Körkort för invandrare subventioneras

Kneedrag

Guest
http://www.friatider.se/korkort-for-invandrare-subventioneras

Publicerat 17 februari 2011 kl 13:50
Halland. Är det verkligen humant att invandrare ska behöva betala för sina körkort som alla andra? Nej, svarar man i alla fall i Laholm, där det nu istället blir de svenska skattebetalarna som ska få finansiera körkorten åt de nyanlända.

Chockhöjda körkortspriser ska få fler åka kollektivt
– Om vi tittar på hur förutsättningarna ser ut i Laholm på arbetsmarknaden, så de personerna som har ett körkort de har större möjlighet att få ett arbete, säger Anna Haraldsson, integrationsansvarig i Laholms kommun, till Ekot.

Och bland invandrarna uppskattas satsningen.

– Det är helt fantastiskt, säger en glad Mohammed Fattah som just fått sitt körkort av de svenska skattebetalarna.





en artikel till från hallnadsposten
http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1123379-kommunen-hjalper-nyanlanda-till-korkort
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
När skall vi se dig dra några egna slutsatser eller resonera, debattera från allt det inklippta material du klistrar in från dina propagandakanaler?


Du slänger ju bara in en länk eller något inklistrat citat, skriver "se sanningen" och därefter lyser du med din frånvaro.

När skall du själv ta debatten som du så ofta efterfrågar?

Edit:
Men för att ge dig samma svar som förra personen som klippte in samma länk så citerar jag mig själv:

Är det inte bättre att vi skattebetalare betalar deras körkort och så betalar vi våra egna med?

Om 10.000 skattekronor i körkortspengar gör att vi sparar 150.000 skattekronor p.g.a. av att den nyanlände snabbare får jobb är det väl en solklar vinstaffär.

Däremot tycker jag inte att det är en sak som skall reserveras för invandrare utan snarare en åtgärd som borde vara självklar för alla långtidsarbetslösa.
 

Kneedrag

Guest
När skall vi se dig dra några egna slutsatser eller resonera, debattera från allt det inklippta material du klistrar in från dina propagandakanaler?


Du slänger ju bara in en länk eller något inklistrat citat, skriver "se sanningen" och därefter lyser du med din frånvaro.

När skall du själv ta debatten som du så ofta efterfrågar?

Edit:
Men för att ge dig samma svar som förra personen som klippte in samma länk så citerar jag mig själv:



Om 10.000 skattekronor i körkortspengar gör att vi sparar 150.000 skattekronor p.g.a. av att den nyanlände snabbare får jobb är det väl en solklar vinstaffär.

Däremot tycker jag inte att det är en sak som skall reserveras för invandrare utan snarare en åtgärd som borde vara självklar för alla långtidsarbetslösa.



Vad tycker du korvgubbe?
Är det rätt eller fel?

Jag tycker att arbetslösa svenska ungdomar ska också få möjlighet till körkort som är subventionerat om de varit arbetslösa länge.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Så har det ju varit innan arbetslösa har fått ta lastbilskort gått olika utbildningar för att få jobb.Däremot ska det inte bara gälla invandrare.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Hej Sveedy. Ibland blir jag oxo ganska lesen till och med jetelesen när korvgube holler på med påhopp o såna grejjer. Jag tyker det var bra att du tog bort honoms inlegg. Tack!!!!!!!!!!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om 10.000 skattekronor i körkortspengar gör att vi sparar 150.000 skattekronor p.g.a. av att den nyanlände snabbare får jobb är det väl en solklar vinstaffär.

Är det bevisat att det föreligger så, eller är det bara önsketänkande?

Eller blir det bara 10.000 plus dom 150.000 skattekronorna?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är det bevisat att det föreligger så, eller är det bara önsketänkande?

Eller blir det bara 10.000 plus dom 150.000 skattekronorna?

"Bevisat" är väl inget ord som ligger dig särskilt varmt om hjärtat?! Bevis kräver ju metodisk forskning och forskning är ju blockflöjtigt... Det finns knappast nog med statistiskt underlag för att genomföra något sådant i det här fallet då vi pratar om en enskild kommun som nyss börjat satsningen..

Såhär skriver de i artikeln:
"– Sedan satsningen startade har 29 personer tagit körkort. Av dem har 20 haft eller har arbete. 13 har jobb i dag, övriga förlorade jobben av olika anledningar, lågkonjunkturen, tillfälliga anställningar eller arbeten som inte längre behövdes på arbetsplatserna, säger Anna Haraldsson"


Jag är inte för särbehandling så jag upprepar återigen min åsikt som är att detta borde erbjudas alla som är långtidsarbetslösa och som aktivt söker jobb. Körkort är ju krav på väldigt många arbetsplatser så det är inte särskilt svårt att gissa att körkort förbättrar möjligheten att få jobb.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När skall vi se dig dra några egna slutsatser eller resonera, debattera från allt det inklippta material du klistrar in från dina propagandakanaler?

Det kom ju inte direkt från rätt håll, den här tråden är snarast undantaget som bekräftar regeln - den att du alltid skriver vad du inte tycker istället för vad du tycker. I den här tråden verkar du dock ha en pk-certifierad och samtidigt lite spännande främlingsfientlig åsikt om att främlingar inte skall särbehandlas positivt. Fräscht! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är inte för särbehandling så jag upprepar återigen min åsikt som är att detta borde erbjudas alla som är långtidsarbetslösa och som aktivt söker jobb. Körkort är ju krav på väldigt många arbetsplatser så det är inte särskilt svårt att gissa att körkort förbättrar möjligheten att få jobb.

Så det ska löna sig att inte ta körkort och ducka anställningar för alla?

Dom som helt enkelt bekostar sitt körkort till 18 års dagen, för att ha bättre förutsättningar på arbetsmarknaden ska känna sig blåsta på dom pengarna?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nej, det gör man inte, men det är jag som betalar.

Samma här... Så vad mig beträffar föredrar jag subventionerat körkort OM det visar sig att det ger jobb snabbare än att av gammal tjurskallighet förhindra dylika insatser med argumentet att "det skall minsann inte löna sig att skita i körkort som 18:åring"...

Givetvis skall man inte kasta pengar i sjön. Visar det sig att det inte gör någon som helst skillnad med körkortshjälp så skall man heller inte kasta skattepengar på det.

Med lite svartjobb och småbrott är det nog helt okej. :gnissla

Du har nog bättre insikt i det än mig men om du säger att det är så får jag ta dig på ditt ord.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top