Triump Tiger 800(XC)-tråden

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Ni som kör denna hojj.

kör ni mycket grus? hur funkar motorn på grus låter som en riktig sporthoj. :yopartye
tänkte att jag skulle få tummen ur och åka å provköra denna maskin.

verkar vara en kanon kul hoj i alla fall



:rock
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Provkörde en på lelleträffen, mycket trevlig hoj. Vågade inte fläska på allt för hårt på gruset med tanke på 7k i självrisk om man klotade. Jag ska lätt ha en när dom blir billigare.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vad är det för service intervaller / kostnad ?
:rolleyes:

Jag betalade 2250 för en tusenmilaservice, får du inte ihop 1000mil så blir det service hur som helst för då går det över på villkoret med årsservice.

Körning på grus går säkert bra men jag har endast kört lite sådär halvdant på grus då jag tycker att originaldäcken är lite för snålt mönstrat för löst underlag, i tuff terräng där du får köra riktigt sakta upplever jag 1:ans växel lite för högt växlad, har tom lagt hojen då jag fått kärringstopp på en gångstig i uppförsbacke...Faktiskt upplever jag den allmänt för svag om man inte möter med lite gas om du t.ex vänder på en gata eller ska ut ur en korsning...Har fått slänga ut foten snabbt vid några tillfällen då den stannat och jag har varit nära att lägga den bara för det också, tror den är alldeles för snålt ställd pga miljökrav, jämför jag med min ZR-7 så är den mycket starkare på tomgångsvarv.
Vänjer man om sig vid dom bottensvaga tendenserna så är jag nöjd och den högt växlade 1:an är det inte alltför ofta man behöver bry sig om....Tigern är en multihoj, ingen skogshoj.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
oki tack för infon :tummenupp

kommer köra 50/50 grus asfalt skogen kommer undvikad i alla fall de brötigaste plasterna.

slö utväxling fixas med att byta framdrev då
och grövre däck är ett måste + öppnare system
:yoparty

måste få tummen ur å provköra i alla fall
sen får vi se provkört super teneren å tyckte den va Skitbra på grusvägar i alldeles för höga farter

:D
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
oki tack för infon :tummenuppkommer köra 50/50 grus asfalt skogen kommer undvikad i alla fall de brötigaste plasterna.slö utväxling fixas med att byta framdrev då och grövre däck är ett måste + öppnare system:yopartymåste få tummen ur å provköra i alla fall sen får vi se provkört super teneren å tyckte den va Skitbra på grusvägar i alldeles för höga farter :D
Ska nog få tummen ur och provköra en i veckan. Har du kört någon ännu? NI SOM HAR KÖRT, hur är den vikt- /effektmässigt jämfört med en större allroad hoj? Är sjukt sugen på ktm's nya 1190 adv. men den är lite dyr i år.. Hade tönkt pendla (om det passar i min vardag), köra en del med passagerare och förhoppningsvis även en del grus (hoppas på mycket! ;) ). Är detta ett bra val? Har ni några invändningar eller andra tips?TackEric
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har jag provat mitt nya backdäck i ca 100 mil, Med ett Michelin Anakee 2 bak så upplever jag hojen mer lättkörd när jag kör på landsväg eller annat löst underlag, originaldäcket är lite för snällt i mönstringen.
På asfalt är Michelindäcket lika bra som originaldäcket så bytet har inte några nackdelar alls.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tjena!

I måndags slog jag till efter ett antal veckors funderande och slutligen provkörningar. Blev ägare till en Tiger 800 XC ABS 2011 års modell med endast 30 mil på mätaren, full med extrautrustning. Från början hade jag halkat in lite på att köpa en KTM 990 SMT men provkörningen av den var en besvikelse. Den kändes väldigt fladdrig i styrningen och obalanserad i högre fart. Kvar stod Tigern och F800GS. Tigern med sin fina motor och stabilitet vann till sist. :)

Jag åkte tåg till säljaren, lastade alla prylar (originalpipa, olja, packning etc) på hojen och körde hem 35 mil. Det var ganska blåsigt väder hela vägen, blandat med regnskurar. Antalet lastbilar vet jag inte hur många jag körde om; många! Visst ryckte det lite i hojen när det både friskade på vindar och turbulens från lastbilar. Den gick annars väldigt fint hem trots tung packning.

Precis som jag läst om på många forum drabbades jag av ganska mycket turbulens och oljud från original-vindrutan. Jag är 184 cm och hamnar precis mitt i värsta oljudet (provat höja och sänka min skalle under färd). Blir att byta ut rutan hyfsat omgående. Handtagsvärmare siktar jag på att montera innan hösten kommer; både bättre handtag och trevligt med värmen. :tungan

Fråga:
Ni som haft in era på 100-mila-servicen. Vad fick ni betala?
Bokade en tid och fick ett "ungefärpris" på 2500 kr, vilket ju låter väl dyrt!?!

