Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu kommer du köra med en liten snabbspolande turbo
men rent designmässigt så kommer 1 - 4an att tvärspola in i varandra

Problemet är att den lilla böjen på slutet när man kommer in i så flack vinkel inte gör någon nytta

Mellan vägg är en väg att gå men den bör vara rätt kraftig i så fall eftersom den kommer att få smaka svetslåga hela tiden

Markant skillnad i spoolup gör det alla fall


Peter
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bra synpunkter

hej
prova med mindre värme och inte så mkt tillsats mtrl det ser ut så i allafall men det slår sig lika mkt ändå men svetsarna blir hmmumma:D

Ser starkt ut.
Förutsatt att du inte haft spalter så skulle också tipsa om att dra ned lite på värme och tillsatsmaterial.

Härma gärna den knixiga kollektorsvetsningen med lite provbitar i samma spetsiga vinklar före du ger dig på kollektorn. Så brukar iaf jag som glad amatör göra när det är trickigt. Gaslins och mycket utstick på elektroden.

Ja, egentligen skulle jag väl haft lite mindre bråttom. Kanske hade varit hälsosamt att låta grejerna kallna lite emellanåt. Det är lite svårt att backa av i tid tycker jag, och ibland kylde jag nog smältan lite för mycket med tillsats.

Nu kommer du köra med en liten snabbspolande turbo
men rent designmässigt så kommer 1 - 4an att tvärspola in i varandra

Problemet är att den lilla böjen på slutet när man kommer in i så flack vinkel inte gör någon nytta

Mellan vägg är en väg att gå men den bör vara rätt kraftig i så fall eftersom den kommer att få smaka svetslåga hela tiden

Markant skillnad i spoolup gör det alla fall


Peter

Då måste det bli bättre om jag drar isär ettans och fyrans krök lite, jag har några krökar över. Alternativt latar jag mig och sätter en mellanvägg i glipan som blivit. En mellanvägg behöver väl inte gå ända ner mot flänsen, det borde räcka om den fungerar som styrning? Jag tänkte på att den minskar arean mer ju längre ner den kommer.

Det är nu man får äta upp om man varit stöddig i nån svetstråd:D:D
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ett litet kliv....Framåt

Jaha, eftersom Mäster hade synpunkter var det bara att sätta kapen i det nästanklara grenröret:gnissla Kändes inget vidare att fula dit en mellanvägg eftersom det minskade arean på respektive rör en hel del. Det blev den lite besvärligare varianten med ett par nya krökar, isärdragna en bit, en kväll till i garaget...

Men, hör och häpna, nu är röret helsvetsat och klart, kollektor och fläns så nu slipper ni tjatandet om rör:banana Hängde på avgashuset när jag skulle svetsa flänsen för att leda bort den värsta värmen. Kanske det slår sig mindre.

Tomten har varit här med julöl:fyllisar:tomten:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC01007.jpg
    DSC01007.jpg
    195.9 KB · Visningar: 308
  • DSC01009.jpg
    DSC01009.jpg
    203.9 KB · Visningar: 354
  • DSC01011.jpg
    DSC01011.jpg
    198.3 KB · Visningar: 343

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaha, eftersom Mäster hade synpunkter var det bara att sätta kapen i det nästanklara grenröret:gnissla Kändes inget vidare att fula dit en mellanvägg eftersom det minskade arean på respektive rör en hel del. Det blev den lite besvärligare varianten med ett par nya krökar, isärdragna en bit, en kväll till i garaget...

Men, hör och häpna, nu är röret helsvetsat och klart, kollektor och fläns så nu slipper ni tjatandet om rör:banana Hängde på avgashuset när jag skulle svetsa flänsen för att leda bort den värsta värmen. Kanske det slår sig mindre.

Tomten har varit här med julöl:fyllisar:tomten:tummenupp

Tjusigt! Ser inte ut som om det vore ditt första turbogrenrör!
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
grenröret

hej
vad du sliter men det är ju det enda sättet att få det bra
riktigt snyggt:tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Riktigt snyggt jobbat PW!!! man blir så imponerad av allt! Detta ska följas NOGA!!!!
Keep it up!!!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad fint det blev, proffsigt!:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Riktigt nice

Klar förbättring:tummenupp:yoparty

Ja, jag vill ju att den ska gå som kulor och krut med de medel jag har så det var bara att rätta till, tack för input:tummenupp

Tjusigt! Ser inte ut som om det vore ditt första turbogrenrör!

