Intressefråga: Tjejgrupp på Bröderna Hörbergs Bandag 25 maj?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Onsdagen den 25 maj arrangerar Bröderna Hörbergs sin årliga bandag.
Jag blev tillfrågad om det fanns ett intresse för en renodlad Tjejgrupp denna dag.
Är du intresserad (och är tjej :tuttar) så skriv upp dig på listan nedan. Mer info kommer längre fram. Detta är alltså en intresseanmälan, ingen anmälan.

1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
osv...

 
Last edited:

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
--------------------------------------------------------------------------------

Onsdagen den 25 maj arrangerar Bröderna Hörbergs sin årliga bandag.
Jag blev tillfrågad om det fanns ett intresse för en renodlad Tjejgrupp denna dag.
Är du intresserad (och är tjej ) så skriv upp dig på listan nedan. Mer info kommer längre fram. Detta är alltså en intresseanmälan, ingen anmälan.

1) Combat girl (snigelgrupp):tungan
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
osv...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Låter riktigt roligt, men är det bara för gatåkare eller kan man köra med banhoj? :)
 

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Moneyeater (R6)
Låter intressant :)

1) Combat girl (snigelgrupp)
2) Spacequeen
3) Satanja
4)
5)
6)
7)
8)
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Får man fråga varför ni envisas så med att ha egen grupper?

Jag tänker lite såhär.

Den här körningen är lite dyrare än vad man kan hitta på andra ställen (på samma bana)

Är det inte skönare att köra bland folk som har körvana på bana?
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
För att det är roligt och för att fler tjejer vågar anmäla sig då! Hur många tjejer är det som anmäler sig till en vanlig bandag och hur många tjejer va d inte sist på SMCs tjejbandag?

Kan tänka mig att anledningen till att tjejer inte anmäler sig till bankörning är just d du tar upp att där e folk med mer körvana, dvs folk som kör som galningar, är snabbare och vissa tjejer kanske känner sig i vägen.

Varför sticker det i ögonen på dig att det vill arrangeras sånt här för oss?


Får man fråga varför ni envisas så med att ha egen grupper?

Jag tänker lite såhär.

Den här körningen är lite dyrare än vad man kan hitta på andra ställen (på samma bana)

Är det inte skönare att köra bland folk som har körvana på bana?
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
För att det är roligt och för att fler tjejer vågar anmäla sig då! Hur många tjejer är det som anmäler sig till en vanlig bandag och hur många tjejer va d inte sist på SMCs tjejbandag?

Kan tänka mig att anledningen till att tjejer inte anmäler sig till bankörning är just d du tar upp att där e folk med mer körvana, dvs folk som kör som galningar, är snabbare och vissa tjejer kanske känner sig i vägen.

Varför sticker det i ögonen på dig att det vill arrangeras sånt här för oss?

Vem sa att det sticker?
Jag var bara nyfiken på att veta hur ni resonerar, jag tycker det är kul att fler tjejer vågar prova.
Jag undrade bara på varför det känns skönare att köra bara tjejer.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Vem sa att det sticker?
Jag var bara nyfiken på att veta hur ni resonerar, jag tycker det är kul att fler tjejer vågar prova.
Jag undrade bara på varför det känns skönare att köra bara tjejer.
Som du vet har vi tjejer ett annat språk. Vi kan t ex säga: "det känns inte bra för att den där grunken knasar" och vi förstår varandra. :)

När jag första gången körde bana med en kvinnlig instruktör förklarade hon det jag inte fattat från "di store grabbarna". Grabbarna hade förklarat att jag skulle "bromsa om dom andra i kurvan", vilket jag inte fann någon logik i. Min kvinnliga instruktör sa: "kör full gas, bromsa inför kurvan och sen sväng". Varför hade ingen förklarat det så för mig tidigare?
Får tillägga att det var när jag tävlade, därav denna fokus på hastigheten :)

Ibland kan det kännas skönt att slippa hela macho attityden och bara få köra liksom (och nej, det är ingen gliring till er grabbar).

Sen får man själv välja om man vill köra på en "vanlig" bandag, gå en kurs för att lära sig bli en bättre MC-förare och/eller vara med på en dag enbart för tjejer. Det är väl underbart att ha valet :wiggle
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
1) Combat girl (snigelgrupp)
2) Spacequeen
3) Satanja
4) M155E
5)
6)
7)
8)
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Får man fråga varför ni envisas så med att ha egen grupper?

Jag tänker lite såhär.

Den här körningen är lite dyrare än vad man kan hitta på andra ställen (på samma bana)

Är det inte skönare att köra bland folk som har körvana på bana?


Jag kör hellre med tjejer för dessa tar oftast mer hänsyn till varandra på banan....
Killar har en tendens att dra på sig stora parningsdräkten och åka runt o yla och visa upp sig:arsele :D:D :tungan:tungan
Samt att jag kör för sakta för att köra med killar som inte inser att dom kanske borde köra snabb grupp istället för mellan....
Har riktigt tråkiga erfarenheter av körningar ihop med killar och detta upplevde jag inte på tjejkursen på anderstorp för tjejer tar det lugnare.
 
