Stora tråden om buller inom motorsport

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kunde inte sagt det bättre själv :tummenupp Tystare = politiskt korrekt = dom som bråkar och käftar vinner = vi får lägga ner. Oavsett hur mycket vi bråkar om att vi minsann vill/ska/få/borde låta högt så kämpar vi i motvind! Vi måste börja skapa en acceptans, och vilja att ha oss kvar, bland mannen på gatan, eller gubben i hammocken för den delen!

Förarrepresentanter behövs det minst av till SVEMO, för dom vet vad racing handlar om (även om vissa försöker påvisa annat). Vi behöver representera oss själva ut mot allmänheten. Fler Mossberg som har sin hoj/bil utställd i ett biblotek ihop med sagostunden och visar att vi är vanligt folk som har en sysselsättning som är positiv för byggden då vi ger arbetstillfällen för många som är inblandade i verksamheten och ger en njutbar underhållning för ett flertal både på plats och för dom som följer det på tv, tidningar eller internet.

Motorsport har aldrig under sin historia låtit mindre än den gör just nu. Trots det är det är det extremt mycket fler klagomål nu än någon gång tidigare! Så det är axeptansen man ska jobba på.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det har du självklart rätt i, idag. Men vad får dig att tro att värdena för hur mycket er verksamhet får låta inte kommer att sjunka ännu mer inom sin tid?

De grannar som klagar har bara ett mål och det är att få bort verksamheten helt. Ett par dB hit eller dit spelar ingen roll, de kommer att fortsätta gnälla och gnälla till de fått sin vilja igenom, tyvärr.

Vad får dej att tro att du ska kunna höja nivån utan att minska verksamheten?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förarrepresentanter behövs det minst av till SVEMO, för dom vet vad racing handlar om (även om vissa försöker påvisa annat). Vi behöver representera oss själva ut mot allmänheten. Fler Mossberg som har sin hoj/bil utställd i ett biblotek ihop med sagostunden och visar att vi är vanligt folk som har en sysselsättning som är positiv för byggden då vi ger arbetstillfällen för många som är inblandade i verksamheten och ger en njutbar underhållning för ett flertal både på plats och för dom som följer det på tv, tidningar eller internet.

Motorsport har aldrig under sin historia låtit mindre än den gör just nu. Trots det är det är det extremt mycket fler klagomål nu än någon gång tidigare! Så det är axeptansen man ska jobba på.
Precis, vi måste sluta slåss internt och visa oss utåt! Mossbergs biblioteksevent, när han har föreläst för moppekillar om vikten med hjälm å köra vettigt mm är ju guld värt :Bugar Nu har vi alla lite olika förutsättningar och möjligheter, men lilla Pelle, 4år, kan mycket väl bli kommunalpolitiker när han blir vuxen. Fick han alltid provsitta grannens häftiga racehoj när han var liten så kämpar iaf inte han emot oss! Jag låter alltid nyfikna ungar komma fram å titta å provsitta om dom vill, iaf på racemoppen :)

Perra, har du racern i butiken?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Du sparkar in öppna dörrar! Vi vet redan att det inte handlar om ljudnivån för denna granne. Det ändrar dock inte naturvårdsverkets regelbok. Vår granne stör sej på att vi har verksamhet, inte på vilken typ av verksamhet vi har. Ser vi till att klara naturvårdsverkets riktlinjer har han dock ingen möjlighet att klaga, då får han snällt acceptera vår verksamhet.

Du missförstod nog mig lite grann Stefan. Jag var inte alls ute efter att slå in några dörrar, vare sig öppna eller stängda.

Jag var bara nyfiken på vilken typ av verksamhet på banan som genererar mest klagomål, och se om det kanske finns något mönster. Är det t.ex 90% klagomål vid vanliga bandagar eller bildagar (där SVEMO's regler inte följs, och där det sällan kontrolleras ljud på andra banor än Anderstorp) så känns det som att man kanske måste börja lägga lite krut där också.

Min andra kommentar var mest ett beröm, eller positiv kommentar till att det fanns bra utrustning som gör att man kan följa upp klagomålen och sätta den so, klagar på plats och säga: "Nepp, det lät inte för mycket. Det kan du se HÄR" och peka på nån logg....

