Stora tråden om buller inom motorsport

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
I år 2011, jag + 1st utvecklingsföretag + 1st tillverkare av ljuddämpare inom motorsport plöjt ner runt 60000SEK på att testa olika prototyp-avgassystem med olika ljudnivå o effektuttag både i labb o IRL på bana/landsväg. Det här med ljud inom RR är jävligt komplext, speciellt när man har en trimningsgrad på nästan F1-nivå samtidigt som man inte får bullra mer än en sur Svenssonbil på full mutter längs en motorväg, helt jävla omöjlig ekvation mao.

-Vi klarade INTE på långa vägar 95dB "2 meter max bakom" som är ett fysiskt o tekniskt helt omöjligt krav som SVEMO ställt, men som tur var backade på. Kravet blev til slut ca106dB istället, om jag inte missminner mig nu. DET motsvarar 95-96dB vid toppfartspassering (om man kommer en i taget, ej klungkörning), fullgas, fullvarv i ca280kph, 90 gradersvinkel mot färdriktningen, 5 meter från ytterkant/vänster bankant, 2 meter upp i luften, på en fullkitad CBR1000RR -08/-10 Henry Sundkvists Sbk-hoj (ex. Mårtenssons) med en fabriksny o proffspackad ljuddämpare med bästa tänkbara packningsmtrl, utan nån dB-killer, ljuddämparen hade dock större dämpvolym o längre men mindre utblåsarea än Akrapovic.

-Det vi kom fram till är att det är inga problem att få det "tyst" på avgassidan. OBS! Bara insugningsljudet ligger på ca110dB vid "2 m max snett framför" = enligt egen framtagen testmetod. Räkna då med att avgassystemet kommer väga in på ca 15kg o se ut som ett ormbo from hell, runt omkring o mellan bakhjulet o sitskåpan!!

-Standard-bilar i STCC är inte jättesvårt att dämpa med rimliga lösningar tekniskt/viktmässigt/utrymmesmässigt o ekonomiskt. Eftersom man inte har nån direkt extrem trimningsgrad här (280hk/2000cc = 140hk/liter) mindre känsliga för mottryck i avgassystemet på riktigt höga varv. Maxvarv är 8500RPM o avgasflödet 140liter/sek.

-En Pro Sbk-motor mer hightech o därför mkt känsligare än en bilmotor, hög kompression, mer avancerad tändning/motorstyrsystem, Aspen-soppan strular till det ännu mera = man får ännu högre avgastempar, risk för skadliga spikningar o motorhaverier i förtid om man har en för liten utblåsarea lr monterat en för restriktiv dB-killer. Trimningsgrad ca210hk/liter, maxvarv 14500RPM o avgasflödet ca120liter/sek. Total ljudnivå "rätt acceptabel" under 10000RPM, sen vid högre avgasflöden vid toppvarv o absolut fullgas på högre växlar (när man ligger kvar längre på toppvarv på varje växel) så brakar helvetet lös o det låter mkt hur fan man än gör.

The End, punkt. :gnissla

Ojdå!

Det går visst att göra en tyst hoj. Vi lade aningen mindre på olika experiment innan säsongen, och har lika hård trimning som PRO-hojarna, och ligger på 93-94 förbifart. Nån 2-meter max har vi inte gjort eftersom vi inte använder den mät metoden i ERF.
Jag nöjer mig med att konstatera att den hoj som kört snabbast runt Anderstorp de sista 21 åren dessutom var den som var absolut tystast på gridden. Det bevisar att det går att ljuddämpa utan att tappa effekt mot konkurrenterna.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ojdå!

Det går visst att göra en tyst hoj. Vi lade aningen mindre på olika experiment innan säsongen, och har lika hård trimning som PRO-hojarna, och ligger på 93-94 förbifart. Nån 2-meter max har vi inte gjort eftersom vi inte använder den mät metoden i ERF.
Jag nöjer mig med att konstatera att den hoj som kört snabbast runt Anderstorp de sista 21 åren dessutom var den som var absolut tystast på gridden. Det bevisar att det går att ljuddämpa utan att tappa effekt mot konkurrenterna.
Intressanta inlägg från er båda och vi (Sydskanes Emse) ihop med Ring Knutstorp och SVEMO kommer att köra samma upplägg 2012 som vi gjorde i år med en "bullerutforskningsdag". Det hade varit jäkligt intressant om ni velat komma ner och delta i våra experiment och dela med er av era kunskaper. Att få rätt på bullernivåerna ligger i allas intresse. PM:a mig för mer info.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Ojdå!

