Triump Tiger 800(XC)-tråden

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Hello
Finns det något att göra med orginalljuddämparen? Tänkte få ett lite bättre ljud.
Är man hänvisad till ny ljuddämpare + mappning? Är ju lite dyrt kan jag tycka 6-7000:-

Ny dämpare och mappning är det som gäller. Originalet är stängt, om man inte är duktig på att svetsa förstås. Men jag gissar att det inte var det du tänkte dig. ;)
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Ny dämpare och mappning är det som gäller. Originalet är stängt, om man inte är duktig på att svetsa förstås. Men jag gissar att det inte var det du tänkte dig. ;)
Hej
Misstänkte detta, får nog bli ett nytt avgassystem. Svetsa är inget för mig.
Behöver man alltid mappa om eller finns det system där detta inte behövs?
Finns ju en del att välja på om man kikar på Ebay.
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Du får posta hur den funkar.
Vad kostade den?
Jag tycker den funkar helt ok, många möjligheter att ställa in höjd och vinklar.
Originalrutan var inte kul då jag drabbades av en väldigt jobbig turbulens vid farter över 80-90 km/h.
Luften kommer mycket jämnare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker den funkar helt ok, många möjligheter att ställa in höjd och vinklar.
Originalrutan var inte kul då jag drabbades av en väldigt jobbig turbulens vid farter över 80-90 km/h.
Luften kommer mycket jämnare.

Låter bra. :)
Vad kostade den?
är inte heller så förtjust i originalet.
Körde bort tigern till vinterförvaringen idag.
SAKNAR!:(
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hej
1995:- på Johans mc Gbg. Riktigt bra återförsäljare.

Thanks! :tummenupp
Ja, har köpt en del där via nätet.
Låter som man får göra ett till besök i webshoppen.
Men det får vänta till våren när frun glömt vad denna säsongen kostade. ;)
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Köpte ett larm häromdagen. Finns en väldigt irriterande funktion som innebär att larmet aktiveras med automatik efter 45 sekunder. Glömmer man av att avaktivera larmet ljuder det högt och fint. Helt värdelöst då man stoppar för att snacka med resepolarn eller liknande under 45 sekunder eller mer.
Ser inte i instruktions att detta går att ställa bort.
Någon som känner till om det finns möjlighet till detta? Larmet är anpassat för modellen.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Köpte ett larm häromdagen. Finns en väldigt irriterande funktion som innebär att larmet aktiveras med automatik efter 45 sekunder. Glömmer man av att avaktivera larmet ljuder det högt och fint. Helt värdelöst då man stoppar för att snacka med resepolarn eller liknande under 45 sekunder eller mer.
Ser inte i instruktions att detta går att ställa bort.
Någon som känner till om det finns möjlighet till detta? Larmet är anpassat för modellen.

intercom löser indirekt det problemet gör samtidigt motorcykelkörningen mycket roligare.
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
intercom löser indirekt det problemet gör samtidigt motorcykelkörningen mycket roligare.
Prata med resepolarn var ett exempel, ett annat exempel.
Avlarma, rulla ur garaget gå in hämta plånbok sedan tillbaka till mc som givetvis larmat på under tiden, gå in igen för att torka visiret, tillbaka till mc som larmat på igen. Det kanske är en vanesak men det känns besvärande att hela tiden tänka på larmet. Vill ha det som på bilen.:)
Drog ett mail till Johans Mc, får se vad de svarar..
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja det verkar ju vara skitirriterande, det är ju bara att hoppas det går att ändra.

undrar när man ska bli så pass erfaren på det här med att göra sig klar för avfärd så man kommer ihåg dessa exempel som du räknar upp, som det är nu så är ca 100% av gångerna man måste springa in och göra något man glömt.
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Ja det verkar ju vara skitirriterande, det är ju bara att hoppas det går att ändra.

undrar när man ska bli så pass erfaren på det här med att göra sig klar för avfärd så man kommer ihåg dessa exempel som du räknar upp, som det är nu så är ca 100% av gångerna man måste springa in och göra något man glömt.
Svaret kom fort, tyvärr går det inte att ställa bort :huvet
Men men det är väl bara att vänja sig. Går ju att plocka bort om man vill:).
 
Last edited:

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Sammanfattning 2012

Hej
Tänkte summera min säsong 2012.
Då jag inte hade körkort fick jag börja i den änden.
Påbörjade kk i april och var färdig i början av juni. I april hämtade jag även ut en sprillans ny XC 800 och hade denna och övningskörde med tillsammans med min far som fått kk på köpet, 40-talist.
Då jag är lång 1,98cm, tyckte jag att XC'n passade bra då den är rymlig och mina långa ben får plats.
Jag utrustade XC'n med värmehandtag och toppbox.
Orginalrutan passade inte mig, provade med touringrutan den var ännu värre.

Mra Vario X-creen fick jag på i september och denna var helt ok, många möjligheter att ställa in vinklar och höjd mm, rekommenderas.
Köpte en hållare för gps, fabrikat givi. Kunde då använda bil gps'en, rekommenderas.
Köpte ett triumphlarm också, rekommenderas nja, se tidigare inlägg.

Vad mc'n beträffar har jag ingen större erfarenhet av olika modeller, trafikskolans Yamaha Xj6 och kompisens BMW 1100Gs. Av dessa tycker jag att XC'n klart bäst.

Har kört ca:500 mil under säsongen och tycker att det är hur kul somhelst.
Vad gäller klipp i motor mm räcker det till för mig:tungan

Funderar till nästa säsong på att fixa till lite bättre ljud genom att byta ljuddämpare.
Tillbehör är kul, kom gärna med förslag.

Summasumarum: Jag är otroligt nöjd att jag tog kk, jag är otroligt nöjd att jag köpte en XC.
Jag är mycket nöjd med återförsäljaren, Johans mc Gbg. :)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Då min XC är lite för hög för mina 176 cm och en sänkningssats sänker motorcykeln med 2.5 cm (1 tum) så fräste jag ut en egen sänkning, nu har jag 2 hålbilder att välja mellan som sänker den 1-2 cm beroende vilket hål jag har den i.
DSC_0016 redigerad.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Snyggt gjort. Hoppas du dragit åt ordentligt:)
Ja det får man hoppas.

Mitt nästa projekt är ett fäste till min Givi toppbox som jag tänkte fräsa ut i aluminium och anodisera.
plåten ska bockas 45 grader på dom 3 "öron" som har slitsningar för remmar.
boxfaste.jpg
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
är du ute efter att pimpa eller något praktiskt?

Både och, själv köpte jag en billig tempgivare och satte på bromsbehållaren på styret. Helt ok on man vill ha lite koll på temperaturen då man är ute och rider.
Finns säkert många bra tips att få.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tog lös bakhjulet för att byta sula men upptäckte att packboxen och distansen på drevsidan är totalt slut och har därför släppt in vatten så att lagret rostat, högersidans distans hade också fått en liten midja.
Lite stort underhåll innan tusenmilagränsen kan man ju lätt tycka. :(

Edit: 830mil var mätarställningen
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top