Äventyrstouring @ fjällen på en CBR! [mycket bilder]

Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Häftig tripp !! du måste ha en bra sadel förstår jag :D Det räcker med ett par timmar på min hoj för att kännas mörbultad..Klockrent ..:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Jag har redan börjat packa. ;) Åkte för flera år sedan vildmarksvägen - fast åt andra hållet och i bil. Riktigt läckert var det i vilket fall som helst. :tummenupp
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Shit, körde själv på den där hojmodellen till sundsvall-säter-karlskoga-säter-sundsvall och det kan jag säga kändes i röven så 9 dagar och upp runt norrland sådär är imponerande! Älskar bilderna och bra skrivet, inspirerar mig till att göra något liknande nästa år med att köra iväg själv ett tag tälta och leva simpelt. Kommer dock ta till en Transalp eller minst min R6,

Tack för en bra läsning!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi får väl dra iväg ett helt gäng till sommaren!
Jag kan inte vara borta mer än en vecka, så det blir marathonkörning på upp/nedvägen.
Kan ju bli riktigt kul.

Så, ni sporthojare, nu får ni köpa hasplåtar til era skrevraketer!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi får väl dra iväg ett helt gäng till sommaren!
Jag kan inte vara borta mer än en vecka, så det blir marathonkörning på upp/nedvägen.
Kan ju bli riktigt kul.

Så, ni sporthojare, nu får ni köpa hasplåtar til era skrevraketer!

ja det är kanske något jag skulle ta min ktm 690 enduro till, speciellt om man ska ut på sådana grusvägar! men ja det vore fan kul! och med camping mitt ute i det vilda!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tack för all underbar respons, kul att ni fann reportaget läsvärt och inspirerande! :)

Som någon nämnde åker folk från hela Europa hit för att uppleva vår unika miljö. Vi sitter på en guldgruva när det gäller orörd natur och vackra landskap, något som jag ville lyfta fram med denna tråd, samt att det varken krävs en maffig touringhoj eller hög budget för att ge sig ut på ett äventyr. Campingen bidrog till att höja kontrasten mot ens vardagliga liv, vilket hade stor inverkan på semesterupplevelsen som helhet.

CBRen var i originalskick och svek mig inte nånstans. Med en bränsleförbrukning på 0.25 l/mil räckte 10-liters tanken utan problem. Blev ca 280 mil totalt om jag minns rätt.

Jag kan inte peka ut den exakta rutten (navigeringen sköttes via en översikts-papperskarta), men om man inleder resan norrut från Vänern och åker längst med småvägarna nära norska gränsen så kan man inte komma fel.

Platåerna på bilderna var Flaturet, som ligger mellan Funäsdalen och Ljungdalen, samt Stekenjokk (som vissa redan har nämnt). Skulle ni befinna er i trakten och är i behov av en trevlig campingplats kan jag varmt rekommendera detta ställe. Den här underbara utsikten mot Marsfjället ingår! :tummenupp
 
Last edited:

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Imponerande! Även jag får ställa mig i ledet som sugen.
 

Ozzi

Guest
Dammen efter Älvdalen heter trängslet om du undrar och innefattar norra eurpas största skjutfält för militärer! Är även ett ökänt köldhål som många värnpliktiga svurit att aldrig återvända till!

Dammen ser mer ut som Åsendammen.:tummenupp
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
fan va fina bilder, jag tror att hela SH är sugna på att leka följa john med dej nu :yoparty
btw, den där pizzan var helt rätt - nästan, jag såg ingen vitlökssås:banana
 

Socrates

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2010
Ort
Borås
Hoj
2020, Honda CB650R
Underbara bilder och härlig text! Det är ju f*n att man ska vara så bekväm att man aldrig gör något sådant här själv. Men men, det kanske blir till sommaren :D
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
CBRen var i originalskick och svek mig inte nånstans. Med en bränsleförbrukning på 0.25 l/mil räckte 10-liters tanken utan problem. :tummenupp

Fränt att ge sig ut så:tummenupp,,,,,,,,,,,, tänkte under tiden jag kollade igenom dit repotage, när fan ska människan tanka han är ju mitt i ingenstans.:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fränt att ge sig ut så:tummenupp,,,,,,,,,,,, tänkte under tiden jag kollade igenom dit repotage, när fan ska människan tanka han är ju mitt i ingenstans.:)

Finns tre alternativ:

1. Köra en hoj som inte dricker
2. Köra hoj med Jeepdunk på passagerarsätet
3. Köra hoj med stor tank

Alla sätt är bra utom de dåliga.
Är impad av trådskaparens rigg med "packväskan". Haha. Där får man ju i både kostym & slips :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top