Flytta databas php

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hej, är lite grön på det här men jag behöver flytta en databas som finns på ett webhotell. Jag har inte lösenord till webhotellet men jag har IP och anv/lösen till databasen. Finns det nån mjukvara jag kan använda på nåt vis, för att hämta databasen kanske?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
vad är det för typ av databas? de flesta databaser har väl inbyggda kommandon för att dumpa till fil?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Är väldigt dålig på det här.... Mysql php nånting. ?!?

Jag har flyttat själva sidkoden men allt fungerar inte riktigt, ser i en fil som heter config.php att den hänvisar till databasen på det tidigare webhotellet.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Är väldigt dålig på det här.... Mysql php nånting. ?!?

Jag har flyttat själva sidkoden men allt fungerar inte riktigt, ser i en fil som heter config.php att den hänvisar till databasen på det tidigare webhotellet.

mysqldump -u username -ppassword database_name > dump.sql

där är baskommandot för att dumpa en mysql db till fil, du skriver att du inte har uppgifter till webbhotellet men har du någon form av remote access till servern där databasen ligger? typ SSH inloggning?

föresten använder du någon form av CRM/CMS på webbhotellet? alltså vad är det för typ av data du ska flytta, blogginnehåll eller liknande?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Är väldigt dålig på det här.... Mysql php nånting. ?!?

Jag har flyttat själva sidkoden men allt fungerar inte riktigt, ser i en fil som heter config.php att den hänvisar till databasen på det tidigare webhotellet.

i samma fil bör det även tå vilken typ av DB det är. Troligtvis är det Mysql.
mysqldump kan du använda:

Läs och lär här
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det är mysql. Men hur använder jag dump-kommandot?

Fattar inte riktigt... :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kommandot som föreslogs är väl bara körbart på samma maskin som databasen befinner sig på?

Ska du göra det från en annan maskin måste du ange ip-adress också, om det nu går att göra så vill säga.

Det normala är väl annars att man dumpar databasen på maskin A, FTP:ar dumpfilen till maskin B där man sedan importerar filen med ett annat kommando.

(Är det kanske PHPMyAdmin du kör för att göra manuella ändringar i databasen?)
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Kommandot som föreslogs är väl bara körbart på samma maskin som databasen befinner sig på?

Ska du göra det från en annan maskin måste du ange ip-adress också, om det nu går att göra så vill säga.

Det normala är väl annars att man dumpar databasen på maskin A, FTP:ar dumpfilen till maskin B där man sedan importerar filen med ett annat kommando.

(Är det kanske PHPMyAdmin du kör för att göra manuella ändringar i databasen?)

Eller så kan du installer MySQL Workbench, finns att tanka ner här: http://wb.mysql.com/
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Kommandot som föreslogs är väl bara körbart på samma maskin som databasen befinner sig på?

Ska du göra det från en annan maskin måste du ange ip-adress också, om det nu går att göra så vill säga.

Det normala är väl annars att man dumpar databasen på maskin A, FTP:ar dumpfilen till maskin B där man sedan importerar filen med ett annat kommando.

(Är det kanske PHPMyAdmin du kör för att göra manuella ändringar i databasen?)

vet inte om man kan göra extern mysqldump, men det går ju alltid att logga in remote om man har rätt uppgifter och göra det.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ja...kom inte så mycket längre sist. Så nu försöker jag igen.

Alltså..jag har jag har FTP-access till platsen där websidan ligger, men inte access till webhotellets kontrollpanel. Kan man göra nån php.grej och ladda upp, köra, och på så vis få ner databasen (tabeller) eller vad det heter...

Tacksam för hjälp.
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Varför ringer/mejlar du inte bara webbhotellet och frågar om de kan ge dig en dump- eller backupfil?
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Eftersom inte jag står för kontot, och personen som står för kontot vägrar hjälpa till.

Min fråga kvarstår ändå... varför inte ringa och fråga? Du har ju redan fått ftp-access.

Annars blir det svårt att få tag i databasen. Rör det sig om PHP? I så fall finns det kanske färig php-fil att ladda ner nånstans på nätet med ett script som skapar en dumpfil av databasen. Allt du behöver göra är att ange connection string till databasen och ha skrivrättighete någonstans.

Första träffen på Google http://www.mt-soft.com.ar/2007/12/21/php-script-mysqldump/
Ladda ner och ladda upp på ftp:n och kör skiten.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Min fråga kvarstår ändå... varför inte ringa och fråga? Du har ju redan fått ftp-access.

Annars blir det svårt att få tag i databasen. Rör det sig om PHP? I så fall finns det kanske färig php-fil att ladda ner nånstans på nätet med ett script som skapar en dumpfil av databasen. Allt du behöver göra är att ange connection string till databasen och ha skrivrättighete någonstans.

Första träffen på Google http://www.mt-soft.com.ar/2007/12/21/php-script-mysqldump/
Ladda ner och ladda upp på ftp:n och kör skiten.

FTP-access har jag fått av den som hyr platsen på webhotellet. Han lämnar inte ut uppgifter till kontrollpanelen eftersom den delas med hans andra kunder. Webhotellet lär inte heller lämna ut nåt till mig eftersom jag inte är kund själv.

Får prova lite själv och se.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Gick fint att connecta med det scriptet.

Nu har jag tagit ner "nåt" iaf... ska bara ladda upp det på nya webhotellet på nåt sätt då. Men där finns ju php-admin så det kan väl inte vara så svårt. Men först måste jag väl skapa en databas...och sedan ändra i php-config så att websidan hänvisas till den nya databasen?
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Dumpen du fick skall läsas in till en (ny) databas på det nya stället, och sedan hänvisas till i config filen ja.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top