Det går visst att göra en tyst hoj. Vi lade aningen mindre på olika experiment innan säsongen, och har lika hård trimning som PRO-hojarna, och ligger på 93-94 förbifart. Nån 2-meter max har vi inte gjort eftersom vi inte använder den mät metoden i ERF.
Jag nöjer mig med att konstatera att den hoj som kört snabbast runt Anderstorp de sista 21 åren dessutom var den som var absolut tystast på gridden. Det bevisar att det går att ljuddämpa utan att tappa effekt mot konkurrenterna.

Ni ligger alltså på en nivå runt 105dB om ni gjorde en regelrätt "2m max bakom" mätning idag på er hoj som den står, det klarar vi oxå med förbundna ögon, utan att tappa nån effekt. Inga som helst problem kompis.

Jag pratar om något helt annat, 95dB vid "2m max bakom" som det tjafsades en hel del om under hösten 2010 bl.a. här på SH. DET är att betaktas som "nästan helt ljudlöst" när det gäller RR o motorsport.

Vi utvärderade alltså en extrem kravnivå som man inte ens klarar med GSX-R 1000 2010-11 med sina dubbla original-ljuddämpare.
Vi pratar bullerkrav som "ev. kanske kommer" att ställas på er inom en 3-5års period. Alltså inga ljuddämpare som vem som helst kan köpa o finns på hyllan idag = pat. pending prototyp-special, tänk stealth-teknik + försvarsindustri så är du rätt nära sanningen.

Lycka till nu alla!

Edit:10m från bankanten ska det vara, inget annat. Som sagt lagt detta projekt på is, har fullt upp med annat än att jaga dB (A) dagarna i ända...det är fan ghey!
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ni ligger alltså på en nivå runt 105dB om ni gjorde en regelrätt "2m max bakom" mätning idag på er hoj som den står, det klarar vi oxå med förbundna ögon, utan att tappa nån effekt. Inga som helst problem kompis.

Jag pratar om något helt annat, 95dB vid "2m max bakom" som det tjafsades en hel del om under hösten 2010 bl.a. här på SH. DET är att betaktas som "nästan helt ljudlöst" när det gäller RR o motorsport.

Vi utvärderade alltså en extrem kravnivå som man inte ens klarar med GSX-R 1000 2010-11 med sina dubbla original-ljuddämpare.
Vi pratar bullerkrav som "ev. kanske kommer" att ställas på er inom en 3-5års period. Alltså inga ljuddämpare som vem som helst kan köpa o finns på hyllan idag = pat. pending prototyp-special, tänk stealth-teknik + försvarsindustri så är du rätt nära sanningen.

Lycka till nu alla!

Edit: Som sagt lagt detta projekt på is, har fullt upp med annat än att jaga dB (A) dagarna i ända...det är fan ghey!

Fast du glömmer att det inte finns en självklar koppling mellan mätmetoderna.
95 dbA med 2-meter max-metod har inte varit aktuellt, mig veterligen. Var har du fått siffran ifrån?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ni ligger alltså på en nivå runt 105dB om ni gjorde en regelrätt "2m max bakom" mätning idag på er hoj som den står, det klarar vi oxå med förbundna ögon, utan att tappa nån effekt. Inga som helst problem kompis.

Jag pratar om något helt annat, 95dB vid "2m max bakom" som det tjafsades en hel del om under hösten 2010 bl.a. här på SH. DET är att betaktas som "nästan helt ljudlöst" när det gäller RR o motorsport.

Vi utvärderade alltså en extrem kravnivå som man inte ens klarar med GSX-R 1000 2010-11 med sina dubbla original-ljuddämpare.
Vi pratar bullerkrav som "ev. kanske kommer" att ställas på er inom en 3-5års period. Alltså inga ljuddämpare som vem som helst kan köpa o finns på hyllan idag = pat. pending prototyp-special, tänk stealth-teknik + försvarsindustri så är du rätt nära sanningen.

Lycka till nu alla!

