Triump Tiger 800(XC)-tråden

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Dåså, en Triumph Tiger 800 signades det för på MC-mässan. Blir förhoppningsvis en uppgradering från min nuvarande Yamaha XJ6:a.

Avsaknad av modellspecifik tråd för denna båge resulterade i att jag tog saken i egna händer! =)

Någon annan som bokat/beställt?
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Puttrat runt i lite drygt 400 mil sen 8:e april när hojjen togs ut. Sett ett fåtal andra som också hoppat på en ny Tiger 800!
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
jag har en orange XC reserverad tills i morgon kväll, men har fortfarande inte lyckats bestämma mig för om jag skall ha den....:3freak
Fan, jag älskar ju min nuvarande hoj också :gnissla
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Har du provkört en Tiger än då?

Jo då, jag har provat både den vanliga en kortare tur, samt XC:n två gånger... Blev så förtjust i XC:n efter den första turen, att jag blev tvungen att åka tillbaka igen och låna den en timme till för lite mer ordentligt test på grus m.m.:)
Vanliga Tiger 800 blev jag inte så hemskt imponerad av, men 800XC är en grymt rolig hoj. Perfekt för våra tjälskottsskadade vägar, men jag hade gärna haft lite mer klipp i motorn :rolleyes:
Jag tror jag kommer att sakna vridet i min nuvarande hoj om jag byter, men Tigern är ju egentligen en betydligt vettigare hoj...Ångest...
 

toksmurfen

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Triumph Tiger 800XC -12
Är det verkligen så stor skillnad mellan vanliga 800 Tiger och 800 XC?
Har testat 800 XC och tycker det är en kanonhoj om än lite dyr och klent utrustad, tänkte man kanske kunde komma undan med den vanliga modellen istället...
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Exakt samma motoreffekt i båda, kraftigare & justerbar stötdämpning i XC:n samt 21" fälg fram mot 19" på vanliga Tigern, men med tanke på den marginella prisskillnaden skulle jag ta XC:en alla ggr! Funderar lite på en själv..en svart med Arrow..:)
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
XCn är också ngn tusenlapp dyrare att försäkra, om dom inte ändrat på det sen sist.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Är det verkligen så stor skillnad mellan vanliga 800 Tiger och 800 XC?
Har testat 800 XC och tycker det är en kanonhoj om än lite dyr och klent utrustad, tänkte man kanske kunde komma undan med den vanliga modellen istället...

Vid första anblicken är de väldigt lika, men körmässigt är det två väldigt olika hojar... XC:n har en helt annan chassigeometri och fjädring, och är i mitt tycke en betydligt trevligare hoj.
Hoppas mina pengar hinner in på banken i morgon, då skall jag hämta min nya orange XC i morgon e.m. :tummenupp
 

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
Beställde en fin svart XC för en vecka sen, skulle ta två-tre veckor till leverans. Tiden går väldigt långsamt nu...
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Om 8 dagar drar min sambo och jag iväg på en tur med målet Nordkap. Hon på en Aprilia Dorsoduro 750 och jag på min Tiger 800. 1000-milaservice bokad i Östersund (får bli en avstickare från Trondheim in i billiga Sverige för detta) och sen tillbaka in i Norge för vidare färd uppåt. 650 mil kan hela trippen gå loss på.

Ska bli intressant att se hur pass trött man blir i kroppen av det här. Tre veckor har vi satt av för övningen, vore bra om man kom hem några dagar innan man börjar jobba igen för att vila ut. =)
 

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
Beställde en fin svart XC för en vecka sen, skulle ta två-tre veckor till leverans. Tiden går väldigt långsamt nu...

Äntligen! :banana
På måndag får jag hämta den. Den skulle komma idag, men sen tar det lite tid att få på alla tillbehör också. Och centralstödet var restat tydligen...
4 veckor tog det från beställning till leverans.
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Triumph-service i Östersund

Hade som sagt planerat att göra 1000-milaservice i Östersund hos Sport&Motor som är en auktoriserad Triumph-verkstad.

I slutändan kan jag bara konstatera att risigare bemötande får man nog leta väldigt aktivt efter. Dyrt var det också, skulle ha kostat mig mellan 1800 och 2200 i sthlm, men gick loss på 2800 i Östersund.

Bortser man ifrån att man ses som ett potentiellt "störande moment" (iaf av verkstadschefen, inte nödvändigtvis av mekanikern fick jag en känsla av) om man är i verkstaden, vilket man väl får respektera, så var det nog tur att jag kollade hur mycket olja dom hade skvimpat i. Med hojjen ståendes på hjulen i balans så var siktglaset smockfullt med olja. Tack för den. Att man alltid ska behöva dubbelkolla saker och ting. =/

Nä, när jag nästa gång befinner mig i det området så kommer jag nog hellre leta mig till Trondheim och vänta på en service där istället.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Om 8 dagar drar min sambo och jag iväg på en tur med målet Nordkap. Hon på en Aprilia Dorsoduro 750 och jag på min Tiger 800. 1000-milaservice bokad i Östersund (får bli en avstickare från Trondheim in i billiga Sverige för detta) och sen tillbaka in i Norge för vidare färd uppåt. 650 mil kan hela trippen gå loss på.

Ska bli intressant att se hur pass trött man blir i kroppen av det här. Tre veckor har vi satt av för övningen, vore bra om man kom hem några dagar innan man börjar jobba igen för att vila ut. =)

Hur gick trippen till Nordkap? Skulle vara kul att höra någon annans åsikter om hur Tigern är som resehoj. Har precis läst tråden på advrider där två kvinnor åker på varsin 800XC British Columbia - Alaska t.o.r., och de verkar grymt nöjda med hojen.
Själv har jag tyvärr inte hunnit lägga många mil i sommar på grund av jobb och väder. Min XC har nyligen passerat 200 mil, och det känns att saker och ting börjar "lossna". Orginalrutan rök tämligen omgående och ersattes av en MRA VarioTouring. 500% förbättring!
Har bara tagit en längre tur på ca 55 mil varav kanske 10 på grus. Gick alldeles utmärkt trots passagerare och halvtaskigt väder. Tror jag skall investera i gelsadeln till nästa säsong däremot, mitt gamla :arsele är inte riktigt nöjd med orginalsadeln efter tre-fyra timmar i sadeln...
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
En till med en tiger 800 här! Nöjd än så länge, med 80 mil på mätaren. Ang. Service så kan jag säga att jag servade min på Alviks här I S-vall. Kanonbemötande & bra pris ; 1495 kr...
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Köpte en tiger800 svart med svart ram förra fredagen :tummenupp Kanonnöjd!
 

Bifogat

  • DSC00554.jpg
    DSC00554.jpg
    264.1 KB · Visningar: 494
Last edited:

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Nu har det körts c:a 90mil med min nya Tiger 800 XC, jag är fruktansvärt nöjd. Imorgon ska den in på första servicen.
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
MRA Vario Screen

Kan varmt rekomendera att byta orginalrutan på Tiger 800 XC om man tycker luftströmmarna från orginalrutan ät jobbiga.

Jag skaffade en MRA Vario X-Screen. har bara vart ute och testat lite snabbt ikväll men det gjorde mycket stor skildnad!! känns som att problemet är helt borta.

Sedan kanske det inte är den snyggaste rutan på marknaden men det gör sitt jobb.....


http://www.bikehps.com/acatalog/info_MRA_Triumph_Tiger_800_Adjustable_X-Screen.html
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top