Men det är det..!

hej
vad du sliter men det är ju det enda sättet att få det bra
riktigt snyggt:tummenupp

Ja, jag har ju sett hur det ska se ut....:D:tummenupp

Riktigt snyggt jobbat PW!!! man blir så imponerad av allt! Detta ska följas NOGA!!!!
Keep it up!!!

Fan vad fint det blev, proffsigt!:tummenupp

Kul att mina ansträngningar uppskattas! Jag gör ju detta inte bara för att ha en turbobike, utan också för att testa mina skills:) Har gått och drömt och funderat på detta länge.

En av mina största fiender är mitt något dåliga tåamod när det gäller att saker aldrig blir klara och det går sakta till resultat, här tycker jag att jag tog fighten med mig själv rätt bra:tummenupp

Vi hörs
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jäklar vad bra det blev, :tummenupp
Själv får man väll skämmas att man trillskas med att bygga nästa grenrör i vanligt stål, blir för fint för det övriga i bygget annars :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Julpyssel

Jag vill se en premiärbörn vid bocken i stan det här året! Hinner du? :gnissla

Tjusigt värre annars!

Tar du dit dustern då?:banana:) Målsättningen är att den ska vara åkbar i vår.


Jäklar vad bra det blev, :tummenupp
Själv får man väll skämmas att man trillskas med att bygga nästa grenrör i vanligt stål, blir för fint för det övriga i bygget annars :)

Det går väl att bygga snyggt i svart också, det måste inte vara spegelblankt, jag gjorde det för jag tyckte det var kul att prova:)Huvudsaken att man bygger och det verkar du ju duktig på efter vad jag sett:tummenupp

Kvällen har ägnats åt lite smågrejer som var kvar att göra i kollektorn och lite kylarpyssel(Lite mera rörtjat:rolleyes:) När allt hade kallnat, var det dax för moment of truth, skulle det gå att få loss ifrån toppen utan våld??Framförallt, skulle det gå att montera tillbaka?

Jo, klart över förväntan!!:tummenupp Det spänner ingenstans och har en sugpassning som jag blir lite kissnödig av:D

Däremot är det jävligt trångt åt kylaren, nedre fästena var bara att bryta bort. Jag tänkte när jag gjorde röret att det är lättare att konstruera nya nedre fästen än att trassla sig runt dom med grenröret. Tanken var dock inte att det skulle bli riiktigt så här dåligt med plats:näsblod

Redan innan kylaren provmonterades sänkte jag övre fästena så mycket det gick och tjänade 7-8mm. Det verkar inte tillräckligt, nästa steg blir att skrota bort översta lamellraden, ger ytterligare 5mm. Sen hur lösningen för nedre infästningen blir får vi se. Ett alternativ är slangklamma mot ramröret, men det känns lite billigt. En sista utväg är att ta bort en rad på kylaren men det hoppas jag slippa.

På avdelningen snilleblixtar gäller det att tänka till lite.... Fick en bra ide:tummenupp och skulle sätta kylet uppåner i skruvstädet, vad jag inte tänkte på var att det var en oljekylare och att det finns olja i såna. Det blev aningen söligt på bänken...och på golvet...och på brallorna.....tänk till tusen:huvet:gnissla

Men nu sitter den där, turbon:yoparty
 

Bifogat

  • DSC01013.jpg
    DSC01013.jpg
    191.1 KB · Visningar: 208
  • DSC01014.jpg
    DSC01014.jpg
    137.1 KB · Visningar: 159
  • DSC01015.jpg
    DSC01015.jpg
    217.7 KB · Visningar: 150
  • DSC01017.jpg
    DSC01017.jpg
    168 KB · Visningar: 158
  • DSC01016.jpg
    DSC01016.jpg
    191.4 KB · Visningar: 222
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Låt nu turbon hänga kvar där, och ta inte bort den om det inte är absolut nödvändigt.
En i grenrör hängandes turbo gör susen för arbetsmoralen, nämligen :mattias
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Tar du dit dustern då?:banana:) Målsättningen är att den ska vara åkbar i vår.


Men nu sitter den där, turbon:yoparty

Ja föffan, körde ut den på vinterhjul igår och fipplade lite. :tummenupp

Låter som ett vettigt mål, du är ju ute tidigt så det borde funka med arbetstakten du håller nu!

En fråga för att stilla en fundering jag haft ett tag.

Finns det dåligt med plats uppåt för grenröret?
Jag tänkte mig att man skulle kunna ha turbon placerad precis som du har det, men dra rören uppåt först för att sedan gå ner med dom (som en S-böj) för att få en rak och fin kollektor rätt in i turbon.