Edit: Som sagt lagt detta projekt på is, har fullt upp med annat än att jaga dB (A) dagarna i ända...det är fan ghey!
Från SVEMO - Motorkalender / Regler 11 -12

3.1.2 Ljuddämpning, alla klasser.
Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller SVEMO, UEM eller FIM’s regler.

Officiell ljudmätning skall ske genom (av FIM föreskriven) ”2 meter max” metod enligt följande:
Vid varje tävling skall ljudmätare kalibreras i närvaro av minst två förar / teamrepresentanter.
Kalibreringen skall ske enligt tillverkarens metod.
Varmkörd motorcykel skall vid mätning vara uppställd på en icke reflekterande yta (gräs/grus) i en miljö där bakgrundsbuller ej överskrider 95 dB(A).

Ljudmätning sker med:
Ljudmätare fast placerad 2m bakom bakhjulets (MCS sidvagnshjulets) kontaktpunkt mot marken.
I 45° vinkel mot motorcykelns längdriktning samt
1,35m över marknivå.
Ljudmätare skall vara ställd på mätmetod ”A” och samplingstid ”Fast” med presentationsmetod ”Max”.
Vindskydd skall vara monterat på ljudmätarens mikrofon.

Om omgivningstemperaturen är +10°C eller lägre skall 1 dB(A) dras bort från mätvärde. Mätresultat anges alltid i heltal genom att mätvärdet avrundas nedåt (mätvärde 110,9 dB(A) = mätresultat 110 dB(A)).

Mätning skall ske på
a) den sida avgasröret mynnar ut på.
b) vid avgasrör på bägge sidor skall mätning ske på den sida insugsluftintag befinner sig.
c) vid avgasrör på bägge sidor och centralt insugsluftintag skall mätning ske på bägge sidor (mätresultatet är då medelvärdet av dessa två mätvärden).

Vid betydande vind skall sträckan MC till ljudmätare vara i motvind så att mekaniska ljud från motor/transmission ej adderas till mätvärde.

Motorvarvtalet skall hastigt bringas till maximalt under en tid av minimum 1 sekund och maximalt 2 sekunder. Om avgasdetonationer uppträder under mätproceduren skall mätningen göras om.

Maximalt tillåtet mätresultat ”2 meter max” för deltagande i tävling är 110 dB(A), vid efterkontroll (efter tävling) är +2 dB(A) tillåtet.

Denna nivå (110 dB(A)) kan komma att ändras under innevarande år då det vid detta reglementes publicering inte fanns fakta för att fastställa vilken nivå vid 2 meter max mätning som motsvarar 95 dB(A) vid förbifartsmätning, vilket är den nivå våra miljökrav ligger på.
Ett av SVEMO ändrat 2 meter max värde kan tillämpas tidigast 14 dagar efter officiellt publicerat beslut.

Urval till ljudmätning skall ske enligt förbipasseringsmetod eller enligt arrangörens eller domarens beslut. Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att ljudet mäts 10 meter vid sidan av banan där MC passerar under full acceleration. Kravet är enligt respektive banas miljökrav, dock max 95 dB(A).

----------------

Någon som vet om denna gräns ändrats under säsongen?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Från SVEMO - Motorkalender / Regler 11 -12

3.1.2 Ljuddämpning, alla klasser.
Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller SVEMO, UEM eller FIM’s regler.

Officiell ljudmätning skall ske genom (av FIM föreskriven) ”2 meter max” metod enligt följande:
Vid varje tävling skall ljudmätare kalibreras i närvaro av minst två förar / teamrepresentanter.
Kalibreringen skall ske enligt tillverkarens metod.
Varmkörd motorcykel skall vid mätning vara uppställd på en icke reflekterande yta (gräs/grus) i en miljö där bakgrundsbuller ej överskrider 95 dB(A).

Ljudmätning sker med:
Ljudmätare fast placerad 2m bakom bakhjulets (MCS sidvagnshjulets) kontaktpunkt mot marken.
I 45° vinkel mot motorcykelns längdriktning samt
1,35m över marknivå.
Ljudmätare skall vara ställd på mätmetod ”A” och samplingstid ”Fast” med presentationsmetod ”Max”.
Vindskydd skall vara monterat på ljudmätarens mikrofon.

