Starta eget. Tips och råd!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag och min broder är på gång att starta eget.
Tanken är att vi ska importera kläder mm och tjäna shit loads med pengar:tummenupp
Vi ska börja litet och om det funkar så utökar vi efterhand. Börjar med webshop och sälja vid olika event.

Men vad bör vi tänka på? Vilken bolagsform är lämpligast för oss?
Vilka kostnader kommer dyka upp under tiden vi drar igång firman?

När jag har kollat på nätet så verkar det som att det är en enskild firma vi ska ha. Räcker det med att regga ett företagsnamn hos Skatteverket och sen är man klar? Man behöver tydligen inte ha F-skatt men det verkar kanske oseriöst att inte ha det?

Ponera att vi köper in 100 tröjor a` 100:-. Sen säljer vi dem för 250:-.
Hur mkt av vinsten är ren vinst? Moms, skatt mm.

Vilka grejer är självklara att dra av? En dator borde ju vara ok men det måste ju finnas en hel del avdrag som kan vara nyttiga att känna till. Mobiltelefon? Körning till och från event?

Hoppas att ngn kan guida oss genom denna djungel av avdrag och pappersjobb:död
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Klart ni måste ha F-skatt, däremot kan du kombinera det tillsammans med A-skatt också för att även kunna ha en anställning.
En väg att gå är om ni startar ett handelsbolag tillsammans, men ni har även bolagsformen "enkelt bolag" där man med varsin separat enskild firma driver det tillsammans. Då sköter man sin egen deklaration som vanligt och man kan även utföra företagsjobb i egen regi utan att behöva blanda in bolaget och behöva dela upp vinst etc med den andra personen.

Ett tips är att gå en starta eget-kurs, i min mening borde det vara ett krav vid nystart av bolag utan tidigare erfarenhet. Det är många saker man missar som utan erfarenhet.
 

Smagatusk

Guest
En väg att gå är om ni startar ett handelsbolag tillsammans, men ni har även bolagsformen "enkelt bolag" där man med varsin separat enskild firma driver det tillsammans. Då sköter man sin egen deklaration som vanligt och man kan även utföra företagsjobb i egen regi utan att behöva blanda in bolaget och behöva dela upp vinst etc med den andra personen.

Klart som korvspad?:confused:

Ett tips är att gå en starta eget-kurs, i min mening borde det vara ett krav vid nystart av bolag utan tidigare erfarenhet. Det är många saker man missar som utan erfarenhet.

Betydligt klarare.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Handelsbolag verkar vettigast för eran del. Enskild firma per person funkar, men lär bli en ordentlig djungel att reda ut för er.

F-skatt är ett måste, FA-skatt så kan ni fortfarande vara anställda och ha ett vanligt jobb.

Aktiebolag är en idé, insatsen där är "bara" 50.000 SEK, då slipper ni att bli personligt juridiskt ansvariga, det enda ni kan förlora då är just dessa 50 laxar.

www.almi.se har bra info.

(företagsnamn registreras till bolagsverket)
 

Mr.M

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
none
Vilket omsättnig hade ni tänkt på det hela? Min rekommendation är att starta aktiebolag direkt det gör det enklare. De 50' ni investerar får ni faktiskt använda i företaget. Föra året starta jag ett handelsbolag med en god vän, den kostymen växte vi ur ganska snabbt så idag håller vi på att ombilda från handelsbolag till aktiebolag och det är ett jävla meck.

Köper du in för 100kr (ink moms) och säljer för 250 (ink moms) efter som du redan betalt in moms till staten i form av 20kr på ditt inköp ska du betala in ytterliggare 30kr (totalt 50kr moms på 250kr till kund) Som företagare väljer man därför alltid att räkna ex moms. Dvs ditt inköp ex moms 80kr fsg till kund 200 vinst per tröja 120:-

För att få dessa 120kr i näven måste du först betala arbetsgivaravgift sedan inkomst skatt på din bruttolön. Dessa satser är lite olika beroende på ålder samt vart du bor. Glöm inte att dessa 120kr även ska täcka andra kostnader i bolaget tex för E-handlare; webbhotell, betalningslösning, emballage, försäkringar osv
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
HB & EB låter enklare men är ofta(st) mer komplicerat och framförallt riskabelt. Gå en kurs, starta AB och investera i en kompetent pappersvändare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mitt tips:

Räkna ut hur många tröjor ni måste sälja för att få ut tex 20k i lön/skalle (eller vilken inkomst ni nu tänkt er). Dvs otal lönekostnad ca 60k.

Ni kommer behöva datorer, telefoner, lokal(?), marknadsföring etc etc.
Ska ni jobba heltid med detta?

Anta att ni gör 100.- i REN vinst per tröja. Det är väldigt mycket.
60000/100=600 tröjor som måste säljas varje månad.

Webshop säger du? Hur skall folk hitta den? Det är inte bara att starta en webshop och sen tro att folk hittar dit. Det finns VÄLDIGT många webshoppar som säljer kläder, så att tro att du skall komma högt i organiska söker är kanske lite naivt. Då återstår att köpa in trafik från google. Inte jättebilligt, snarare svindyrt.

Event? Vaddå för event? Varför skulle folk vilja köpa just era tröjor? Ballast tryck? Bäst kvalitet? Snabbast leverans? Allt det här måste ni ha klart för er, och ni måste i förhand ha räknat på ALLT, annars kan ni få tråkiga överraskningar.

Jag föreslår ett handelsbolag om ni är helt oerfarna.
Ett AB ställer helt andra krav på redovisning, revision, styrelse etc och jag tror inte riktigt att ni är där.
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
tips

Tjena.

