Varför funkar inte min RS250

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ett klassiskt test om man misstänker "svaga tändspolar" är ju att knacka ihop elektrodavståndet till hälften och se vad som händer..
Som andra sagt, det behövs högre spänning om trycket i volymen där gnistan ska slå över är över atmosfärstryck.
Men mindre avstånd = lägre nödvändig spänning..
Enkelt sätt som kan fungera.
Finns dessutom en färdig formel för "nödvändig spänning för överslag" under olika driftförhållanden, (om jag nu minns rätt, men vem räknar på sånt :D´??)
Kan inte hjälpa till med testvärden för spolen, min hårddisk med alla reparationsmanualer (och egna kommentarer/anteckn) har kraschat...

Man kan om man orkar sätta ett stift i en bit armerad tryckluftsslang men en nippel i änden oxå. På med tryck från kompressorn, i med stiftet i hatten,jorda och kicka.

@rotax, tror du har karburundum i soppan som sliter upp dina munstycken.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Man kan om man orkar sätta ett stift i en bit armerad tryckluftsslang men en nippel i änden oxå. På med tryck från kompressorn, i med stiftet i hatten,jorda och kicka.

@rotax, tror du har karburundum i soppan som sliter upp dina munstycken.

:)

Då borde våra andra 3 hojar ha fått liknande problem vid den tidpunkten?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Skit i backventilen från tanken eller ventilationsslangen till airboxen. Eller felvänt/felmonterat. Funkar inte det så får man fel tryck i flotörhuset och tom få vaccum i tanken som gör sånna symptom.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Angående skit i luftningen så var det det som nog testades först av alla fel, lossade tanklocket under körning för att släppa in luft då felet först upptäcktes. Gav ej skillnad på uppförande, airboxslangar finns ej på årsmodellen.
Resistorspolen tror jag att det kan vara det som är felet, finns en logik i det resonemanget samt att felet mitt i allt bara uppstod huxflux och sedan har varit statiskt. Förgasare kan ändra sig om det är munstycken som sätter igen sig men jag har gått igenom dessa ett flertal gånger utan resultat och även gjort ganska radikala ändringar utan ändring i uppförande. På fullgas är det ganska få parametrar som spelar in för att det ska fungera, flottörnivå, huvudmunstycke samt att nålmunstycket är större än det. Jag var ganska säker på att felet var hittat då jag upptäckte att locken under munstyckena hade kollapsat vilket enligt min teori skulle ha strypt flödet till munstyckena, teorin var bra men det var inte felet även om det var ett fel.
Är säker på att motorn av någon anledning inte klarar en större gasmängd, har varit inne på vevaxeltätningen mellan vevhusen skulle vara trasig och bara klara av ett visst tryck innan den kollapsar. Vet ej hur det skulle bete sig men det borde bli något knas, är det någon som har hört att något liknande har hänt och i så fall hör uppför det sig. Gnistteorin är bra och om slicksen skulle greppa lite bättre på nuvande väglag skulle jag snabbt minska gapet på stiften för att prova teorin i praktiken.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Angående skit i luftningen så var det det som nog testades först av alla fel, lossade tanklocket under körning för att släppa in luft då felet först upptäcktes. Gav ej skillnad på uppförande, airboxslangar finns ej på årsmodellen.
Resistorspolen tror jag att det kan vara det som är felet, finns en logik i det resonemanget samt att felet mitt i allt bara uppstod huxflux och sedan har varit statiskt. Förgasare kan ändra sig om det är munstycken som sätter igen sig men jag har gått igenom dessa ett flertal gånger utan resultat och även gjort ganska radikala ändringar utan ändring i uppförande. På fullgas är det ganska få parametrar som spelar in för att det ska fungera, flottörnivå, huvudmunstycke samt att nålmunstycket är större än det. Jag var ganska säker på att felet var hittat då jag upptäckte att locken under munstyckena hade kollapsat vilket enligt min teori skulle ha strypt flödet till munstyckena, teorin var bra men det var inte felet även om det var ett fel.
Är säker på att motorn av någon anledning inte klarar en större gasmängd, har varit inne på vevaxeltätningen mellan vevhusen skulle vara trasig och bara klara av ett visst tryck innan den kollapsar. Vet ej hur det skulle bete sig men det borde bli något knas, är det någon som har hört att något liknande har hänt och i så fall hör uppför det sig. Gnistteorin är bra och om slicksen skulle greppa lite bättre på nuvande väglag skulle jag snabbt minska gapet på stiften för att prova teorin i praktiken.

Har haft det på ett par egna 125cc och någon vass moppe + hittat det på några andras hojar.

Min teori var att statorn tog stryk om man varvade aphögt och i riktigt långa intervaller, men kan inte säga med säkerhet. Dock var mina rätt högvarviga och alla var tvåtakt.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det tog en stund men nu är det löst, statorn var felet så nu kan ni som var inne på det glänsa i er kunnighet. Köpte en annan i höstas och bytte den idag och nu går den på full kastrull. Ska nu provköra på riktigt på banträffen på Sviesta denna helg, sen skulle det bli tvåknacksdag i sommar och det ser jag fram emot. Ska nu leta reda på manualen så att jag kan hitta tillbaka på förgasarinställningarna som har blivit lite hur som helst efter många timmars felsökning. Tackar för hjälpen
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top