Om omgivningstemperaturen är +10°C eller lägre skall 1 dB(A) dras bort från mätvärde. Mätresultat anges alltid i heltal genom att mätvärdet avrundas nedåt (mätvärde 110,9 dB(A) = mätresultat 110 dB(A)).

Mätning skall ske på
a) den sida avgasröret mynnar ut på.
b) vid avgasrör på bägge sidor skall mätning ske på den sida insugsluftintag befinner sig.
c) vid avgasrör på bägge sidor och centralt insugsluftintag skall mätning ske på bägge sidor (mätresultatet är då medelvärdet av dessa två mätvärden).

Vid betydande vind skall sträckan MC till ljudmätare vara i motvind så att mekaniska ljud från motor/transmission ej adderas till mätvärde.

Motorvarvtalet skall hastigt bringas till maximalt under en tid av minimum 1 sekund och maximalt 2 sekunder. Om avgasdetonationer uppträder under mätproceduren skall mätningen göras om.

Maximalt tillåtet mätresultat ”2 meter max” för deltagande i tävling är 110 dB(A), vid efterkontroll (efter tävling) är +2 dB(A) tillåtet.

Denna nivå (110 dB(A)) kan komma att ändras under innevarande år då det vid detta reglementes publicering inte fanns fakta för att fastställa vilken nivå vid 2 meter max mätning som motsvarar 95 dB(A) vid förbifartsmätning, vilket är den nivå våra miljökrav ligger på.
Ett av SVEMO ändrat 2 meter max värde kan tillämpas tidigast 14 dagar efter officiellt publicerat beslut.

Urval till ljudmätning skall ske enligt förbipasseringsmetod eller enligt arrangörens eller domarens beslut. Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att ljudet mäts 10 meter vid sidan av banan där MC passerar under full acceleration. Kravet är enligt respektive banas miljökrav, dock max 95 dB(A).

----------------

Någon som vet om denna gräns ändrats under säsongen?

Nej, den har inte ändrats, men den kommer troligen att ändras i vinter. Ny nivå blir troligen 106-108 om jag kommer ihåg rätt. Mer info kommer under vintern i frågan.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Fast du glömmer att det inte finns en självklar koppling mellan mätmetoderna.
95 dbA med 2-meter max-metod har inte varit aktuellt, mig veterligen. Var har du fått siffran ifrån?

Vi mätt båda mätmetoderna o fått fram en ungefärlig modell o koppling mellan de olika mätmetoderna trots detta. Visst det är lite mer som spelar in då hojar lutar i kurvorna o vissa har ljuddämparmynningen riktad rakt/snett åt nedåt-höger i kurvorna (jämfört med bilars rakt bakåt, ja vi har även mätt på alla förekomande banbilar i smyg på olika ställen längs Gelleråsen. De värsta turbobilarna över105dB 15m upp på läktarn o den var godkänd o fick köra vidare hela dagen) Hur ljudet studsar vidare till närmsta grannen = DET mätstället som egentligen betyder något överhuvudtaget när det klagas. Dubbel kollat längs banan + mätning vid deras stationära utrustning + deras handhållna mätutrustning + våran handhållna mätutrustning vid samma dag, samma väderförhållanden, referensmätt själv på samma hojarna efter detta.

Eftersom ingen "konstigt nog" kunde speca nivåerna o mätmetoderna exakt sommarn/hösten 2010 (o vissa förare blivit diskade 2010 men sen med exakt samma ljuddämpar-spec på hojen ett år senare klarade sig galant utan dB-killer, tyder väl på att det var rätt mkt skit bakom mätspakarna det året) så vi utgick ifrån worstcase-scenario (95dB "2m max bakom") o började testa då ca 6månader innan beslutet var fattat o helt klart från SVEMO's sida.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi mätt båda mätmetoderna o fått fram en ungefärlig modell o koppling mellan de olika mätmetoderna trots detta. Visst det är lite mer som spelar in då hojar lutar i kurvorna o vissa har ljuddämparmynningen riktad rakt/snett åt nedåt-höger i kurvorna (jämfört med bilars rakt bakåt, ja vi har även mätt på alla förekomande banbilar i smyg på olika ställen längs Gelleråsen. De värsta turbobilarna över105dB 15m upp på läktarn o den var godkänd o fick köra vidare hela dagen) Hur ljudet studsar vidare till närmsta grannen = DET mätstället som egentligen betyder något överhuvudtaget när det klagas. Dubbel kollat längs banan + mätning vid deras stationära utrustning + deras handhållna mätutrustning + våran handhållna mätutrustning vid samma dag, samma väderförhållanden, referensmätt själv på samma hojarna efter detta.

