Äventyrstouring @ fjällen på en CBR! [mycket bilder]

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Nu står vi inför årets mörkaste månad, så jag tänkte dela med mig av ett litet äventyr jag gav mig ut på under sensommaren. Ursprungligen var tanken att åka i Östeuropa, men den planen fick skjutas upp till nästa år pga en trafikolycka.

Jag har länge velat utforska fjällen och den nordligare delen av Sverige. Utan någon större planering drog jag iväg, med start och mål i huvudstaden.


Dag 1

dag1-1.jpg


Honda CBR 125 R är inte direkt ämnad för touring. Lär inte finnas så många passande tillbehör för ändamålet heller, så jag fick vara lite kreativ. Borrade hål i bottnen på en sportväska, förstärkte den med ett par plåtar från ett söndersågat datorchassie och använde klamrar för att fixera väskan på passagerarhandtaget. Det kanske såg lite mongo ut, men väskan satt på sin plats och jag hade utrymme nog att packa ner hela campingutrustningen samt övriga nödvändigheter.



dag1-2.jpg


Dalarnabornas stolthet! Kändes som ett givet ställe att ta en paus på.



dag1-3.jpg


Härliga småvägar på väg mot Falun.



dag1-5.jpg


Första gången jag slog upp tältet. Tog ganska lång tid att få upp allt men det blev bra till slut, förutom att jag aldrig mer ska campa på hårdpackat grus! Var inte så jättebekvämt att sova och jag kände mig riktigt stel när jag vaknade morgonen efter. Lite tält-yoga gjorde dock susen!




Dag 2

Efter en regnig natt fortsatte jag vidare mot nordväst.


dag2-1.jpg


En skogsmaskin som hade gått hårt.



dag2-2.jpg


Såg denna damm en bit efter att jag hade passerat Älvdalen. Jag började komma allt högre upp och trafiken blev allt glesare.



dag2-3.jpg


Här började fjällandskapet på riktigt! Till höger i bild syns Städjan med sin vulkanaktiga topp. Ett berg som har fångat mångas uppmärksamhet genom tiderna. Bland annat har författaren bakom Sveriges nationalsång inspirerats av detta berg i texten "Du fjällhöga nord".



dag2-4.jpg


För att komma närmare naturen svängde jag in på en grusväg. Min lilla CBR fick jobba på för att ta sig upp för alla backar!



dag2-5.jpg


När jag kände för att slå läger körde jag rätt in i skogen, och hittade denna fantastiska natursköna plats!



dag2-6.jpg


Mitt dricksvatten var nästan slut. Dock hittade jag en liten fors, som jag prövade att dricka ur. Fjällvattnet smakade friskare än kranvatten! Nu var vattenproblemet ur världen!



dag2-7.jpg


Hade inte heller så mycket mat vid tillfället, så jag bestämde mig för att plocka det som skogen har att erbjuda!



dag2-8.jpg


Resultatet blev en svampgryta med råris - mums mums! Att vara på denna fantastiska plats, samt att leva av det som finns i naturen i form av mat och dryck ingav mig en oöverträfflig vildmarkskänsla! Kändes som att jag hörde hemma i denna miljö, som våra förfäder har bott i under så många generationer.




Dag 3

Vaknade under nattens gång av att det började ösregna till den graden att jag började oroa mig för att tältet skulle bli platt som en pannkaka av all vatten. Tältet funkade dock utmärkt. Morgonen därpå funderade jag på ifall jag skulle campa på aktuell plats en natt till då jag blev kär i platsen, men bestämde mig för att åka vidare. Regnet upphörde passande nog när jag väl skulle börja packa ihop.



dag3-1.jpg


Typisk fjällskog med alla dessa krokiga björkar.



dag3-2.jpg


Trevliga vägar och vyer! Strax innan passerade jag Sveriges högst belägna by - ca 840 meters höjd.



dag3-3.jpg


Jag chillar efter en matpaus i Funäsdalen.



