Stora tråden om buller inom motorsport

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ovanstående problem skulle gå att lösa om man fick direktdiskvalificera den som ändrat sin hoj efter genomgången besiktning. Om det satt en plugg i på besiktningen och den inte är där vid framfart på banan = omedelbar uteslutning.
Skulle ni gå med på det?
Absolut!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Är reglerna egentligen så luddiga?

Det är satt till 95db (Jag antar det fortfarande ligger på 95?) förbipasserade och vi vet väl alla vid det här laget att klarar vi det, så klarar vi också maxvärdet hos närmaste granne. Det värde vi måste klara för att banägaren ska bli nöjd.
2 meter max-metoden skall i sin tur återspegla detta.

Gällande just mätmetoden så spelar inte bakgrundsljudnivån så där vansinnigt stor roll vid en så pass nära mätning ändå. Den bör kunna ske när som, oavsett om folk kör på banan eller inte.
2 meter max mättes under tiden vi körde på banan på Knutstorp i april tex, om än en bit bort.

Om det nu är så enkelt att arrangera en ljudmätning, varför kan inte nån ta med sig prylar o se till att arrangera en sådan då? Spelar väl ingen roll om den ingår i tävlingsorganisationen eller inte? Så länge ni vet att hojarna klarar 2-meter-max-mätningen så slipper ni lotteriet.
Den som sätter upp mätningen kan ju dessutom i ren entreprenörsanda ta en hundring per mätning o komma hem med en hög extra hundringar i plånkan.
Varför är det alltid nån annan som ska lösa problemen?

"MAN" måste ingenting.
Ni förare har ett problem. Verktygen finns. Det enda som behövs är lite initiativ... :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ovanstående problem skulle gå att lösa om man fick direktdiskvalificera den som ändrat sin hoj efter genomgången besiktning. Om det satt en plugg i på besiktningen och den inte är där vid framfart på banan = omedelbar uteslutning.
Skulle ni gå med på det?

Absolut!!!! :tummenupp

Då måste man bara ta fram ett vettigt system där man kan plombera, eller sätta någonting på ljuddämparen vid besiktningen så man kan verifiera om den är bytt eller förändrad...

Är reglerna egentligen så luddiga?
......

Nej, verkligen inte. Kanske slarvigt skrivet av mig...

Reglerna är ganska enkla. 95db förbipasserande används kontinuerligt. Dom som ligger över detta skall tas in för en kontrollmätning enligt den nya "2m-max" metoden. Klarar man denna mätning är man OK, och klarar man den inte blir man diskad/bestraffad och måste åtgärda detta och göra en ny mätning innan man släpps ut på banan igen...



Problemet är ju för oss förare att man inte alltid blir mätt med 95db förbipasserande eftersom man inte alltid mäter alla pass, och ligger man i en klunga så kan dom inte få ett resultat. Och dessutom som kan förbipasserande mätning bevisligen diffa väldigt mycket från bana till bana, och mätställe till mätställe, vilket gör att man kanske klarar sig vid flera mätningar och vid flera tävlingar, och då aldrig blir mätt enligt "2m-max". Sen får dom helt plötsligt till en förbipasserande mätning på ett race, man blir kontrollmätt, och diskad... Vi som förare kan gå runt och tro att allt är OK, och sen helt plötsligt blir man diskad...

Och eftersom man väldigt sällan får en 95db förbipasserande mätning, kan det gå en hel tävlingshelg utan att man blir mätt. Och sen på kvalet så får man svartflagg och får åka in och bli testad. Ligger man då för högt så får man försöka stressmecka ihop nåt, få till en ny mätning, och försöka hinna ut på banan innan passe är slut...

Det hade ju varit så jäkla enkelt att bara mäta alla med "2m-max" vid besiktningen, och så var problemet ur välden sen... Men VET att man är OK, behöver inte gå runt och oroa sig. Och det uppstår inte några stressmoment mitt under kval/tävling...

Så reglerna är väl OK, det är bara förfarandet som jag tycker är lite dåligt...
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Såg någon artikel om att Anderstorp skulle vara anmält igen pga buller och att åklagare beslutat om en förundersökning. Någon som vet något mer?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bra konstruktiv kritik. Hoppas det går att hitta en lösning!

Ovanstående problem skulle gå att lösa om man fick direktdiskvalificera den som ändrat sin hoj efter genomgången besiktning. Om det satt en plugg i på besiktningen och den inte är där vid framfart på banan = omedelbar uteslutning.
Skulle ni gå med på det?)

Förbesiktning och plombering av ljuddämparen användes ju frekvent inom bla MX/enduro och där fungerade det utmärkt.