Eftersom ingen "konstigt nog" kunde speca nivåerna o mätmetoderna exakt sommarn/hösten 2010 (o vissa förare blivit diskade 2010 men sen med exakt samma ljuddämpar-spec på hojen ett år senare klarade sig galant utan dB-killer, tyder väl på att det var rätt mkt skit bakom mätspakarna det året) så vi utgick ifrån worstcase-scenario (95dB "2m max bakom") o började testa då ca 6månader innan beslutet var fattat o helt klart från SVEMO's sida.

Två studenter på Örebro universitet har gjort en avhandling i ämnet, och kommit fram till slutsatsen att det är mycket svårt att finna någon som helst koppling mellan mätmetoderna. Jag vill inte dissa er utredning utan att ha sett underlaget, men jag har svårt att tro att ni kan finna nån koppling när flera experter kommit till rakt motsatt resultat.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Två studenter på Örebro universitet har gjort en avhandling i ämnet, och kommit fram till slutsatsen att det är mycket svårt att finna någon som helst koppling mellan mätmetoderna. Jag vill inte dissa er utredning utan att ha sett underlaget, men jag har svårt att tro att ni kan finna nån koppling när flera experter kommit till rakt motsatt resultat.

Läs rätt: ungefärlig!

Självklart är det en omöjlighet att få exakta värden med full repeterbarhet när man mäter ljud o buller med olika slags provmetoder o förfaranden ute i fält, det var väl ändå ingen nyhet under solen. Professorer, studenter, universitet eller inte.

Edit: V.v. lägg gärna upp den avhandlingen i denna tråden så alla kan ta del av den o bilda sig en egen uppfattning vad några "student-experter" har att säga ifrågan.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Läs rätt: ungefärlig!

Självklart är det en omöjlighet att få exakta värden med full repeterbarhet när man mäter ljud o buller med olika slags provmetoder o förfaranden ute i fält, det var väl ändå ingen nyhet under solen. Professorer, studenter, universitet eller inte.

Edit: V.v. lägg gärna upp den avhandlingen i denna tråden så alla kan ta del av den o bilda sig en egen uppfattning vad några "student-experter" har att säga ifrågan.

Jag får inte publicera den eftersom de först ska försvara den för sin professor. När det är gjort kan jag lägga upp den. Undersökningen gjordes på uppdrag av SBF och Svemo, Ragnar Segring var en av de som hjälpte till att ordna lämpliga tillfällen för mätning.
Maverick_ou812: Du vet vilka killar jag talar om, de var med på ljuddagen i våras på knudan.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nej, den har inte ändrats, men den kommer troligen att ändras i vinter. Ny nivå blir troligen 106-108 om jag kommer ihåg rätt. Mer info kommer under vintern i frågan.
Ser att Fiver anger < 60 dBA ljudemission som bullerkrav. Är det så ni mäter eller är det 95 dBA vid bankanten som gäller?

Fiver Trackdays

Tidpunkt: 2011-10-07 09:00-18:00
Plats: Hela banan
Kategori: MC
Grupp: Ljudemission < 60 dbA

http://www.anderstorpraceway.com/cu...sp?M=100000565&L=SE&month=201110&activity=278
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag får inte publicera den eftersom de först ska försvara den för sin professor. När det är gjort kan jag lägga upp den. Undersökningen gjordes på uppdrag av SBF och Svemo, Ragnar Segring var en av de som hjälpte till att ordna lämpliga tillfällen för mätning.
Maverick_ou812: Du vet vilka killar jag talar om, de var med på ljuddagen i våras på knudan.
Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?
Hoppas också att du kommer med din erfarenhet och kunskap och efter att ha läst vad *BigRed* skriver så hoppas jag även att han med team (DART?) skulle vilja ställa upp. Hör av er, datum är redan spikat!