Keep up the good work! :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du missförstod nog mig lite grann Stefan. Jag var inte alls ute efter att slå in några dörrar, vare sig öppna eller stängda.

Jag var bara nyfiken på vilken typ av verksamhet på banan som genererar mest klagomål, och se om det kanske finns något mönster. Är det t.ex 90% klagomål vid vanliga bandagar eller bildagar (där SVEMO's regler inte följs, och där det sällan kontrolleras ljud på andra banor än Anderstorp) så känns det som att man kanske måste börja lägga lite krut där också.

Min andra kommentar var mest ett beröm, eller positiv kommentar till att det fanns bra utrustning som gör att man kan följa upp klagomålen och sätta den so, klagar på plats och säga: "Nepp, det lät inte för mycket. Det kan du se HÄR" och peka på nån logg....

Keep up the good work! :tummenupp
Vi har flest klagomål på trackdays för mc, beroende på att merparten av arrangemangen vi gör är av den typen.

Som du vet lägger vi stor vikt vid att hålla ljudnivåerna även på träning. Menar du att det inte görs på landets övriga banor?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vi har flest klagomål på trackdays för mc, beroende på att merparten av arrangemangen vi gör är av den typen.

Som du vet lägger vi stor vikt vid att hålla ljudnivåerna även på träning. Menar du att det inte görs på landets övriga banor?

Ja det menar jag Stefan!

Jag har varit på ganska många "bandagar" dom senaste åren, och det är egentligen bara på Anderstorp som man blir kontrollmätt...

Det har hänt nångång på nån enstaka bana. Och på Mantorp har dom ju nån fast apparat med en "juice-blandare" som blinkar om man åker förbi på start/mål och låter för mycket...

Min uppfattning är att om det är licensträning eller tävling så är det SJUKT noga med ljudet. Det mäts flitigt och det diskas folk till höger och vänster. Men när det är vanliga bandagar så är det (i stort sett) vilda västern. Ibland kan bandagsarrangören gå fram till nån förare och säga "Hörrö, din hoj låter sjukt mycket. Kan du försöka fixa det". Föraren säger "Jaja", och sen åker han ut på nästa pass som vanligt.

Oftast finns det inga representanter för banägaren på plats under bandagen. Man "friskriver" sig genom att ålägga på den som hyr banan att följa vissa decibelkrav (vilket såklart är omöjligt för en okunnig privatperson utan rätt utrustning att kontrollera). En del har "krav" på orginal ljuddämpare, men vi vet ju alla att det inte är någon garanti för att man inte låter för mycket, och det släpps ändå ut folk med "tysta" eftermarknadssystem...

Självklart är vissa arrangörer av bandagar seriösare än andra, men överlag tycker jag att det går till så....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Sorry, men nu förstår jag inte vad du menar :va

@Hoztic: Nope, butiken i Stockholm är för liten för att ha en hoj i :)

Du frågade mej "Men vad får dig att tro att värdena för hur mycket er verksamhet får låta inte kommer att sjunka ännu mer inom sin tid?"

Mitt svar blev en vändning på den frågan, varför tror du att vi skulle behöva sänka ännu mer om vi klarar lagkraven? Jag var kanske lite luddig i min vändning?

Ja det menar jag Stefan!

Jag har varit på ganska många "bandagar" dom senaste åren, och det är egentligen bara på Anderstorp som man blir kontrollmätt...

Det har hänt nångång på nån enstaka bana. Och på Mantorp har dom ju nån fast apparat med en "juice-blandare" som blinkar om man åker förbi på start/mål och låter för mycket...

Min uppfattning är att om det är licensträning eller tävling så är det SJUKT noga med ljudet. Det mäts flitigt och det diskas folk till höger och vänster. Men när det är vanliga bandagar så är det (i stort sett) vilda västern. Ibland kan bandagsarrangören gå fram till nån förare och säga "Hörrö, din hoj låter sjukt mycket. Kan du försöka fixa det". Föraren säger "Jaja", och sen åker han ut på nästa pass som vanligt.

