Stora tråden om buller inom motorsport

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
jag har fixat mitt system till min hoj nu, det blev riktigt bra å ljudet är lägre kan jag lova :)
 

Bifogat

  • kittad r6.jpg
    kittad r6.jpg
    122 KB · Visningar: 320

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du verkar inte ha koll på nya reglerna i racingforumet? Är du ett troll? När du inte ens vet skillnad på gathojar och racerhojar kan man undra? :va

Hojarna som bara är byggda just till racing är gjorda till FIM och UEM´s regler.

Mitt första inlägg handlade bla om ljud.

Mitt andra inlägg handlade bla om ljuddämpare/avgassystem.

Mitt tredje inlägg handlades om modifiering samt avgassystem och hur dessa påverkar ljudet.

Gathojar tog DU in i bilden när DU påvisade att 2t var de tystaste rr-klasserna, jag följde efter då jag ville påvisa att dessa klasser kör med original avgassystem avsedda för att tysta ljudet.

Racer är inget speciellt, utan precis som en gathoj som blir tävlingshoj. De införskaffas och sedan anpassas efter gällande reglemente i den klass hojen är tänkt att nyttjas i.

Dvs det är nu när SVEMO hittar på 95db/A och 2m-max med hemligt db-tal det blir problem. En gathoj som är byggd till ECE-kraven klarar kanske dom.

Hade det vart ett okej beslut samt regelverk om samtliga banägare satte 95db/A som gräns på sin bana, så att SVEMO fick skriva sitt reglemente efter banägarnas ljudkrav? Hade problemet löst sig när det inte längre hade vart SVEMO som satt gränsen?

Är FIM och UEM gällande ljud, stående över ett lands egna regler/lagar?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Alldeles nyss stod SVTs rallyexpert och lovordade de nya rallybilarna som har en mindre motor än tidigare och därför kommer att låta mer enligt honom. Det var inget annat än positivt!

Rallysporten har generellt sett inte samma problem med ljudet då man sällan kör på samma ställe över tiden.
Dessutom går ju publiken på "banan" och vintertid argumenterar man tillochmed att bilarna är för tysta och att man inte hör dem i tid!!!!

De har dock andra problem med lån av vägar och säkerhetsfrågor istället.

Men att ljudet är en del av upplevelsen delas väl av majoriteten av motorsportpubliken.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hade det vart ett okej beslut samt regelverk om samtliga banägare satte 95db/A som gräns på sin bana, så att SVEMO fick skriva sitt reglemente efter banägarnas ljudkrav? Hade problemet löst sig när det inte längre hade vart SVEMO som satt gränsen?

Är FIM och UEM gällande ljud, stående över ett lands egna regler/lagar?
Tror att folk generellt har missuppfattat Svemos roll när det gäller att sätta en ljudnivå. Svemo hittar inte på en gräns utan de baserar den på vad banägarna har att jobba med för villkor runt om i Sverige. Utifrån det sätter Svemo en gräns som ska fungera på alla banor för att vi som tävlar ska veta vad som gäller och för att det ska vara lika för alla.

FIM och UEM ligger i botten kan man säga. Deras regler kan ändras av respektive land som i sin tur kan ändras av respektive arrangör. Ingen av dessa kan dock sätta sig över ett lands lagar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Orkar inte gå igenom dessa 300 inlägg här!
Jag skulle vilja jag ha ett riktigt svar på vad det kommer att bli för regler ang ljudet denna säsong!

Är det samma regler som förra säsongen?
Finns det fortfarande chans att åka med helsystem med bra ull och ljudförstörare, eller är det bara att glömma?

Tacksam för svar :)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tur att det inte var en sån här det testade på Knutstorp, då hade de väl fått lägga ner banan...
http://www.automotorsport.se/tv/?m=22287

Kom att tänka på Anderstorp, där kan man ju få köra en nedtrimmad F1:a men borde inte den låta liiiiter mer än 95 dB?

Har kört F1 på Anderstorp och det är inga F1 motorer, utan F3000 motorer med enorma ljuddämpare samt så har man spärrat varvtalet flera tusen rpm under toppeffekt. Lägg därtill förare som inte kan gasa så har du inga större problem med ljudet..
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fin bil på Knutstorp. Har de köpt sig en bullerdag tro? :) eller hur fungerar det?

http://www.automotorsport.se/tv/?m=22287
Japp, fick information från direkt från Ring Knutstorp nu ikväll.
599xx hade ca: 107 dB :död
Frågan är om det finns någon bana i Europa där den kan köras i framtiden.

I övrigt kommer vi i Sydskanes Emse att, i samarbete med Ring Knutstorp, arbeta hårt för att ta reda på varför vi låter, vad det är som låter, var vi låter och vad vi kan göra för att väsnas mindre. Allt för att kunna ge bättre service och information till alla banåkare, både de som tävlar och bara kör "for fun".

