Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Då var det äntligen dags att starta byggtråden. Kände för ett antal månader sen att jag var tvungen att skaffa mig en hobby som man kan syssla med när man inte kör hoj, ser det typ som ett terapiarbete när jag behöver vara för mig själv några timmar. Varför då inte bygga en egen hoj? Jag har alltid gått min egen väg och hittat egna lösningar på saker och ting så att då starta ett evighetsbygge kändes perfekt :tummenupp

Inspirationen hämtar jag från caferäser, bobber och flat-tracker. Men i slutändan kan jag inte påstå att hojen skall hamna i ett fack utan jag bestämmer detaljer under resans gång. Av någon anledning har jag fått för mig att jag skall bygga i princip allt från scratch.

Jag skaffade en bygghandbok från SFRO och lusläste denna. Sen skrevs shoppinglistan, och den blev lång och dyr :D
Det som inhandlades var 12 meter sömlösa 30mm hydralrör från hydroscand, mängder med verktyg, rörbock, maskiner och en fräs.
Jag hittade även en motor från en SR 400 -83, bakfälg från en cross 125cc och framfälg från en BMW 650. Gaffeln och svingen kommer från en XJ 600N.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Började med att bygga en modell kring motorn och hjul i blomsterpinnar (ge fan i att garva :mad:) för att få perspektiv på saker och ting, jag har ju ingen aning om vad som är lämpliga mått och vinklar :D
När jag fått till det hyfsat mäter jag ut mått och vinklar på allt och skriver ner, därefter börjar jag böja de undre rören till ramen. De fasades av så jag kan svetsa ihop rören.
 

Bifogat

  • skiss3.jpg
    skiss3.jpg
    232.6 KB · Visningar: 1,552
  • DSC01005.jpg
    DSC01005.jpg
    230.7 KB · Visningar: 1,025
  • DSC01011.jpg
    DSC01011.jpg
    224.2 KB · Visningar: 1,006

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fasen så kul att du ska bygga en hel hoj själv!:tummenupp

Jag har däremot inga vidare erfarenheter av hydraulrör, dom är inte speciellt hållbara alls vilket inte är så konstigt eftersom själva tanken med dom är att dom ska kunna bockas...:gnissla

Dessutom är dom tunga.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Därefter började det måttas för att få fram motorfästen så att motorn kan bultas fast, allt för att behålla perspektivet på allt. Av någon anledning har jag alltid gjort först och tänkt sen vilket har lett till en mängd skrotat material, bland annat de bakre rören som skall fästa i svingen.
 

Bifogat

  • DSC010731.jpg
    DSC010731.jpg
    94.2 KB · Visningar: 720
  • DSC010721.jpg
    DSC010721.jpg
    96.8 KB · Visningar: 775
  • DSC010711.jpg
    DSC010711.jpg
    106.2 KB · Visningar: 723
  • DSC001221.jpg
    DSC001221.jpg
    73.1 KB · Visningar: 719
  • DSC010081.jpg
    DSC010081.jpg
    87 KB · Visningar: 746
  • DSC001191.jpg
    DSC001191.jpg
    78.9 KB · Visningar: 789

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Jag har däremot inga vidare erfarenheter av hydraulrör, dom är inte speciellt hållbara alls vilket inte är så konstigt eftersom själva tanken med dom är att dom ska kunna bockas...:gnissla

Dessutom är dom tunga.
tunga ja, men besiktningsgubben och SFRO-boken rekommenderar just hydralrör:va

skit samma, de är kraftigt överdimensionerade och jag är inte ute efter en ultralätt och stark ram, det skall bara hålla ihop någonlunda :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ett rundmatningsbord finns på önskelistan, men till dess får min hemmabyggda variant duga :)
Efter att jag måttat in fästena för svingen näster jag fast dessa lite lätt med MIG:en
 

Bifogat

  • IMG_00331.jpg
    IMG_00331.jpg
    100 KB · Visningar: 860
  • IMG_00311.jpg
    IMG_00311.jpg
    86.4 KB · Visningar: 804
  • IMG_00291.jpg
    IMG_00291.jpg
    113.1 KB · Visningar: 842
  • IMG_00261.jpg
    IMG_00261.jpg
    88.7 KB · Visningar: 750
  • IMG_00221.jpg
    IMG_00221.jpg
    86.1 KB · Visningar: 798

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Har plockat bort ramen från ”jiggen” för att börja fundera på vilken gaffelvinkel jag skall ha. Kommer tillslut fram till att lämpligast blir nog 25 grader (vilket inte är den vinkeln som är på första bilden). Därefter fräses ramen ur för att ta bort material så att gaffeln passar inför fastnästning. Har även monterat ett rör i jiggen som gaffelfästet går igenom. Innan jag svetsar fast det låser jag fast ramen och svingen, samt kontrollerar så att allt är rakt :)
 

Bifogat

  • IMG_00611.jpg
    IMG_00611.jpg
    77.4 KB · Visningar: 811
  • IMG_00641.jpg
    IMG_00641.jpg
    99.1 KB · Visningar: 954
  • IMG_00771.jpg
    IMG_00771.jpg
    109.4 KB · Visningar: 863
  • IMG_00821.jpg
    IMG_00821.jpg
    92.6 KB · Visningar: 787
  • IMG_01211.jpg
    IMG_01211.jpg
    91.4 KB · Visningar: 829

