero på reset av sprutet som gjordes samtidigt också.

Nu är det senaste i alla fall. Det fanns en förändring från min map också. Svårt att säga vad men versionerna skiljer sej.

Hursomhelst. Årsservice inkl ommap -> 1400:- på Beviks i linkan. Skulle aldrig köpa en hoj där men serva den tänker jag fortsätta med. Smidiga och trevliga människor.
 

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Någon som vet vart man kan få en akramappning för en sjysst peng?
I stockholmsområdet
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Köp en Powercommander och kom hit å få en riktig mapning i Realtid

Då blir det skillnad

Peter
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp en Powercommander och kom hit å få en riktig mapning i Realtid

Då blir det skillnad

Peter

På denna är det totalt onödigt att skaffa en powercommander då originalboxen är fullt mappningsbar på både tändning och sprut. Finns dessutom interface för dynojets link om man vill ha.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
På denna är det totalt onödigt att skaffa en powercommander då originalboxen är fullt mappningsbar på både tändning och sprut. Finns dessutom interface för dynojets link om man vill ha.

Det var ju just det , Inte mapbar i REALTID

Som alla kitboxar och interface till standard ECU

som att skjuta prick på natten utan lyse
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det var ju just det , Inte mapbar i REALTID

Som alla kitboxar och interface till standard ECU

som att skjuta prick på natten utan lyse

Så de 99% av raceåkarna som mappar ECU direkt istället för att fippla med en PC som får jordningsfel/tappar mappen/drabbas av fukt i kontakterna skjuter i själva verket i blindo enl dig?

Visst är det smidigt att kunna justera under belastning men det är knappast så att PC är den enda fungerande metoden. 3500kr som en PC kostar köper ganska mycket tid i bänken....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Därutöver kommer man ju över fler inställningar, t ex tändmapp, när man arbetar direkt mot ECU.

Jag vet att många Trajja-ägare helt enkelt köpt och "delat på" en PCIII som använts enbart för utveckling av soppa-mappen, som sedan importerats till ECU via Tuneboy eller TuneECU. PCIII:an har därefter sålts vidare till näste intressent.

Så - det finns många sätt att arbeta på för att få till ett vettigt slutresultat:)
 

AgentKent

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
KTM 990 adventure -08
När vi nu snackar mappning...om man plockar ur insatserna på Acradämparma på en 990 Adv -08, måste man mappa om då? Har prg, kabel och hela fyfan, men ingen erfarenhet.

/Kenta
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
När vi nu snackar mappning...om man plockar ur insatserna på Acradämparma på en 990 Adv -08, måste man mappa om då? Har prg, kabel och hela fyfan, men ingen erfarenhet.

/Kenta

Jag har aldeles nyligen mapat en 990 med Pc5a med mycket gott resultat

Går tydligen väldigt mycket finare än med den tidigare inlagda mapen ( i orginal ecu )
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har aldeles nyligen mapat en 990 med Pc5a med mycket gott resultat

Går tydligen väldigt mycket finare än med den tidigare inlagda mapen ( i orginal ecu )

Ja Akramappen som folk laddar i är usel. Den överfettar och går magert om vartannat så resultatet är bara något bättre än originalmappen.
 

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
Finns det någon som jobbar med tune ecu programmet? Jag har laddat ner det och ändrat på tomgång samt tagit bort dom övre spjällen på min 990 smr men skulle vilja ha hjälp med att mappa den i bänk.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Finns det någon som jobbar med tune ecu programmet? Jag har laddat ner det och ändrat på tomgång samt tagit bort dom övre spjällen på min 990 smr men skulle vilja ha hjälp med att mappa den i bänk.
Finns det ngt som du vet kan göras på min 690 nu när jag helsystem och öppet luftfilter... eller är det en PC/ tuneboy som måste till? (har acramappen)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top