Hantverkare, här hänger vi ut dem!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vart i kontakt med "Widéns Golvservice" som finns i Staffanstorp, Lund och Malmö för ett mindre reparationsjobb där en blomkruka orsakat kondens mot parketten (missfärgad parkett).

Till att börja med så lät det bra, de ska ha "50 års erfarenhet" och priset skulle bli 2600kr. Lite dyrare än en annan firma, men de där 50 åren tilltalade mig. Gubben som jag pratade med, som vi kan kalla Staffan, verkade till en början bra. När vi kommit överens om tid frågade han om adress varpå jag svarade Barsebäck (utanför Löddeköpinge). Då börjar han om att "aj aj aj, duvet då ska det köras ett par extravarv sååååatttt". Han fiskade efter ett par hundralappar. Jag svarade då att det tar 12 min i 120 km/h att köra mellan Barsebäck och Malmö (E6:an hela vägen till Malmö Midhem/Entré). Gubben trodde mig knappast men OK att det inte skulle kosta något. Jag menar på att det tar bra mycket längre tid att korsa Malmös innerstad än 12 min.

Dagen D kommer (jag är hemma från jobbet) och 08.30 dyker Staffan, förstås, inte upp. Hantverkare muttrar jag och ger honom 30-45 min. Sen ringer jag till hans mobil. Inget svar. Ringer till hans kontor, inget svar. Ringer till kontoret i Lund, inget svar. Väntar 15 min. Ringer igen till alla nummer, inget svar. Och så fortsätter det så här till kl 11.30. Då får jag ett sms om; "Vi smsade innan helgen att vi inte ville utföra jobbet." Ville?? Varför då? Jag har förstås aldrig fått något sms. Varför ringer han inte upp när jag sökt honom 10 ggr?!

Jag fortsätter ringa för jag vill veta varför de inte bokade om istället eller åtminstone förklarade att de kanske ville ha betalt för de där 12 min på motorvägen. Inget svar. Då ringer min bättre hälft från sin nalle varpå han svarar. Jag tar över och han blir chokcad.

På riktigt hantverkarmanér rycker han på axlarna i telefonen. Han menar på att det var för långt att köra från Malmö/Lund ut till Barsebäck (ca 17 km). När jag frågar om han tycker det är ok att skicka ett sms (som jag inte fått) för att avboka ett jobb tycker han det är helt OK. Personligen tror jag inte han har skickat något sms. Han förstår inte varför jag är upprörd, att jag är hemma från jobbet bekommer honom inte alls. Oerhört tyken och oförstående ton håller han hela tiden, ungefär som att felet är mitt.

Som tur är fick han inga pengar av mig.


Så se upp för Widéns Golvservice i Staffanstorp/Lund/Malmö.


Någon som vet en bra golvreparationsfirma runt Lund/Malmö/Kävlinge?


P.S. Det är inte förtal att baktala företag, det är det däremot att baktala privatpersoner.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hähä, vilka jävla svin de är.
Ska kolla om jag hittar någon gammal lista på de jag hade i förra lägenheten, han som skulle kakla och aldrig kom så varken målare eller elektriker eller snickare kunde göra något så jag fick bo i en soptipp i en vecka extra tills jag blev galen och tog med mig sambo och fick bo hos mina föräldrar där man också blev galen så man fick dricka starköl varje kväll och gå ut och kedjeröka. Han var ett riktigt svin. Det nya ärkesvinet från Väsby som skulle till Gambi och knulla luder dagen efter som lämnade lägenheten så den såg ut som Hiroshima så målaren började gnälla om att det såg ut som skit.

Fönsterreperatören som lyckades sabba fler fönster än han reparerade som jag ringde och skällde ut som slängde på luren, och sen påstod att det bröts i en tunnel när jag ringde igen och sade att hans jävla skitfirma var en jävla skitfirma. :4skrika

Fy FAN vad jag hatar svenska hantverkare, polskt svartjobb ska det vara, de vill jobba, de kommer i tid, de tar av sig skorna, och de städar. De saltar inte för allt och de beter sig som människor, de har inte stor lössnus, de har inte ankarkedja, de svär inte (på svenska i alla fall), de är inte varken tribaltatuerade eller tatuerade med grönt bläck på 70-talet och de är inte överviktiga. De kör inte van, de kör inte Sea Ray med big block motor och de lyssnar inte på Bandit.

