Stora tråden om buller inom motorsport

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Den här ljudfrågan är lite lätt löjlig egentligen. Det gräsklippartider nu och just nu har jag peakljud på 96dB vid fasaden, tillåtet ljud enligt miljökontorets normer är just nu 60dB efter 18 är det 55dB, vad gör miljökontoret åt detta?

?ImageUploadedByTapatalk1397750581.884933.jpg
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Den här ljudfrågan är lite lätt löjlig egentligen. Det gräsklippartider nu och just nu har jag peakljud på 96dB vid fasaden, tillåtet ljud enligt miljökontorets normer är just nu 60dB efter 18 är det 55dB, vad gör miljökontoret åt detta?

?View attachment 403610
Nog väl att din fråga är ypperligt relevant och intressant att få svar på vet jag inte vad en smartphone-app har med detta att göra.

Du behöver rätt _hårdvara_ för att mäta ljudtryck. Ett par mikrofoner som mestadels är anpassade för tal är alltså inte helt optimalt :)

Ur min synvinkel ger en smartphone med andra ord inte ens bra riktvärden.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nog väl att din fråga är ypperligt relevant och intressant att få svar på vet jag inte vad en smartphone-app har med detta att göra.

Du behöver rätt _hårdvara_ för att mäta ljudtryck. Ett par mikrofoner som mestadels är anpassade för tal är alltså inte helt optimalt :)

Ur min synvinkel ger en smartphone med andra ord inte ens bra riktvärden.


Ja... Sist jag jämförde med en 30kkr mätare som va nykalibrerad nån minut innan så var det inte stor skillnad, men eftersom jag vet att grannen klipper den minst varje torsdag så kan jag väl ta med 30kkr mätaren hem o få samma bevisbörda nästa vecka :)
Och de gånger han klippte den förra året så stämmer siffran 96 rätt bra med sagda nykalibrerade mätare här hemma... Och grannen lär ju inte packat om ljuddämparen :)

Hårdvaran är inte svår att låna hem, rätt sån dessutom...

Och nej, micken på telefonen fixar inte mer än 99dB, sen behövs extern mikrofon anpassad för ändamålet. Vill man så finns det att köpa mikrofoner avsedda för smartfånes och ljudmätning...

Edit: jag har mätt ljud några år och mitt öra säger att det är minst 95dB :) och då bara 55 eller 60 är tillåtet så är det ju någorlunda stor skillnad på 60 och 95 dB, jag vet inte om du kan skillnaden men den är stor mellan 60dB(A) och 95dB(A) (newbie)

Edit2 och eftersom du kör en thunderrace så förmodar jag att du inte tävlar? Jag började mäta ljud på tävlingar som besiktningschef 2001, vad är din erfarenhet?
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Ja... Sist jag jämförde med en 30kkr mätare som va nykalibrerad nån minut innan så var det inte stor skillnad, men eftersom jag vet att grannen klipper den minst varje torsdag så kan jag väl ta med 30kkr mätaren hem o få samma bevisbörda nästa vecka :)
Och de gånger han klippte den förra året så stämmer siffran 96 rätt bra med sagda nykalibrerade mätare här hemma... Och grannen lär ju inte packat om ljuddämparen :)

Hårdvaran är inte svår att låna hem, rätt sån dessutom...

Och nej, micken på telefonen fixar inte mer än 99dB, sen behövs extern mikrofon anpassad för ändamålet. Vill man så finns det att köpa mikrofoner avsedda för smartfånes och ljudmätning...

Edit: jag har mätt ljud några år och mitt öra säger att det är minst 95dB :) och då bara 55 eller 60 är tillåtet så är det ju någorlunda stor skillnad på 60 och 95 dB, jag vet inte om du kan skillnaden men den är stor mellan 60dB(A) och 95dB(A) (newbie)

Edit2 och eftersom du kör en thunderrace så förmodar jag att du inte tävlar? Jag började mäta ljud på tävlingar som besiktningschef 2001, vad är din erfarenhet?

Du har helt rätt i att dunderklumpen inte används till tävlingsändamål hehe..

Jag är väl införstådd i skillnaden (logaritmisk skala osv) mellan 60 och 95dB och min erfarenhet av ljudmätning, per se är inte större än att jag är ganska insatt i inbyggda system och de mjuk- och hårdvaror som tillhör ämnet (läs smartphones). Så det är snarare faktumet att jag vet att dessa inte lämpar sig som ljudtrycksmätare än något om ljudmätning i övrigt. Möjligtvis att iphones lämpar sig bättre än andra lurar då hårdvaran är betydligt mer begränsad vilket givetvis underlättar när mikrofonens signaler ska tolkas.