dag3-4.jpg


Fortsatte sedan raka vägen norrut. Här såg jag den första referensen till något samiskt. De serverade ett halvt dussin renkötträtter, men som vegetarian var jag föga imponerad utan åkte snabbt vidare.



dag3-5.jpg


Hädan efter var det grusväg, och bebyggelsen blev gles. De få hus jag åkte förbi såg ut något i stil med detta. Hade varit spännande om det fanns möjlighet att gå in där och kika, då såpass gamla hus har oftast en själ.



dag3-6.jpg


Sakta men säkert pekade vägen uppåt, kilometer efter kilometer.



dag3-7.jpg


Helt plötsligt möttes jag av den här synen - kalt och platt landskap åt alla håll, så långt som ögat kunde se! Det kändes så surrelistiskt att jag glömde bort att jag befann mig i Sverige, utan kunde lika gärna ha befunnit mig var som helst i världen i denna stund.



dag3-8.jpg


På väg ner..



dag3-9.jpg


Efter ett tag kom jag fram till ytterligare en damm. Bestämde mig för att korsa denna.



dag3-10.jpg


Dräneringskanalen på andra sidan.



dag3-11.jpg


Nu blev grusvägarna smalare..



dag3-12.jpg


Jag hittade en autentisk by från den tiden då folk levde av sina husdjur och råvaror från den egna gården. Passerade sedan ytterligare ett par liknande småbyar.



dag3-13.jpg


Allt eftersom jag fortsatte förvandlades grusvägen mer och mer till en skogsväg.



dag3-14.jpg


Tröttheten och hungern började komma smygandes, så jag bestämde mig för att slå läger invid vägen. Ingen risk att någon kommer att passera här under natten, tänkte jag. Ganska snart hörde jag ett prassel bland träden. Blev först orolig att det var en björn eller en älg, men det visade sig vara en renflock. Första gången jag såg livs levande renar! Jag visste att de inte var farliga, men om de skulle bli lite väl sällskapliga tänkte jag att ljudet av en stånka som varvar ur skulle skrämma iväg dem.




Dag 4

Det regnade även denna natt, så grusvägarna var blöta när jag gav mig iväg. Körde i skogen åtskilliga timmar.


dag4-1.jpg


Till slut började en sjö skymta bakom backkrönet. Det visade sig vara Storsjön i Jämtland.



dag4-2.jpg


Jag började känna mig skitig och bestämde mig för att ta ett bad. Var ruskigt skönt att kliva in i vattnet och ta ett dopp, kände mig härligt fräsh efteråt! Tillagade lunch i stormköket medan handduken hängde på tork.



dag4-3.jpg


På väg in mot Östersund.



dag4-4.jpg


Ju längre norrut jag kom desto härligare landskap!



dag4-5.jpg




dag4-6.jpg




dag4-7.jpg


Nu tyckte jag att det började bli dax att leta efter en plats att slå upp tältet på, så jag svängde av från vägen in på en skogsväg.



dag4-8.jpg


Stenigt stenigt. Detta var inte ens en väg längre, men jag var nyfiken på vart jag skulle hamna.



dag4-9.jpg


Här var det översvämmat, och jag hade ingen lust att ta riskerna det innebär att korsa vattnet.



dag4-10.jpg


Tack och lov fanns det en gräsbevuxen plätt alldeles i närheten, vilken jag slog upp tältet på.



dag4-11.jpg


Hade lite tid till godo, så jag lekte med kameran.



dag4-12.jpg


Spooky? :)



dag4-13.jpg


Här bor ett troll, i ett dassformat hus mitt i vegetationen!




