Ortopedkunnig,radiusfraktur.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hejsan.

Någon som törs sig på en kvalificerad gissning på hur länge jag bör vänta innan jag kör hoj igen?

Får,om det läker rätt vill säga,börja jobba igen efter 4veckor men köra hoj sa han blankt NEJ! till. Eller citat"GLÖM DET"

Har ett fysiskt arbete så jag ifrågasatte att jag fick jobba men inte köra hoj men han ville inte diskutera det,mumlade bara något om ökade risker...

Så,finns det,förutsatt det läkt som det ska,någon anledning att inte köra efter jag börjat jobba?
Eller är han bara hojhatare gipsnissen?

Tackar på förhand.

Henrik
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
4 veckor låter lite på en radius fraktur, är den endast gipsad eller är den skruvad oxå?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Rent brott,bara gips.

Vet om en vecka om det läker rätt eller blir operation och stift.

Henrik

ett helvete att skriva med vänstern.....
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Rent brott,bara gips.

Vet om en vecka om det läker rätt eller blir operation och stift.

Henrik

ett helvete att skriva med vänstern.....

Brukar man inte vara sjukskriven några månader på det, avsett att man använder handen i jobbet då.

Men att ta det lungt ett par månader är nog inte fel, men mycket hänger nog på styrkan inte själva brottets läkning, om jag förstått det rätt.

Hitta det här.http://www.socialstyrelsen.se/riktl...sktbeslutsstod/distalradiusfrakturhandledsfra
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja,5/3 ska jag jobba igen och jag använder händerna....tunga lyft bla.

Henrik
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
3 veckor...

[YOUTUBE-ID]sqqMeC8eMUw[/YOUTUBE-ID]
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En vanlig okomplicerad radius hos en ung person och du kan köra hoj 4 veckor efter. Är frakturen så stabil att läkarna låter dig ta av gipset är det bara att köra, smärtgränsen sätter oftast gränsen innan faran att förvärra frakturen. Ät dock inte Tramadol/Citodon/andra opiater för att kunna köra.....
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Inget jag rekomenderar, men nu när det endå är på väg åt rätt håll så.

Polaren bröt sin när vi spelade golf en afton och han lät bli att köra flera dar, doch väntade han några till innan han fortsatte renovera huset. Dom vart lite besvikna på avsaknaden av styrka när dom tog gipset.

Men det är han och som sagt, jag rekomenderar det inte.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En vanlig okomplicerad radius hos en ung person och du kan köra hoj 4 veckor efter. Är frakturen så stabil att läkarna låter dig ta av gipset är det bara att köra, smärtgränsen sätter oftast gränsen innan faran att förvärra frakturen. Ät dock inte Tramadol/Citodon/andra opiater för att kunna köra.....

Tackar,känns lugnande, :)

Har inte ens tagit panodil nu,tycker om när kroppen genom smärta sätter gränsen för vad jag kan göra.

Gammal dock,kanske längre tid då?

Henrik
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Som svaret jag läste i nån 'fråga åsa' spalt en gång: gör det inte ont är det bara att köra.
Vad tror du skulle komma med för tidig mc-körning? Runkmuskelskrumpnad? :D Ben läker väl.....
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Ung och frisk då. :)

Henrik



Krascha och förvärra skadan så jag inte kan köra aktivt mer alls,ville bara veta om läkarens konsekventa nej var relevant.

Henrik

Å här får du svaret? Moahaha ta mitt isf, det talar ju åtm till dig själv. Smärtan bestämmer det mesta vad du klarar. Om läkarn säger att du är arbetsför om 4v kanske du inte klarar full belastning för'ns om 8. Men jag e övertygad om att du klarar det efter 3½ så kör järnet nu!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Å här får du svaret? Moahaha ta mitt isf, det talar ju åtm till dig själv. Smärtan bestämmer det mesta vad du klarar. Om läkarn säger att du är arbetsför om 4v kanske du inte klarar full belastning för'ns om 8. Men jag e övertygad om att du klarar det efter 3½ så kör järnet nu!

Tja,vi Är på ett hojforum och jag har en känsla av att just handledsskador Kan förekomma bland de som besöker detta forum.....så jo,tror nog jag kan få svar från någon som kanske kört hoj efter just en sådan skada eller har kunskap.

Boris har jag även tilltro till så jag tycker jag fått det med...

Henrik
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Tja,vi Är på ett hojforum och jag har en känsla av att just handledsskador Kan förekomma bland de som besöker detta forum.....så jo,tror nog jag kan få svar från någon som kanske kört hoj efter just en sådan skada eller har kunskap.

Boris har jag även tilltro till så jag tycker jag fått det med...

Henrik

Okej, finns det nåt svar som skulle fått dig att avstå körning?
Du har fått det svar du vill, gasa på å hoppas att du håller...
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nu när det finns kompetens i tråden, hairline fracture vad är det?
Har spenderat kvällen igår med en läkare som talade bättre engelska än begriplig svenska :huvet

Och hur lång tid kan det ta innan det slutar göra ont som satan om det råkar sitta i korsbenet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu när det finns kompetens i tråden, hairline fracture vad är det?
Har spenderat kvällen igår med en läkare som talade bättre engelska än begriplig svenska :huvet

Och hur lång tid kan det ta innan det slutar göra ont som satan om det råkar sitta i korsbenet?

Det beror på var i Sacrum det sitter och vilken smärttröskel du har. Men 14 dagar med ont satan och sedan avtagande får du räkna med.

Hairline fracture beskrivs nog bäst på svenska som en spricka i aktuellt ben.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top