Ju mer erfarenhet och kunskap vi samlar ihop desto bättre resultat kommer vi att kunna få fram. Detta gynnar alla, racerpiloter, bandagsarrangörer och banägare. Vi måste sluta pissa revir och gemensamt komma vidare med den här frågan.
Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?
Hoppas också att du kommer med din erfarenhet och kunskap och efter att ha läst vad *BigRed* skriver så hoppas jag även att han med team (DART?) skulle vilja ställa upp. Hör av er, datum är redan spikat!

Ju mer erfarenhet och kunskap vi samlar ihop desto bättre resultat kommer vi att kunna få fram. Detta gynnar alla, racerpiloter, bandagsarrangörer och banägare. Vi måste sluta pissa revir och gemensamt komma vidare med den här frågan.
Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".[/QUOTE
Jag är gärna med jag också!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här med ljud inom RR är jävligt komplext, speciellt när man har en trimningsgrad på nästan F1-nivå samtidigt som man inte får bullra mer än en sur Svenssonbil på full mutter längs en motorväg, helt jävla omöjlig ekvation mao.

Jo, jag är medveten om att det är skitsvårt att dämpa ljudet på motorcyklar, mitt svar redogjorde bara för förhållandet på folkracebilar som någon ifrågasatte.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ser att Fiver anger < 60 dBA ljudemission som bullerkrav. Är det så ni mäter eller är det 95 dBA vid bankanten som gäller?

Fiver Trackdays

Tidpunkt: 2011-10-07 09:00-18:00
Plats: Hela banan
Kategori: MC
Grupp: Ljudemission < 60 dbA

http://www.anderstorpraceway.com/cu...sp?M=100000565&L=SE&month=201110&activity=278
Det är ljudnivå hos närmaste granne det handlar om i den kalendern. 60 hos grannen är 95 förbifart.

Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?
Hoppas också att du kommer med din erfarenhet och kunskap och efter att ha läst vad *BigRed* skriver så hoppas jag även att han med team (DART?) skulle vilja ställa upp. Hör av er, datum är redan spikat!

Ju mer erfarenhet och kunskap vi samlar ihop desto bättre resultat kommer vi att kunna få fram. Detta gynnar alla, racerpiloter, bandagsarrangörer och banägare. Vi måste sluta pissa revir och gemensamt komma vidare med den här frågan.
Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".
Stämmer det bara med kalendern kommer vi självklart.
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Absolut, jag hoppas att det går att göra en uppföljning med samma killar även nästa år. Vet inte om Ragnar fortsätter som bullerexpert inom SVEMO 2012 men det kanske du vet?
Hoppas också att du kommer med din erfarenhet och kunskap och efter att ha läst vad *BigRed* skriver så hoppas jag även att han med team (DART?) skulle vilja ställa upp. Hör av er, datum är redan spikat!

Min affärsplan var för 1år sedan att tillverka dessa herrejösses-ljuddämpare åt er RR-förare, så att ni inte behövde lyfta ett finger, detta projekt lagts på is delvis pga. att ljudkraven inte blev så stränga som först befarats. Kostnad för dessa kit ca8000-10000SEK/hoj. Det är ju inte som med t.ex. radical-bilarna, att man testar fram en o samma ljuddämparsystem för en enhetsklass direkt. RR är ju så jäkla splittrat med olika klasser/motortyper/slagvolymer/antal cylindrar/varvtal/krav på lättvikts titan/kolfiber/keram-lösningar/olika storlek på mc-chassien o kåpor = hög värmeutveckling o akut platsbrist/det totala antalet innestängd volym på ljuddämparna med alla olika mynnings riktningar, som SVEMO dessutom kräver att de måste enligt deras reglemente vara som på original motorcykel i profil o till antalet bibehållas, DET blir ett jäkla projekt att hålla ihop alla bitar (när det samtidigt ska ge full effekt/högre effekt än original, inga motorskador får förekomma, tystare gång än originalsystemet, sen blir den stora utmaningen att dämpa ut det extrema insugningsljudet som blir vid vridmoment max tom. varvstoppet på fullgas på en tävlingsmotor) nästintill omöjligt o en duktigt stor investering med nya verktyg för en så pass liten marknad/få antal aktiva utövare som kan betala för sig vad det egenligen kostar. Bara i Swe o Belgien som man ställer högre ljudkrav än i övriga världen. I Swe får andra motorsportdiscipliner (bilar) bullra mer samma tävlingshelg, på samma bana, samma väderförhållanden utan några större problem, lite märkligt.

