Triump Tiger 800(XC)-tråden

bjornus

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2014
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Tiger 800XCx - 15
Har beställt en uppsättning Mitas E07 till min XCX skall upp till Adventuredays i Säfsen snart så det är dax med ett par grusdäck nu. Kan meddela att Tiger trivs jättebra i Aplerna också :)
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
Hallå alla tigerägare!
Har lite funderingar då jag själv är ute efter en. Planen med den är att pendla så gott som året runt. Vilka däck skulle ni rekomendera för det? Är det tkc70 som gäller där eller vill man ha lite mer mönster för bättre grepp? Eller rent utav mindre mönster?
Helt novis på dels adventurehojar samt vinterkörning.

TKC70 är ett kanon däck som funkar toppen både på grus och asfalt (torr som våt). Hur däcket fungerar vid halka kan jag inte säga något om.
Nästa set däck för mig blir utan tvekan TKC70 igen. Riktigt bra kompromiss mellan grus/asfalt.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Blev en tiger XRt för mig igår. Valde XR modellen då jag mest kommer hålla mig på asfalt.
Har en liten fundering, jag tycker den är väldigt "slingrig" av sig när man kommer upp i fart. Hade jag inte haft däcktryckmätare i displayen hade jag trott att de va dåligt med luft i bakdäcket. Känns precis som nått är glappt bak. Rycker man lite i styret så "slingrar" den sig en liten stund innan det blir stabilt igen. Är det bara jag som är ovan med modellen eller är det något ni känner igen?
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
Hallå, nu har jag fått på ett nytt bakdäck och det blev ett K60 scout, har inte provkört hojjen än men mc firman kunde rekommendera detta däck då han åkt 800xc själv tidigare, dock kvarstår ju frågan vad man ska montera fram, det sitter ett karoo3 på nu. Jag läste på ett utländs forum att det va flera som va nöjda med maxxis M6006 är det nån som vet nåt om det däcket? Eller ska man köra mitas E08 eller tkc70? Hur pass hänger tkc70 med på grusvägar?

Vad gör ni med era hojjar i vinter? Själv byter jag hjuldistanser till rostfria då original alu är utslitna, sen blir det ett verktygsfack innanför ena packväskan bak. Har rullat nästan 550mil förra sommaren så nu är hojjen uppe på 1050mil och satan va nöjd jag är med den.
Va helt inne på att köpa en BMW F800 men den kändes liten både på längden och bredden det kändes nästan som en 125 att köra. Sen gillade jag inte motor karaktären, så är så nöjd att jag provade 800xc -14..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi gjorde en genomgång av tjejens Tiger idag, och upptäckte ett mystiskt klonkande från framänden när vi gungade gaffeln. Efter lite felsökning insåg vi att det var skivorna som rörde sig 1-2mm fram och tillbaka när man låste bromsen och gungade hojen fram och tillbaka.

I min värld ska skivorna vara stumma i rotationsriktningen, och som jämförelse så är skivorna på min FJR tvärstumma, och den har gått 5000 mil mer. Är det här en feature som Tiger 800 har, eller är det läge att svänga förbi säljaren och be dom kolla? Hon köpte den trots allt ny och den har gått dryga 870 mil.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Hej tigerägare
Funderar på att införskaffa en nyare Xcx eller xca p.g.a farthållare, envis inflammation tidvis i hö. axel.
Kör xt1200 i dag, inget fel i denna förutom avsaknad av farthållare, möjligtvis litet tung en det märks inte när man är på rull.
Ktm verkar även de ha adventure med farthållare men i många annonser påpekas att motor är bytt på garanti, verkar inte solitt.
Så därför har triumphen dykt upp som dark horse.
Funderar över servicekostnad samt allmän kvalité, från 2015.
Sen är ju orginalväskor fruktansvärt fula, har man gjort denna design i Rumänien ?
Finns ju rimligt prissatta xrt men då går det bort fjädringsväg, så kan vi inte ha det på norrländska asfaltvägar anno 1980.
Grusväg funkar bättre, den är ju åtminstone sladdad av och till.
Vad för korvlådor ligger rätt i kurs, är det hepcobecker?

Johans mc har ju rimligt prissatta tillbehör, är det vits att ta direkt från Tyskland/England?

Är det bara att fimpa orginalruta direkt, funkar den för 100+mil dagar i spöregn (norsk sommar)?

Marschhastighet? +150 med packning, blir det svajigt?
Kommer att köra med landsvägsdäck anakee typ.

Växellådan har fått lovord, tydligen från någon Triumph sportmodell.

Kopplingen verkar trögjobbad men än så länge verkar vä.arm funka.

Blir nog att åka neråt för köp, försäljare på Lindroth iddas inte ens att komma fram och fråga när man far och krälar runt demomodeller, är det Johans mc som gäller?

Tja, det var några frågor.