Oftast finns det inga representanter för banägaren på plats under bandagen. Man "friskriver" sig genom att ålägga på den som hyr banan att följa vissa decibelkrav (vilket såklart är omöjligt för en okunnig privatperson utan rätt utrustning att kontrollera). En del har "krav" på orginal ljuddämpare, men vi vet ju alla att det inte är någon garanti för att man inte låter för mycket, och det släpps ändå ut folk med "tysta" eftermarknadssystem...

Självklart är vissa arrangörer av bandagar seriösare än andra, men överlag tycker jag att det går till så....

Det är ju skitdåligt! Jag åker av förklarliga skäl sällan på andra bandagar än de vi själva har, därför är jag lite dåligt uppdaterad hur andra banor hanterar detta. Jag vet dock att på Falkenberg stoppas det folk ganska ofta. Knutstorp är det likadant. Gelleråsen/Sviestad/Mantorp har jag ingen aning om hur dom gör, mer än det jag såg när vi körde på onsdagkvällen innan ERF. Det var, som du sa, ingen mätning alls.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Naturen kan vara föra för mycket oväsen enligt dom som klagar. Ett fall där grannarna tyckte kossorna muade för mycket.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-566424/Historic-cattle-market-faces-closure--cows-noisy.html

Klagande grannar som tycker ungarna på dagis låter för mycket.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/dorset/4419428.stm

Grannar klagar på att 96-åriga pensionärer är för högljudda på parkbänkarna.
http://www.telegraph.co.uk/news/new...nned-from-park-bench-for-being-too-noisy.html

Ett litet privat vindkraftverk på egen tomt låter för mycket för klagande grannar.
http://www.heraldseries.co.uk/news/hswantagenews/4394940.Man_loses_legal_battle_over_turbine/

Skrik från nöjesparker låter för mycket för grannarna trotts dom ligger under sin decibelnivå.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/staffordshire/6474001.stm
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Mitt svar blev en vändning på den frågan, varför tror du att vi skulle behöva sänka ännu mer om vi klarar lagkraven? Jag var kanske lite luddig i min vändning?
Okej, då är jag med :)

Förstår att ni sitter i en jobbig sits och inte kan göra mycket annat än att anpassa er till gällande lagar men jag tror att risken är väldigt stor att de som klagar inte bryr sig om att ni låter mindre så länge ni låter. De kommer att klaga tills det är helt tyst hos dem.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Naturen kan vara föra för mycket oväsen enligt dom som klagar. Ett fall där grannarna tyckte kossorna muade för mycket.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-566424/Historic-cattle-market-faces-closure--cows-noisy.html

Klagande grannar som tycker ungarna på dagis låter för mycket.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/dorset/4419428.stm

Grannar klagar på att 96-åriga pensionärer är för högljudda på parkbänkarna.
http://www.telegraph.co.uk/news/new...nned-from-park-bench-for-being-too-noisy.html

Ett litet privat vindkraftverk på egen tomt låter för mycket för klagande grannar.
http://www.heraldseries.co.uk/news/hswantagenews/4394940.Man_loses_legal_battle_over_turbine/

Skrik från nöjesparker låter för mycket för grannarna trotts dom ligger under sin decibelnivå.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/staffordshire/6474001.stm

Ja kossorna går väl an men kattjävlarna som Marsar sig:huvet skämt o sido, det finns dumt folk överallt, en blir ju less, dags att öppna en svensk serie utomlands, finns säkert något land där det är tillåtet med lite gött ljud :)
Hur många fler länder ligger på dessa 95 db?
Någon som vet vilka länder det fortfarande är tillåtet att väsnas mer?
Jag tror att sporten snart är utdöd tyvärr :rolleyes:
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ja kossorna går väl an men kattjävlarna som Marsar sig:huvet skämt o sido, det finns dumt folk överallt, en blir ju less, dags att öppna en svensk serie utomlands, finns säkert något land där det är tillåtet med lite gött ljud :)
Hur många fler länder ligger på dessa 95 db?
Någon som vet vilka länder det fortfarande är tillåtet att väsnas mer?
Jag tror att sporten snart är utdöd tyvärr :rolleyes:

Tyska IDM, Engelska BSB, Spanska CEV, Italienska CIV och Alpe Adria är några exempel där man får låta mer än UEM reglerna.