ALMI, uppfinnarföreningen, utvecklingsföretaget, motorsportföretaget samt även ett ljuddämparföretag för mc utomlands med eget ljudlabb/simuleringsutrustning varit inblandat, offrat tid o pengar i detta "hemliga" patent-projekt.

Till sist: har inte tid att vara med på eran körning i Skåne, vi i DART är i Spanien hela våren. Blir det nån mer seriös testning så måste vi köpa in o kit'a upp en BMW S1000RR 2012:a. Helst skulle vi behöva direktsupport av BMW Motorrad Utvecklingscentrum i München, men vi har inte ens fått några svar av chefen för BMW Norden, ang. hjälp med några kontakter där nere. Kommer framöver testa i högre hastigheter under kontrollerade former (provförfarande som lätt går att återupprepa exakt, gång på gång, om det nu ska ge något). Jag pratar förbipasseringsprov på ett helt tyst nedlagt flygfält.

Klipp nedan: för att belysa problematiken med det högre insugningsljudet vs. det lägre avgasljudet på en ultramodern men helt otrimmad landsvägshoj, som uppfyller o är homologiserad/godkänd för precis alla marknader i resten av världen. Duger den här ljudnivån åt SVEMO 2012, är väl den stora frågan...

http://www.youtube.com/watch?v=zHxLjul0rYQ&feature=related
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag har jäkligt svårt att se att kraven på oss kommer att minska i framtiden så det är lika bra att rusta nu. De arrangörer som blundar för detta kommer att stå där med skägget i brevlådan "when the shit hits the fan".

Bra att man får reda på detta först nu (se nedan). Ser att jag började mitt projekt 9 månader innan SVEMO ens skrev något om det på sin hemsida.

"De arrangörer som blundar för detta..." Hmm, hela ansvaret för att ta fram hållbara lösningar på hårdvaran o klara de ständigt hårdare ljudemissionskraven som ställs här i Swe, ligger ju som det är idag på den enkilde tävlingsutövaren. Om du låter för mkt får du inte köra, punkt.

SVEMO och SBF samarbetar med gemensam ljudgrupp

SVEMO (Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet) och SBF (Svenska Bilsportförbundet) fortsätter att stärka samarbetet kring viktiga gemensamma frågor. En ny gemensam ljudgrupp, som ska se över ljudnivåerna från våra tränings- och tävlingsfordon, har bildats.

Ljudgruppens inledande arbete handlar om att ta fram fakta och lyssna av för att ta fram de redskap och beslutsunderlag som behövs för att ställa krav och sätta framtida mål. Förbunden arbetar för att sänka ljudutsläppen från tränings- och tävlingsfordon för att säkerställa att de lever upp till myndigheternas krav idag och i framtiden.

- Vi vill gärna ha tips och råd, och tänker kalla in experter och sakkunniga. Motorsporten som helhet behöver sänka ljudet för att klara miljökraven. Alla discipliner i båda förbunden omfattas idag av samma föreskrifter från Naturvårdsverket, säger Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO.

Ljudgruppen ska därför titta på allt från mätmetoder, utrustning, utbildning, dokumentation etcetera i samband med tävlings- och träningsrelaterad verksamhet. Just nu pågår ett projekt där förbunden med hjälp av sakkunniga testar sambandet mellan förbifartsmätning och källmätning för att hitta mätmetoder och ljudnivåer som fungerar rättssäkert för förare, myndigheter och andra berörda.

Ljudgruppen består av: Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO, Tony Jacobsson, Karlskoga, Elisabeth Eriksson, SBF förbundsstyrelse, Crister Nystrand, SBF kansli, Ola Blomqvist, SBF kansli, Åke Ljung, SBF Miljökommitté, Ragnar Segring, Motorbanorna. 2011-04-18 13:22

http://www.svemo.se/Forbundsinforma...er/SVEMOochSBFsamarbetarmedgemensamljudgrupp/
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bra att man får reda på detta först nu (se nedan). Ser att jag började mitt projekt 9 månader innan SVEMO ens skrev något om det på sin hemsida.

