Triump Tiger 800(XC)-tråden

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tackar för tipset, 1 par bågar beställda.
Tycker Tigern är alldeles för högt växlad på 1an och samtidigt så klen att man behöver gas för att inte få kärringstopp, .....

Jag funderar på drevning av just det skälet. Jag tänkte köpa drev -1 fram, +3 bak. Sedan tänkte jag labborera med kombinationer av orginaldrev och nya drev.
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Sökte efter denna tråd i sökes delen, fick upp alla trådar utom den jag letade efter. Tur att jag hittade den bland olästa trådar =)

Copy-paste från mekhörnan:
Igår var jag och hämtade hem kompisens Tiger som han köpt begagnad. Det är en 2011 800cc och den har gått 490 mil.

Under hemvägen märkte jag att när man motorbromsar skramlar det ifrån högersidan väldigt mycket, det låter nästan som att det ligger en sten i avgassystemet och slår mot metallen.

Är dock inte säker på att det är det då det endast är vid motorbromsningen ljudet uppstår.

Kan det vara en sten eller är det troligare med skrammel ifrån någon plåt?

Gasar man kraftigt eller skakar hojen fram och tillbaka så låter det ingenting.
Kan det vara något i katalysatorn som skramlar?
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Jag har inte haft det själv, men det sägs vara detonationer av oförbränt bränsle i katalysatorn som låter. Kika på tiger800.co.uk, vill minnas att det finns en eller ett par trådar om detta fenomen där.

Arrow eller original? Rätt map?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Under hemvägen märkte jag att när man motorbromsar skramlar det ifrån högersidan väldigt mycket, det låter nästan som att det ligger en sten i avgassystemet och slår mot metallen...
Svårt att säga utan att lyssna själv men min hoj (ej trajja) bluddrade mycket på motorbroms. Den har ett system som blandar frisk luft i avgaserna för att ev oförbränd bensin ska detonera och förbättra avgasvärdena (Suzukis PAIR)

Nu har jag pluggat systemet för att eftermonterade lambdasonden ska få korrekta värden till bränslemapsjustering och nu bluddrar/poffar det ingenting på avslag/motorbroms

M.a.o: skrammel i avgassystemet på motorbroms är sannolikt inte farligt utan normalt
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Bluddrar gör den och det låter som vanligt, det som skramlar är metalliskt ljud och låter väldigt konstigt och högt. K-man, om du vill får du gärna lyssna, tror Krille skulle uppskatta det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Under hemvägen märkte jag att när man motorbromsar skramlar det ifrån högersidan väldigt mycket, det låter nästan som att det ligger en sten i avgassystemet och slår mot metallen.
...

Så låter min också, som om två avgasrör slås ihop ungefär. :confused:

Nån annan som tycker att den "hugger igång" när man lägger på varv? :va
Typ: kommer in mot korsning växlar ner från 4 till 2 och släpper upp kopplingen, smyger sedan på gas men den "hugger" ändå.
Ingen biggie men lite irriterande...
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Så låter min också, som om två avgasrör slås ihop ungefär. :confused:

Nån annan som tycker att den "hugger igång" när man lägger på varv? :va
Typ: kommer in mot korsning växlar ner från 4 till 2 och släpper upp kopplingen, smyger sedan på gas men den "hugger" ändå.
Ingen biggie men lite irriterande...

Ja precis, eller mer som att man lägger en sten i en plåtburk och skakar den.

Att den hugger: Har du kollat så kedjan är ordentligt spänd?
 

fotoKrille

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Tiger 800 - 11a
Ja det vore gött om någon kunde kolla och ge en bedömning. Dock inget kort än så Landin du får väll koma o hämta upp den :)
 

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Sthlm
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Köpte en ny T800 ABS -12 svart i juni (framskärm, handtagsskydd, LeoVince)...helt underbar och jag pendlar till jobbet på Södermalm. Nu 28 aug var det snågra SVIN som gjorde stölförsök i Skanstullsgaraget......sågade framskivan (för låset) och drog tändningslåset. Så nu är det verkstad några dagar sedan är man igång igen. Underbar hoj (harde en fin Versys innan, men är mycket nöjd med bytet). Älskar hojjen, hatar AS som inte kan skaffa eget utan ska pilla på MINA prylar!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett litet bygge på en Tiger 800XC -11

EyFiW.jpg
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Det finns massor av trådar om rutor på http://www.tiger800.co.ukifall du inte redan läst dom. :brinnerup
Själv har jag en MRA Vario X-Screen som jag tycker funkar bra.

Japp beställde en MRA Vario X-screen efter att ha läst på väldigt många sidor. Den som fick bäst omdömen var nog Madstad men den var dyr och såg för jävligt ut. Får förhoppningsvis min kåpa de närmsta dagarna, ser verkligen fram mot detta då det blåser och far något alldeles förfärligt. Provade även Triumphs touringruta men denna passade iallafall inte mig, det blev värre.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Japp beställde en MRA Vario X-screen efter att ha läst på väldigt många sidor. Den som fick bäst omdömen var nog Madstad men den var dyr och såg för jävligt ut. Får förhoppningsvis min kåpa de närmsta dagarna, ser verkligen fram mot detta då det blåser och far något alldeles förfärligt. Provade även Triumphs touringruta men denna passade iallafall inte mig, det blev värre.

Du får posta hur den funkar.
Vad kostade den?
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Du får posta hur den funkar.
Vad kostade den?
Tror den kostade 1990:- eller liknande men du kan nog köpa billigare direkt från CB Bike som är importör av MRA produkter. Jag tar den via Johans MC då jag har MC'n på firman och vill ha fakturor från samma leverantör.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur mycket betalar ni för en 1000mila service?
min kostade 2250 och jag tyckte det var svindyrt,
När jag bokade tiden mumlades om att man trodde det skulle kosta runt 1500
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Hello
Finns det något att göra med orginalljuddämparen? Tänkte få ett lite bättre ljud.
Är man hänvisad till ny ljuddämpare + mappning? Är ju lite dyrt kan jag tycka 6-7000:-
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top