Man höjde ljudnivåerna för bara något år sen för att locka mer publik i Tyskland på deras IDM event.

IDM-SBK: 115db/A + 1db/A.
IDM-SSP: 107db/A + 3db/A
IDM-125: 105db/A + 3db/A.

CEV-Stock Extreme: 107db/A + 3db/A
CEV-Moto2: 115db/A (vid 5500v/m)
CEV-125: 113db/A

CIV-SBK: 107db/A + 3db/A
CIV-SSP: 107db/A + 3db/A
CIV-125: 105db/A +3db/A

BSB -Superbike, Superstock, Supersport: 107db/A + 3db/A + 2db/A.
BSB-125: 105db/A + 3db/A + 2db/A.

AA-Sportproduction125: 102db/A + 3db/A
AA-125GP: 113db/A + 3db/A
AA-Sportproduction250: 102db/A + 3db/A
AA-Superstockt600: 102db/A + 3db/A
AA-Supersport600: 107db/A + 3db/A
AA-Superstock1000: 107db/A + 3db/A.
AA-Superbike1000: 113db/A + 3db/A


Annars går nog nästan alla länder i Europa på UEM reglerna vid tävling = 102db/A + 2db/A. Tex Franska Mästerskapet FSBK (SBK, SSP600, 125GP + Sidvagn) och Hollänska Mästerskapet ONK (125GP, Superstock600 och Superstock1000). FSBK och ONK är dom som ligger lägst (efter oss med SO dvs) av alla kvalserierna till EM.

På träningar (bandagar) är det väldigt vanligt på många banor att man inte får låta mera än en orginal gathoj. Tex är det så på Sachsenring och Donnington som 2 exempel.

Belgien är ett land som har väldigt hårda ljudregler. Är väll Sverige och Belgien som jobbar på det på att försöka vara lägst. Just nu är det nog Belgien som leder på att vara värst. På deras nya bana Mettet är det 95db/A gräns mätt med FIM´s rekomenationer med 50cm ifrån 11-13m/s. SPA Francorshamp hade fått sin licens av staden att gälla 2007-2026. Det var satt så långt för att markera för grannarna som klagade att dom skulle hålla sig lugna med sitt klagande och för att säkerställa banans framtid. Dock så fick grannarna det tillståndet ogiltigförklarat 2009 pga vad dom tyckte var brister i miljökonsekvensbeskrivningen. Massor av crossbanor har lagts ner i Belgien.
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tyska IDM, Engelska BSB, Spanska CEV, Italienska CIV och Alpe Adria är några exempel där man får låta mer än UEM reglerna.

Man höjde ljudnivåerna för bara något år sen för att locka mer publik i Tyskland på deras IDM event.

IDM-SBK: 115db/A + 1db/A.
IDM-SSP: 107db/A + 3db/A
IDM-125: 105db/A + 3db/A.

CEV-Stock Extreme: 107db/A + 3db/A
CEV-Moto2: 115db/A (vid 5500v/m)
CEV-125: 113db/A

CIV-SBK: 107db/A + 3db/A
CIV-SSP: 107db/A + 3db/A
CIV-125: 105db/A +3db/A

BSB -Superbike, Superstock, Supersport: 107db/A + 3db/A + 2db/A.
BSB-125: 105db/A + 3db/A + 2db/A.

AA-Sportproduction125: 102db/A + 3db/A
AA-125GP: 113db/A + 3db/A
AA-Sportproduction250: 102db/A + 3db/A
AA-Superstockt600: 102db/A + 3db/A
AA-Supersport600: 107db/A + 3db/A
AA-Superstock1000: 107db/A + 3db/A.
AA-Superbike1000: 113db/A + 3db/A


Annars går nog nästan alla länder i Europa på UEM reglerna vid tävling = 102db/A + 2db/A. Tex Franska Mästerskapet FSBK (SBK, SSP600, 125GP + Sidvagn) och Hollänska Mästerskapet ONK (125GP, Superstock600 och Superstock1000). FSBK och ONK är dom som ligger lägst (efter oss med SO dvs) av alla kvalserierna till EM.