Det skulle vara intressant att höra vad kommunen säger om man skickade in en anmälan tillsammans med ett par mätningar på 60dB+.

Du som har varit med i "branschen" länge; har hojarna blivit mer högljudda på senare tid? Ljudkaraktären har ju ändrats en del vilket säkerligen kan bidra till att de upplevs som mer störande trots att de inte, per definition låter mer.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Du har helt rätt i att dunderklumpen inte används till tävlingsändamål hehe..

Jag är väl införstådd i skillnaden (logaritmisk skala osv) mellan 60 och 95dB och min erfarenhet av ljudmätning, per se är inte större än att jag är ganska insatt i inbyggda system och de mjuk- och hårdvaror som tillhör ämnet (läs smartphones). Så det är snarare faktumet att jag vet att dessa inte lämpar sig som ljudtrycksmätare än något om ljudmätning i övrigt. Möjligtvis att iphones lämpar sig bättre än andra lurar då hårdvaran är betydligt mer begränsad vilket givetvis underlättar när mikrofonens signaler ska tolkas.

Det skulle vara intressant att höra vad kommunen säger om man skickade in en anmälan tillsammans med ett par mätningar på 60dB+.

Du som har varit med i "branschen" länge; har hojarna blivit mer högljudda på senare tid? Ljudkaraktären har ju ändrats en del vilket säkerligen kan bidra till att de upplevs som mer störande trots att de inte, per definition låter mer.

Fler IT nördar! ja, jag ska faktiskt ta o göra ett försök, ska bli intressant, mäta, fota, logga osv... sen får man se vad kommunen säger.

Ljudet i depåerna och de tävlande hojarna har blivit betydligt lägre nuförtiden, det är tystare både i depåerna och runtom.

När jag gjort mätningar i de yttre mätområdena så har jag inte kunnat mäta ljudet (runt Mantorp Park) från banan, eller se att de påverkar värdena men de hörs... och det är att det låter överhuvudtaget som de klagar på.

Vi har inflyttade pensionärer här i Mantorp som klagar på banan för att de inte "kan" sitta på altanen o dricka sitt kaffe utan att höra ljudet från motorer.
De flyttar från Malmslätt (bredvid Malmen mililtärflygplats) till Mantorp i tron om att det låter mindre?!
när man vet att det är en "industri" på andra sidan E4:an som för oväsen ifrån sig, det är ju som att flytta till ett sågverk och tro att det är tyst...

Jajja.. jag återkommer när jag kontaktat Miljökontoret i Mjölby om störande gräsklippare (där finns det ju alternativ, både små helautomagiska saker och eldrivna som man drar omkring på...)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Problemet är väl att motorsport bedöms efter ett peak värde medans det mesta andra är median värden.
 

leitol

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
2007, Buell XB12R
Kanske inte så lyckat att trigga miljökontoret med grannens klippare. Väck inte björnar i onödan.
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Jag vet att jag necropostar from hell.

Men jag är lite sugen på att börja köra lite bana och iaf plöja igenom alla smc kurser.

Hur hårt är det med ljudet? Min Buell 1125cr fixar nog inte 95db med orginalsystem.

Många twinar klarar la inte det antar jag. Är det bara o köpa ny hoj som gäller för mig?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
95db eller mindre vid förbifart är det som gäller. Punkt.

Brukar gå alldeles utmärkt med många twinnar, dubbla ljuddämpare hjälper mycket.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur klarar dom handhållna låtarna som används på banorna att mäta ljud från en enstånka t.ex duke. 390-690. Jag upplever dom som ganska högljudda trots att dom ligger under gränsen?

Jag tänker på mätarens medelvärdesbildning av ljudstöten som skickas rakt bakåt.
Det är viktigt att mätmetoden hanterar detta korrekt så att dessa inte får en snällare bedömning än en "ylande" radfyra.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
IMG_20170711_192755_205.jpg

Detta funkar Iaf.. . .
Går nog att korta lite men fick inget svar på hur mycket jag lät bara att jag var under.
Detta på gelleråsen där det verkar vara lättare att låta lite så måste nog kolla på andra banor innan jag börjar ändra.

Men, generellt är detta vad som gäller, stor, lång burk eller 2 kortare efter varann, bygg efter plats på hojen, jag valde lång burk på sidan då det hade blivit för mycket ombyggnad av min downpipe för att få in en kortare "förburk" utan att den skulle gå i backen vid nedlägg.
Längden på rören påverkar med, har du burken under cutsen så är det betydligt längre rör än vad man har på en r6/cbr1000 som sticker ut under fotpinnen nästan.
Sen har du modellspecifika buller med, på en r6 är insugsljudet ett problem som går att lösa med dämpmatta på locket till luftburen exempelvis, andra hojar andra problem.