Dag 5

Samma väderprogram upprepar sig sedan dag ett. Torrt medan jag åker, regn efter att jag hade slagit upp tältet, och regnet upphörde när jag väl skulle börja bege mig av. Jag klagar inte! Denna natt var dock svalare och det blåste mycket. Men jag var skyddad från vinden av den omgivande skogen så det var ingen fara.


dag5-1.jpg


Här rullade jag in i byn Gäddede. Finner namnet lite lustigt av någon anledning.



dag5-2.jpg


Väl i Norrland spricker molntäcket upp helt och det blir strålande sol!



dag5-3.jpg


Fortsatt mysiga vägar och landskap. Denna dag skulle min kamera få gå varm!



dag5-4.jpg


Vid ett tankstopp. Dessa killar delade inte min motorcykelfilosofi! Min lilla CBR såg ut som en miniatyrmotorcykel i jämförelse.



dag5-5.jpg


Nu började de stora fjällen skymta framför mig.



dag5-6.jpg


Vägen gick stadigt uppåt, fick känslan av att en rejäl överraskning väntade i närheten!



dag5-7.jpg


På denna höjd var det bara buskar och gräs som växte.



dag5-8.jpg


Kändes som att denna väg skulle ta mig till himlen - bokstavligt talat!



dag5-9.jpg


Sceneriet var överväldigande! Var helt fantastiskt att vistas i denna (för mig) helt nya miljö, som jag tidigare bara hade sett på vykort!



dag5-10.jpg


Stekenjokk, en av Sveriges högst belägna vägar. Jag kände på vattnet, och det var klart varmare än vad jag hade räknat med! Vilket jag fann lite mystiskt, då det var allt annat än varmt i luften, trotts strålande sol. Hade nog tagit ett dopp annars.



dag5-11.jpg


På väg ner.



dag5-12.jpg


Vackert är bara förnamnet!



dag5-13.jpg




dag5-14.jpg




dag5-15.jpg




dag5-16.jpg


Kittelfjäll 25km. Det kittlade i gashantagshanden när jag läste det där!



dag5-17.jpg


Jag vart tvungen att ta reda på hur långt jag kunde komma med hojen.



dag5-18.jpg


Skogsvägen övergick efter ett tag till ren vandringsled. Det vore enbart korkat att försöka åka längre. Får återkomma med ett par vandringsskor nästa gång. Istället tog jag en mat och vilopaus vid denna plätt.



dag5-19.jpg


Vädret var underbart och utsikten lika så. Bilden ger inte landskapet rättvisa. Den omslutande skogen och Marsfjället i bakgrunden var enorma! Jag satt och njöt av landskapet som förtrollad.



dag5-20.jpg


Kristallklart fjällvatten!



dag5-21.jpg


Nästan motvilligt åkte jag vidare norrut.



dag5-22.jpg


Jag skulle kunna ha stannat och tagit kort överallt. Här fick mina ögon njuta mil efter mil!



dag5-23.jpg


Den berömda trappstegsforsen.



dag5-24.jpg


Jag anade att Norrland skulle vara fint, men att det skulle vara såhär vackert hade jag aldrig kunnat föreställa mig!



dag5-25.jpg


Tog en kort paus i en by utmed vägen.



dag5-26.jpg


Fortsatt ögongodis!



dag5-27.jpg


Och härliga MC vägar!



dag5-28.jpg




dag5-29.jpg


Uppslukad av den fantastiska naturen glömde jag bort både trötthet och hungern.



dag5-30.jpg


Till slut var det dax att slå upp lägret innan det skulle bli alltför mörkt. Mycket nöjd över dagens etapp, och tacksam till vädergudarna för att de lät mig få ut det mesta utav vyerna.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Dag 6

Natten till igår var kall. Djävulskt kall rent utav! Vaknade mitt i natten av att jag frös rejält, trotts att jag hade krupit in i sovsäcken så långt jag kunde. Tog på mig nästan all klädsel jag hade, inkl handskar och hjälmhuvan. Fortfarande kallt, och jag började fundera vad jag skulle ta mig till! Slutade med att jag även drog på mig MC jackan, men det var som väntat obekvämt och jag fick knappt plats i sovsäcken längre. Föga effektivt. Som en sista desperat åtgärd började jag laga mat mitt i natten, i hopp om att ge bränsle till kroppens naturliga värmeverk. Det hjälpte hyfsat. Ihopkrupen som en igelkott kunde jag åtminstone sova resten av natten.


