Hantverkare, här hänger vi ut dem!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hade en vattenskada för några år sen och första gången hantverkarna visade sig hade de inga verktyg med i bilen. Vet inte vad de hade tänkt göra utan dem. Senare i projektet kom en kille för att spackla golvet, lastade ur en bunt säckar och sa "Näaea, jag behöver nog ett par säckar till". Sen försvann han halva dan. Han fick med sig de extra säckarna tillbaka efteråt eftersom de inte behövdes.

Fast allra mest irriterande är just faktumet att de så sällan kan klockan. Säger man att man ska komma vid halv sju på morgonen är 12-13 inte OK, speciellt inte om man inte hör av sig under tiden. Det händer att jag har en arbetsgivare som förväntar sig att jag utför arbete på dagarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Grannen är hantverkare, och nu ska han få taket omlagt. Det skulle ta 3v. Takfirman har hållit på en vecka nu, och har rest delar av ställningen. Dom är där och påtar lite ibland, borta en dag, kommer förbi och påtar lite. Karma? :D
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Grannen är hantverkare, och nu ska han få taket omlagt. Det skulle ta 3v. Takfirman har hållit på en vecka nu, och har rest delar av ställningen. Dom är där och påtar lite ibland, borta en dag, kommer förbi och påtar lite. Karma? :D
Den hantverkare vi brukar anlita la om vårt tak plus gjorde en tillbyggnad på ca en vecka .När vi skulle byta fönster och mura upp en vägg i stallet så hadde han inte tid .Då fick vi tips om en annan .Han och hans lärling skulle ha 2 veckor på sej .Men som tur var fick vår vanliga hantverkare en stund över så han gjorde det ensam på 4dagar
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ger jag målaren en tidsram på 6 mån. så förutsätter
jag att han är kapabel att planera in jobbet på 6 mån.
Eller är ilsket tjatande som förväntas?
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
På den tiden för 100 år sedan när jag bara var en liten huligan och fuskade i byggbranschen var det ju ofta att man hattade runt mellan olika projekt på grund av torktider och vissa moment i viss ordning och så vidare.

Ibland var det även akutjobb som rubbade planeringen eller rent av sabbade den fullständigt..

Men what me worry monkey do as monkey's told :banana
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Finns gott om kunder som ställer till det med för den delen...

Har kunden fått ett fast pris och slutdatum så ska det ändå bråkas när hantverkaren inte är där pga väder eller står på verkstan och tillverkar saker....

Sen kör ju många hantverkare flera jobb samtidigt numera för att få in pengar rullande...

Mest roligt är det väl när kunden inte fattar att anledningen till att hassans takmek AB är billigare är bla för att de köper plåt på Byggmax , inte byter takpapp etc.

mvh
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är ju skälv i bygg branschen och skall tillbringa sista semester veckan med att rädda sambons sons altan tillbyggd som ett arkenöt till snickare börjat med.

Saken är det att dom ville inte störa mej så dom tog in en egen snickare som bara skulle göra jobbet, grabben har köpt allt material.

Det var bestämt att trädäck osv skulle se ut på ett sätt och 1/3 del skulle ha väggar fönster o tak samt glasparti mot taklösa delen av altan.

Vad att säga? Dom ringde o nästan grät i luren för att dom inte ville störa mej på semestern..
Nåväl sista betalningen till den eminente snickaren är indragen då fanskapet vägrar komma till platsen samtidigt som jag är med för att gå igenom en (hel) del saker som måste göras om.

Så visst finns det rövhål men det finns även kanon folk som bygger..
Det finns även rövhål till kunder som har visioner som dom tror går att genomföra nästan gratis och utan att det tar någon som helst tid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top