Ska fixa några bilder... :yoparty
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Fråga:
Ni som haft in era på 100-mila-servicen. Vad fick ni betala?
Bokade en tid och fick ett "ungefärpris" på 2500 kr, vilket ju låter väl dyrt!?!
Gratulerar till nytillskottet, :)

Jag betalade 2500 för min årsservice som gissningsvis är rätt lik den på 100mil, sparka däck och byta lite olja.
håller med dig om att det är dyrt, tyvärr så är man i servicefolkets händer då man vill ha kvar garanti på hojen.
Konstigt att dom gav dig ett ca pris, alla servicepunkter är kända och något anmärkningsvärt som dyker upp efter 100mil utöver det vanliga är ju reklamationsmässigt och således Triumphs ansvar.
Ett ca pris kan dock aldrig stiga mer än 15% så sticker det iväg i kostnad så får dom ändå inte mer än 2875kr om dom inte först meddelat det.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Gratulerar till nytillskottet, :)

Jag betalade 2500 för min årsservice som gissningsvis är rätt lik den på 100mil, sparka däck och byta lite olja.
håller med dig om att det är dyrt, tyvärr så är man i servicefolkets händer då man vill ha kvar garanti på hojen.
Konstigt att dom gav dig ett ca pris, alla servicepunkter är kända och något anmärkningsvärt som dyker upp efter 100mil utöver det vanliga är ju reklamationsmässigt och således Triumphs ansvar.
Ett ca pris kan dock aldrig stiga mer än 15% så sticker det iväg i kostnad så får dom ändå inte mer än 2875kr om dom inte först meddelat det.

Tackar!

Ja då ligger det i samma prisklass troligtvis. Precis som du säger är det inte mycket att göra då konkurrensen är ganska liten. Ingen som betalat under 2 lakan?

Bjuder på några bilder.

Hemkommen efter 35 mil med redig packning :tummenupp
dsc01388edit1024px.jpg


Strippad på väskorna :yoparty
dsc01394edit1024px.jpg


Nu ska det köras in :hihi
dsc01393edit1024px.jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Härligt! Grattis! Gärna en recension jämfört med din föregående (?) s3!:)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har jag stoppat ett Anakee 2 fram också, Jag blev dock väldigt besviken.......Men inte på däcket.

Däckfirman har stoppat däcket fel väg, :dummer
ABS kransen är på fel sida....
Nu blinkar ABS lampan hela tiden samtidigt som den inte fungerar. :mad:
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Härligt! Grattis! Gärna en recension jämfört med din föregående (?) s3!:)

Tackar... inkörning pågår! Ska skriva några rader om Street Triple vs Tiger800 sen. :tummenupp

Dagens projekt var att göra sig av med DB-killern i Arrow-systemet. Jag hör gärna varvtalet när jag kör och kanske uppmärksammar det någon bilist lite extra. Systemet är ändå ganska snällt ljudmässigt.

Som många vet sitter det en liten svetsloppa på skruven för att man inte skall kunna plocka ur den så lätt (pga EU-bestämmelser). Köpte en liten minislipmaskin på Biltema för 139 kr och slipade försiktigt bort svetsloppan (15 min).
dsc01452edit800px.jpg


Nästa problem var att få ur DB-killern som sitter som berget. Provade lite diverse varianter innan det slog mig... fram med en redig gammal grej, kör in skiten i hålet och börja jucka :tuttar upp/ner, höger/vänster. Vips så lossnade allt. :yoparty
dsc01454edit800px.jpg


DB-killer är hyfsat lång och ser ut så här:
dsc01457edit800px.jpg


Utan Killern/Baffle:n blir det på detta viset:
dsc01456edit800px.jpg


Och missa inte filmen på ljudet före och efter.

Trevlig kväll! :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Nu har jag stoppat ett Anakee 2 fram också, Jag blev dock väldigt besviken.......Men inte på däcket.

Däckfirman har stoppat däcket fel väg, :dummer
ABS kransen är på fel sida....
Nu blinkar ABS lampan hela tiden samtidigt som den inte fungerar. :mad:

Surt! Säker på att det var en däckfirma och inte en pizzeria?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Surt! Säker på att det var en däckfirma och inte en pizzeria?

Nä det är jag inte alls säker på, när jag hade lagt om däcket så sa dom att man inte kunde balansera MC däck så jag fick åka till ett annat ställe för att balansera, Och det är ju här som det blir besvärligt.
Jag kan åka tillbaka för att be dom lägga om däcket rätt väg men då kvarstår ju balanseringen som jag måste betala på annan firma. :mad:
Dom skulle kläckt ur sig att man inte kunde balansera innan dom ens la av originaldäcket så hade jag åkt vidare på en gång.

Ska reda ut det här på måndag........To be continued
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nä det är jag inte alls säker på, när jag hade lagt om däcket så sa dom att man inte kunde balansera MC däck så jag fick åka till ett annat ställe för att balansera, Och det är ju här som det blir besvärligt.
Jag kan åka tillbaka för att be dom lägga om däcket rätt väg men då kvarstår ju balanseringen som jag måste betala på annan firma. :mad:
Dom skulle kläckt ur sig att man inte kunde balansera innan dom ens la av originaldäcket så hade jag åkt vidare på en gång.

Ska reda ut det här på måndag........To be continued

Please continue! :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
En liten video från helgens 28-mil körning.
Hämtade upp farsans nya BMW.

Hade inte trimmat in mic-volymen för hojåka (inställd för skidåkningen i vintras), men lite kan man ändå höra hur Arrowens öppna flås låter vid belastning :yoparty

Lyckades få batteritorsk den sista svängen. Vägrade starta. Orkade inte dra runt motorn. Då hade hojen rullat 25 mil (och borde ha laddat). Slutade med att jag fick stoppa en bilist ute på landet som av händelse hade startkablar. Batteriet var med andra ord trasigt. Fixade ett nytt på söndagen. Vid uppstart av hojen visade sig det gamla krypa ner till 8,9 V medan det nya gick ner på 11,3 V. Håller tummarna att det fixade biffen. Ska mäta lite på nya efter lite körning.

 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top