dag6-1.jpg


Även denna dag bjöd på strålende solsken, men det värmde mer psykologiskt än fysiskt. Luften var fortfarande kall. Jag måste ta mig ner från höglandet om jag ska fortsätta campa på dessa breddgrader såhär års, tänkte jag.



dag6-2.jpg




dag6-3.jpg


Forsar visade sig vara en vanlig syn i Norrlands inland.



dag6-4.jpg




dag6-5.jpg


Detta ska föreställa Arvidsjaur. Hände en rolig grej när jag stod på macken och tankade hojen. Plötsligt hörde jag ett rop på bred norrländska: "Faan va kul de e å se nån tjöör långt på en 125:a!"



dag6-6.jpg


Fortsatte vidare norrut. Jag märkte att avstånden mellan städerna var klart längre här uppe än vad jag var beredd på.




dag6-7.jpg


Till slut, efter att ha legat på tanken och gasat järnet de senaste milen, var jag framme i Jokkmokk.



dag6-8.jpg




dag6-9.jpg


Jag drog in på ett till synes sjusst matställe, vilket även visade sig vara byns bar. Det var måndag så det var inte alltför befolkat. Hade dock varit roligt att vara här en fredag eller lördagskväll och uppleva den lokala utelivskulturen.



dag6-10.jpg


Jag valde att belöna mig själv med en fet pizza. Kombon banan, curry & ananas är inget annat än en fullträff!



dag6-11.jpg


Körde ut på en skoterled i jakt på en sovplats för natten.



dag6-12.jpg


Dessert för kvällen blev blåbär. Det fanns gott om dessa, och de var nästan dubbelt så stora här jämfört med blåbären mina hemtrakter!



dag6-13.jpg


Såhär ser det ut bakom polarcirkeln om nätterna!




Dag 7

Idag bestämmer jag mig för att åka en sväng till Luleå för att hälsa på hojbrodern och touringentusiasten Veijo Saarela. Men först skulle jag förbi Storfors och ta ett bad.


dag7-1.jpg


För att variera mig från asfalten bestämde jag mig för att ta en genväg. En lokalbo tipsade mig om att leden skulle korsa en grusväg, som så småningom kunde leda mig dit jag skulle. Så jag antog utmaningen och körde vidare! En kombination av låg vikt, kompakta mått och ett snällt effektuttag hos CBRen gjorde det fullt möjligt för mig att ta mig fram i denna miljö utan problem.



dag7-2.jpg


Puh, nu kunde jag köra på andra växlar än bara ettan.



dag7-3.jpg


Här var det brant med många lösa stenar!



dag7-4.jpg


Nu kom jag ut på en lite bredare grusväg. Dock var det fortfarande riktigt stenigt. Fick fortsätta att ta det lugnt då cykeln vinglade hela tiden. Fick en känsla av att slicks var inte det bästa däckalternativet här..



dag7-5.jpg


Det här var en helt annan femma! Nu kunde jag äntligen gasa på och njuta på allvar!



dag7-6.jpg


Ju mer jag körde desto roligare blev det! Jag hade aldrig trott att det skulle vara så skoj att smiska grus! Jag måste berömma fjädringen hos CBRen. Den var lagom mjuk och jobbade klart över förväntan med att svälja ojämnheterna och de mindre potthålen.



dag7-7.jpg


Med jämna mellanrum passerade jag en och annan småby, beståendes av ett fåtal hus. Storstadsbo som jag är började jag undra hur folk bor här ute. Hur försörjer de sig, och blir det inte ensamt och tråkigt? Är de kanske riktiga original som visat samhället fingret och flyttat ut mitt i ingenstans? Jag har ingen aning.