Last edited:

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Som du vet har vi tjejer ett annat språk. Vi kan t ex säga: "det känns inte bra för att den där grunken knasar" och vi förstår varandra. :)

När jag första gången körde bana med en kvinnlig instruktör förklarade hon det jag inte fattat från "di store grabbarna". Grabbarna hade förklarat att jag skulle "bromsa om dom andra i kurvan", vilket jag inte fann någon logik i. Min kvinnliga instruktör sa: "kör full gas, bromsa inför kurvan och sen sväng". Varför hade ingen förklarat det så för mig tidigare?
Får tillägga att det var när jag tävlade, därav denna fokus på hastigheten :)

Ibland kan det kännas skönt att slippa hela macho attityden och bara få köra liksom (och nej, det är ingen gliring till er grabbar).

Sen får man själv välja om man vill köra på en "vanlig" bandag, gå en kurs för att lära sig bli en bättre MC-förare och/eller vara med på en dag enbart för tjejer. Det är väl underbart att ha valet :wiggle

Klart det är kul med val
Men jag ville nog mest sprida lite ljus på att det inte är det bästa sättet att lära sig på med 10-20 nybörjare på banan.

Sen har det inte med att göra om det är killar eller tjejer.
Men det blir vingligare, mer spårbyten på tokiga ställen osv.

Då hade det väl varit bättre att ta in ett par duktiga tjej inst?

Men hej jag är ju kille och tydligen tuff och elak (fick jag höra)
Alla sätt som får folk att testa körning på bana är bra.

Bara man inte tycker det är tråkigt sen pg att det gick rätt trassligt till

Kör nu så det ryker, så kan vi ta den här diskussion över en kall öl eller för all del el cider:krama
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Men hej jag är ju kille och tydligen tuff och elak (fick jag höra)
Alla sätt som får folk att testa körning på bana är bra.

Förlåt då lilla kissekatten, du e så go o snäll! :D :krama
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Jag har funderat på om jag ska säga något eller inte, jag vill liksom inte vara bakåtsträvare och pessimist, men jag måste nog säga något iaf. (som om jag skulle kunna hålla tyst?!?)

I vilket fall som helst, jag är en stor fan av tjejaktiviteter inom mansdominerade grenar/sporter/branscher, det vet alla om känner mig. Jag tycker att vi behöver få tjejer att våga prova för att förstå att de/vi kan vara med killarna. Klart att vi ibland vill ha tjejaktiviteter för att vi har kul tillsammans, bara vi, utan konstiga killar, men främst ARRANGERAR vi/jag tjejaktiviteter för att slussa in tjejerna i de "vanliga" arrangemangen och målet är att göra tjejgrupperna/-aktiviteterna onödiga.

Nu har vi ju så'n tur att det kommer nya tjejer som vill prova på hela tiden, så vi behöver ju aldrig sluta med det. *haha* OCH så tycker vi många gånger att det är rätt kul att vara bara vi som sagt.

MEN, och jag vill höja ett litet varningens finger här, det betyder (när vi arrangerar hojkurser med tjejer) att vi har samma gruppindelning på hastighet och erfarenhet som vi har vid vilken annan kurs som helst.

Det är här jag tycker det kan bli lite läskigt med den föreslagna tjejgruppen, eftersom man då (som jag förstår det), samlar ALLA tjejer den här dagen i samma grupp. Oavsett hastighet och erfarenhet.

Jodå, erfarna förare visar hänsyn och vet att man ska köra med marginal. Oerfarna förare vinglar, gör oförutsedda saker och med många oerfarna på banan så utgör dessa fara för varandra också, så klart. Men när vi har provat att ha en tjejgrupp på en kurs-/bandag har de flesta gått därifrån och tyckt att det var en riktigt dålig dag. Alla utom de allra snabbaste, som ju svischar om och inte märker kaoset på samma sätt.

Så var det 2003 med Bike Events på Kinnekulle, så var det 2008 med SMC på Sviestad. Till exempel.

Det är skitkul att man vill göra något speciellt för tjejerna, men jag tror mer på att skapa tjejgrupper med kvinnliga instruktörer/föråkare i de olika hastighetsgrupperna, för att ge tjejerna bästa valuta för pengarna. Då får man samtidigt lära sig handskas med testosteronstinna hannar därute och få stöttning av medsystrar i form av deltagare och instruktör.

Bara min erfarenhet av olika sätt att lägga upp tjejaktiviteter på hoj. Själv har jag fått några utskällningar och väldigt sura blickar på så'na här tjejgruppskörningar eftersom jag tydligen gjort fula omkörningar och skrämts. :rodnar

Jag vill inte vara negativ som sagt, vill bara varna för så'nt som kan göra dagen mindre rolig än det var tänkt.

Hoppas ni får superkul! Vi har tyvärr kurs på Gelleråsen den helgen, så jag är lite längre norrut.

:krama

/ Veronica
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top