Packsystem för offroadhoj

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Är rätt färsk på detta med två hjul och vill under detta år vidga vyerna en del, alltså åka LÄNGRE!
Jag är allergisk mot ryggsäck, och menar skaffa packlådor av något slag.
Siten heter Sporthoj, men jag åker offroadare, fast med tanke på att forumet numera fylls av snack gällande pickuper, telefoner och massa annat så räknar jag med att även offroad-/touring-frågor kan få plats.

Jag har en Yamaha XT660R, en hoj som är värd typ 30.
Touratech har jättefina lådor av olika slag, men det känns minst sagt korkat att lägga ut närmare 20 papp på en hoj värd 30.
Eftersom jag har fri tillgång till både plåt och maskiner så kommer jag att tillverka de själv, som den smålänning man är! :yoparty

Nu till själva frågan.
Borde man inte ha tyngdpunkten så lågt och så nära cykelns centrumlinje som möjligt?

Touratechs lådor sitter både brett isär och dels är de förhållandevis grunda, och ingen skall inbilla mig att de åker och knäskrapar med en 1200GS på grusvägarna så varför är de sådana?

Jag har en ljuddämpare, så på motsatt sida kan jag ju ha lådan precis intill sadeln, (ja, till och med lite in under) och typ 60 cm djup, eller hög om man nu så vill.

Jag kommer endast att åka asfalt, så markfrigång mm är av underordnad betydelse.

Tänker jag totalt fel... eller varför slutar Touratechs lådor så högt upp och varför sitter de så brett isär?
...krävs ju nästan bred-last-skylt på de där ekipagen...


Och ja, jag vet att 660:n inte är den mest ultimata touringhojen, men man måste ju börja någonstans!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nog det smarta monteringskittet till köpeslådorna som gör att dom hamnar brett isär.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Bredden kommer nog som sagt av att de sitter med mer eller mindre universal fästen. De har iofs några varianter som har urtag för ljuddämparen i botten för exempelvis bmw r1150gs så de sitter nog ganska slimmat i de fallen. I andra fall har man en mindre på ljuddämparsidan och då blir det mer luft mellan cykel och väska. Att de sitter högt är väl en kombination av estetik samt markfrigång. Ingen god ide att de sitter för lågt om man planerar att köra i surhål i afrikas djungler. Sedan är det ju ingen vits att få plats med 500liter kläder på cykeln som väger ett ton, bättre att bara packa ner det nödvändigaste = ingen vits med för stora väskor som tar fartvind. Väskorna bör placeras ganska långt fram, precis så passageraren får plats med foten.
Gick själv i tankar att tillverka egna lådor och det finns massor av tips och ideer på hur man göra egna om man surfar lite. Nu blev det ingen offroadcykel jag skaffade mig i slutändan och väskor fick jag med på köpet så hela projektet stannade av.
Kan vara bra tänka på innerväskor, till exempel touratechs eller annan bra tygväska som är relativt fyrkantig i modellen(eller sy egna). Blir jobbigt att skruva loss plåtväskorna om man tar in på hotell..
Detta kanske kan ge lite ideer:
http://www.edsee.com/motorcycle/alumpannier.html
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag menar självklart inte ha lådor på en kubikmeter per sida...
Men jag funderar på att göra de mer slimmade, och för att bibehålla samma volym då öka höjden!
..bla just för vindmotståndet, men mest för stabilitetens skull.
Jag har kollat några lådor, bla Teneréns originallådor, och de har urtag för dämparen, men där är en decimeter tillgodo!
...så lådan hade lätt kunna varit rak även på insidan och ändå gått fritt från dämparen.

Hotell finns inte med i planeringen, så bla skall tält, sovsäck och kök vara i lådorna.
Liggunderlaget hamnar på tvären tvärs över de och sadeln.
Lådorna är inte tänkta att demonteras under min ägandetid av mopeden... ej heller är estetiken något jag tar hänsyn till.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Finns ju även väskor (inte lådor) om du förstår vad jag menar.

Om du snickrar ihop egna lådor så vill jag se bilder :tummenupp.
Är själv intresserad av touring så.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Själv slänger jag bara på en vattentät packrulle baktill (se bild). Kör iofs alltid med minimal packning, även på längre turer. Fördelen är smidigheten, och att det bara är att resa upp hojen och köra vidare om/när men går ikull.