Blir det Triumph kommer jag att sakna kardan, att köra på Explorer 1200 verkar vara onödigt dyrt och klumpigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tjejen kör en Tiger 800 -14, och nu kanske hon inte har Annie Seel-ambitioner, men hon upplever jobbig turbulens från kåpglaset i vissa farter, huvudet skakar och hon hör knappt vad jag säger via våra G9or, och hennes Givi-väskor gör att soppaförbrukningen stiger drastiskt i farter över motorvägsfart. Däremot är den lättkörd, och ganska smidig och trevlig som allroundhoj.

Hur turbulens påverkar är ju ett samspel mellan hoj, förare, hjälm och ställ, jag har inte lidit av det när jag har lånat hennes hoj, men om du ska ha en hoj för dagsturer på +100 mil i över 150kmh, köp en annan hoj :fakta
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Okey, då vet jag.
Turbulensen på xt1200 var inte heller optimal, köpte högre ruta, blev mycket bättre men inte bra.
Inte var den bra på xt660r heller, högre ruta där löste delvis problemet.

Hur upplever du kvalitén på Triumph, har aldrig haft någon nyare engelsk mc.
Den enda referens mot kvalitén på engelska maskiner har min morbror, med diverse Austin i bagaget, dessa var inte så perfekta.

Fick du till bromsskivorna på er Triumph?

Det blir inte att tokköra så ofta med +100 mil full packning.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Standardrutan är skit. Köp en med touringruta, bättre. Bäst ska tydligen madstad rutan vara. Trevlig hoj med rolig motor. Ett alternativ kanske kan vara suzuki vstrom den nya generationen?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Okey, då vet jag.
Turbulensen på xt1200 var inte heller optimal, köpte högre ruta, blev mycket bättre men inte bra.
Inte var den bra på xt660r heller, högre ruta där löste delvis problemet.

Hur upplever du kvalitén på Triumph, har aldrig haft någon nyare engelsk mc.
Den enda referens mot kvalitén på engelska maskiner har min morbror, med diverse Austin i bagaget, dessa var inte så perfekta.

Fick du till bromsskivorna på er Triumph?

Det blir inte att tokköra så ofta med +100 mil full packning.

Hade en Tiger 800 roadie och var jättenöjd.
Bytte ruta till en Madstad och turbulensen försvann.
Inget problem att lasta full och köra 100 i en vecka.
Prova en! :tummenupp
 
Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag ska defenitivt prova en tiger men idag blev det snö igen tyvärr.
Ska prova när triumphandlaren i Luleå hör av sig om ev. Inbyte.
Vid bra kurs köper jag en Xca ny, har allt jag behöver förutom väskor och 100hk ytterligare.

Troligtvis blir det att köra ner till södern och köpa en lågmilare Xcx och installera värmehandtag samt väskkit hepco Becker 7500kr för hållare och korvlådor(off the road, Tyskland).

Var köper man madstads rutor i Sverige, blir väl feta frakten från us?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte via Madstads hemsida och frakten var 72$
När jag köpte till min KTM blev hela kalaset på 270$ men då fick jag 10% som återkommande kund.
Rutan mer eller mindre transformerade Tigern. :)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jaha, det blev en nyare Yamaha xt1200 beggad med farthållare.
Handlarn skulle byta kolvar i mina bef. korvlådor som passar rakt av från 2011 till 2014.

Jag ber om ursäkt för yammaspammning av tråden och tackar för era svar.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jaha, det blev en nyare Yamaha xt1200 beggad med farthållare.
Handlarn skulle byta kolvar i mina bef. korvlådor som passar rakt av från 2011 till 2014.

Jag ber om ursäkt för yammaspammning av tråden och tackar för era svar.

Aha, så du köpte den vita hos Heds? Jag kollade på den när ena säljaren kom och meddelade att den var reserverad. Jag skickar ett pm!
 

markbay

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
2012, Triumph Tiger 800xc
Hallå där allihop.
Ännu en Tiger ägare här.

Har en -12 som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva den.
Köpte den vid 490mil.
Har idag gått ca 2500mil.

Men jag har haft en del problem med den.
Vid 1900mil kollades ventilerna och 2 fick justeras.
Vid 2000mil upptäcktes ett kvittrande ljud. Det visade sig vara kedjesläpet till kamkedjan.
Sen har vi det förbannade problemet med stepper motorn som jag inte får till.
Vid 1700mil började den krångla. Gjorde rent.
Vid 2200mil började den igen och nu spelar det ingen roll om jag gör rent.
Men dock är det bara när hojen är varm och man försöker starta den. Har kommit på att om man håller den manuellt på gasen runt 2000rpm så "hittar" den tomgången efter ca 4sek. Irriterande som fan men ja får väl leva med det till den dagen jag antingen monterar på en manuell justeringsskruv eller köper ny hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top