Ortopedkunnig,radiusfraktur.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Det beror på var i Sacrum det sitter och vilken smärttröskel du har. Men 14 dagar med ont satan och sedan avtagande får du räkna med.

Hairline fracture beskrivs nog bäst på svenska som en spricka i aktuellt ben.

Kul, skridskor är ett satans påfund. 14dgr alltså :död
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Samma skit här, vurpa på bräda (väjde för vinglande knatte på fel ställe) har två längsgående brott i radiusbenet, gips i en vecka nu, operation och skruva ihop eländet på onsdag.

Hade rätt ont första dagarna, nu är det mer gipset som irriterar....är lite o-sugen på komplikationer, infon från ortopeden är ju minst sagt diffus...

/J
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Efter första återbesöket får du reda på om det ligger rätt o om det bildas normalt med ny vävnad osv, är allting ok brukar de säga att du kan belasta så mycket som du kan med kroppsdelen i fråga, givetvis beror detta på hur smärttålig du är, men ju mer du rör på dig desto bättre brukar det bli!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej, finns det nåt svar som skulle fått dig att avstå körning?

Jepp,det finns det,komplikationer och framtida men.

Blir inget åka om det är minsta tveksamt från något håll om jag riskerar komplikationer som sabbar 2011 eller ännu värre aldrig blir helt återställd.

Har fått några sådana antydningar nu från annat håll och ska tala med sjukgymnasten på onsdag sen återkoll fredag,kommer väga ihop all info jag fått till helgen och ta ett beslut då om risken är så liten att jag ska köra eller om det finns risk att förvärra/förlänga läkningen.

Kanske finns en plats i mars till cartagena.....

Henrik
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Låter som om läkaren förutsätter att du skall stå på arslet med bågen. Annars kan det ju inte vara ngn fara o köra hoj om du kan jobba..
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
om du arbetar med armen som innefattar tunga lyft o läkaren tycker att det är ok ser jag inte varför det inte skulle vara ok att köra hoj.

Hade väl varit en sak om du suttit på kontor o jobbat o läkaren tyckt att avstå från tunga lyft om det av nån anledning skulle behövas.

Men jag är ingen läkare så koll med andra läkare än just den som verkar ha nått mot mc, kan ju vara en ide
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jepp,det finns det,komplikationer och framtida men.

Blir inget åka om det är minsta tveksamt från något håll om jag riskerar komplikationer som sabbar 2011 eller ännu värre aldrig blir helt återställd.

Har fått några sådana antydningar nu från annat håll och ska tala med sjukgymnasten på onsdag sen återkoll fredag,kommer väga ihop all info jag fått till helgen och ta ett beslut då om risken är så liten att jag ska köra eller om det finns risk att förvärra/förlänga läkningen.

Kanske finns en plats i mars till cartagena.....

Henrik
Med reservation för att inte ha sett dina RTG bilder:

Risken för att förvärra skadan pga belastning finns i princip inte för denna frakturtyp efter 4 veckor. Givetvis är det aldrig bra att bryta om ett ben vid en förnyad krasch men det spelar liten roll om det är efter 5 eller 15 veckor. Det man skall undvika är förnyat våld medan man fortfarande befinner sig i den tidiga fasen av callusbildning då den kan störas. Efter 4 veckor är den dock garanterat avslutad om du är någorlunda normal.....

Jag hade inte avbokat Cartagena....
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
En vanlig okomplicerad radius hos en ung person och du kan köra hoj 4 veckor efter. Är frakturen så stabil att läkarna låter dig ta av gipset är det bara att köra, smärtgränsen sätter oftast gränsen innan faran att förvärra frakturen. Ät dock inte Tramadol/Citodon/andra opiater för att kunna köra.....

Precis!

Bra ide att hålla sig ifrån anal-get-i-cum!

sex%2Bwith%2Bgoat.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Positivt besked idag,avgipsas om 14 dar och jobbar om 3veckor. :)

Fick fortfarande nej på köra hoj men ingen anledning,mumlade bara något om ökad risk och att försäkringarna kanske inte skulle gälla,inget om komplikationer eller "det här kan hända" utan bara "lyft inte tungt den första veckan efter gipset är plockat".

Och jag frågade,bla. om risken med pseudartros,men fick ingen anledning att låta bli till svar,när gipset åker är det bara att få upp rörligheten och styrkan igen sen jobba som vanligt.

Så det blir hoj!

Och snus igen,10 dagar utan nu och kan bara tänka på när jag får ta en igen.......

Henrik
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Positivt besked idag,avgipsas om 14 dar och jobbar om 3veckor. :)

Fick fortfarande nej på köra hoj men ingen anledning,mumlade bara något om ökad risk och att försäkringarna kanske inte skulle gälla,inget om komplikationer eller "det här kan hända" utan bara "lyft inte tungt den första veckan efter gipset är plockat".

Och jag frågade,bla. om risken med pseudartros,men fick ingen anledning att låta bli till svar,när gipset åker är det bara att få upp rörligheten och styrkan igen sen jobba som vanligt.

Så det blir hoj!

Och snus igen,10 dagar utan nu och kan bara tänka på när jag får ta en igen.......

Henrik

Om du har klarat dig i tio dagar utan så är det lika bra att lägga av.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du har klarat dig i tio dagar utan så är det lika bra att lägga av.

Tänker så jag med men 85% av tiden går åt till att neka mig att ta en och resten till att tänka på vad gott det ska bli när det läkt klart och jag får ta en.....

Bara inse,jag är fast! :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänker så jag med men 85% av tiden går åt till att neka mig att ta en och resten till att tänka på vad gott det ska bli när det läkt klart och jag får ta en.....

