Benämning Pirellidäck

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Halloj!

Ska köpa lite pirellidäck och behöver veta exakt vad dom heter. det är Pirelli diablo supercorsa vi pratar om, racedäcken som körs i sst600. Har för mig det finns två varianter av dom nämligen, en gatmodell och racemodell och gatskit vill vi inte ha :tungan

/A
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Varför just dom och inte slicks?

För att han kör SST 600 kanske? Varför ifrågasätta det överhuvudtaget?
Svara på frågan eller låt bli.

Jag tänkte också köra Pirelli i år så jag undrar med över benämningarna och vilka hårdheter som blir bra?
 
Last edited:

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Det är lugnt johan inte lätt att hänga med i svängarna och allt folk överallt. Har kört slicksen förra året och körde mest sc1 och sc2. Är supercorsan exakt samma däck förutom att dom är skurna? Tänker på gummiblandningarna och uppbyggnaden av däcket?

/A
 

Bohmen

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2009
Ort
Tärnsjö
Hoj
Yamaha
Däcken du ska ha heter Diablo Supercorsa SC. Finns i blandningarna SC0 supersoft, SC1 soft och SC2 medium. Finns även SC3 men de är inget att ha i sprintrace. SC1 bak och SC2 fram e en bra kombination.

Gatvarianten heter Diablo Supercorsa SP, finns även en variant som heter Diablo Supercorsa pro.

Supercorsa bakdäcken finns i ny profil i år 180/60-17 men 55 profilen finns också kvar.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Däcken du ska ha heter Diablo Supercorsa SC. Finns i blandningarna SC0 supersoft, SC1 soft och SC2 medium. Finns även SC3 men de är inget att ha i sprintrace. SC1 bak och SC2 fram e en bra kombination.

Gatvarianten heter Diablo Supercorsa SP, finns även en variant som heter Diablo Supercorsa pro.

Supercorsa bakdäcken finns i ny profil i år 180/60-17 men 55 profilen finns också kvar.

Tack Krister! Precis vad jag ville veta! :tummenupp

Men sc1 bak och sc2 fram? Hade för mig att tvärtom vore bättre men jag är väl och cyklar på fel åker?

/A
 
Last edited:

Bohmen

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2009
Ort
Tärnsjö
Hoj
Yamaha
SC1 bak ger betydligt bättre fäste än SC2 men slits betydligt fortare, speciellt när de är kallt i asfalten.
SC2 fram känns styvare i stommen och ger en bättre känsla men samma fäste som SC1, tycker jag i alla fall.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SC1 bak ger betydligt bättre fäste än SC2 men slits betydligt fortare, speciellt när de är kallt i asfalten.
SC2 fram känns styvare i stommen och ger en bättre känsla men samma fäste som SC1, tycker jag i alla fall.

Personligen körde jag på SC2 fram OCH bak. När jag provade SC1 bak så upplevde jag ökat slitage och sämre grepp. Detta kanske hade kunnat avhjälpas med skruvande på fjädringen, men jag orkade inte utan körde SC2.:) SC1 SKA ju betta bättre!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Personligen körde jag på SC2 fram OCH bak. När jag provade SC1 bak så upplevde jag ökat slitage och sämre grepp. Detta kanske hade kunnat avhjälpas med skruvande på fjädringen, men jag orkade inte utan körde SC2.:) SC1 SKA ju betta bättre!
Fast ska man tro på Pirellis hemsida: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sc.tab?tab=9 så hänger det ju mycket ihop med temperaturen också, bak verkar det ju som att SC1 klarar mer värme och ifram är det SC2 som gäller.
 

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
Pirellis dya dimension 180/60/17, vad är tanken med den? är det att däcket blir toppigare och därmed mer lättsvängt? mer anläggningsyta? nackdelar? någon som provat?
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Pirellis dya dimension 180/60/17, vad är tanken med den? är det att däcket blir toppigare och därmed mer lättsvängt? mer anläggningsyta? nackdelar? någon som provat?

Rent tekniskt sett i mitt huve vorde det blir lite mer lättsvängt och lite mer gummi i backen vid nedlägg, alltså mer grepp.

Beställde en variation av alla dimensioner och gummiblandningar så nu ska det laboreras!
Tack för all hjälp!

/A
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Lånar tråden lite

Är det någon som vet, VET, om Metzelerdäcken är "samma" som Pirellidäcken?.

Har hört många säga att de görs på samma fabrik och har samma gummiblandning och att det är samma däck, bara att de karvar in ett annat mönster i Metzelerdäcken.

Har även hört vissa säga att det inte alls är samma däck..

Någon som har stenkoll?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top