dag7-8.jpg


Tog en paus efter att ha satt ett fartrekord på grus. I en lång och rak nedförsbacke lyckades jag pressa upp hojen i 115km/h mätarfart! :yoparty



dag7-9.jpg


Framme i Storfors, efter att ha kört grus större delen av dagen. Vattnet var iskallt, men av någon anledning tyckte jag inte att det var speciellt märkvärdigt att bli nerkyld. Började jag bli härdad? Klev upp efter att jag började förlora känseln i benen, ville inte riskera bli bortforslad på köpet.



dag7-10.jpg


Efter stadsbesöket åkte jag åter ut mot inlandet, och slog upp lägret utmed en stig.




Dag 8


dag8-1.jpg


Norrländsk vägkonst - uppskattas!



dag8-2.jpg




dag8-3.jpg


Underbara grusvägar, mil efter mil efter mil!



dag8-4.jpg


Kom ut på denna väg, som inte var så mycket bredare än en cykelväg - helt i min smak! Kändes som att jag körde fortare än vad jag faktiskt gjorde, hade hur kul som helst!



dag8-5.jpg


Jepp, jag körde rakt upp för skidbacken. Utsikten var det värd! Fick peta i ettan för att komma upp, men då orkade hojen utan problem!



dag8-6.jpg


Detta var en för mig svårbegriplig vägkonst. Såg liknande uppställningar på flera platser. (fick i efterhand veta att det är någon slags varning för renar)



dag8-7.jpg




dag8-8.jpg


Här tar jag en välbehövlig chillpaus!



dag8-9.jpg


Raka vägen mot målet för dagen.



dag8-10.jpg


Framme i Vilhelmina. Sveriges raggar-tätaste småstad? Medan jag satt och käkade hann jag se samma bilar och epatrakltorer passera längst huvudgatan en 7 - 8 gånger, fram och tillbaka, och utgjorde en tredjedel av stadens totala trafik. Det märktes att det inte fanns så mycket för ungdomarna att sysselsätta sig med här ute på landet!



dag8-11.jpg


Ett fåtal raggarbilar var dock lite fyndigare än en sänkt volvo 740 med avsågad ljuddämpare.



dag8-12.jpg


Mätt och belåten, avslutade jag dagen på denna plats.




Dag 9

Jag observerade att mina tankar gick till att fundera över hur jag skulle lösa det praktiska, hur jag skulle mätta magen för dagen och hur jag skulle klara mig genom natten fram till nästa dag. Detta var som balsam för själen, jag hade helt enkelt inte tid för varken ångest eller depression! I vårt moderna överflödssamhälle behöver vi aldrig fundera på hur vi ska överleva. Vi har det så bra och komfortabelt hela tiden, och behöver aldrig bry sig om det som människan har behövt bry sig om genom alla tider. Kanske skulle det göra gött även för andra att ibland avstå från all trygghet och komfort, och komma i kontakt med sina egna överlevnadsinstinkter?


dag9-1.jpg


Vaknade i gryningen av att jag frös. När jag tittade ut ur tältet förstod jag varför - det har varit frost! Det rådde inga tvivel om att hösten var här. Dax att bege sig hem!



dag9-2.jpg


In i dimman!



dag9-3.jpg




dag9-4.jpg


Hade uppenbarligen regnat här imorse, grusvägen var blöt och hal.



dag9-5.jpg


Men lite senare så var det finfint!



dag9-6.jpg


Härlig MC-väg, härligt sensommarväder och härliga landskap. Vad mer kan man begära?



dag9-7.jpg


Jag trodde att hemresan skulle sträcka sig över 2 dagar, men jag kom mycket längre än vad jag trodde, så jag bestämde mig för att avsluta med ett maraton och hinna hem till huvudstan. Det blev inte mindre än 83 mil småvägar denna dag! (Vilhelmina - Stockholm)


Sammanfattningsvis var dessa dagar helt fantastiska, och när jag kom hem kändes det som att jag har varit bortrest bra mycket längre tid än vad jag faktiskt var! Jag vildcampade vid samtliga tillfällen. Hyrde aldrig några stugor eller rum på vandrarhem. Tvätta mig själv och kläderna gjorde jag i diverse vattendrag. Hojen klarade allt jag utsatte den för med bravur och svek mig inte en enda gång på någon punkt.