På träningar (bandagar) är det väldigt vanligt på många banor att man inte får låta mera än en orginal gathoj. Tex är det så på Sachsenring och Donnington som 2 exempel.

Belgien är ett land som har väldigt hårda ljudregler. Är väll Sverige och Belgien som jobbar på det på att försöka vara lägst. Just nu är det nog Belgien som leder på att vara värst. På deras nya bana Mettet är det 95db/A gräns mätt med FIM´s rekomenationer med 50cm ifrån 11-13m/s. SPA Francorshamp hade fått sin licens av staden att gälla 2007-2026. Det var satt så långt för att markera för grannarna som klagade att dom skulle hålla sig lugna med sitt klagande och för att säkerställa banans framtid. Dock så fick grannarna det tillståndet ogiltigförklarat 2009 pga vad dom tyckte var brister i miljökonsekvensbeskrivningen. Massor av crossbanor har lagts ner i Belgien.

Vilket svar :)
Mycket utförligt svar impressed!!!
115 db i IDM :yoparty
För att få fler i publiken. I LIKE :banana
Hur fick dom politikerna med sig på detta?

Nu har du nåt att jobba för Humlan 115 db på Anderstorp till 2027! Klarar du det så ska du få prova sukkan (alltså en riktig cykel) :krama

Fan får försöka ragga sponsorer så man blir tillräckligt snabb :yoparty :gnissla
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Men den stora frågan, hur vinner man över de klagande på sin sida då dom säkert inte ens gillar motorsport (ett fritt VIP årskort till alla banaktiviteter lär ju inte funka på just dessa individer) även om det blev 100% elhojar o bilar fr. 2011. De kanske inte ens tål buller ifrån landsvägen eller sin grannes gräsklippare ens...vad gör man då?

Om dom själva får välja så kanske det enda som duger åt dom klagande är bara fullkomlig, tystnad mitt ute i skogen vid en enslig sjö.

Flytta ut i öknen o bli eremit, gosse om du inte tål "lite" ljud o oljud, wake-up, människor i sig är bullriga varelser o deras maskiner har alltid låtit i alla tider o alltid stört o retat gallfeber på någon känslig individ...MEN det har fört den tekniska utvecklingen framåt o gett en högre levnadsstandard o bekvämlighet även för vanliga Svenssons idag, DET är det ingen som tänker på!! Hela ljudhysterin kring racing i Swe är så överdriven (spec. mc RR), en riktig soppa o Mission Impossible ifrån början, så onödigt o typiskt svenskt. Lär av Belgien, det där med 95dB omöjligt att klara av o vi får lägga ned helt, inse detta o börja jobba o lobba på annat sätt, som beskrivits tidigare i denna tråd!!

Bara vetskapen att ni som kör på banan tjänar stora pengar o har feta sponsorer retar upp de griniga grannarna. DE minsann så får höra ylandet "hela dagarna i ända" o tjänar inte en spänn på er bullerverksamhet, ORÄTTVIST BLÄ!!

Att sedan ett par personer kan få en verksamhet nästan nedlagd säger väl mer om hur dåligt "systemet" fungerar o är uppbyggt i Swe. Det enklaste är väl helt klart att köpa ut dem, det är ju det dom vill innerst inne, fattar väl vem som helst!!
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men den stora frågan, hur vinner man över de klagande på sin sida då dom säkert inte ens gillar motorsport (ett fritt VIP årskort till alla banaktiviteter lär ju inte funka på just dessa individer) även om det blev 100% elhojar o bilar fr. 2011. De kanske inte ens tål buller ifrån landsvägen eller sin grannes gräsklippare ens...vad gör man då?

Om dom själva får välja så kanske det enda som duger åt dom klagande är bara fullkomlig, tystnad mitt ute i skogen vid en enslig sjö.

