Ural - e de bra shit?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ett och ett halvt år senare och 1.300 mil på Uralen...... Den blev levererad innan förra sommaren men då blev det en långtur med min andra hoj så jag började använda den efter sommaren i stort. Resor t/r Mallorca förra hösten och t/r Kazakstan den här sommaren. Några mindre problem men i stort har hojen funkat otroligt bra. Huvudströmbrytaren klappade ihop nyligen men det är ingenting som man kan lasta Ural för då den är eftermonterad här i Sverige och brytaren höll dålig kvalitet. Den var inte ens tät. Nu sitter det på en IP68-klassificerad brytare där men, som sagt, den gamla blev eftermonterad här hemma så inget man kan lasta Ural för. Sen släppte en kabel till lampor/blinkers på sidvagnen ur hjulhuset på sidovagnen så kabeln låg och nötte mot däcket i några mil. Fick göra en temporär lagning men den kabeln ska bytas. Det KAN vara så att fabriken glömde sätta dit ett buntband för att hålla kabeln på plats. Eller om det gått av. Inte helt otroligt för hojen har fått utstå en hel del. Framförallt nu i somras..... Men i stort är jag otroligt nöjd. Skojjig hoj. Har haft en sidovagnshoj tidigare, en HD från -36, så jag har kört lite trehjuling tidigare. Men när man väl lärt sig så är det fantastiskt roligt. :) Några bilder.....

12003944_10153041774121516_1647806047713926736_n.jpg


11145126_10153045399186516_2666080659242081803_n.jpg


13659037_10153634676226516_4834588724033933118_n.jpg


13775369_10153650306751516_6234058056149376023_n.jpg


Fantastiskt rolig hoj. :tummenupp
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Fyfan va underbart!
E de fortfarande mkt delar som passar sen 50 talet?
En svåger hade nån 80 talare o den sa han va exakt som dom alltid vart. Så köpa delar gick inte på årtal. (nu har jag inte läst igenom tråden, så bli inte arg om ni redan pratat om det)
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Kul!

Hoppas hoppas hoppas att du är lika nöjd efter några säsonger bara...

Det är ytterst få som är nöjda med sitt MC-köp. Se bara alla som ska byta ljuddämpare, blinkers montera Powercommander etc etc. Pratar sedan om att de vill sätta personlig prägel på hojen Hur man nu kan tro att man kan göra det när man monterar tillbehör som vem som helst kan gå och beställa på nätet lr butik.

Personlig prägel sätter dom som tillverkar prylarna själva.

Idag är det sällsynt med en hoj som är i helt originalskick. Men det är oftast dessa som man får bäst betalt för under förutsättning att servicen sköts.

Jag tycker det är ett coolt att våga köpa något udda hoj/märke som denna. Att du dessutom gillar utseendet gör köpet inte sämre!

Jag önskar dig många sköna mil på denna hoj.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ett och ett halvt år senare och 1.300 mil på Uralen...... Den blev levererad innan förra sommaren men då blev det en långtur med min andra hoj så jag började använda den efter sommaren i stort. Resor t/r Mallorca förra hösten och t/r Kazakstan den här sommaren. Några mindre problem men i stort har hojen funkat otroligt bra. Huvudströmbrytaren klappade ihop nyligen men det är ingenting som man kan lasta Ural för då den är eftermonterad här i Sverige och brytaren höll dålig kvalitet. Den var inte ens tät. Nu sitter det på en IP68-klassificerad brytare där men, som sagt, den gamla blev eftermonterad här hemma så inget man kan lasta Ural för. Sen släppte en kabel till lampor/blinkers på sidvagnen ur hjulhuset på sidovagnen så kabeln låg och nötte mot däcket i några mil. Fick göra en temporär lagning men den kabeln ska bytas. Det KAN vara så att fabriken glömde sätta dit ett buntband för att hålla kabeln på plats. Eller om det gått av. Inte helt otroligt för hojen har fått utstå en hel del. Framförallt nu i somras..... Men i stort är jag otroligt nöjd. Skojjig hoj. Har haft en sidovagnshoj tidigare, en HD från -36, så jag har kört lite trehjuling tidigare. Men när man väl lärt sig så är det fantastiskt roligt. :) Några bilder.....