Förbesiktning med bulleprov och sedan hade man efterhandsmätning med +2dB acceptans för utblåst dämparull etc hos de som lät mycket...
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om nypackat helsystem inte minskar utan ökar vid förbifartsmätning med dB-killers i, kan det vara något annat än insugsljud/mekaniskt slammer från motor/låda som spökar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om nypackat helsystem inte minskar utan ökar vid förbifartsmätning med dB-killers i, kan det vara något annat än insugsljud/mekaniskt slammer från motor/låda som spökar?

Man kan ha packat för hårt. Men annars tror jag mest det är mätonogrannhet...
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Man kan ha packat för hårt. Men annars tror jag mest det är mätonogrannhet...

Skulle väl iofs kunna hända att jag råkat bygga en visselpipa med dB-killern, ty utan killer i så visslar systemet vid höga effektuttag (48mm utblås), medans minsta killern som är den som låter mest har 22mm (om jag inte minns fel) innerdiameter samt rätt klumpiga svetsfogar som ytterligare bromsar flödet.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Mycket bra inlägg Macke, vi är många förare som håller med dig!

Ett litet följdproblem som jag ser är att om vi skulle få igenom provmätningar i samband med besiktning så kommer det momentet att väsnas mer än själva körningen sen gör. Det begränsar också tiden för besiktning väldigt mycket eftersom det varken kan göras när hojar kör på banan pga för mycket bakgrundsljud eller efter att hojarna kört klart för då är bullertiden slut och det ska vara tyst från banan. Lite moment 22 som jag ser det.

Sen vill jag hylla Andreas Mårtensson som löst sitt bullerproblem med Hondan exemplariskt med stor monterad ljuddämpare på sidan.

Få in ett krav i reglementet att man skall ha ett ledigt hål i genom dämpare & killer, likadant som man sätter skruven som håller killern med.
Likadant måste det finnas ett hål i eventuella bultar som fasthåller dämparen mot röret.

Efter ljudkontroll så plomberas dämparen fram och bak.
Vid de dämpare som sitter med fjäder, sätts plomberingen paralellt med fjädern.

Behöver det vara svårare ?

Måste man meka och ta av dämparen så krävs naturligtvis ny ljudmätning & plombering.

Någon form av kontroll innan man släpps ur depå, via stickprov, obligatoriskt innan kval & race
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Brukar det vara problem med resonans i headers/länkrör med helsystem i rostfritt? Jag har upptäckt ett våldsamt slammer (vid körning) som verkar komma från själva rören på mitt helsystem (60x1.5mm rostfritt), blir rejäl klang bara man knackar hårt med knogen på rören. Enda jag kommit på är att linda rören hårt med avgasbandage, ska göra lite ljudmätningar och se om den verkar tystare. Framförallt kanske det kan förklara att hojen låter mer med dB-killers i än utan.

Jag har även observerat att mina slip-ons läcker gas förbi ytterhöljet om man har tillräckligt små dB-killers i, antar att det är lite svårt att göra något åt detta.

Själva dämparburkarna som har kolfiberhölje vibrerar så det kittlar att hålla handen på dem när man har dB-killers i och gasar till, kan det spridas mycket ljud den vägen om man förutsätter att det är välpackat? Det är 2st 550x124mm burkar, så det är rätt stor yta som agerar trumskinn.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Brukar det vara problem med resonans i headers/länkrör med helsystem i rostfritt? Jag har upptäckt ett våldsamt slammer (vid körning) som verkar komma från själva rören på mitt helsystem (60x1.5mm rostfritt), blir rejäl klang bara man knackar hårt med knogen på rören. Enda jag kommit på är att linda rören hårt med avgasbandage, ska göra lite ljudmätningar och se om den verkar tystare. Framförallt kanske det kan förklara att hojen låter mer med dB-killers i än utan.

Jag har även observerat att mina slip-ons läcker gas förbi ytterhöljet om man har tillräckligt små dB-killers i, antar att det är lite svårt att göra något åt detta.

Själva dämparburkarna som har kolfiberhölje vibrerar så det kittlar att hålla handen på dem när man har dB-killers i och gasar till, kan det spridas mycket ljud den vägen om man förutsätter att det är välpackat? Det är 2st 550x124mm burkar, så det är rätt stor yta som agerar trumskinn.

Det förekommer att man får resonans som låter en hel del i rostfritt ffa i megafoner. Att det skulle bidraga till att höja den totala bullernivån har jag ingen erfarenhet av. Avgasbandage är något jag absolut förespråkar i bullerdämpande syfte, min ökenmoppe blev betydligt tystare med bandage runt det väldigt högljudda rostfria systemet.

