Triump Tiger 800(XC)-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är visst inte många som är aktiva här, inte!
Någon som vet ifall det finns andra forum för Tiger xc800 ägare. Helst på svenska, begriper engelska men ifall jag ska skriva går jag bet. Har ej F.B.

Fråga boris. Han har skrivit om detta i flera trådar och verkar ha mycket kunskap i denna fråga.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Till ekerfälgar ska man ha slang i däcken.

Håller med! Jag ser inte riktigt anledning till att köra slanglöst, ska man ha det så kan man väl ekra dit en slanglös fälgbana för att få det ordentligt? vore trist om någon tejp lossnar när man är långt hemifrån.

Är visst inte många som är aktiva här, inte!
Någon som vet ifall det finns andra forum för Tiger xc800 ägare. Helst på svenska, begriper engelska men ifall jag ska skriva går jag bet. Har ej F.B.

Var det något du undrar är det ju bara att fråga så blir ju tråden aktiv.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fanns nån beskrivning i nån supermototråd här både på vad man kletade på nipplar och hur man bar sig åt

Insidan av fälgen ska ju göras rent noga från smuts o fett iallafall o sen ska ju det man tätar med vara möjligt att få bort om man behöver byta/sträcka ekrar
Nån form av sikaflex eller liknande funkar säkert
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Hoj! Tar lite tid innan man lär sig hur det funkar. Skrev lite då och då när jag körde XT660 men är sedan nästan ett år sen ägare till en XC800 från 2012.
Kört 1100 mil c:a, och har servat nu med bl.a. byte av framdrev till 15 kugg och ny skiva bak och då vid hjuldemont. så byttes packboxarna. Distanserna var så slitna så nya är beställda men jag har inte fått dem än. Har visst skrivits om dålig kvalitet tidigare.
Luftfiltret är ju ett elände att byta pga. konstruktörernas oförmåga. Har hört talas om ett förfilter ist. för snorkeln. Men på min årsmodell finns inte plats. Finns det andra lösningar?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
vid hjuldemont. så byttes packboxarna. Distanserna var så slitna så nya är beställda men jag har inte fått dem än. Har visst skrivits om dålig kvalitet tidigare.
Finns två fel med bussningarna, dom är för stora i hålet och när du sträcker kedjan så tvingas dom till max runout och är då alldeles för långt från centrum för att packboxen ska hålla, kastet gör att smutsen kan komma in och då blir nästa problem att aluminiumen är för mjuk och skapar friktion.
Jag har nya oanvända originaldistanser som jag inte tänkt montera, mina rostfria egentillverkade har hållit ca 4000 mil
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Jo, jag läste om det tidigare och hade faktiskt funderingar på att få tillverkade nya åt mig, men det var dagarna före jul. Så enklast var att beställa. Min hoj har gått 4600 och jag vet inte om de är bytta tidigare.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Luftrenare/snorkel

Prövar att lägga in en bild, igen!
Gick inge bra från telefon. Det visar hur trångt det är där under sadeln vid snorkeln. Men tror det ser annorlunda ut på nyare Tigrar. Skulle vara intressant att se ifall någon har gjort något radikalt för att förenkla luftreningen.
Eller rättare sagt, byte av luftrenare.
 

Bifogat

  • snorkel.JPG
    snorkel.JPG
    241.1 KB · Visningar: 67

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Hmmm.. dött här så svarar väl själv då.
Nyare xc800 än min från -12 har tydligen bättre plats för ett tvättbart pre-filter, och det ersätter snorkeln. Och då kommer nästan ingen skit alls in i filterboxen. Kör man på dammiga vägar så behöver man ju inte byta pappersfiltret lika ofta.
Men var kommer luften in i snorkeln? Som det verkar på min så är det ett litet ovalt hål riktat nedåt. Och då är man nere i ett riktigt skithål där allt vatten, damm och sörja hamnar efter att ha sprutat in mellan ramrören och plastboxen som rymmer batteri och allt övrigt elektriskt. På min har jag tätat mellan nämnda delar med gummi, och under de 1000 mil jag körde förra säsongen har det inte blivit blött där nån gång, lite damm bara.
Men är det risk för att motorn får för lite luft, det kommer ju fortfarande in en del under sadeln, men eftersom jag och kanske många andra oftast klämmer knäna och låren mot tanken så hindras ju en del luftflöde. En fundering, bara, när jag drar mej till minnes att motorn lät som den chokade vid jämn fart på landsväg, sjöng jämn och fint så fort man gav lite mer gas. Har Arrowsystem som då kördes utan restrictor men jag skruva dit den sen för att slippa höra ljudet på en motor som blöddra då jag åkte asfalt.
Medan jag väntar på delar så gör jag rent lite och hittar ett hål under batteriboxen som var helt igensatt av skit, men inte nu längre.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Åker med original luftrenare, byter en gång per år och vintertid ser jag inte att det är tidsbrist att lätta på tanken och byta.

I Vinter måste jag hur som helst lätta på tanken, har fått det klassiska tecknen på haveri i kamkedjesträckaren.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Åker med original luftrenare, byter en gång per år och vintertid ser jag inte att det är tidsbrist att lätta på tanken och byta
I Vinter måste jag hur som helst lätta på tanken, har fått det klassiska tecknen på haveri i kamkedjesträckaren.
Tänkte mest på att vid körning på dammiga vägar så bör filtret rengöras eller bytas oftare.

Vad är det för klassiska tecken man borde ha koll på?
 