12003944_10153041774121516_1647806047713926736_n.jpg


11145126_10153045399186516_2666080659242081803_n.jpg


13659037_10153634676226516_4834588724033933118_n.jpg


13775369_10153650306751516_6234058056149376023_n.jpg


Fantastiskt rolig hoj. :tummenupp

Hur är den utan sidovagn, har du provat?
Det är pendlarhoj på tvåfilig motorväg jag syftar på, någon enstaka parallellväg KANSKE.
Toppfart runt 130 är ett krav annars blir det nog för farligt.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ett och ett halvt år senare och 1.300 mil på Uralen...... Den blev levererad innan förra sommaren men då blev det en långtur med min andra hoj så jag började använda den efter sommaren i stort. Resor t/r Mallorca förra hösten och t/r Kazakstan den här sommaren. Några mindre problem men i stort har hojen funkat otroligt bra. Huvudströmbrytaren klappade ihop nyligen men det är ingenting som man kan lasta Ural för då den är eftermonterad här i Sverige och brytaren höll dålig kvalitet. Den var inte ens tät. Nu sitter det på en IP68-klassificerad brytare där men, som sagt, den gamla blev eftermonterad här hemma så inget man kan lasta Ural för. Sen släppte en kabel till lampor/blinkers på sidvagnen ur hjulhuset på sidovagnen så kabeln låg och nötte mot däcket i några mil. Fick göra en temporär lagning men den kabeln ska bytas. Det KAN vara så att fabriken glömde sätta dit ett buntband för att hålla kabeln på plats. Eller om det gått av. Inte helt otroligt för hojen har fått utstå en hel del. Framförallt nu i somras..... Men i stort är jag otroligt nöjd. Skojjig hoj. Har haft en sidovagnshoj tidigare, en HD från -36, så jag har kört lite trehjuling tidigare. Men när man väl lärt sig så är det fantastiskt roligt. :) Några bilder.....

12003944_10153041774121516_1647806047713926736_n.jpg


11145126_10153045399186516_2666080659242081803_n.jpg


13659037_10153634676226516_4834588724033933118_n.jpg


13775369_10153650306751516_6234058056149376023_n.jpg


Fantastiskt rolig hoj. :tummenupp

Jag är glad att det finns såna som dig som vågar!
Att skriva på ett köpekontrakt där det står "ural" i fordonsbeskrivningen kräver stake! Och det har du!
Själv så skulle jag inte ens våga köpa Moto Guzzi :rodnar
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag har ett par rysshojar och har ägt många genom åren, kruxet med rysshojar är att dels är de baserade på gammal teknik och kräver således underhåll därefter, samt att många klåpare köpt dem billigt och "fixat" med dem. En rätt justerad och skött rysshoj kräver inte mer mek än körning, då gör man fel. Sedan säljer Ural precis som HD ett koncept, det är inte ute efter att ha senaste tekniken utan att vara mer basic. Det körs Uraler kors och tvärs över jorden regelbundet, det fungerar och håller om man vet vad man gör och inte köper skit reservdelar av oseriösa s.k handlare. De som köper en Ural eller Dnepr och förväntar sig de ska plocka av sidvagnen och köra solo kommer att bli besvikna. Dessa hojar är gjorda för att köras med sidvagn, alla geometrier i ramen etc. är optimerade för det. De är kass att köra solo med.
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Bump:ar den här tråden. Har precis beställt en Ural. Känner många som kör nyare Ural och från några år sedan är det väldigt bra prylar. Chassi mm är rejält stabilt byggt (vilket det egentligen alltid varit) och bromsar, insprutning, kablage, kullager och annat är från väst. En kunnig meckare jag känner gick igenom en ny Ural för ett tag sedan och han kunde inte hitta någonting som han kände att han kunde klaga på. Och tillförlitligheten är det inget fel på efter 2010 - 2011 ca. Och från 2014 är det lika modern som allting annat som säljs fast man slipper en jävla massa databoxar. Bra krut i motorn också nu när dom har insprutning. Så pass att framhjulet lyfter om man drar på lite. Och, visst, dom har gått upp i pris samtidigt som kvalitén har höjts. Fast det är fortfarande billigt att laga, fortfarande lättmeckat och ska man ha något liknande som det står Harley Davidson på så kostar det tre gånger så mycket om man ens kan beställa en nu för tiden. Och OM man hittar en så är det inte drivning på sidovagnshjulet. Harley´s trike kostar över 350.000:-. Som referens. Att man enkelt servar själv är också en fördel.

Hur som. Ska bli kul. :) Har gått och funderat på detta länge och väl och dom förändringar som gjorts på hojarna från 2014 gör att det känns som att det inte är mycket att fundera på längre. Så jag beställde en. Kommer hem i april. Tjo. :)

Lika moderna som andra är de definitivt inte och effekten ligger på 45 vevaxelhästar precis när 750cc kom år 2000 som i sin tur är en vidareutveckling av gamla 650cc motorn. Ural är inte gjord för att vara modern utan enkel och robust.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Fyfan va underbart!
E de fortfarande mkt delar som passar sen 50 talet?
En svåger hade nån 80 talare o den sa han va exakt som dom alltid vart. Så köpa delar gick inte på årtal. (nu har jag inte läst igenom tråden, så bli inte arg om ni redan pratat om det)