Höjer man mottrycket med en dB killer så börjar det läcka. Jag brukar ha värmestabilt silikon i gavlarna på dämparen.

Titta på hur klammrarna till Akrapovic ser ut, riktigt biffiga och överdimensionerade i förhållande till vikten de skall bära. Jag misstänker man sätter på klammorna för att höja självsvängningsfrekvensen och minska ljudet från dämparkroppen.

Testa SM tricker med slangklämmor och slang runt dämparen på mitten och se om det hjälper något.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
......Avgasbandage är något jag absolut förespråkar i bullerdämpande syfte, min ökenmoppe blev betydligt tystare med bandage runt det väldigt högljudda rostfria systemet.

Höjer man mottrycket med en dB killer så börjar det läcka. Jag brukar ha värmestabilt silikon i gavlarna på dämparen..........

Innan ni börjar linda systemen bör ni nog kolla reglementet, jag har bestämt för mig att jag läst någonstans att man inte får det. Antagligen ännu en idiotregel i så fall. Om det visar sig vara ett effektivt sätt att få ner ljudet kan jag dock tänka mig att svemo kan gå ut med ett PM om att det kan tillåtas.

Jag vill varna för att plugga igen systemen för mycket med db-killers. Satsa hellre på att byta till en större ljuddämpare som tillåter högre flöde med lagom mottryck.

Åt andra hållet är det lätt att tro att man får mer ljuddämpning med dubbla ljuddämpare men det är inte heller säkert. Om det blir för stort flöde kan ljudnivån öka med dubbla ljuddämpare som på tex suzuki gsxr1000. Där får iaf backlund lägre ljudnivå med bara en ljuddämpare monterad.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Innan ni börjar linda systemen bör ni nog kolla reglementet, jag har bestämt för mig att jag läst någonstans att man inte får det. Antagligen ännu en idiotregel i så fall. Om det visar sig vara ett effektivt sätt att få ner ljudet kan jag dock tänka mig att svemo kan gå ut med ett PM om att det kan tillåtas.

Jag vill varna för att plugga igen systemen för mycket med db-killers. Satsa hellre på att byta till en större ljuddämpare som tillåter högre flöde med lagom mottryck.

Åt andra hållet är det lätt att tro att man får mer ljuddämpning med dubbla ljuddämpare men det är inte heller säkert. Om det blir för stort flöde kan ljudnivån öka med dubbla ljuddämpare som på tex suzuki gsxr1000. Där får iaf backlund lägre ljudnivå med bara en ljuddämpare monterad.

Jupp det stämmer att det är förbjudet i SST och troligen även SBK men killen ovan skulle åka bandagar och ev Rookie där man får kitta fritt. Det är en väldans märklig regel då man fortfarande får lov att skaffa titanrör och/eller kerambehandla röret för minskad värmeavledning....
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
jag har inte läst denna tråden så noggrant men har en fråga angående folkrace
varför får dom köra utan ljuddämpare?
har sätt flera tävlingar där bilar bara dånar fram i stort sätt utan något som håller ned ljudet
men i andra sporter som tex cross får det max vara 96db ?
varför är det sådan skillnad?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
jag har inte läst denna tråden så noggrant men har en fråga angående folkrace
varför får dom köra utan ljuddämpare?
har sätt flera tävlingar där bilar bara dånar fram i stort sätt utan något som håller ned ljudet
men i andra sporter som tex cross får det max vara 96db ?
varför är det sådan skillnad?

Fel, fel, fel.

Folkrace är också ljudreglerat i reglementet och banorna har definitivt bullerkrav på sig via miljö o hälsa kontoret på repektive kommun.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det verkade faktiskt göra 1-2 dB med lindade rör, dock fick jag ökande ljudnivå med dB-killers även med tejpade burkgavlar. Kan detta ha något att göra med att killersen är 15cm långa och tar ljudet för långt in i burken, och jag skulle tjäna mer på att korta ner det instickande röret?

Nu var jag iaf nere en mätning i 96.5dB med lite oklara mätförhållanden, så jag chansar nog på att banmätningen ligger på rätt sida då jag inte kommer på mer att göra.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Fel, fel, fel.

Folkrace är också ljudreglerat i reglementet och banorna har definitivt bullerkrav på sig via miljö o hälsa kontoret på repektive kommun.

jo du kanske har rätt
men när jag försvinner runt ett litet skogsparti på endurobanan så hörs man knappt

men om man lyssna på dessa bilar så tror jag hela området skakar :)

http://www.youtube.com/watch?v=KP-10m7QzIk

jag får nog köra utan dämpare för komma upp till denna ljudnivå
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag har inte läst denna tråden så noggrant men har en fråga angående folkrace
varför får dom köra utan ljuddämpare?
har sätt flera tävlingar där bilar bara dånar fram i stort sätt utan något som håller ned ljudet
men i andra sporter som tex cross får det max vara 96db ?
varför är det sådan skillnad?

