Gränsen mellan vara ett offer eller ett äckligt svin

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Hamnade i en diskution med några polare häromdagen.
angående pedofiler, mördare mm.
Jag har alltid tyckt att det har daltas för mycket med gärningsmän. Det brukar räcka med att säga att dom haft en jobbig uppväxt så blir det lättare straff och det ska vara så synd om dom, och dom får terapi mm. Men brottsoffren och deras familj glöms ofta bort, dom får lida i det tysta och får kanske hela livet förstört av någon galning.

Men efter vår diskution har jag tänkt till lite och insett att allt kanske inte är så glasklart som jag alltid tyckt. Vad tycker ni? jag ger 3 exempel.

Ex. 1
En lite pojke blir utsatt ett flertal gånger för sexuella övergrepp av sin Far/Mammas ny kille. Hela hans uppväxt präglas av dessa återkommande övergrepp. När han blir äldre runt 16-20 år så förgriper han sig på ett barn, han blir tagen av polisen och det skrivs i tidningarna att en ung pedofil har förgripit sig på ett barn. Då vaknar allmänheten och skriker att inget straff är tillräckligt hårt för äcklet, skär kuken av han, lås dörren och kasta bort nyckeln. Se till att han aldrig får leva i vårt samhälle igen.

Ex.2
En 5 årig flicka bor med sin familj. Pappan är alkolist, mamman står inte ut längre, hon tar sitt pick o pack och lämnar sin man och barnen. Den 5 -åriga flickan får stryk i stort sett dagligen av sin pappa. Vid 7- års ålder så sköter hon i stort sett hela hemmet, lagar mat städar och tar hand om sin lillebror. Pappans misshandel fortsätter i stort sett dagligen upp till ca. 15- 16-ålder, då flickan säger stopp, genom att slå tillbaks och pappan inser att han inte fysiskt klarar av flickan längre. Misshandeln slutar men hon får fortfarande ta hand om hemmet och lillebror. Vid 18 flytar hon hemifrån, hon mår väldigt dåligt psykist, börjar använda droger för att kunna må bra. En kväll när hon är ordentligt påtänd slår det slint och hon tar en kniv o hoppar på sin kompis och hugger ett 20-tal gånger, kompisen dör och hon grips av polisen. Allmänheten skriker att hon är en galning som aldrig ska få gå lös i sammhället igen. Kompisens familj är givetvis helt förtvivlade.

Ex. 3 pojke med normal uppgift, inga problem i familjen. Hamnar i dåligt sällskap i tonåren dom är ett gäng som driver runt och slåss/misshandlar andra ungdommar. Vid en av dessa missandel går han för långt och sparkar ihjäl en annan kille i tonåren. Givetvis är detta en katastrof för offrets familj. Allmänheten skriker lås in skitungen och släng nyckeln, han har förstört en hel familjs liv.

Vad tycker ni? finns det någonsom helst förmildrande omständigheter i någon avdessa fall. Eller är det samma straff för alla. Dvs. Lås o bom för retsen av deras liv
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Att du tänkt och funderar på om allt inte är glasklart är helt klart ett svaghetstecken. Du borde omedelbart återgå till att helt enkelt veta vad som är rätt i samtliga frågor, helst utan att varken ha funderat eller veta något om dem.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Saker och ting är inte alltid glasklart. Vi diskuterade precis samma sak efter att ha läst "Odjuret" av Roslund & Hellström i bokcirkeln (vuxenpoäng, öppen dörr, så slipper ni skriva dom inläggen :arsele), den handlar om just detta.

Det enda jag kommer fram till är att i många fall är övergreppen enkla att förklara men straffet från samhällets sida måste bli detsamma, annars kommer svåra tolkningsfrågor in i det hela och bedömningen och bestraffningen kommer bli svår. Om man frikänner en pedofilmördare för att hans/hennes dotter/son blivit mördad innan så sänder man budskapet till samhället att det är "ok" att mörda pedofiler, med andra ord kommer tolkningar in i bilden för resterande befolkning och en granne kanske tror att en person är pedofil/sexförbrytare. Hugger ihjäl personen i fråga för att "det var ju ok". Senare kommer det fram att det hela var ett rykte...