Dneper, Ural och Chang Jiang kan man i princip ta dom flesta delar och det passar oavsett årtal och tillverkare. :) Fast nyare Ural är uppdaterade vad det gäller det mesta men motor, låda, chassi är i grund och botten samma som det alltid varit. Insprutning, bromsar (Bremco), reglage på styret etc är modernt. Jag gillar basic personligen. Databox/sensorfel på en modern hoj när man kör där jag flänger runt och man blir stående. Motordelar och annat kan i princip vilken håliväggen-verkstad som helst nytillverka själva. Elektronik? Nix. Där är det kört. :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hur är den utan sidovagn, har du provat?
Det är pendlarhoj på tvåfilig motorväg jag syftar på, någon enstaka parallellväg KANSKE.
Toppfart runt 130 är ett krav annars blir det nog för farligt.

Dom utan sidovagn har en annan gaffel. Sämre vägegenskaper med den gaffeln som sitter på min hoj som är gjord att funka bra med sidovagn. Om man i dagsläget ska ha en Ural utan holk så måste man hitta en gammal. Tror inte att dom vanliga hojarna får säljas i Europa just nu men det lär ändras. Säljs inte så många så jag tror inte att Ural brytt sig om att typa in dom i EU. Tror att dom säljs i USA dock. Har "torrkört" en Ural utan holk. Men inte kört på vägarna. Den kändes som vilken annan hoj som helst på ett ungefär..... :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag är glad att det finns såna som dig som vågar!
Att skriva på ett köpekontrakt där det står "ural" i fordonsbeskrivningen kräver stake! Och det har du!
Själv så skulle jag inte ens våga köpa Moto Guzzi :rodnar

Dom är enkla i sin konstruktion och gjorda för att vara lättmeckade. Följer med en verktygssats där allt ingår för att skruva ner hojen i dess beståndsdelar..... :D :D Kostar inte så mycket om man ser till vad man får. Hade det stått HD eller BMW på så hade det kostat nästan tre gånger så mycket..... Reservdelar kostar hundralappar istället för tusenlappar. En rejäl sidvagnshoj med tvåhjulsdrift för 140 lök är inte så farligt kan jag tycka. Enda sidvagnshojen som tillverkas idag med tvåhjulsdrift. Rolig att ha. Som sagt kört 1.300 mil på ett år ca. Tänker behålla den länge. Jag skulle inte ha den som enda hoj dock. Men som komplement är den fantastiskt rolig. Och den väcker uppmärksamhet....! :D :D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har ett par rysshojar och har ägt många genom åren, kruxet med rysshojar är att dels är de baserade på gammal teknik och kräver således underhåll därefter, samt att många klåpare köpt dem billigt och "fixat" med dem. En rätt justerad och skött rysshoj kräver inte mer mek än körning, då gör man fel. Sedan säljer Ural precis som HD ett koncept, det är inte ute efter att ha senaste tekniken utan att vara mer basic. Det körs Uraler kors och tvärs över jorden regelbundet, det fungerar och håller om man vet vad man gör och inte köper skit reservdelar av oseriösa s.k handlare. De som köper en Ural eller Dnepr och förväntar sig de ska plocka av sidvagnen och köra solo kommer att bli besvikna. Dessa hojar är gjorda för att köras med sidvagn, alla geometrier i ramen etc. är optimerade för det. De är kass att köra solo med.

Solohojarna har en annan gaffel. TROR att man kan köpa en teleskopgaffel av Ural om man vill plocka av holken. Originalgaffeln är ingenting man vill använda vid solokörning. Mycket plattare däcksprofil också när man kör sidovagn. Någonstans mitt emellan ett hojdäck och ett bildäck.... Inte optimalt att köra solo med det heller..... ;)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tog ut henne på en tur igår igen.... :)

ural spin.jpg
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Solohojarna har en annan gaffel. TROR att man kan köpa en teleskopgaffel av Ural om man vill plocka av holken. Originalgaffeln är ingenting man vill använda vid solokörning. Mycket plattare däcksprofil också när man kör sidovagn. Någonstans mitt emellan ett hojdäck och ett bildäck.... Inte optimalt att köra solo med det heller..... ;)

På nyare Ural har de olika gafflar, men inte de från -2000 och äldre. Däcken bör bytas vid försök att köra solo, dock är det inte lagligt att plocka av vagnen och köra solo.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
har du tvåhjulsdriven? :D

Den ända med riktig tvåhjulsdrift är Dnepr Mt-16 som har riktig diff mellan bakhjulet och sidvagnshjulet. Ural fuskar och har i princip enbart en stel axel man låser, finns dock en modell som har diff bak, men den är rätt ovanligt då den är överdrivet dyr som alla nya Ural dessvärre blivit pga. små serier numera.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Dneper, Ural och Chang Jiang kan man i princip ta dom flesta delar och det passar oavsett årtal och tillverkare. :) Fast nyare Ural är uppdaterade vad det gäller det mesta men motor, låda, chassi är i grund och botten samma som det alltid varit. Insprutning, bromsar (Bremco), reglage på styret etc är modernt. Jag gillar basic personligen. Databox/sensorfel på en modern hoj när man kör där jag flänger runt och man blir stående. Motordelar och annat kan i princip vilken håliväggen-verkstad som helst nytillverka själva. Elektronik? Nix. Där är det kört. :)

