Trendspaning

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man bun och Man bun undercut var ju dock igång redan i början av 2016/ sent 2015, tror den trenden mer är på väg ut än på väg in.

A-hipster-with-a-shaggy-beard-and-a-full-man-bun-hair-style.jpg


Man Bun

Buy-Man-Bun-Clip-On-300x300.jpg


Man Bun Undercut

Lustigt att det inte är kulturell appropriering när när allt annat är det....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man bun och Man bun undercut var ju dock igång redan i början av 2016/ sent 2015, tror den trenden mer är på väg ut än på väg in.
Jupp. Bort med bullen. 2017 verkar mer luta mot undercut med vågigt på toppen. Inte riktigt Vanilla Ice. Men nästan.

Själv så kommer jag nog att rocka en frisyr där det är tunt uppepå och tjockare på sidorna. Det är iaf vad som med stormsteg närmar sig allt mer för varje år som går. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man bun och Man bun undercut var ju dock igång redan i början av 2016/ sent 2015, tror den trenden mer är på väg ut än på väg in.

A-hipster-with-a-shaggy-beard-and-a-full-man-bun-hair-style.jpg


Man Bun

Buy-Man-Bun-Clip-On-300x300.jpg


Man Bun Undercut

Fast manbullen är ju mest hipsters som haft, den senaste tiden har jag sett alla möjliga typer ha en liten fjolltott på skallen. Och nu när allmogen och pöbeln börjat med det kommer ju definitivt hipstersarna sluta.
Apropå det, är inte hipsters på väg ut med?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast manbullen är ju mest hipsters som haft, den senaste tiden har jag sett alla möjliga typer ha en liten fjolltott på skallen. Och nu när allmogen och pöbeln börjat med det kommer ju definitivt hipstersarna sluta.
Apropå det, är inte hipsters på väg ut med?

Hipsters gör ju allt för att se annorlunda ut, så alla ser annorlunda ut på exakt samma sätt, med exakt samma slimjeans, exakt samma flanellskjorta, likadana skägg, likadana manbuns och likadana kondom-mössor.

Det finns väl inget som är så standardiserat som hipsters?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hipsters gör ju allt för att se annorlunda ut, så alla ser annorlunda ut på exakt samma sätt, med exakt samma slimjeans, exakt samma flanellskjorta, likadana skägg, likadana manbuns och likadana kondom-mössor.

Det finns väl inget som är så standardiserat som hipsters?

Jo, lite som punkarna på 80-talet. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, lite som punkarna på 80-talet. :hihi

Nja, möjligen på slutet, då en massa kommersiella pop-punkband slog igenom.

Jag vill väl ändå påstå att det inte var några attribut som var absoluta måsten för en punkare.

Skinheads/Oi folket hade ju en mer strikt uniformskodex med DocMartens och bomberjacka, något som senare behölls av rasist-skins och ännu senare av rasister som inte var skins.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nja, möjligen på slutet, då en massa kommersiella pop-punkband slog igenom.

Jag vill väl ändå påstå att det inte var några attribut som var absoluta måsten för en punkare.

Skinheads/Oi folket hade ju en mer strikt uniformskodex med DocMartens och bomberjacka, något som senare behölls av rasist-skins och ännu senare av rasister som inte var skins.
Frågar du gemene man av den något äldre generationen så tycker nog de att alla punkare såg likadana ut, redan från början. Och att dessa gick att utskilja från synthare, hårdrockare och vanliga Svenssons. Även om en stor individualitet kan upplevas inom en grupp så kan den ändå utifrån ses som ytterst homogen.

Så har det sett ut med i stort sett varenda subkulturell ungdomstrend de senaste hundra åren. Swingpjattar, raggare, mods, proggare, kickers, skejtare, rejvare, hipsters eller vad det nu månde vara.

Och de senaste åren har bombarjackan burits av precis alla. Ytterst förvirrande. Eller är det bara ett oavsiktligt symptom på högervindarna som sveper över världen, ett normaliserande av högerextremistiska attribut? Kommer om ett par år bruna skjortor och stramt kammade sidbenor vara det nya heta?

http://lisaplace.se/wp-content/uploads/sites/18/2013/03/navy5-copy.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så har det sett ut med i stort sett varenda subkulturell ungdomstrend de senaste hundra åren. Swingpjattar, raggare, mods, proggare, kickers, skejtare, rejvare, hipsters eller vad det nu månde vara.

Och de senaste åren har bombarjackan burits av precis alla. Ytterst förvirrande. Eller är det bara ett oavsiktligt symptom på högervindarna som sveper över världen, ett normaliserande av högerextremistiska attribut? Kommer om ett par år bruna skjortor och stramt kammade sidbenor vara det nya heta?

http://lisaplace.se/wp-content/uploads/sites/18/2013/03/navy5-copy.jpg

I beg to differ, punkarna var betydligt mer individualistiska än alla dom andra uppräknade grupperna, mycket på grund av / tack vare att man gjorde sina egna grejor.
Jag tror inte att det fanns ett enda "punk-plagg" att köpa färdigt i den här stan, man gjorde egna nitarmband, kedjor och skit.
Sen att alla gjorde det, men ändå olika är en annan sak.

