Vart har ni eran pers. försäkring?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har spenderat halva em. på att leta olycksfallsförsäkring. Har tidigare haft via jobbet men nu ska jag byta jobb och måste hitta en egen.

Har pratat med Folksam, TH, LF (Sthlm) & IF. Tre gånger till varje för att få prata med olika handläggare.

Ingen av ovanstående erbjuder en för "träning eller tävling inom motorsport". Dock när man läser gamla inlägg här så verkar folk ha fått hos alla av de ovanstående?
Det går att teckna för bankörning hos Folksam & IF, men så fort försäkringen via SVEMO går in så slutar deras att gälla. TH & LF har tills i år haft för RR men nu har även dom tagit beslutet om att skippa skyddet när SVEMO's försäkring är gällande.

Vart har ni, som är helt säkra på att eran gäller för 2011, skaffat en som gäller vid "träning eller tävling inom motorsport"?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Jag har bl.a. Förenade Liv genom facket och sen någon mer som jag inte minns namnet på, utländskt bolag.

/Nitrous

Skandia liv är väll enda alternativet för oss som inte kan lösa försäkring genom facket. Skandia liv har dock krav till att du inte får tjäna pengar på ditt tävlande eller ha sponsorer.

http://www.skandia.se/hem/Forsakringar/Olycksfallsforsakring/Intro/

http://www.skandia.se/hem/Global/pdf/privat/forsakring/forsakra/1101.pdf
F 1.1.3
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och du körde en racehoj i licensgruppen?
Licensgrupp å licensgrupp, det var snabb/långsam, men ja, racemoppe och det förklarade jag utförligt för dom. Innan vurpan så ringde jag dessutom upp dom och frågade och enda undantagen var fallskärmshoppning och boxning eller om det var MMA, nån kampsport iaf, men för RR skulle det gälla. VSV sas... :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lita inte på vad en försäkringssäljare säger på telefon. Till mig sa en på telefon att den skulle gälla men sen när jag fick alla papper skickade så visade sig att den inte gällde eftersom jag hade licens.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Licensgrupp å licensgrupp, det var snabb/långsam, men ja, racemoppe och det förklarade jag utförligt för dom. Innan vurpan så ringde jag dessutom upp dom och frågade och enda undantagen var fallskärmshoppning och boxning eller om det var MMA, nån kampsport iaf, men för RR skulle det gälla. VSV sas... :rolleyes:

Har du samma som mig(den vanliga pers.förs. på TH)så gäller den de allmänna bandagarna oavsett grupp och hoj,är det en träning/tävling däremot så gäller den Inte.

Definitionen av träning är enligt TH svemo-lic.träning,inte vanlig bandag.

Har talat med flera olika vid flera olika tillfällen.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag har TH, privat, och det funkade alldeles ypperligt när jag hånglade upp ett räcke på Gotland Ring förrförra sommarn :tummenupp

Definitionen av träning är enligt TH svemo-lic.träning,inte vanlig bandag.

Det jag fick höra idag (av tre st. på TH) är att den from 2011 inte gäller i de fall som SVEMOs försäkring är gällande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du samma som mig(den vanliga pers.förs. på TH)så gäller den de allmänna bandagarna oavsett grupp och hoj,är det en träning/tävling däremot så gäller den Inte.

Definitionen av träning är enligt TH svemo-lic.träning,inte vanlig bandag.

Har talat med flera olika vid flera olika tillfällen.
Hmm, så lät det ju inte när jag pratade med dom, jag får göra en dubbelkoll på det där! :tummenupp

Det jag fick höra idag (av tre st. på TH) är att den from 2011 inte gäller i de fall som SVEMOs försäkring är gällande.
Aha, det förklarar saken, jag ringde å frågade för ett år sen, eller 2 kanske? :va
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmm, så lät det ju inte när jag pratade med dom, jag får göra en dubbelkoll på det där! :tummenupp


Aha, det förklarar saken, jag ringde å frågade för ett år sen, eller 2 kanske? :va

Har dom sagt till mig de 2åren jag haft den.....fick dock fråga flera stycken och poängtera att jag ville vara säker på vad som gällde.

