Triump Tiger 800(XC)-tråden

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Kan varmt rekomendera att byta orginalrutan på Tiger 800 XC om man tycker luftströmmarna från orginalrutan ät jobbiga.

Jag skaffade en MRA Vario X-Screen. har bara vart ute och testat lite snabbt ikväll men det gjorde mycket stor skildnad!! känns som att problemet är helt borta.

Sedan kanske det inte är den snyggaste rutan på marknaden men det gör sitt jobb.....


http://www.bikehps.com/acatalog/info_MRA_Triumph_Tiger_800_Adjustable_X-Screen.html
Finns det ingen ruta som som funkar som inte förstör utsendet fullständigt?...
Var nog den fulaste rutan jag sett...
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Har nån testat å köra utan ruta? Det kanske är det bästa, annars är det väl bara att ha proppar i å gilla läget....
 

PetLow

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Bandit 1200 -03
Fråga till alla tiger förare och passagerare

Hej på er alla!

Hur tycker ni att den fungerar med passagerare?
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
ny medlem i tiger klubben:)

inköpt vit 800 xc 2012 ABS med Leovince pipa + mappning och jag har varit ute och kört idag 12/12 2012:D
 

PetLow

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Bandit 1200 -03
ny medlem i tiger klubben:)

inköpt vit 800 xc 2012 ABS med Leovince pipa + mappning och jag har varit ute och kört idag 12/12 2012:D

Härligt... grattis till tigern!

codde, du som har kört en 1000 innan!
Vet att du nyss köpt den... men hur tycker du tigern verkar i kraft m.m?

Jag är själv sugen på en men skjutsar en del.

//P
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Härligt... grattis till tigern!

codde, du som har kört en 1000 innan!
Vet att du nyss köpt den... men hur tycker du tigern verkar i kraft m.m?

Jag är själv sugen på en men skjutsar en del.

//P

Vet att det inte var jag som var tillfrågad, men svarar ändå :)
Jag tycker personligen att XC:n är alldeles utmärkt att åka två på. Tog en tvådagarstur runt Vättern i somras med sambon där bak på både stora vägar och en hel del grus, och det fungerade utan klagomål från varken mig eller henne. Skruvar man upp förspänningen på bakdämparen till max, märks det knappt att det är passagerare med. Visst, det saknas en del bottenvrid jämfört med min förra MT-01, men motoreffekten räcker till utan problem.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Härligt... grattis till tigern!

codde, du som har kört en 1000 innan!
Vet att du nyss köpt den... men hur tycker du tigern verkar i kraft m.m?

Jag är själv sugen på en men skjutsar en del.

//P

jag har kört både 1000 och 1340 cc:D
går ju inte att jämföra med hayabusan men denna är så mycket roligare och jag kör fortfarande så länge det inte är allt för jävligt ute.
tycker tigern har rejält med kraft och den är ju bara en sekund långsammare 0-100 än hayabusan.
blir nog aldrig mer en vanlig landsvägshoj för mig,känns som jag har hittat mitt kall.
95 hk orginal men med mitt leovince + mappning ca 100 hk räcker gott och väl.
köööööööööp:)
 

PetLow

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Bandit 1200 -03
Stort tack för svaren, zopilote och codde!

Nu längtar jag ännu mera till våren, så jag kan få prova en :)
 

toksmurfen

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Triumph Tiger 800XC -12
Idag blev det att beställa en 800 XC ABS som kommer att hämtas i april/maj (d.v.s. när vädret tillåter), lämnar min Suzuki DL 1000 V-Strom inbyte!

Har provkört hojen tidigare och gillar den skarpt, den beställdes med värmehandtag samt justerbar ruta så nu får vintern gärna gå fort :)
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Idag blev det att beställa en 800 XC ABS som kommer att hämtas i april/maj (d.v.s. när vädret tillåter), lämnar min Suzuki DL 1000 V-Strom inbyte!