Dnepr, Ural och CJ har helt olika motorer så att byta delar rakt av går inte. Ural och Dnepr har inte samma ram med olika infästningspunkter bla för diffen. Tankar, hjul och skärmar är däremot mer eller mindre möjligt att flytta över.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
har du tvåhjulsdriven? :D

Används bara när det ser ut så här.....

13659037_10153634676226516_4834588724033933118_n.jpg


:tummenupp

Går inte att styra på asfalt då det är en stel axel på Ural. Så man kopplar i och ur den när det behövs.....
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Dnepr, Ural och CJ har helt olika motorer så att byta delar rakt av går inte. Ural och Dnepr har inte samma ram med olika infästningspunkter bla för diffen. Tankar, hjul och skärmar är däremot mer eller mindre möjligt att flytta över.

Nä det är som du säger att det finns skillnader men mycket går att byta rätt över. Verktyg och maskiner som CJ byggs med eller åtminstone byggdes med under många år köptes av Ural och kommer från den gamla Ural-fabriken när den uppdaterades.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Låt oss avnjuta lite trevliga videoklipp från Ural fabriken och dess museum. :)

Glädjande att det engelska klippet för engångsskull också nämner och avlivar myten om att Ural efter 2:a världskriget är militärmotorcyklar, det har alltid bara varit Dnepr sedan dess som tillverkade till militären. :)

Ural såldes till militärt ändamål även långt efter andra världskriget. Däremot började man exportera hojar från tidigt 50-tal. Först framförallt till utvecklingsländer men nu säljs i princip allihop till Västeuropa, USA/Kanada, Australien och Sydafrika. Många länders armeer har haft Ural genom åren men Dneper tillverkade hojarna till Sovjetunionens arme och, rätta mig om jag har fel nu, så har det varit sedan 60-talet av vad jag vet. Innan dess tillverkades mindre hojar i Kiev och då inte under namnet Dnpr. Det var militära sidovagnshojar från 60-talet och det var väl då man utvecklade diff:en till sidovagnshjulet.

Saddam hade en Ural och det exemplaret verkar finnas i Sverige idag av vad jag har hört. Minns inte när Dnepr slutade tillverkas men jag tror att det var under 90-talet någon gång så det går inte att köpa en Dnepr ny idag och så har det varit länge. Fabriken är nedlagd och tömd. Blaffig byggnad mitt i Kiev som idag (eller åtminstone fram tills för ett tag sedan) i princip stod oanvänd. Dnepr hade som sagt en riktig diff. Det finns dom som bygger om sina Ural-hojar och sätter på en Dneper-diff men själv tycker jag att det känns lite onödigt. Tvåhjulsdriften på en Ural är mer basic och man kopplar i den när den behövs. Vilket inte är så värst ofta. Konstant två-hjulsdrift gör att dom drar mer soppa. Min Ural vid vanlig körning drar i princip fullastad på pricken av vad min BMW R1200GS Adv gör. Strax över halvlitern milen nu när den är inkörd och det är inte dåligt om man ser till att det är en sidovagnshoj på 500 pannor eller mer lastad.

Körde ju till Kazakstan i somras. Blev inbjudna till fabriken i Irbit. Har varit i Irbit en gång tidigare på väg hem från Mongoliet. Besökte museet då så det vart andra gången i somras. Fabriken var rolig att se. Blev väldigt trevligt bemötta och dom servade och fixade med hojarna och tog inte en krona för besväret. Fick med en låda med extra olja, filter och annat bra att ha.

Missade att skriva en sak tidigare. En pryl som faktiskt HAR strulat mer än vad som är ok är styrdämparna. Designade och tillverkade i Italien. Snygga men inte så värst bra. VÄLDIGT bra så länge dom funkar. Men dom läcker olja och sen tappar dom verkan efter ett tag. Har hänt både på min och den som sitter på hojen som tillhör tjejen som jag körde till Kaz med. Jag har avverkat två stycken på 1.300 mil. Verkar som att dom fyller i för lättflytande olja i dämparen. Skruvat isär min och fyllt på mer trögflytande olja och då blir den bättre men den läcker i alla fall fast mindre. Fick en ny i reserv från fabriken. Dom går ju att renovera och fylla i annan olja i men styrdämparen är inte tillräckligt bra. Som allt italienskt är den snygg, dock. Himla fin liten pryl. :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top