Aktiebolag är det rätta enligt min mening. Lätt för er att skilja på er privata ekonomi samt bolagets samtidigt lätt att ha koll på ägarförhållandet, exempelvis 50/50 el. 70/30 ja hur ni vill.

Växer verksamheten har ni redan rätt bolagsform och slipper en massa meck som nån var inne på tidigare. Och meck är inte gratis om ni anlitar hjälp.

Friskt vågat och lycka till
Säg till när man kan beställa av er:yoparty
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har inte läst hela tråden. Men de frågor du ställer säger att du vet lite för lite för att dra runt det där just nu.

1. Starta eget kurs
2. Mentor - Nån som kan hjälpa er med byråkratin, myndigheter och ekonomi
3. Ekonomi kompetens, skaffa egen, låna eller köp.. Hur som kommer ni göra ruttna dealer om ni inte vet vilka siffror som är verklighet.

Styr upp så att ni har en fullständig kompetens tillgänglig, och kör! :tummenupp. Många har lyckats utan att kunna allt från start, men ni kommer inte lyckas utan den kompetensen.


(Och "SHIT LOAD" med deg gör man nog inte på tröj-import. Men ni kan nog lära er massor och få inte lite extrapengar iaf :))
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kör igång utan firma från början. Enda fördelen att starta firma på direkten är om det krävs stora investeringar från början eller om du har kunder som kräver att du har f-skattsedel.

Räknar ni med vinst(om än liten) från första dagen så börja helsvart eller med det hela som hobbyverksamhet. Hobbyverksamhet gör att ni har ryggen fri om någon konkurrent eller liknande anmäler er. Tillåten omsättning för en hobbyverksamhet tror jag är en bra bit under 100kkr men redovisad omsättning beror ju även på ert samvete.

Tröjor och events :D Jag träffade ett gäng på sweden rock för många år sedan som sålde t-shirts där och i princip bara istället för att betala inträde. Dom sålde under dagtid och på kvällen när det mesta egentligen drog igång då stängde dom sitt stånd för att dra ut och festa istället.
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag skulle inte rekommendera någon att starta eget, någonsin.

Ska ni ändå göra det börja med att ta kontakt med en bra / pålitlig bokföringskonsult / revisor INNAN för att räkna ut hur det faktiskt kommer att se ut efter att alla skatter, avgifter, pensioner och räkningar är betalda.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har ni kollat hur marknaden ser ut? Alltså vilka konkurrenter som finns, hur de säljer sina grejer och så vidare. Vilka är era kunder? Vilka förutsättningar har ni?

Rekommenderad läsning:
http://www.posten.se/img/cmt/PDF/distanshandeln_idag_2010.pdf
http://www.posten.se/img/cmt/PDF/distanshandeln_norden_2010.pdf
http://www.hui.se/BinaryLoader.axd?...Name=e-barometern+Q2+2010.pdf&Attachment=True
Det finns en ohemul massa med nyttig information i ämnet e-handel.

Du säger att ni tänker sälja kläderna på olika events. Som Starstriker så frågar jag då på vilka events ni tänker göra det? För i dagsläget kallas ju allt möjligt från en musikquiz på den lokala puben och uppåt i storlek för "events". Har ni funderat på vad det kostar att ha en plats att stå och sälja på på eventsen? Och kostnad för bord/tält/vad det nu mera kan vara som ni behöver för att sälja och visa upp era varor?

Vad har ni för anledning till att ni vill börja sälja kläder? Är det ren och skär vinstmaximering så att ni ska kunna leva på det eller är något annat? Mest bara för skojs skull och för att ni har ett brinnande intresse för mode?

Har ni kollat på kostnaderna för en webshopslösning? Tänk på vilken administration det innebär? Fraktkostnader från er och ut till kund? Hur tar ni hand om reklamationer?

Vad har ni för tankar om marknadsföring? Hur definierar ni det begreppet?

Funderat något på en affärsplan?

Som Two stroke man säger så finns ju möjligheten att köra det som hobbyverksamhet också. Då kanske man inte kan köra en webshop så lätt. Men att åka omkring på marknader och liknande funkar ju. Har för mig att gränsen för hobbyverksamhet ligger på 50'kr/år. Men den siffran är jag lite osäker på.

Ni kan ju hur som helst börja med det som hobbyverksamhet och känna er för hur det känns. Strömmar kunderna till och det känns motiverat att fortsätta så har ni kanske snart dragit ihop de pengar som behövs för att starta ett AB. Går det däremot trögt och det känns som att ni inte har energi eller lust att fortsätta slita så kan ni lägga ner utan större problem.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Mitt tips:

Jag föreslår ett handelsbolag om ni är helt oerfarna.
Ett AB ställer helt andra krav på redovisning, revision, styrelse etc och jag tror inte riktigt att ni är där.


1) NEJ, revisionsplikten är borttagen för små AB, vilket detta kommer att handla om.

2) Nja, finns fina färdiga dokument att skriva ut från nätet ang. bolagsstämmor och sånt. I små bolag så är det inte så avancerat, då tar man en standard mall med brödtex och nöjer sig med det.

3) KÖR! Eller börja med en startaeget kurs sedan KÖR! Som sagt ca 30" var i investering för att starta ett AB, Prova om ni tror på iden. 60" för att starta!? Nä 50 kostar det juh!!! Japp 50 för AB:t, men det är enklast att köpa ett färdigt bolag som man bara sätter ett namn på. Lagerbolag tror jag att det heter, det andra namnet som dyker upp i mitt huvud är Skalbolag men det skall ni INTE köpa....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag säger STOPP.
Det här är inget företag där jag skulle vilja investera ens en krona. Av flera anledningar.
Finns ingen edge överhuvudtaget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top