Fy FAN för hantverkare.



fy fan
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fan, du vet hur en slipsten ska dras Mackan. :D
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Riktiga hantverkare fuskar inte
Publicerad: 14 januari 2011, 10.22. Senast ändrad: 15 januari 2011, 16.35

2011-01-14 10:22:56

Det tilltagande bostadsbyggandet och de ökade ROT-jobben i Sverige lockar många fuskbyggare och andra oseriösa aktörer. Dessa förstör för de riktiga hantverkarna på marknaden. En snedvriden medial fokusering ger lätt bilden av att alla hantverkare är fuskbyggare. Men riktiga hantverkare fuskar inte. Det skriver Johan T. Sterndal, vd för Hantverkarnas Riksorganisation.


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/riktiga-hantverkare-fuskar-inte_5865197.svd

Jorasatteee.... :3freak
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det vet ju alla att det alltid är kundens fel. Kunden ändrar sig, kunden beställer fel saker, kunden förstår inte deras oerhört svåra arbete.

Bara kolla fuskbyggarna, där vartenda en av de hantverkare som ställer upp på intervju kör samma förklaring. Allt är alltid kundens fel. Om de inte haft så knepiga kunder hade deras rykte varit mycket bättre.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det vet ju alla att det alltid är kundens fel. Kunden ändrar sig, kunden beställer fel saker, kunden förstår inte deras oerhört svåra arbete.

Bara kolla fuskbyggarna, där vartenda en av de hantverkare som ställer upp på intervju kör samma förklaring. Allt är alltid kundens fel. Om de inte haft så knepiga kunder hade deras rykte varit mycket bättre.
Jag brukar alltid göra tankeexperimentet om vad som skulle hända om jag skulle boka ett möte med en kund, och sedan skita i att dyka upp. Givetvis utan att meddela kunden detta, och när denne febrilt sökt mig på telefon skulle jag givetvis skita i att svara.

Only in byggbranschen.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Riktiga hantverkare fuskar inte
Publicerad: 14 januari 2011, 10.22. Senast ändrad: 15 januari 2011, 16.35

2011-01-14 10:22:56

Det tilltagande bostadsbyggandet och de ökade ROT-jobben i Sverige lockar många fuskbyggare och andra oseriösa aktörer. Dessa förstör för de riktiga hantverkarna på marknaden. En snedvriden medial fokusering ger lätt bilden av att alla hantverkare är fuskbyggare. Men riktiga hantverkare fuskar inte. Det skriver Johan T. Sterndal, vd för Hantverkarnas Riksorganisation.


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/riktiga-hantverkare-fuskar-inte_5865197.svd

Jorasatteee.... :3freak

Kan väl köpa att "Riktiga hantverkare inte fuskar" men då kan det inte vara många riktiga hantverkare i detta land.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Funderade på någon form av affärsidé igårkväll. En seriös hantverksfirma. Men ge byggarna mer betalt än i vanliga fall, då även ha krav på att göra jobbet både snabbare och bättre än vanligtvis, och även då kunna ta bättre betalt av kunderna.

Eller någonform av sambandscentral, som bokar och avtalar diverse jobb och sedan anlitar hantverkare. Hantverkarna slipper ha med avtalsbiten att göra, får mer tid att göra något som de ska vara bra på samt att ha ett nummer för allt. Borde ju gå.

Eller är jag naiv och ung?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det var såna här grejer som fick mig att på allvar ge mig in i hantverkaryrket. Jag har jobbat ihop med många hantverkare och de gånger jag blir förvånad är ju när de faktiskt anstränger sig för att tillgodose kunden till 110% och inte sig själva.
Jag fattar inte hur en del hantverkare är funtade när de tex inte dyker upp på utsatt tid, tar betalt för resor utan att tala om detta (Praxis inom VVS-branschen), inte städar efter sig (elektriker) eller ger fan i att knacka ner spikar och annat farligt på skit de slänger ut på baksidan av huset eller dylikt (snickare).
Jag har fått klagomål men i slutänden så visar det sig nästan alltid vara andra entreprenörers misstag som jag får stå får. Tex så ringde en kund innan jul och undrade varför det läckte vatten från deras tak :näsblod
Det visade sig att rörmokaren som jag anlitade för att sköta all VVS hade klantat sig och en liiiiiten vattenläcka hade uppstått och tagit nästan ett år på sig för att uppdagas.
Inte mitt fel men man får stå i skottelden när kunden bara har ett nummer att ringa.