Flytta ut i öknen o bli eremit, gosse om du inte tål "lite" ljud o oljud, wake-up, människor i sig är bullriga varelser o deras maskiner har alltid låtit i alla tider o alltid stört o retat gallfeber på någon känslig individ...MEN det har fört den tekniska utvecklingen framåt o gett en högre levnadsstandard o bekvämlighet även för vanliga Svenssons idag, DET är det ingen som tänker på!! Hela ljudhysterin kring racing i Swe är så överdriven (spec. mc RR), en riktig soppa o Mission Impossible ifrån början, så onödigt o typiskt svenskt. Lär av Belgien, det där med 95dB omöjligt att klara av o vi får lägga ned helt, inse detta o börja jobba o lobba på annat sätt, som beskrivits tidigare i denna tråd!!

Bara vetskapen att ni som kör på banan tjänar stora pengar o har feta sponsorer retar upp de griniga grannarna. DE minsann så får höra ylandet "hela dagarna i ända" o tjänar inte en spänn på er bullerverksamhet, ORÄTTVIST BLÄ!!

Att sedan ett par personer kan få en verksamhet nästan nedlagd säger väl mer om hur dåligt "systemet" fungerar o är uppbyggt i Swe. Det enklaste är väl helt klart att köpa ut dem, det är ju det dom vill innerst inne, fattar väl vem som helst!!

Nej, dom vill inte bli utköpta, vi har provat det också.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bara vetskapen att ni som kör på banan tjänar stora pengar o har feta sponsorer retar upp de griniga grannarna. DE minsann så får höra ylandet "hela dagarna i ända" o tjänar inte en spänn på er bullerverksamhet, ORÄTTVIST BLÄ!!
Nja, det är väldigt få av oss som kör som tjänar pengar på det! För det mesta så skottar vi ut egna pengar och sliter som troll, både för att få det att gå runt och med allt praktiskt.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@ Nr:18, har ni provat med typ dubbla marknadsvärdet o inte en symbolisk summa...fast då kommer hela Atrp vilja flytta direkt...grin-snåla smålänningar...tänkte INTE på det!!

@ Hoztic, givetvis tjänar många inga större pengar på sin racing, men det fattar ju inte "regular joes" (med en släng av den svenska avundsjukan) när dom ser alla feta långtradare, motorsportprylar i drivor samt proffsteamen med VM-puts i STCC depån (Polestar, Westcoast osv.)

En liten intressant parentes, kanske? Kan nämna att man kommit fram till i studier i flera länder, att om man som Nordbo, Alaska-bo osv. inte är ute i solen o laddar upp sitt D-vitamin förråd i skinnet o fettvävnaden (helst solstrålning på hela kroppen, ca20min när solen står som högst mitt på dagen på sommaren. ALLTSÅ tvärtemot alla dessa hetsiga cancerforskare o experter).Detta funkar endast fullt ut under sommarhalvåret (pga. solen står som närmast då här uppe i norr, har bl.a. med UV-ljusets våglängd att göra). Får man en brist o hormonobalans i kroppen (som är mkt vanligare i nordligare länder än vad läkarna trott) blir man blir grinig, extremt ljudkänslig, får ont i muskler o leder, får utbrott, KAN börja uppvisa nervösa o psykiska symptom.
Med D3-vitamin/hormon + kalcium har många blivit hjälpta o mår nu kanoners på "ålderns höst". Det har även framkommit att D-vitamin brist funnits hos en del av de "bångstyriga-ADHD-ungdomarna" pga. de mest sitter inne o häckar framför datorn. The solution to the modern lifestyle of mankind = PILLS!!*ironi*
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Newcastle ljudkontrollteam fick åka ut och kontrollera ljud 7000 gg 2008. Det kan jämföras med 250 gg 1998. Det ser nog ut liknande på många fler ställen tyvär! Det är enkelt att klaga och lite inne på modet att göra så, förmodligen. Lägre tolerans pga mer stress osv. Fler med psykiska problem och fler som har banorna som sin grannfejd.

Om tex någon vill klaga hos oss själva under en racehelg på en annan konkurent så får man betala en avgift för det. Tex lämna en protest på någon annans bränsle på ett EM kostar 800 euro tex. Då drar man sig lite för att klaga. Men för grannarna kostar det inget och dom kan tom få ersättning från banan för sina "besvär" om allt går bra (för dom).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top