Mer information kommer inom kort.

/ Mikael Pålsson
Ansvarig för Sydskanes Emses bullergrupp.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I IDM ligger det ett förslag på sänkning till 112db/A + 1db/A statiskt mätt till 2012.

I Holland har Assen fått höjd db-gräns som gäller 10 år framåt. Så dom kommer få låta mer nu. Skrevs på i onsdags av 12 parter.

[YOUTUBE-ID]4OOoqelrftE[/YOUTUBE-ID]
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
I IDM ligger det ett förslag på sänkning till 112db/A + 1db/A statiskt mätt till 2012.

I Holland har Assen fått höjd db-gräns som gäller 10 år framåt. Så dom kommer få låta mer nu. Skrevs på i onsdags av 12 parter.

Fasen va bra!! Då blir Assen det nya Åsen o alla Svenskars nya hemmabana o mutterklub... :tummenupp
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Nu publiceras årets Pro Superbike-reglemente.

Tekniskt reglemente Pro Superbike 2011 (Utgåva 2.3)
41. Max ljudnivå enligt SVEMO SR 3.1.2 eller NT.

Kan någon initierad tala om vad EXAKTA nivåerna/felmarginalerna o mätförfaranden som gäller för 2011 i Sverige för RR, tack!!

IDM reglementet 2011 anger inte om det gäller "Fly-by" eller "Static" dB-mätningar...nämner ej heller något om "2m max rakt bakom".

41. Exhaust System
The noise limit is 115 dB/A, a tolerance of 1 dB/A is accepted. This noise limit must be respected throughout the whole duration of the meeting. Close-range measuring method at 1/2 rated speed according to homologation or standard configuration.
Annotation: A reduction onto 112 dB(A) + 1 dB(A) is intended to be introduced from 2012.
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Maila eller ring Svemo, någon annan lär inte veta.

Eller sätt på en större ljuddämpare ;)

Hahaa, been there, done that, tried that already Mr.Sandstream!!:näsblod

Sneak Peek av "Mr.No-name's" nya patenterade PorscheMotorsport/MotoGP-pipa...BEWARE U ALL :yoparty

Btw. Världens hittills tystaste Fireblade gick så himla ljudlöst så vi somnade...diRrecKt *ironi*


Edit:Ähh slänger in en bild på samma sexiga dämpare i sidovy.
 

Bifogat

  • IMG_8789_2.jpg
    IMG_8789_2.jpg
    235.1 KB · Visningar: 204
  • 09_slideshow.jpg
    09_slideshow.jpg
    31.1 KB · Visningar: 741
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Hej!!! Vad var det där? Är den undre på riktigt? Någon sorts extradämpare du trycker i den ordinarie???

OCH VARFÖR SKRIVER DU MED FET TEXT??? Du hörs ändå!:tummenupp

Allt är på riktigt, det är koniska fullflödes insatser/dämpenheter som man monterar i ett dubbel Y-rör (vikt +1.0kg) men tyvärr inget till salu ännu som flödar bra ända upp till 14500RPM för en 1000cc. Ny typ av dB-killers ska nu lämnas in för tillverkning, i denna veckan.

VERSION 3.0 AND COUNTING... :mad:
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det här "2m Max" som man kan läsa om hos Svemo, hur kommer den mätningen går till? Jag får inget svar om det när jag mailar nämligen.
Som jag förstår det så mäts det 95db på banan, klarar man inte kraven åker man på en "2m Max" i depån, klarar man då nivån så är det grönt iaf?
Det vore kul om man iaf kunde få prova detta "2m Max" hemma på garageuppfarten innan man beger sig iväg och, kanske, får informationen på plats.

Om det är någon som vet hur detta kommer gå till får ni gärna berätta Alt. vet vem man ska kontakta för att få svar, hjälp mig!

//Hansom Inteharettoriginalsystemochbörjarbliorolig.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Framförallt så är jag lite orolig över att man inte bestämt någon db-gräns ännu för den där "2m max" mätningen som ska vara avgörande för bestraffning. Stod någonstans att den skulle provas ut under säsongen, vilket bäddar för ytterligare en säsong med massor av tjafs och inkonsekventa bedömningar och diskningar...
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
FIM och UEM ligger i botten kan man säga. Deras regler kan ändras av respektive land som i sin tur kan ändras av respektive arrangör. Ingen av dessa kan dock sätta sig över ett lands lagar.

FIM och UEM ligger över nationella förbund som tex SVEMO. En del regler som vi sätter måste godkännas av dom. Så det är inte fritt fram att göra hur man vill. Då hade dom förlorat sin uppgift med varför dom finns till..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top