Ibland är jag sugen på att försöka hitta vettigt folk och börja jobba uppe i Sthlm där det är ont om vettiga hantverkare av någon anledning. Men sen kommer jag på efter en stund att jag inte orkar jobba med stockholmare igen :D

Bara för det måste jag ju även hänga ut företag också.
HIBE AB i Köping, ägaren själv är totalt okunnig och oseriös, anställer totalt outbildade människor (inget ont mot dem dock) och lurar sina kunder att tro att det finns försäkringar mm som täcker eventuella fel.
Stilbyggarna AB i Västerås, har uppfört hus åt Willa Nordic bland annat. Frångått ritningar utan kundens vetskap, medvetet bortsett från byggfel som ej går att åtgärda i efterhand, använt sig av billigare material än vad kunden har betalat för osv.

Många problem dyker upp när firmorna blir FÖR stora tyvärr, samtidigt som många kunder känner sig tryggare med större firmor av naturliga anledningar.

Och det här är ju en av anledningarna till varför polackerna är på frammarsch i Sverige, uppenbarligen blir det fel även om man låter svenskarna göra jobbet så då kan man lika gärna låta någon annan göra det billigare :)

Funderade på någon form av affärsidé igårkväll. En seriös hantverksfirma. Men ge byggarna mer betalt än i vanliga fall, då även ha krav på att göra jobbet både snabbare och bättre än vanligtvis, och även då kunna ta bättre betalt av kunderna.

Eller någonform av sambandscentral, som bokar och avtalar diverse jobb och sedan anlitar hantverkare. Hantverkarna slipper ha med avtalsbiten att göra, får mer tid att göra något som de ska vara bra på samt att ha ett nummer för allt. Borde ju gå.

Eller är jag naiv och ung?

En blandning av naiv och ung men samtidigt så har du ju rätt i en del. Dock så kan du ta bort det där med att göra det snabbare. Ett jobb tar så lång tid som det tar helt enkelt, man ska inte försöka hasta ihop det.
Jag förklarar alltid för mina kunder, oavsett om det är timdebitering eller fast pris, att jag gör inget halvdant utan det får hellre ta lite längre tid men bli bra. Vill de pruta på något så får de själva leta material osv men inte på min tid.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En blandning av naiv och ung men samtidigt så har du ju rätt i en del. Dock så kan du ta bort det där med att göra det snabbare. Ett jobb tar så lång tid som det tar helt enkelt, man ska inte försöka hasta ihop det.
Jag förklarar alltid för mina kunder, oavsett om det är timdebitering eller fast pris, att jag gör inget halvdant utan det får hellre ta lite längre tid men bli bra. Vill de pruta på något så får de själva leta material osv men inte på min tid.

Själva jobbet är nog inte där man kan kapa tid utan mest på servicefunktioner runt omkring och "väntetid". Nu håller de på med stambyte och tillbyggnad i fastigheten jag bor i. Istället för att ha en kille som står och lastar grus/sten i en skottkärra varför inte ha en silo med grus/sten som man bara kör in skottkärran under, vrider på ett vred och voila har man ett lass med grus/sten.
Väntetid borde kunna minskas med plannering, att alla är där när alla ska vara där. Vilka jobb kan utföras parallellt och vilka jobb följer den kritiska tidslinjen.
Är jobbet i fråga något som TS har som jämförelse blir det ju inte så mycket tidsbesparing men säg att du ska byta komplett kök med golv etc så borde saker gå att optimera bättre.


Edit: Läste om mitt inlägg, med första förslaget så känns det som att det är mycket icke värdeadderande tid som spills och således bör dra ut på tid (eller på räkningen om man vill se det så istället). Mycket tid för hantverkarna här nere på gårn verkar gå åt till att röka, titta på vad kollegor jobbar med etc.
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag får en jävla massa samtal på jobbet, där folk frågar hur dom ska rätta till alla fel som Polska svartjobbare har orsakat.
Så det finns nog både seriösa och oseriösa hantverkare inom alla kategorier
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Römokaren from hell... detta va länge sedan och jag har förträngt namnet på fiman men here it goes.