"De arrangörer som blundar för detta..." Hmm, hela ansvaret för att ta fram hållbara lösningar på hårdvaran o klara de ständigt hårdare ljudemissionskraven som ställs här i Swe, ligger ju som det är idag på den enkilde tävlingsutövaren. Om du låter för mkt får du inte köra, punkt.

SVEMO och SBF samarbetar med gemensam ljudgrupp

SVEMO (Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet) och SBF (Svenska Bilsportförbundet) fortsätter att stärka samarbetet kring viktiga gemensamma frågor. En ny gemensam ljudgrupp, som ska se över ljudnivåerna från våra tränings- och tävlingsfordon, har bildats.

Ljudgruppens inledande arbete handlar om att ta fram fakta och lyssna av för att ta fram de redskap och beslutsunderlag som behövs för att ställa krav och sätta framtida mål. Förbunden arbetar för att sänka ljudutsläppen från tränings- och tävlingsfordon för att säkerställa att de lever upp till myndigheternas krav idag och i framtiden.

- Vi vill gärna ha tips och råd, och tänker kalla in experter och sakkunniga. Motorsporten som helhet behöver sänka ljudet för att klara miljökraven. Alla discipliner i båda förbunden omfattas idag av samma föreskrifter från Naturvårdsverket, säger Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO.

Ljudgruppen ska därför titta på allt från mätmetoder, utrustning, utbildning, dokumentation etcetera i samband med tävlings- och träningsrelaterad verksamhet. Just nu pågår ett projekt där förbunden med hjälp av sakkunniga testar sambandet mellan förbifartsmätning och källmätning för att hitta mätmetoder och ljudnivåer som fungerar rättssäkert för förare, myndigheter och andra berörda.

Ljudgruppen består av: Mikael Norén, miljösamordnare SVEMO, Tony Jacobsson, Karlskoga, Elisabeth Eriksson, SBF förbundsstyrelse, Crister Nystrand, SBF kansli, Ola Blomqvist, SBF kansli, Åke Ljung, SBF Miljökommitté, Ragnar Segring, Motorbanorna. 2011-04-18 13:22

http://www.svemo.se/Forbundsinforma...er/SVEMOochSBFsamarbetarmedgemensamljudgrupp/

Ljudgruppen bildades för ett år sedan om jag kommer ihåg rätt.
Bara för att det inte står något på hemsidan betyder det inte att inget händer på ljudfronten.
Ansvaret för hårdvaran ligger självklart på utövaren. Arrangörer kan väl ändå inte montera på ljuddämpare på nån annans hoj? Däremot måste arrangörerna ha en bra mätmodell, och ett regelverk som är tillämpbart.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Massor av relevant text.

Till sist: har inte tid att vara med på eran körning i Skåne, vi i DART är i Spanien hela våren. Blir det nån mer seriös testning så måste vi köpa in o kit'a upp en BMW S1000RR 2012:a. Helst skulle vi behöva direktsupport av BMW Motorrad Utvecklingscentrum i München, men vi har inte ens fått några svar av chefen för BMW Norden, ang. hjälp med några kontakter där nere. Kommer framöver testa i högre hastigheter under kontrollerade former (provförfarande som lätt går att återupprepa exakt, gång på gång, om det nu ska ge något). Jag pratar förbipasseringsprov på ett helt tyst nedlagt flygfält.
Jag förstår. Synd för jag tror inte det kommer att ges så många andra tillfällen att testa så nära det som du anger som "under kontrollerade former (provförfarande som lätt går att återupprepa exakt, gång på gång, om det nu ska ge något)."
Vi bestämmer själv vad som händer på banan och när det händer. Helt tyst omgivning är inte möjlig och jag tror inte den är nödvändig heller då detta ju ändå inte kommer att gälla i verkligheten. Vi har ju NFS krav på total ljudemmission att rätta oss efter. Bakgrundsljudet (som dessutom går att dokumentera) i de flesta fall ligger tillräckligt konstant under en testsession för att man skall kunna se skillnaderna mellan de olika proven.

P.S. Vi har också identifierat insugsljudet som en "bov" i dramat och flera av våra deltagare har isolerat intaget och försökt dirigera flödet på olika sätt. Transmissionsljud från t.ex en öppen kopplingskorg på Ducati 1098 har också visat sig påverka. D.S.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top