Gäller Inte svemo-träning/tävling var svaret till slut när rätt person konsulterats samt att det räknades Inte som träning om inte svemoförsäkringen gällde.


Skadias är väl den enda som gäller träning/tävling på dom stora bolagen som jag hittat.
Dock bara som amatör,tjänar du pengar så gällde den inte,har inte kollat upp än hur det ser ut i år men ska göra det i morgon.

Henrik
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har bl.a. Förenade Liv genom facket och sen någon mer som jag inte minns namnet på, utländskt bolag.

/Nitrous

Den gäller inte vid bil eller mc-olycka. det verkar som att dessa olycksfallsförsäkringar bara är värda nåt om man får en tegelsten i huvet, för där det är störst risk att skadas, i trafiken, just där gäller de inte
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har dom sagt till mig de 2åren jag haft den.....fick dock fråga flera stycken och poängtera att jag ville vara säker på vad som gällde.

Gäller Inte svemo-träning/tävling var svaret till slut när rätt person konsulterats samt att det räknades Inte som träning om inte svemoförsäkringen gällde.


Skadias är väl den enda som gäller träning/tävling på dom stora bolagen som jag hittat.
Dock bara som amatör,tjänar du pengar så gällde den inte,har inte kollat upp än hur det ser ut i år men ska göra det i morgon.

Henrik
Alternativt så gäller dom nya reglerna bara nytecknade försäkringar kanske? :va Undrar om inte vår försäkringsrådgivare på jobbet mumlade något om det nu när jag tänker efter? :va
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Den gäller inte vid bil eller mc-olycka. det verkar som att dessa olycksfallsförsäkringar bara är värda nåt om man får en tegelsten i huvet, för där det är störst risk att skadas, i trafiken, just där gäller de inte

Nja, det är nästan rätt... Förenade Liv betalar inte ut något om du samtidigt får ersättning för personskada från trafikförsäkringen.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Den gäller inte vid bil eller mc-olycka. det verkar som att dessa olycksfallsförsäkringar bara är värda nåt om man får en tegelsten i huvet, för där det är störst risk att skadas, i trafiken, just där gäller de inte

Jodå, min gör det iallafall, men i trafiken vet jag inte och bryr mig inte för jag kör inte mc i trafiken, det är farligt :). Eftersom vi är i racingforumet så tror jag inte frågan handlade om vad som gäller i trafiken?
Jag har ett ärende som blir klart i höst, bröt båtben och mellanben som blev operationer och fula ärr och det skedde under RR-tävling. Har inte varit några konstigheter vare sig nu eller andra gånger som jag haft skador hos dem.
Men min försäkring är via facket, vet inte om jag har särskilda villkor därför.

/Nitrous
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har nu talat med skandia och detta gäller enligt den Jag talade med just nu...

Först måste man skaffa ett "allt i ett-konto"(tror iaf. det var det hon sa)som är kostnadsfritt,när man har fått det och loggat in via nätet så ansöker man om deras gruppolycksfallförsäkring där och den har Inga inskränkningar vad gäller träning/tävling på mc.

Har nu ansökt om konto,får pin-kod nästa vecka(kostade ju inget....)så får vi se vad det blir nästa vecka...

Henrik
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har nu talat med skandia och detta gäller enligt den Jag talade med just nu... Först måste man skaffa ett "allt i ett-konto"(tror iaf. det var det hon sa)som är kostnadsfritt,när man har fått det och loggat in via nätet så ansöker man om deras gruppolycksfallförsäkring där och den har Inga inskränkningar vad gäller träning/tävling på mc. Har nu ansökt om konto,får pin-kod nästa vecka(kostade ju inget....)så får vi se vad det blir nästa vecka... Henrik
Låter ju bra men om man kollar just Gruppolycksfallsförsäkringen så gäller den bara för anställda på ett företag som tecknat avtal med Skandia Liv. De sa inget om det?

http://www.skandia.se/hem/foretag/Forsakringsskydd/Olycksfall/Fakta/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top