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad har du för godstjocklek på rören? Ser rätt kraftigt ut. :va

Tungt blir också min spontana tanke, men det håller ju bra. Förutsatt att man får bra inbränning på svetsarna. Kör du med MIG eller TIG? Sen undrar jag lite över jiggen; hur exakt blir det? Ser lite bond-meckigt ut. :)

I övrigt så har du min fulla respekt för att bygga något eget. :tummenupp
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Väntar med spänning på fortsättningen!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Underbart..detta måste följas.Kör hårt!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Vad har du för godstjocklek på rören? Ser rätt kraftigt ut. :va

Tungt blir också min spontana tanke, men det håller ju bra. Förutsatt att man får bra inbränning på svetsarna. Kör du med MIG eller TIG? Sen undrar jag lite över jiggen; hur exakt blir det? Ser lite bond-meckigt ut. :)

I övrigt så har du min fulla respekt för att bygga något eget. :tummenupp
rören har godstjocklek 3 mm och är 30 mm i diameter. jag kommer ha den ganska ren, och inte fackverksram likt en ducati så därför tänkte jag att jag tar lite extra så jag slipper oroa mig. just nu MIG:ar jag, men jag vet inte hur jag skall göra vid helsvetsning (har bekanta som svetsat hela livet, så antingen får de göra det eller så får jag lite hjälp utav dom).

bondmeckigt håller jag med om, but thats how i like it :)
mina kontrollmätningar visar att jag har en noggranhet på ca 0,5 mm mellan sving och gaffel vilket bör vara fullt tillräckligt i mitt fall då jag inte bygger en räcer som kräver hög precision.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Feffan Jippo! Nu e de nog dags att jag tar mig till ditt garr å styr upp lite ;)

Svetsa själv såklart! Gör du allt annat själv så varför inte? Men med backup av proffsen då :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Satan vad coolt att bygga från grunden sådär, respekt!:yoparty Du har inte funderat på en lite roligare motor? SR400 är ju inte direkt kända för att vara några effektmonster...:D Tänker att om nu ramen blir ganska överdimensionerad så kanske motorn också kan bli en storlek större eller två?:)

Hur coolt som helst oavsett, ska följas!:tummenupp
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Feffan Jippo! Nu e de nog dags att jag tar mig till ditt garr å styr upp lite ;)



tänkte att jag skulle starta upp motorn snart för att kolla så den verkligen fungerar :) den har ju aldrig snurrat i min ägo. kan nog behöva hjälp med det då jag inte har en aning om hur torrsumpssmörjning fungerar, och elsystemet blir jag inte klok på :hihi

Satan vad coolt att bygga från grunden sådär, respekt!:yoparty Du har inte funderat på en lite roligare motor? SR400 är ju inte direkt kända för att vara några effektmonster...:D Tänker att om nu ramen blir ganska överdimensionerad så kanske motorn också kan bli en storlek större eller två?:)

Hur coolt som helst oavsett, ska följas!:tummenupp

funderade faktiskt på en savage 650, men hittade ingen lämplig vid det tillfället. men skit samma, utseendet är viktigare än effekt och körbarhet på detta bygget.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jävlar vilket skönt bygge !:tummenupp
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
gaffeln är på plats och jag har även nästat fast det övre röret till ramen och det skall givetvis kapas, men det sparar jag till senare då jag vet vad som blir lämpligt.
nästa steg är att tillverka fästen till bakre stötdämpare, men först måste jag fundera ut vilken position (utväxling) som blir bra. har dock ingen aning om hur jag skall testa mig fram till detta:confused:
 

Bifogat

  • IMG_01251.jpg
    IMG_01251.jpg
    97.6 KB · Visningar: 977
  • IMG_01281.jpg
    IMG_01281.jpg
    102.4 KB · Visningar: 1,190

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Fantastiskt fint o inspirerande bygge. Hoppas du planerar att dra ett par rör från det övre (i höjd med förgasarn) ner mot de båda nedre strax under styrhuvudet. Spontant känns det som o du borde vända uppochner på svingen med nuvarande dämparfäste o räkna på övre fästet utifrån det.
Hoppas på en handknackad o lätt polerad alutank i kombination med en Manxliknande sadel. Clipon är förstås självklart.

Grymt såhärlångt!!:yoparty
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Fantastiskt fint o inspirerande bygge. Hoppas du planerar att dra ett par rör från det övre (i höjd med förgasarn) ner mot de båda nedre strax under styrhuvudet. Spontant känns det som o du borde vända uppochner på svingen med nuvarande dämparfäste o räkna på övre fästet utifrån det.
Hoppas på en handknackad o lätt polerad alutank i kombination med en Manxliknande sadel. Clipon är förstås självklart.

Grymt såhärlångt!!:yoparty

har faktiskt planer på en handknackad tank i koppar, hade varit så sjukt snyggt :yoparty
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top