Bara inse,jag är fast! :D

Det är jag med, jag har aldrig haft ett uppehåll längre än 24 timmar sedan jag började för en massa år sedan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan väl uppdatera den intresserade om det nu finns någon sådan.

5 veckor efter brottet funkar det inget vidare att köra,inte så att man förstör något utan bara att det gör så ont att det inte är möjligt att köra aktivt,toura runt funkade fint men var inte så motiverande....

Snus är inte längre något jag behöver,suget borta,lätt att sluta bara man har något som motiverar en.

Ramla Inte och ta emot med handen innan musklerna har återvänt,är sedan i måndags gipsad igen.....tur det hände på arbetstid annars hade jag väl fått sparken. :)

Verkar inte som det är meningen jag ska köra hoj i år......

Henrik
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snus är inte längre något jag behöver,suget borta,lätt att sluta bara man har något som motiverar en.

Saatan i perkele pojk,, du har inte mycket tur du inte, läk ihop nu så du kan börja köra hoj igen.

Själv har jag sedan tråden startats också slutat snusa, första veckorna gick lättare än jag trodde, men nu efter en månad känns det tungt att vara utan och värre blir det nog i sommar.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kan väl uppdatera den intresserade om det nu finns någon sådan.

5 veckor efter brottet funkar det inget vidare att köra,inte så att man förstör något utan bara att det gör så ont att det inte är möjligt att köra aktivt,toura runt funkade fint men var inte så motiverande....

Snus är inte längre något jag behöver,suget borta,lätt att sluta bara man har något som motiverar en.

Ramla Inte och ta emot med handen innan musklerna har återvänt,är sedan i måndags gipsad igen.....tur det hände på arbetstid annars hade jag väl fått sparken. :)

Verkar inte som det är meningen jag ska köra hoj i år......

Henrik

Lyfter gammal tråd då samma hände mig 1 vecka sen.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?164166-Idag-är-jag-förbannad-därför-att/page1151

Hur blev det sen med din handled Henrik, efter dom 4 veckorna med gips var det mycket smärta?
Läser att du ramla sen igen men intresserad hur det var efter gipsavtag, kändes det som du kunde köra hoj och tänker då inte bana utan gata.

Funderar på om jag helt ska glömma mer hojåkning denna sommar, för mig är det kopplingshanden så kanske inte så brutalt än det varit gashanden.

Dela gärna lite info.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lyfter gammal tråd då samma hände mig 1 vecka sen.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?164166-Idag-är-jag-förbannad-därför-att/page1151

Hur blev det sen med din handled Henrik, efter dom 4 veckorna med gips var det mycket smärta?
Läser att du ramla sen igen men intresserad hur det var efter gipsavtag, kändes det som du kunde köra hoj och tänker då inte bana utan gata.

Funderar på om jag helt ska glömma mer hojåkning denna sommar, för mig är det kopplingshanden så kanske inte så brutalt än det varit gashanden.

Dela gärna lite info.

Kändes som att det inte fanns en muskel alls vid gipsavtaget, gjorde fånigt ont just då men en vecka senare så funkade man ganska normalt sålänge belastningen var "moderat", tränade intensivt och metodiskt då för att få tillbaka så mycket rörlighet och muskler som möjligt så ine resan skulle bli helt bortkastad.

Köra var inga problem alls sålänge man bara rullade runt, belastningen som blev när jag hängde av och vid hårda inbromsningar var lite värre, skulle helt klart gå att köra igenom smärtan om jag var rejält motiverad men ville inte riska något bara för att få kör lite bana, svullnade upp lite efter jag försökte så då la jag ner att försöka och väntade istället.

(självklart så körde jag nära alla pass ändå, mjukt och försiktigt i en lugnare grupp än tänkt men utan någon större attack(utom ibland då hornen kom ut och man var tvungen att vara snabbare än just Den kompisen! :D ))

Nästa körning var i slutet av april tror det var tre veckor efter andra avgipsningen och då funkade handen nära normalt så det är absolut inga problem att köra bara man bygger upp lite muskler igen först. :)
Körde mitt första race några veckor senare utan problem, annat än punka på andra eller om det var tredje varvet då... :näsblod

Så, gissningsvis funkar du normalt ett par veckor efter avgipsning om du tränar som du ska, redan efter några dagar kan du garanterat köra utan problem.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kändes som att det inte fanns en muskel alls vid gipsavtaget, gjorde fånigt ont just då men en vecka senare så funkade man ganska normalt sålänge belastningen var "moderat", tränade intensivt och metodiskt då för att få tillbaka så mycket rörlighet och muskler som möjligt så ine resan skulle bli helt bortkastad.

Köra var inga problem alls sålänge man bara rullade runt, belastningen som blev när jag hängde av och vid hårda inbromsningar var lite värre, skulle helt klart gå att köra igenom smärtan om jag var rejält motiverad men ville inte riska något bara för att få kör lite bana, svullnade upp lite efter jag försökte så då la jag ner att försöka och väntade istället.

(självklart så körde jag nära alla pass ändå, mjukt och försiktigt i en lugnare grupp än tänkt men utan någon större attack(utom ibland då hornen kom ut och man var tvungen att vara snabbare än just Den kompisen! :D ))

Nästa körning var i slutet av april tror det var tre veckor efter andra avgipsningen och då funkade handen nära normalt så det är absolut inga problem att köra bara man bygger upp lite muskler igen först. :)
Körde mitt första race några veckor senare utan problem, annat än punka på andra eller om det var tredje varvet då... :näsblod

Så, gissningsvis funkar du normalt ett par veckor efter avgipsning om du tränar som du ska, redan efter några dagar kan du garanterat köra utan problem.

Tack för info, låter lite hoppfullt ändå.
Dock har dom kallat till MR imorgon, får hoppas inget konstigt hittas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top