Har provkört hojen tidigare och gillar den skarpt, den beställdes med värmehandtag samt justerbar ruta så nu får vintern gärna gå fort :)
välkommen till klubben :)
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Nu har jag beställt väskor till min Tiger.

Det blev ett par Hepco Becker Gobi =)
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Halloj
Håller på att ta körkort, har även köpt en XC som jag ligger och kör med tillsammans med handledare.
Jag är lång och tycker xc'n känns väldigt rymlig.
Riktigt skön mc även om jag inte testat speciellt många.
Nu till min fråga, finns det någon som testat Triumph's touringruta? Det blåser lite mycket tycker jag :).
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Halloj
Håller på att ta körkort, har även köpt en XC som jag ligger och kör med tillsammans med handledare.
Jag är lång och tycker xc'n känns väldigt rymlig.
Riktigt skön mc även om jag inte testat speciellt många.
Nu till min fråga, finns det någon som testat Triumph's touringruta? Det blåser lite mycket tycker jag :).

Det finns massor av trådar om rutor på http://www.tiger800.co.ukifall du inte redan läst dom. :brinnerup
Själv har jag en MRA Vario X-Screen som jag tycker funkar bra.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
jag har kört både 1000 och 1340 cc:D
går ju inte att jämföra med hayabusan men denna är så mycket roligare och jag kör fortfarande så länge det inte är allt för jävligt ute.
tycker tigern har rejält med kraft och den är ju bara en sekund långsammare 0-100 än hayabusan.
blir nog aldrig mer en vanlig landsvägshoj för mig,känns som jag har hittat mitt kall.
95 hk orginal men med mitt leovince + mappning ca 100 hk räcker gott och väl.
köööööööööp:)

Fick du något mätprotokoll? Kan man mappa om själva hojen, eller behövde du en Powercommander för det?

P.S Jag har precis slagit till på en Svart Tiger 800 :)
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Fick du något mätprotokoll? Kan man mappa om själva hojen, eller behövde du en Powercommander för det?

P.S Jag har precis slagit till på en Svart Tiger 800 :)

Att svara på sina egna inlägg är alltid kul :D Jag har hittat svaret på frågan. Tydligen är ECU ommappningsbar, men Triumph häver garantin om man använder in icke godkänd map. Detta enligt www.tiger800.co.uk.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Hej på er era tigrar!

är ni nöjda med denna maskin? hur är motorn i den?
går de att wheela ;) ?
har ni gjort några långresor ?

jag har snöat in på en tiger 800 xc med abs
var egentligen ute efter en landsvägs hoj igen men vill inte ge upp chansen att sprätta grus, och xc modellen lockar otroligt mycket.

skriv vad ni tycker är plus och minus med denna hojj
/ Jimpa
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hej på er era tigrar!

är ni nöjda med denna maskin? hur är motorn i den?
går de att wheela ;) ?
har ni gjort några långresor ?

jag har snöat in på en tiger 800 xc med abs
var egentligen ute efter en landsvägs hoj igen men vill inte ge upp chansen att sprätta grus, och xc modellen lockar otroligt mycket.

skriv vad ni tycker är plus och minus med denna hojj
/ Jimpa

Jag köpte en 800xc i söndags och har nu varit till Nordkap och druckit kaffe en resa på ca 200mil (Var dimma där så gjorde faktiskt inget annat)
Cykeln går alldeles utmärkt att Wheela med om den nu var viktigt :va
En rolig hoj som man kan köra långt med, En gelsadel står dock på min önskelista inför nästa trip.
på svenska vägar i 130km/h vill den ha ungefär 0.55 L/milen
som jämförelse mot en BMW 800GS så drog BMW:n en liter mindre än Tigern mellan varje tankstopp vilket motsvarar ungefär en snaps mindre per mil.
möjligt att tigern kommer att ta mindre sen när motorn fått nötas in några mil.

något som jag tyckte var väldigt dåligt var att silvertejpen som jag satt fast på handtagen bak för att inte packrullen skulle skava bort färgen.
När jag drog bort tejpen så följde färgen med, så nu ser det riktigt illa ut och där tycker jag att Triumph gjort ett riktigt dåligt underarbete.
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Det är kanske dags att återbesöka den här tråden med tanke på att jag startade den för lite mer än ett år sedan.