Jag såg IOFS att du hade fått svar redan, men folkrace har 100db som gräns om jag inte minns fel.

Redan för 20 år sedan när jag körde var det ett jävla pyssel på varje besiktning att få bilen tyst nog att gå igenom, vad som då visade sig vara effektivt var att få gaserna att rotera innan dom lämnade slutröret.

Jag svetsade ihop ett flertal X av plåtbitar som gick ca 5-10cm in i slutröret och vred dom olika mycket för att skapa rotation på gaserna, sen fick man prova sig fram.

Den längsta som var mest vriden gav nog ett visst motstånd, men dom kortare som bara var vridna mindre än ett kvarts varv var nog försummliga.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag såg IOFS att du hade fått svar redan, men folkrace har 100db som gräns om jag inte minns fel.

Redan för 20 år sedan när jag körde var det ett jävla pyssel på varje besiktning att få bilen tyst nog att gå igenom, vad som då visade sig vara effektivt var att få gaserna att rotera innan dom lämnade slutröret.

Jag svetsade ihop ett flertal X av plåtbitar som gick ca 5-10cm in i slutröret och vred dom olika mycket för att skapa rotation på gaserna, sen fick man prova sig fram.

Den längsta som var mest vriden gav nog ett visst motstånd, men dom kortare som bara var vridna mindre än ett kvarts varv var nog försummliga.

I år 2011, jag + 1st utvecklingsföretag + 1st tillverkare av ljuddämpare inom motorsport plöjt ner runt 60000SEK på att testa olika prototyp-avgassystem med olika ljudnivå o effektuttag både i labb o IRL på bana/landsväg. Det här med ljud inom RR är jävligt komplext, speciellt när man har en trimningsgrad på nästan F1-nivå samtidigt som man inte får bullra mer än en sur Svenssonbil på full mutter längs en motorväg, helt jävla omöjlig ekvation mao.

-Vi klarade INTE på långa vägar 95dB "2 meter max bakom" som är ett fysiskt o tekniskt helt omöjligt krav som SVEMO ställt, men som tur var backade på. Kravet blev til slut ca106dB istället, om jag inte missminner mig nu. DET motsvarar 95-96dB vid toppfartspassering (om man kommer en i taget, ej klungkörning), fullgas, fullvarv i ca280kph, 90 gradersvinkel mot färdriktningen, 10 meter från ytterkant/vänster bankant, 2 meter upp i luften, på en fullkitad CBR1000RR -08/-10 Henry Sundkvists Sbk-hoj (ex. Mårtenssons) med en fabriksny o proffspackad ljuddämpare med bästa tänkbara packningsmtrl, utan nån dB-killer, ljuddämparen hade dock större dämpvolym o längre men mindre utblåsarea än Akrapovic.

-Det vi kom fram till är att det är inga problem att få det "tyst" på avgassidan. OBS! Bara insugningsljudet ligger på ca110dB vid "2 m max snett framför" = enligt egen framtagen testmetod. Räkna då med att avgassystemet kommer väga in på ca 15kg o se ut som ett ormbo from hell, runt omkring o mellan bakhjulet o sitskåpan!!

-Standard-bilar i STCC är inte jättesvårt att dämpa med rimliga lösningar tekniskt/viktmässigt/utrymmesmässigt o ekonomiskt. Eftersom man inte har nån direkt extrem trimningsgrad här (280hk/2000cc = 140hk/liter) mindre känsliga för mottryck i avgassystemet på riktigt höga varv. Maxvarv är 8500RPM o avgasflödet 140liter/sek.

-En Pro Sbk-motor mer hightech o därför mkt känsligare än en bilmotor, hög kompression, mer avancerad tändning/motorstyrsystem, Aspen-soppan strular till det ännu mera = man får ännu högre avgastempar, risk för skadliga spikningar o motorhaverier i förtid om man har en för liten utblåsarea lr monterat en för restriktiv dB-killer. Trimningsgrad ca210hk/liter, maxvarv 14500RPM o avgasflödet ca120liter/sek. Total ljudnivå "rätt acceptabel" under 10000RPM, sen vid högre avgasflöden vid toppvarv o absolut fullgas på högre växlar (när man ligger kvar längre på toppvarv på varje växel) så brakar helvetet lös o det låter mkt hur fan man än gör.

The End, punkt. :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top