Det är ju mer jobb, men skulle det gå rent teoretiskt?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ja föffan, körde ut den på vinterhjul igår och fipplade lite. :tummenupp

Låter som ett vettigt mål, du är ju ute tidigt så det borde funka med arbetstakten du håller nu!

En fråga för att stilla en fundering jag haft ett tag.

Finns det dåligt med plats uppåt för grenröret?
Jag tänkte mig att man skulle kunna ha turbon placerad precis som du har det, men dra rören uppåt först för att sedan gå ner med dom (som en S-böj) för att få en rak och fin kollektor rätt in i turbon.

Det är ju mer jobb, men skulle det gå rent teoretiskt?


Det är ju just det byggarfarbrorn beskriver i hur svårt det är att få dit oljekylet

Uppåt är ingen väg att gå på någon mc vad jag vet


Eller som den vattenkylda 1100R jag byggde för ett par år sedan

Kunden hadde låtit en grenrörsbyggare göra grenrör

" behöver du inte ha hela hojen för att bygga rör? " frågar ägaren


" Nejdå jag har byggt så många rör så ja kan det här"

Nåja Mcn hadde ett framhjul , Det sket han i ( byggarn alltså)
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Det är ju just det byggarfarbrorn beskriver i hur svårt det är att få dit oljekylet

Uppåt är ingen väg att gå på någon mc vad jag vet


Eller som den vattenkylda 1100R jag byggde för ett par år sedan

Kunden hadde låtit en grenrörsbyggare göra grenrör

" behöver du inte ha hela hojen för att bygga rör? " frågar ägaren


" Nejdå jag har byggt så många rör så ja kan det här"

Nåja Mcn hadde ett framhjul , Det sket han i ( byggarn alltså)

Det finns inge roliga bilder på det?!:rolleyes:
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det är ju just det byggarfarbrorn beskriver i hur svårt det är att få dit oljekylet

Uppåt är ingen väg att gå på någon mc vad jag vet


Eller som den vattenkylda 1100R jag byggde för ett par år sedan

Kunden hadde låtit en grenrörsbyggare göra grenrör

" behöver du inte ha hela hojen för att bygga rör? " frågar ägaren


" Nejdå jag har byggt så många rör så ja kan det här"

Nåja Mcn hadde ett framhjul , Det sket han i ( byggarn alltså)

Aj fan, ja just! Nej då förstår jag kruxet.
Skulle man vinna mycket plats om man placerade oljekylaren någon annanstans?
Men det kanske kostar mer än det smakar så att säga.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Under dagen har konstruktionsavdelningen:va haft sammanträde och kommit fram till en tänkbar lösning. Lösningen är att gå ut med en vinkel från kylaren och svetsa ett öra i ramen. Därimellan är tanken att sätta en sån här vibrationsdämpare (gänga i ändarna och gummi i mitten) Det enda frågetecknet är om vibrationsdämparn tål värmen bortsett från den allmänna platsbristen.

Vill det sig illa åker ide´n i runda arkivet samtidigt som konstruktionsavdelningen får sparken:rolleyes:

Designavdelningen har haft en lång sittning gällande färgen på kopplingarna i smörjsystemet, svarta eller julgransmodellen?? Ekonomikontoret har visat sällsamt intresse för desigavdelningen och verkar vilja ha ett finger med i spelet, vi får se hur det går
 

Bifogat

  • kylarfäste.JPG
    kylarfäste.JPG
    12.3 KB · Visningar: 116

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Under dagen har konstruktionsavdelningen:va haft sammanträde och kommit fram till en tänkbar lösning. Lösningen är att gå ut med en vinkel från kylaren och svetsa ett öra i ramen. Därimellan är tanken att sätta en sån här vibrationsdämpare (gänga i ändarna och gummi i mitten) Det enda frågetecknet är om vibrationsdämparn tål värmen bortsett från den allmänna platsbristen.

Vill det sig illa åker ide´n i runda arkivet samtidigt som konstruktionsavdelningen får sparken:rolleyes:

Designavdelningen har haft en lång sittning gällande färgen på kopplingarna i smörjsystemet, svarta eller julgransmodellen?? Ekonomikontoret har visat sällsamt intresse för desigavdelningen och verkar vilja ha ett finger med i spelet, vi får se hur det går




Ser ut som en sån där trafikövning

När man lär kärringa å fickparkera:D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top