Har du funderat på att pröva mc-touring, men avstått med ursäkten att du inte har den rätta touringhojen? Åk iallafall säger jag, du kommer att bli förvånad över hur bra det faktiskt kommer att gå, och hur roligt du kommer att ha! Allt som behövs är lite vilja.

Åter 2011! :)
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: flu

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tackar tackar. Får mig att längta till våren ännu mer! :)

Respekt med en touringkittad CBR125! :tummenupp
Åkte du helt ensam?
 

_rills_

Guest
Riktigt snygga bilder och rolig läsning, längtar till sommaren redan!!
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Mycket kul läsning! Tackar!
 

ChrisRF

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Den lil(l)a svarta
Hur tusan gjorde du med soppan? Det är skitlång emellan mackarna norr om mora, och lill-CBRen har pytteliten soppatank?!
Annars är det en heltklart frän tur=), ta lite längre norrut nästa gång, det blir klart mycket vackrare ju längre norrut man far:)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Härlig historia och sköna foton! Blev positivt överraskad, hade förväntat mig mera av "mil efter mil med bara granar". Men du kanske körde så långt norrut att t o m granar var bristvara? :)

Slås också av att vägarna verkar vääldigt raka. Inget för en kurvsmiskare, alltså?

Ett kalasreportage!
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Grymt mäktig tråd! Du har gjort mer touring på ett år än de flesta korvmojsposers här gör hela sitt liv. Mycket imponerande!

Blivit sugen på att byta till någon adventurehoj efter den här resan? Jag skulle vilja ha en 1200GS med komplett utrustning för sånt här. Gjorde liknande på min Funduro för några år sen med tält och hela skiten och det är något av det roligaste jag gjort med kläderna på! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fantastiska bilder, du har verkligen fångat det nordiska ljuset. Härligt spontan resa!:tummenupp

Gillar också att åka norrut.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Skitbra. Förgyllde lunchen här. Väldigt bra gjort, fina bilder och bra text.
Fem plus.:tummenupp
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Fan vilken underbar semester det ser ut som. Avundsjukan sprutar. Nu får det fan bli sommar!!!!!!!!!!! Nu är jag trött på detta elände. :huvet
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Härlig historia och sköna foton! Blev postitivt överraskad, hade förväntat mig mera av "mil efter mil med bara granar". Men du kanske körde så långt norrut att t o m granar var bristvara? :)

Slås också av att vägarna verkar vääldigt raka. Inget för en kurvsmiskare, alltså?

Ett kalasreportage!

En av anledningarna till viss kubikhets norröver är just de lite mer uträtade vägarna! Granar finns det gott om men landskapet är ganska kuperat och ffa när du åker västerut mot norge!

En klockren resa mäste jag annars tillägga och bilderna var riktigt bra! Tufft gjort att åka ensam!

Dammen efter Älvdalen heter trängslet om du undrar och innefattar norra eurpas största skjutfält för militärer! Är även ett ökänt köldhål som många värnpliktiga svurit att aldrig återvända till!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Underbara bilder och imponerande att göra resan pa den hojen:tummenupp
(jag har provat en cbr 125)

Du gjorde mig mycket mer sugen pa att utforska norra Sverige nu!
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Riktigt trevlig bilder! Strongt att ge sig ut på en sådan tur alena och på en 125'a! Fränt..
Med tanke på att det emellanåt var rätt så många grus- och skogsvägar så kanske
en offroad cykel hade varit något framöver...

Kul "reportage"!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top