Last edited:

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Stänkskydd

Lyckas inge bra med bilder. Ogiltig fil, står det.
Men nu när jag har allt på plats på Tigern så väntar jag på att kunna besikta den. Sen ska den säljas till förmån för någon lite mindre och lättare.
Tänkte jag kunde dela med mig av en del förbättringar jag gjort på min ifall någon är intresserad. Men då var det där problemet med bilderna.
Den bild jag fick med visar innerskärm framför hjulet, enkelt fixat med en gummilapp så skyddar man fjädringsdelarna från en del onödigt sprut.
Det sitter ju en plåt också förståss, tunn rostfri lite s-formad för att hålla den från däcket, och det syns bättre på en av bilderna som ej var giltig, trots komprimering och justering.
 

Bifogat

  • 200129kärm.jpg
    200129kärm.jpg
    593.9 KB · Visningar: 51

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
OJ då:2cool, nya inlägg som man missat. unifilter lr prefilter som det även kallas finns i två typer en för upp till 2015 med fyrkantigt hål och ett från 2015 och upp med runt hål. funderar man på att köra med det rekar jag att beställa 2 st (går jättefort att byta men längre tid att göra rent, torka, samt återolja) kör man mest grus som jag gör byter man unifiltret varje 100 mil ungefär. förfiltret tar det mesta, gjorde en koll nu i december och kn-filtret som jag ersatt orginal med var helt ok (gjorde servic på det ändå, överkurs) luften tas in på sämsta tänkbara ställe på min 2016, allt damm från bakhjulet sugs in. när jag lyfte tanken första gången efter säsongen 2016 var luftfiltret sopslut (600 mil) monterade förfilter och det har aldrig efter det varet några problem med igensatt filter. forum finns , använd google translate funkar rätt bra. rekar avdrider samt engelska forum.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Hallå, swingmaster! Du verkar ju ha koll på en del, och jag förstår att du har en senare modell än min. Där finns det tydligen mer plats för ett prefilter vad jag kan förstå. Har även varit in på en del u-tubeklipp och kollat. Där ser man ju att det kan vara en rätt så kladdig åtgärd då man ska ha tillbaka det insmorda filtret.
På den modell jag har ser jag det som en omöjlighet att aptera filtret rätt, för det är ju noga att gummistosen med spår i, verkligen kommer i läge så det tätar. Snorkeln har jag inte ens vågat rycka bort, av rädsla att aldrig få dit den igen.
Jag har idéer på andra lösningar, men det är åtgärder som kräver en del andra modifieringar också. Har dock bestämt mig nu att byta till något mindre och lättare. Var ute på en liten tur igår och kollade så allt fungerade. Har bytt till 15 fram, körde för lite för att märka skillnad men tror det är bra. Finns ju möjlighet att ha 14 på samma kedja också, men skulle tro det kan bli lite ont om justermån ifall kedjan längdar sig. Ska besiktas, men på två ställen jag frågat så har dom ingen mc-besiktning än på länge. Jag erbjöd mig att göra provkörningen själv ifall besiktningsgubben ville åka med. Skulle få besked nästa vecka om det var möjligt.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Jodå, det går utmärkt att köra med orginal kedjelängd för att testa om 14 kuggars framdrev passar just dig och din typ av körning. dock blir det väldigt lång hjulbas så bara under en kortare testperiod kanske. Mig passade det som hand i handske så det blev 2 länkar bort och efter det finns det bra mån att justera igen. Sen verkar det va betydligt krångligare och montera förfilter på pre 2015 har jag läst på en del forum, många skär av hörnen för att få in det i luftburken samt pratar om 3 händer ala 8 åring. efter 2015 är det en barnlek, man plockar bort hela snorkeln och inga dumma hörn att brottas med. from 2020 ska dom visst gjort det betydligt enklare att serva luftfiltret, det vi har är rena vansinnet tyvärr. Det tråkiga är att det numera inte finns någon low verison av off-road varianten, och då räcker inte gubbens "taxben" riktigt till. Nu har jag fått min som jag vill ha den så det gör inget just nu, men när det är dags för byte måste det bli en roadverison som man får anpassa till mera grusvänlig om man nu ska hålla fast vid triumph (och vad är alternativen).
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Varit lite sugen på en Scrambler 1200 men har aldrig provkört. Ska visst vara bra vrid i motorn och bättre fjädring än i våra Tigrar, enligt de ägare jag snackat med. Kanske passar kortbenta ngt. bättre, själv har jag inga problem med höjden. Däremot är jag lite klen i armar och rygg numera, så även Scramblern kan kännas lite tung, är jag rädd.
Inte å köra, men ifall man fastnar eller lägger ner litet för mycket i nån kurva. Får nog börja spana efter nån hyfsad 701:a. Har ett avsomnat projekt i gömmorna som man kanske skulle kunna skaka liv i, men det ska finnas tid till det, då.
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Monterat Din luftfilter

Så nu har jag monterat dit ett 1st Din-luftfilter var inte alls så svårt att montera dit:tummenupp1581247586082.jpg1581248283278.jpg1581247377338.jpg1581246575713.jpg
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Det är bättre plats på de som är lite nyare än min 12:a. Det är ju ganska litet hål in i luftburken på min, där dessutom snorkeln ska fästas. Så det borde gå att krama ur bra mycket mer effekt ifall det bara vore möjligt att få in mer luft.
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
vet inte om det går att krama ur mer effekt bara för att man ha satt dit ett för filter får ta och testa det när det är dags för säsongen och ge sig ut och test köra. Tungan om det överhuvudtaget blir någon skillnad tror inte det att blir effekt förbättring eller vad man nu skall kalla det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top