Har en bekant som kör med mjuka sidoväskor på sin XT. Han använder Väskbyglar, universal (82578) i kombination med mjuka väskor. Tror att det är Biltemas (cykel) Packväska, bak (27190) han har. Hur som helst så verkar den kombon fungera bra också.
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    7.7 KB · Visningar: 128
  • 22.jpg
    22.jpg
    8.8 KB · Visningar: 742
  • 660.jpg
    660.jpg
    174 KB · Visningar: 2,440

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Jag kör med Touratech lådor på min BMW 1200GS.Jag har funderat på bredlast skylt:D
Lådorna är oerhört praktiska och bra. Dom är dränktäta- Man lyfter up locket istället för att öppna som en resväska.Det flesta andra är av resväskemodellen och jag lovar att du kommer att hata när trangiat och kallingarna ramlar ner på marken varenda gång du öppnar väskan.
Ett tips om du köper TT väskorna är att även köpa Stadiums universalväska att ha som innerväska. Dom passar som handen i handsken och kostar 50kr/st till skillnad från Touratechs som kostar 600kr/st.
Jag har även målat mina invändigt med epoxyfärg för att slippa få innehållet svartfärgat av aluminumet.
Det finns andra varianter av Touratech konceptet.Kolla på www.louis.de och www.touring.se
Fredrik
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har varit i metallbranschen alldeles för länge egentligen, så det har väl satt sina spår...
Några trassliga tygväskor eller felöppnade plastbaljor där prylarna trillar ut när man öppnar är knappast aktuellt.
Ej heller nån plastglob som toppbox för hjälmen... den har jag på huvudet, inte i nån låda.
Zega-lådorna som Touratech säljer känns ypperliga för mig, om man dels bortser från priset och dels då detta med att de är grunda, breda och sitter långt ut.
Alla är 44 cm höga.
...och 40 cm långa.
Och sen mellan 18 och 27 cm breda.
Och sitter ofta en deciemeter från mc:n.
Jag vill ha cirka en decimeter djupare, alltså typ 55 cm på höjden istället!
Så botten kommer lite närmare marken... jag kör som sagt inte i skogen så förstår inte varför köpe-lådorna alltid slutar så högt upp.

Sen vill jag ha den närmre cykeln, dock behöver de absolut inte vara bredare än Zegas 27 cm, tvärtom!
Jag räknar med en volym på kanske 30-40 liter, fast närmare hojen, och med aningen lägre tyngdpunkt.
Borde inte det kunna funka?

Jag använder min motorcykel som komplement till bil, säkert80-90% av all min körning är istället för bil, så det är alltså ett bruksfordon!
Till och från båten på sommaren, shoppingrundor till stan osv, osv...
Och jag vill kunna köpa med mig sex liter mjölk och en limpa bröd utan att behöva asa med ryggsäck...

När man växte upp på 70-talet hade farsan en gammal cykel han använde till och från jobbet här i byn, intill pakethållaren på den satt en gammal brun väska.
Där hade han sin matlåda, termosen samt tidningen.

DEN väskan och dess princip är min inspiration! :banana
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har aldrig fattat folk som har med sig hela jävla lägenheten när dom ska ut med hojen. Det räcker som sagt med oftast med en surrad drybag. Kolla www.drybag.se
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Allt handlar inte om långresor, inte för mig i alla fall.
Drybag och passagerare är en dålig kombination... likaså trassligt att fippla med denna för att få med sig en stödhandlad ICA-kasse hem... och jag använder som sagt min mc istället för bil stor del av året.
Det kanske passar andra, jag skall ha låda/lådor.
I plåt. På sidan/sidorna, ej toppmodell.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Hemgjorda packlådor

Slösurfade, googlade Touratech... och trillade in på en gammal tråd jag själv startat!
Åren har gått och cyklar har bytts, likaså packlådor.
Numera åker jag 1200GS med Touratechs lådor, brett är det men inte så brett som på tex deras 800.
Jag har 38-literslådorna och skillnaden är enorm mot BMW:s egna variabla plastlådor, vilket jag hade på förra cykeln... fy.

Aja, noterade att nån frågade efter bild, för visst gjorde jag egna lådor.
Körde några tusen mil med dessa och var skitnöjd:

20110714011.jpg


20110612002.jpg


XT-atvforum.jpg
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Allt handlar inte om långresor, inte för mig i alla fall.
Drybag och passagerare är en dålig kombination... likaså trassligt att fippla med denna för att få med sig en stödhandlad ICA-kasse hem... och jag använder som sagt min mc istället för bil stor del av året.
Det kanske passar andra, jag skall ha låda/lådor.
I plåt. På sidan/sidorna, ej toppmodell.

Missade att tråden var från 2011...:död
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top