Sedan april förra året (15 månader av ägande, varav 12 månader körda) så har hojen idag trillat över 3700-milastrecket. Alla dessa 3700 mil har varit helt fenomenala, jag har inga problem att hänga med på snabba körningar (okej, över 200 km/h blir jag frånåkt, men vad ska jag där och göra?) och jag kan ju fortsätta ut i skogen och köra utan förhinder!

Enda problemet har varit en period där hojen hade svårt att hålla tomgången, se videolänkar på fenomenet nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=RsL-rgoZMDM
Det här problemet löstes genom att riva hojen fram till insprutet och därefter rengöra "stepper motor":n. Den har en tendens att gegga igen om man kör en del grus. Sedan dess har jag inte haft samma problem igen. En del hävdar att problemet försvinner med en mapp-uppgradering också.

Utöver det så pajjade packboxen på höger gaffelben under första dagens körning efter vinterförvaringen. Båda packboxarna byttes på garanti.

2000-milaservicen bjöd inte på några överraskningar, alla ventilerna var inom tolerans.

För att fira 3700-milastrecket har jag idag också passat på att byta drivpaketet (fram, bak och kedja). Orginal skulle enbart delarna gå på en bit över 2700 kronor. Dreven beställde jag från http://www.wemoto.com (dock inte dom från Sunstar givet att bakdrevet då är gjort av aluminium och jag föredrar stål på en gegghoj). Kedjan blev en D.I.D. ZVM-X beställd från http://www.24mx.se. Slutpris på delarna landade på ca. 2000:- allt som allt.

Framdrevet sitter fast bakom en 36mm mutter som är fastlåst med en vikbricka. Muttern satt hårt som h*lvete, lösningen fick bli att skjuta in en träregel genom hjulet, över svingarmen. Den fick då fungera som mothåll och tillslut så lossnade schabraket. Vikbrickan kan man återanvända, men se till att vika ner en annan del av brickan än den som var nedvikt förut. Nu är rasslet från området runt vänster fotpinne borta och kraftleveransen efter att man går på gasen förutsägbar igen. Tillbaka är den mjuka och smidiga hoj jag är van vid. =)

Övrig utrustning jag smetat på / tagit bort:
* Orginal dimljus monterade. F.ö. - enbart glaset går inte att byta, hela huset byts.
* Centralstöd monterat.
* Orginal handtagsvärme. Komfort!
* Orginalrutan är borta. Hellsefyr vilken turbulens!
* Orginalhandskydden är borta. Mjuka och flamsiga.
* Barkbuster-handskydd är monterade.
* Kraschbågar från http://www.holan.pl. Dessa skyddar motorn _och_ kylaren utan att ha ett fäste som slår hål på ventilkåpan (som vissa andra bågar gör).
* Touratechs bagagehållare.
* Kört igenom orginaldäcken, en uppsättning Metzeler Tourance och är nu inne på en uppsättning Heidenau K60 Scout.

Ja, det var väl det - lycka till med era tigrar!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
* Kraschbågar från http://www.holan.pl. Dessa skyddar motorn _och_ kylaren utan att ha ett fäste som slår hål på ventilkåpan (som vissa andra bågar gör).
Tackar för tipset, 1 par bågar beställda.
Tycker Tigern är alldeles för högt växlad på 1an och samtidigt så klen att man behöver gas för att inte få kärringstopp, har lagt ner hojen 2ggr pga den dumheten....Min ZR-7S går bättre att krypa i dålig terräng än tigern som trots allt ska låtsas vara konstruerad för terrängkörning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top