Kedjeskrammel är ett annat, löses med välsmord kedja och att behålla kedjeskyddet då det tar bort lite ljud.
Kåpskrammel ett annat, löses på diverse sätt med stöd eller dämpmaterial.

Men, i slutänden, när allt omkringljud är fixat på bästa sätt landar man ändå i att det behövs längd på dämparen, ju fortare det går desto längre, eller flera små.....
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Så, hur gick det för er banåkare 2018? Funderades det fram några kreativa idéer som kan delas med oss andra? Någon som fick bryta på grund av för hög ljudnivå?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Under SM-helgen i Anderstorp så låg så gott som 99,9% på över 100dB varje varv. Själv låg jag på 105dB trots ett helt nytt system med dubbla ljuddämpare och original grenrör. Det är lika mycket som racesystemet från akrapovic utan dB-killer. I grupp lät jag bara 103dB, men när jag kom ensam så steg det till 105 :) Tydligen så låter alla mycket mer i år än förra året.

Nånting säger mig att ljudmätningen inte fungerar som den skall och personligen tycker jag att det är trist att man inte försöker gå till botten i den ändan av problemet utan bara kallar till extra förarmöte där man förklarar att det kan ha varit sista tävlingen för Anderstorp. Vi låg ändå på rätt sida hos närmsta grannen även om det var nära.
De sista två åren så har användandet av dubbla ljuddämpare ökat lavinartat bland förarna, men ändå går det åt fel håll på just Anderstorp.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Under SM-helgen i Anderstorp så låg så gott som 99,9% på över 100dB varje varv. Själv låg jag på 105dB ....

Jag satt på läktaren utmed målrakan och tyckte att din R1a var bland de mindre högljudda i startfältet.
Tillsammans med er körde även en röd R1a(vet inte vem) som väsnades något fruktansvärt. Ett visslande väldigt högt ljud som riktigt skar i trummhinnorna, antar att det är insugsljudet som har så hög frekvens?

Undrade just då hur de tar sig igenom en ljudmätning, kanske har det högfrekventa ljudet lättare att passera en mätning? Men det är värre som åskådare att höra på. :3freak
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Under SM-helgen i Anderstorp så låg så gott som 99,9% på över 100dB varje varv. Själv låg jag på 105dB trots ett helt nytt system med dubbla ljuddämpare och original grenrör. Det är lika mycket som racesystemet från akrapovic utan dB-killer. I grupp lät jag bara 103dB, men när jag kom ensam så steg det till 105 :) Tydligen så låter alla mycket mer i år än förra året.

Nånting säger mig att ljudmätningen inte fungerar som den skall och personligen tycker jag att det är trist att man inte försöker gå till botten i den ändan av problemet utan bara kallar till extra förarmöte där man förklarar att det kan ha varit sista tävlingen för Anderstorp. Vi låg ändå på rätt sida hos närmsta grannen även om det var nära.
De sista två åren så har användandet av dubbla ljuddämpare ökat lavinartat bland förarna, men ändå går det åt fel håll på just Anderstorp.

Det där är ju konstigt.... Förarna har ju större och fler ljuddämpare än någonsin!
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men är inte R1:an en av de mest högljudda?
Kanske inte riktigt räcker med dubbla på den då, kanske behövs en killer på det med, och kanske isolera lite kåpor och insug med.

Bara en tanke från sidlinjen, hör ju vilka som subjektivt låter mer eller mindre och R1:an hörs iaf., vad det ger på dba-mätarn har jag dålig koll på men de hörs..

Hur såg det ut på de övriga märkena?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena gubbar och gummor! Jag tror inte detta kräver en egen tråd, så jag provar att fortsätta på denna...

På Sturup mättes min gsxr 600 till dryga 97 dBa. För att åtgärda detta har jag satt dit en 20cm lång extra dämpare under hojen som jag fick tag på. Kollar man på swedish race parts så ska samma längd dämpa 5 - 8 dBa.

Är enda sättet för mig att testa detta att åka till någon bana och dra en repa? Känns sådär att boka upp flera körningar som sen inte tillåts...

Bor i Halmstad om någon har en mätare och kunskap att bidra med.


Vad tror ni?? Någon som har erfarenhet av eventuell dämpning som den typen av extra dämpare ger?
8202e4fa88df51268731a244aa31d185.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top