Bomberjackan är ett fruktansvärt praktiskt och bra plagg, som jag tyvärr aldrig mer kommer att bära, just för att det har blivit ett rasseattribut.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Äsch, bomberjackan är ju i allra högsta grad trendigt just nu. "Rasseattributet" är borta idag. Helst orginalen från Alpha..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fast manbullen är ju mest hipsters som haft, den senaste tiden har jag sett alla möjliga typer ha en liten fjolltott på skallen. Och nu när allmogen och pöbeln börjat med det kommer ju definitivt hipstersarna sluta.
Apropå det, är inte hipsters på väg ut med?

Kan vi slippa alla skägg också? Please?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Att hitta saker att bli kränkt över... och tyvärr är det nog en jävligt långlivad trend...

http://www.expressen.se/nyheter/san...ikinitext-det-sander-valdigt-daliga-signaler/
http://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-hochm-kladerna-uppmuntrar-till-djurplageri/


15 minutes of fame....

En subtrend inom detta är ju att Linnea Claesson, tjejen bakom instagram-kontot "assholesonline" i dagarna la upp någon "story" om där hon bad tusen gånger om ursäkt för att hon på något sätt eventuellt kränkt några, för det var ju inte alls meningen.

Jag är verkligen inte emot henne, men jag kunde inte låta bli att garva åt detta och när det händer andra PK-eliter. Vad är vi i för PK-värld när sådana som henne eller Jonas Gardell m.fl. gör allt sitt bästa men ändå tvingas buga sig under folk som blivit kränkta av dem, självaste godhets-eliten själva...

Man kan knappt gå längre, allt är snetramp och kränkta tår överallt, alltid :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Att hitta saker att bli kränkt över... och tyvärr är det nog en jävligt långlivad trend...

http://www.expressen.se/nyheter/san...ikinitext-det-sander-valdigt-daliga-signaler/
http://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-hochm-kladerna-uppmuntrar-till-djurplageri/


15 minutes of fame....

En subtrend inom detta är ju att Linnea Claesson, tjejen bakom instagram-kontot "assholesonline" i dagarna la upp någon "story" om där hon bad tusen gånger om ursäkt för att hon på något sätt eventuellt kränkt några, för det var ju inte alls meningen.

Jag är verkligen inte emot henne, men jag kunde inte låta bli att garva åt detta och när det händer andra PK-eliter. Vad är vi i för PK-värld när sådana som henne eller Jonas Gardell m.fl. gör allt sitt bästa men ändå tvingas buga sig under folk som blivit kränkta av dem, självaste godhets-eliten själva...

Man kan knappt gå längre, allt är snetramp och kränkta tår överallt, alltid :D

Det är så enormt jobbigt att ens behöva ta del av alla lättkränkta människors våndor så jag förstår inte hur de orkar. Fast de kanske inte har så mycket annat i livet, och jag antar att de får energi av alla likasinnades ryggdunkningar.

På ämnet så läste jag ett inlägg av Kalle Lind där han nämnde att de fått bannor när de, i ett radioprogram, gjort sig lustiga över texterna i gamla schlagerlåtar. Det var tydligen någon som hört av sig och meddelat att deras beteende var olämpligt, "för det kanske finns någon lyssnare som gillade de där låtarna när de var populära och nu kanske de blir ledsna när ni gör narr av texterna".
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Att hitta saker att bli kränkt över... och tyvärr är det nog en jävligt långlivad trend...

http://www.expressen.se/nyheter/san...ikinitext-det-sander-valdigt-daliga-signaler/
http://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-hochm-kladerna-uppmuntrar-till-djurplageri/


15 minutes of fame....

En subtrend inom detta är ju att Linnea Claesson, tjejen bakom instagram-kontot "assholesonline" i dagarna la upp någon "story" om där hon bad tusen gånger om ursäkt för att hon på något sätt eventuellt kränkt några, för det var ju inte alls meningen.

Jag är verkligen inte emot henne, men jag kunde inte låta bli att garva åt detta och när det händer andra PK-eliter. Vad är vi i för PK-värld när sådana som henne eller Jonas Gardell m.fl. gör allt sitt bästa men ändå tvingas buga sig under folk som blivit kränkta av dem, självaste godhets-eliten själva...

Man kan knappt gå längre, allt är snetramp och kränkta tår överallt, alltid :D

Det är så enormt jobbigt att ens behöva ta del av alla lättkränkta människors våndor så jag förstår inte hur de orkar. Fast de kanske inte har så mycket annat i livet, och jag antar att de får energi av alla likasinnades ryggdunkningar.

På ämnet så läste jag ett inlägg av Kalle Lind där han nämnde att de fått bannor när de, i ett radioprogram, gjort sig lustiga över texterna i gamla schlagerlåtar. Det var tydligen någon som hört av sig och meddelat att deras beteende var olämpligt, "för det kanske finns någon lyssnare som gillade de där låtarna när de var populära och nu kanske de blir ledsna när ni gör narr av texterna".
Känns lite meta när ni sura gubbar blir kränkta av att andra är så lättkränkta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top