Jag renoverade badrummet och rev ut allt, beställde rörmokare för att dra nytt, när han väl dök upp efter många samtal så förklarade jag noga hur jag ville att jobbet skulle utföras.

Han nickade men skrev inte ner någonting alls...

Sedan försvann han ett par timmar, när han kom tillbaks så lät jag honom göra klart allt i lugn och ro.

Han stack iväg utan att ens säga hej när han väl tyckte sig vara klar med jobbet.

Givetvis så hade han fuskat och även gjort fel, jag ringde ett par ggr men ingen svarade.

Sedan kom en saltad faktura på massor av timmar, material samt servicebuss (som han inte ens hade med sig).

Då mailade jag att dom inte får en krona förens allt är fixat...

Givetvis kom ingen ut så jag fick fixa det själv, däremot kom en påminnelse, då ringde jag och fick äntligen tala med ekonomi avd, jag berättade som det va.... dom drog av 50% på fakturan utan att ens knorra.

:mad:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fy FAN vad jag hatar svenska hantverkare, polskt svartjobb ska det vara, de vill jobba, de kommer i tid, de tar av sig skorna, och de städar. De saltar inte för allt och de beter sig som människor, de har inte stor lössnus, de har inte ankarkedja, de svär inte (på svenska i alla fall), de är inte varken tribaltatuerade eller tatuerade med grönt bläck på 70-talet och de är inte överviktiga. De kör inte van, de kör inte Sea Ray med big block motor och de lyssnar inte på Bandit.

Fy FAN för hantverkare.

fy fan

OCH de har en yrkesstolthet OCH är skickliga hantverkare.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Och det här är ju en av anledningarna till varför polackerna är på frammarsch i Sverige, uppenbarligen blir det fel även om man låter svenskarna göra jobbet så då kan man lika gärna låta någon annan göra det billigare :)

När det kommer till ROT så skulle jag säga att en etablerad österländsk firma göra jobbet minst lika bra eller bättre 8ggr av 10. I avseendet nyproduktion skulle jag säga att det är tvärtom. Där har den österländska arbetskraften mycket kvar att lära. Men ge dom ~10år så är det nog inte så långt kvar tills det är jämt skägg, så länge man inte jämför priset.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Folk borde lära sig att skriva ordentliga avtal.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Römokaren from hell...badrummet...:mad:

Var över hos några grannar på gatan häromåret.

De visade den renoverade källaren.

Hon berättade att de till slut hittat en rörmokare som var ok.
Hon hade instruerat honom ytterst noga om hur de ville ha det
och sedan var hon hemma och vakade över honom som en hök.

Han gjorde bara ett par större fel som behövde åtgärdas i efterhand.

Hon var så himla nöjd och glad! :tuttar

Det såg fördjävligt ut. :rolleyes:

Undrar hur bra de två tidigare var? :gnissla

/e
 

Smagatusk

Guest
Jag får en jävla massa samtal på jobbet, där folk frågar hur dom ska rätta till alla fel som Polska svartjobbare har orsakat.
Så det finns nog både seriösa och oseriösa hantverkare inom alla kategorier

Det känner jag igen. Vilken bransch är du i?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det behövs fler med attityden som finns hos vissa inom nyproduktion. Fick en gång höra:
"
Det finns några enkla regler på det här bygget:
Den jag ser utan något i händerna kan gå direkt.*
Här går vi på lunch fem minuter efter utsatt tid och kommer tillbaka fem minuter innan utsatt tid.**
Den som inte håller rent behöver inte bemöda sig med att komma tillbaka.
"

*Tolkas: Det är alltid någonting som ska åt samma håll som du ska
**Tolkas: Under arbetstid så arbetar man.

Guess what? Grabbarna fick bra betalt och byggena flög fram.


Edit:
Det är faktiskt en sak jag noterat som är mer regel än undantag:
Desto renare bygge desto bättre hantverkare.
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top