Läs boken om du inte redan gjort det, den finns som talbok på piratbyrån och att handla som pocket och inbunden. Mycket bra bok som tar upp vad resultatet kan bli om man frikänner pga bakgrund och omständigheter som egentligen inte har med brottet att göra utan bara det som hänt innan som drivit personen till brottet.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Fråga brottsoffren i respektive exempel om det bör finnas några förmildrande omständigheter.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Ja,detta är inte så lätta frågor, dessutom ändras ju uppfattningen om vad som är brottsligt över tiden, t.ex äktenskapsbrott som gått från att vara straffbart till ett personligt moraliskt dilemma medans horbesök har gjort precis det omvända.


Frågan handlar ju bland annat om vad man skall bestraffa, avsikten, handlingen eller resultatet.
Att bedömma avsikten är nog riktigt svårt då det lämnar utrymme för mycket bedömningar, samt att det blir lite som en tankepolis, det skulle t.ex gå att anklaga någon för i stort sett vad som helst baserat på läsvanor.
Att bedömma handlingen som sådan kan också vara knivigt, t.ex så kan ett slag leda till döden, därför skall allt våld bedömas som mord.

Återstår då att se till resultatet av handlingen, det blir dock snett även här då det, i alla fall i allmänhetens ögon, inte har samma straffvärde att döda någon i självförsvar som att döda någon för egen vinning.

Alltså måste alla tre faktorerna vägas in för att göra en korrekt bedömning.

Dessutom finns då också frågan om hänsyn skall tas till förövarens tidigare erfarenheter vid bedömning av straff. I mitt tycke anser jag inte det, varför skulle det vara en förmildrande omständighet att stjäla en bil bara för att någon stulit min? Det borde ju snarare vara en försvårande omständighet då jag uppenbarligen är fullt medveten om konsekvenserna eftersom jag själv blivit utsatt för brottet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är det här för fria-fantasier-tråd? :confused:

Det är synd om massor av brottslingar, det betyder inte att deras ansvar är mindre.

Jag förstår inte ens frågan om jag ska vara ärlig. Är det något nytt att förövare och offer är samma person?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det mindre synd om en 5årig flicka som blir våldtagen av någon som har haft en dålig uppväxt?

Borde inte någon som har utsatts för sexuella övergrepp veta hur fruktansvärt det är och således vara ännu mindre benägen att utsätta andra för det?
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Vad är det här för fria-fantasier-tråd? :confused:

Det är synd om massor av brottslingar, det betyder inte att deras ansvar är mindre.

Jag förstår inte ens frågan om jag ska vara ärlig. Är det något nytt att förövare och offer är samma person?

Nej det är inte något nytt att det är samma person. Jag har bara inte funderat så mycket i dom tankarna förut, att man i ena sekunden kan vara ett offer för att en sekund senare bli sedd som ett äckel, galning mm. Lyft blicken och tänk utanför boxen för en gång skull
Ett av dessa exempel ovan är verkligt och jag har träffat personen i fråga säkert ett hundratal gånger och trodde aldrig att detta kunde hända eftersom jag aldrig sett den sidan hos personen. Jag blev helt chockad när jag fick reda på vem det var som gjort det.
Allting får en helt annan innebörd när det händer i ens närhet.
Personligen tycker jag att straffet inte ska bli lägre bara för att uppväxten varit jobbig, men vi var ganska oeniga i frågan. Därför frågar jag åsiktseliten på SH

Är det mindre synd om en 5årig flicka som blir våldtagen av någon som har haft en dålig uppväxt?

Borde inte någon som har utsatts för sexuella övergrepp veta hur fruktansvärt det är och således vara ännu mindre benägen att utsätta andra för det?

Jo det borde vara så. Men som du troligen redan vet så är det med största sannolikhet så att förövaren själv blivit utsatt
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo det borde vara så. Men som du troligen redan vet så är det med största sannolikhet så att förövaren själv blivit utsatt

Jag jobbar i kassa, om jag blir rånad, ska det då ses som en förmildrande omständighet om jag senare rånar en butik?

Om jag får min motorcykel stulen, är det då förmildrande om jag stjäl mig en ny?

Vi får nog inse att man kan vara både förövare OCH offer.

Om jag blir påkörd av ett rattfyllo, har jag frikort på att köra i fyllan sen?
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag jobbar i kassa, om jag blir rånad, ska det då ses som en förmildrande omständighet om jag senare rånar en butik?

Om jag får min motorcykel stulen, är det då förmildrande om jag stjäl mig en ny?

Vi får nog inse att man kan vara både förövare OCH offer.

Om jag blir påkörd av ett rattfyllo, har jag frikort på att köra i fylla sen?

Eller bara det ena.

Du skriver dina svar som frågor till mig, jag tänker inte säga emot dig eftersom jag själv har samma inställning. Däremot så var jag ensam om att tycka så när jag pratade med mina kompisar. Men jag fick faktiskt en riktig tankeställare, det var inte lika glasklart som tidigare.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Att förstå och kunna förklara saker är inte detsamma att man ursäkter dem. Däremot kan förmågan att tänka i dessa banor i många fall vara skillnaden mellan den som kommer stå med högaffel och fackla i lynchmobben och den som kommer kallas blockflöjtare på Sporthoj.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du skriver dina svar som frågor till mig, jag tänker inte säga emot dig eftersom jag själv har samma inställning. Däremot så var jag ensam om att tycka så när jag pratade med mina kompisar. Men jag fick faktiskt en riktig tankeställare, det var inte lika glasklart som tidigare.

I vissa fall kan ju tidigare erfarenheter räknas som en försvårande omständighet, man borde helt enkelt vetat bättre tredje gången man kör för fort...

Borde man inte veta att det fuckar upp livet att bli våldtagen som barn om man själv har blivit det?
Man borde fan få fem år extra bara för det...
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
I vissa fall kan ju tidigare erfarenheter räknas som en försvårande omständighet, man borde helt enkelt vetat bättre tredje gången man kör för fort...

Borde man inte veta att det fuckar upp livet att bli våldtagen som barn om man själv har blivit det?
Man borde fan få fem år extra bara för det...

Självklart låter det helt logiskt. Men tyvär visar det sig i verkligheten att det är tvärtom. Pedofiler har ofta själv blivit utsatta för sexuella övergrepp.
Många kvinnor som blir misshandla av sin man har varit uppväxta med en pappa som slår sin mamman och barnen, men ändå dras dom till samma killar om och om igen. Jag fattar inte varför. Har man bränt sig på spisen en gång, så passar man sig ju noga för att gå för nära igen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Självklart låter det helt logiskt. Men tyvär visar det sig i verkligheten att det är tvärtom. Pedofiler har ofta själv blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Det må så vara, det förmildrar ingenting för nästa oskyldiga offer.

Sen kan det ju vara så att pedofiler har lärt sig att om man säger att man själv blev utsatt som barn så spelar dom inte så högt med blockflöjten.......
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
I vissa fall kan ju tidigare erfarenheter räknas som en försvårande omständighet, man borde helt enkelt vetat bättre tredje gången man kör för fort...

Borde man inte veta att det fuckar upp livet att bli våldtagen som barn om man själv har blivit det?
Man borde fan få fem år extra bara för det...

Vissa blir väl helt enkelt lite rubbade i huvudet av övergreppen dom blivit utsatta för. Så är det ju inte direkt med fortkörning. Det är nog lite mer traumatiskt att bli våldtagen som barn, kanske i flera år av nån som dessutom ska vara en närstående, än vad det är att köra för fort eller bli avstulen hojen, så nog kan jag tänka mig att nåt pajar i hjärnkontoret för vissa.

Angående om det ska vara förmildrande eller inte så tycker jag inte det. Är man en fara för andra så ska man hållas inlåst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lyft blicken och tänk utanför boxen för en gång skull

Alltså, som jag skrev är det där inget nytt för mig.
Av de jag känner eller känner till som begått ganska grova brott så finns det alla möjliga bakgrunder och säkert bakomliggande orsaker. Jag tycker bara inte att det är så intressant, kanske just eftersom det är så självklart. En del brottslingar har varit brottsoffer, en del inte.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag håller med flera av föregående talare.
Två fel gör inte ett rätt. Även om en dålig bakgrund kan vara en förklaring så är det ingen ursäkt. Det blir inte en mindre hemsk upplevelse för det "nya" offret och dess familj bara för att förövaren, offer nummer ett, också varit med om något jobbigt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Var det verkligen pga hennes uppväxt, pga att hon var påtänd, eller hade hon helt enkelt gjort det oavsett?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top